Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-23, 22:31
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Det beror på att du inte förstår de mekanismer som gör att de allra flesta människor anpassar sitt beteende efter hur den grupp de tillhör agerar.

Du inser hur dumt det där låter va?
Människor fattar sina egna beslut. Särskilt när det kommer till köp av bostad.
Är man sedan inte kapabel till detta får man som alla andra ta konsekvenserna av ens dåliga omdöme.
Citera
2023-09-23, 22:36
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Och vilka sätt menar du? Vilka "basvaror" var det staten producerade till lägre pris (men av samma kvalitet) som fria marknaden?

Ingenting. Staten skapar ingenting. Staten stjäl. Sen ger den ibland tillbaka lite av stöldgodset.
Citera
2023-09-23, 23:28
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
Kan ju inte låta sonen va hos just det psykot.. därför jag sa upp mig i Norge
Dryg situation, i feel you bro! Kämpa!
Citera
2023-09-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Användaren jag citerar vill inte att räntan skall höjas. Troligtvis för att han eller hon har stora lån.

Om räntan inte höjs och inflationen inte stävjas så kommer andra, även den utan lån, att betala för det genom att deras pengar och arbete blir mindre värda.

Har ni lånat för mycket så ska ni ta ansvar för det själva.

Den citerade användaren skrev väl bara att det finns andra sätt att stävja inflationen än genom att höja räntan?

Och det finns det ju t ex att avskaffa rätten att dra av räntekostnader i deklarationen eller införa lagkrav på högre amorteringstakt än nu. Dessa båda åtgärder skulle minska penningmängden minst lika effektivt som höjd ränta.
Citera
2023-09-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Dessa idioter har hånat sånna som mig som levt inom vad våra tillgångar tillåtit samtidigt som de belånat sig över öronen för hemelektronik, bilar resor. Har länge försökt förklara för dårarna att de inte äger ett skit utan snarare ligger på minus, samtidigt som jag sparar och investerar i aktier vilket ger en långsam men säker tillväxt.

Vänta bara till aktiemarknaden också vänder ned. Att den gått upp de senaste 30-40 åren innebär inte att den kommer att fortsätta göra det. Kasta inte sten i glashus genom att kalla andra för dårar.
Citera
2023-09-23, 23:42
Bannlyst
Citat:
Vänta bara till aktiemarknaden också vänder ned. Att den gått upp de senaste 30-40 åren innebär inte att den kommer att fortsätta göra det. Kasta inte sten i glashus genom att kalla andra för dårar.

Aktier kan med ett knapptryck säljas därtill har jag inte belånat mig upp till öronen för att köpa kraftigt övervärderade aktier
Citera
2023-09-23, 23:43
Medlem
Fascinerande att se alla bolånetorskars kaxiga attityd här, att ni ser er själva som "vinnare" för att ni lyckats släpa er till en bank och fått "gratis" pengar och bostäder med "evig" värdeökning. I själva verket har ni betett er efterblivet, och det är nu ni kommer få börja betala för er idioti.
Citera
2023-09-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Du inser hur dumt det där låter va?
Människor fattar sina egna beslut. Särskilt när det kommer till köp av bostad.
Är man sedan inte kapabel till detta får man som alla andra ta konsekvenserna av ens dåliga omdöme.

"He e int lönt å förklar för di som int begriper."
Citera
2023-09-23, 23:45
Medlem
Citat:
Inte en enda. Det begreppet beskriver inte några verkliga människor, men säger en hel del om den som använder det.

Du tycker inte att det är applicerbart på t.ex. denna kille?

https://www.aftonbladet.se/minekonom...te-rad-med-mat
Citera
2023-09-23, 23:45
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Detta enligt en undersökning som SBAB låtit göra. Lär inte bli lättsålt i ett sådant läge. Snart kommer den andra inflationsvågen och centralbankerna måste fortsätta höja styrräntorna. Hur kommer detta sluta?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html

jag har noll lån och ska sköpa stor fyra i öster malm när allt rasar ska bli skukt kul att se alla torsk med öppna munnar bara se oss som väntat bara vinna
Citera
2023-09-23, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mesamih
Fascinerande att se alla bolånetorskars kaxiga attityd här, att ni ser er själva som "vinnare" för att ni lyckats släpa er till en bank och fått "gratis" pengar och bostäder med "evig" värdeökning. I själva verket har ni betett er efterblivet, och det är nu ni kommer få börja betala för er idioti.

Devisen "om något är för bra för att vara sant så är det oftast just så" har inte nått dem än
Citera
2023-09-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Aktier kan med ett knapptryck säljas därtill har jag inte belånat mig upp till öronen för att köpa kraftigt övervärderade aktier

Varför skulle du trycka på säljknappen om aktier, som du skrev nyss, ger "en säker tillväxt"? Och varför har du inte belånat dig för att få större hävstång om aktier ger "en säker tillväxt"? Det låter inte särskilt smart.

Eller så är det som jag skrev: en investering på aktiemarknaden är inte säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in