Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Alltså. De här nötterna som saknar pengar men som prompt måste ha världens flashigaste bil
Jag fattar det inte. Hörde om ett par med barn med för mycket bolån som inte kommer ur sina TVÅ leasingavtal på lyxbilar. De mådde inte bra. Men lägger man 15-20 papp i månaden på bilar och inte har cash då tycker jag inte synd om dem. Nötter!
Jag har heller inte förstått behovet att ha en ny och flashig bil på uppfarten om man nu är tvungen att leasa eller ta lån för den. Sen sitter samma människa och gnäller över bränslekostnaderna.
Köp en några år äldre bil och kanske med mindre utrustning så kommer man undan med en peng som man faktiskt har råd med.
Citat:
Ursprungligen postat av
lersater
NÄR JAG KÖPTE 2015 har min gått ned med 80% o kärringen flyttat
Det är fan inte roligt, hoppas du klarar dig iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Martlet
Många har inte fått löneökningar alls och de flesta har inte fått tillräckliga löneökningar för att täcka allt det som gått upp i pris, vilket är nästan allt.
Jag fick ordentlig höjning av lönen pga jobbyte då det tyvärr är enda chansen i vårt land att hoppa uppåt rejält i lön.
Klart som fan det blir tuffare för människor när priser går upp men det känns som väldigt många lever på marginalen. Har man det för illa så bör man i första hand kolla över olika abonnemang såsom streaming, Spotify, storytel osv. Kanske måste man inte ha senaste telefonen för över 10000kr utan faktiskt kan klara sig med en som är ett par år gammal för en mycket mindre summa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rotebro-Retard
Det svenska samhället är antisocialt och människofientligt. Nu ska man förstöra många människors liv och skylla det på Putin. Det är så man bygger upp ett folkligt ryss-hat.
Precis så äcklig är svenska staten som tvingar oss att hata någon som är oskyldig till skiten och situationen som våra egna politiker har satt oss i. Det är våra politiker som har gjort bort sig.
Nu är det inte Putin som gjort att det blivit inflation även om delar av det beror på honom. Det är heller inte regeringen som sätter räntorna utan riksbanken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avengersson
Vad kostade ditt hus 2015?
7% på det du då behövde låna för att köpa huset är inte samma sak som du behövde hosta upp för lån några år senare eller idag.
När man renoverar eller skjuter in pengar i huset så är det inte samma sak som att konsumera dem på annat/bil, båt m.m.
Vet själv en bekant som köpte hus 2013 för ca 2,1 miljoner, de gjorde därefter om dränering, byggde om hela övervåningen, målade om allt, även garaget med carport, samt att det blev flera nya rum med helt nya ytskikt i badrum/våtrum enligt nya regler, nytt värmesystem/vattensystem/avloppssystem i och med utökat tillbygge/takhöjning mm. Huset värderades innan ombyggnad till ca 3,5 miljoner 2022 och efter åtgärderna till minst 4,5 miljoner jan 2023. Sedan kom räntorna att öka succesivt, men huset lär nog inte vara värt så mycket lägre än 3,5 miljoner. Frågan är bara när eller om de kan kvittera ut mer än det via en eventuell försäljning inom något år eller så, eller så väljer de att bo kvar och rida ut den storm som nu kommit.
Alternativet för den familjen att bo i motsvarande hyra/bostadsrätt finns inte på kartan, garanterat ren förlust oavsett vad man räknar på. Att ha egen tomt/fastighet är fortfarande värt mer än att tvingas betala högre hyror varje år, bättre då att betala lite högre ränta som man delvis kan dra av. Högre hyreskostnad för hyresrätt/bostadsrätt är inte avdragsgill. Bostadsrätter kostar även en hel del lån, precis som hus.
Mitt hus kostade straxt under fem miljoner. Huset är värderat till en bit över åtta men det var något år sen så nu har det fallit ner igen.
Vi har gjort en hel del på huset och även byggt ut lite men det ser vi som investering.
Skulle jag hyra ett liknande boende så hade jag inte haft råd och trivs väldigt bra i vårt hus så betalar hellre lite extra för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Är väl bara att säga upp leasingen likt Netflix eller?
Tyvärr är det inte helt lätt att bli av med leasingavtal på bilar då man ofta får betala någon form av straffkostnad. Ingen aning hur stor denna kostnad är.