Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-23, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
ska du sitta hemma och sticka fittmössor för att betala bolånet? pinsamt
Det kan ju faktiskt vara fina möbler eller utveckla praktiska saker att 3D printa o.s.v.
En person som du förstår nog inte att det finns människor som gillar att skapa och göra affärer. Typisk anställd...troligen statligt eller kommunal😄
Citera
2023-09-23, 03:45
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
men som vanligt i denna tråd och många andra om bostadsmarkanden sitter massa dårar som alltid har bott i hyresrätt och missat miljonerna som villaägare och BRF ägare gjort och gnuggar händerna över att det är sämre tider.
Om de nu har tjänat så mycket pengar så borde de väl ha stoppat undan lite inför regniga dagar också? Dock är jag inte särskilt glad över de dåliga tiderna även fast jag är en kommunist som bor i hyresrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vi har varken förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt i Sverige.
Vi har fastighetsavgift, så avskaffandet av fastighetsskatten var väl mest en rökridå?
Citat:
Ursprungligen postat av skrapmanniskor
jag mår så jävla illa när jag läser i den här tråden så nu går jag tillbaka till resedelforumet och tänker fortsätta planera flykten ifrån det här jävla dårhuset. upppanar alla att göra detsamma! ni som fortfarande har någon vett i huvudet!
Ja, glöm nu inte att ta ett SMS-lån först, så att du har råd att åka business class! Kälkborgerlig eskapism genom konsumtion när den är som allra mest dekadent.
Citera
2023-09-23, 03:46
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Min vän och hennes man lånade 3 miljoner mot nära 0 ränta nu när avtalet är slut blir det 6% i ränta+avgift,parkering,el,div. Nära 25000/mån
De söker nu hyresrätt, annars går det inte.
Kommer de att göra förlust vid en ev försäljning ?
Citera
2023-09-23, 03:46
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ett bevis på vilka idioter det finns som köper utan att räkna överhuvudtaget. Som förmodligen även trodde att räntan aldrig skulle gå upp överhuvudtaget.
Innan köp så sätter man sig ner och räknar att kunna klara av en ränta på minst 7%. Bankerna räknar en ränta på minst 6% tidigare.
Vad händer om en blir t.ex arbetslös, sjukskriven etc etc.
Man blir fan mörkrädd över hur vissa är funtade i huvudet. Man tänker för stunden.

Håller med dig. Låna när det är 0, ränta och sedan sticka huvudet i sanden. Stackars barn
Citera
2023-09-23, 03:48
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Kommer de att göra förlust vid en ev försäljning ?

Skämtar du?
Citera
2023-09-23, 03:57
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Skämtar du?
Kolla inlägg 283 som jag skrivit i denna tråd och svaret jag fick
Citera
2023-09-23, 04:24
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
ca 10,5k i månaden till räntan efter ränteavdrag. Avgift, el och parkering till en kostnad av 15k i månaden i vad som verkar vara en lägenhet?

Ser ändå inte problemet med en månadskostnad på 25k i månaden för ett par, dom klarade väl kalkylen när lånet togs som räknade med 7% ränta och en generös buffert efter det? Har dom en hyfsad normallön bägge två är det 25k i månaden till mat och lek.
"när lånet togs som räknade med 0%, vilket var omöjligt
Citera
2023-09-23, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Eller blir utkickad om du inte pallar hyreshöjningen. Då blir du bostadslös

Man kan alltid byta. Utskickad?? Vräkt heter det. Det blir man bara om man lever på marginalen. Se bara på bolånetorskarna, idioter.
Citera
2023-09-23, 05:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det kan ju faktiskt vara fina möbler eller utveckla praktiska saker att 3D printa o.s.v.
En person som du förstår nog inte att det finns människor som gillar att skapa och göra affärer. Typisk anställd...troligen statligt eller kommunal😄

Jobbar för amerikansk Tech. Vad gör du själv din lilla fitta jobbar på svenskt bolag som var stort på 60 talet
Citera
2023-09-23, 06:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Håller med dig. Låna när det är 0, ränta och sedan sticka huvudet i sanden. Stackars barn
Kvinnor vill ha ett fint rede att kläcka sina ägg i. Kan du hane inte ge henne det letar hon efter annan hane. Kvinnor är inte logiska vid ekonomiska beslut, särskilt inte om val av bostad. Upp till mannen att säga stopp. Hon ska vara nöjd men ni ska klara av ekonomin också. Känner ett fd par där hon bestämde bostad helt. Stora fina villor de sålde med förlust för hon inte trivdes, blev osams med grannar osv. Lyckades missa hela uppgången i priser eftersom hon sen ville bo i husvagn och vänta på att priserna på drömboende skulle sjunka 😂 Istället för att tjäna miljoner på någon av de villor de bodde i före blev de losers.

Dålig ekonomi leder ofta till att par skiljs åt. Vilket leder till ännu sämre ekonomi. Från att ha haft säg 50000 kr i månaden efter skatt tillsammans att spendera har de skulder plus varsitt hushåll.

Riksbanken är de som orsakat detta. Från kreditkris 2008 med höga räntor till de senaste årens 2% ränta och enorm värdeökning på bostäder. Folk har kort minne och det är trist tala om risker.
Citera
2023-09-23, 07:14
Medlem
Tervulls avatar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dw9BPz/ranta-andreas-30-har-inte-rad-med-mat

Så här kommer många svenskar få det inom en inte så lång framtid. Vad händer om Andreas måste sälja huset med flera miljoner i förlust? Då blir han skuldsatt kanske för livet och kommer aldrig kunna köpa bostad igen eller hyra för den delen. Därför borde svensken tänka till nu och köpa mindre billigare bostäder. Leva lite trängre och dra ner på standarden.

Eller så borde fler satsa på att bo ihop. Ibland har jag tänkt att det är konstigt att vi människor bor långt ifrån varandra och i stora vräkiga hus som skulle rymma flera familjer till. Vi är väldigt ensamma idag och i grunden är vi människor flockdjur. Ja jag vet att alla inte känner så men många jag pratar med känner sig ensamma och isolerade. Jag skulle lätt kunna flytta ihop med min bästa väns och hans familj i ett hus om man hade varsin våning med kök och badrum. Trädgården skulle vara uppdelad mm så att man ändå får sitt privatliv. Men tänk vad man hade sparat pengar på detta genom att dela på alla fasta kostnader. De bor nu i en 2:ā för att klara ekonomin. Min sambo är sjukpensionär efter en svår olycka. Vi har det inte fett men klarar oss. Denna tanke har växt fram hos oss båda ett tag. Ensamma fattigpensionärer borde också gå ihop med människor de tycker om och bo ihop. Det blir billigare och man får sällskap.

Jag tror att många får tänka om nu. Tiderna blir inte bättre och vi har levt i en stark välfärd med blomstrande ekonomi. Den tiden är förbi och jag tror tyvärr det blir för en lång tid framöver, om den kommer tillbaka alls. Samhället förändras i rasande fart.
Senast redigerad av Tervull 2023-09-23 kl. 07:27.
Citera
2023-09-23, 07:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Alltså. De här nötterna som saknar pengar men som prompt måste ha världens flashigaste bil… Jag fattar det inte. Hörde om ett par med barn med för mycket bolån som inte kommer ur sina TVÅ leasingavtal på lyxbilar. De mådde inte bra. Men lägger man 15-20 papp i månaden på bilar och inte har cash då tycker jag inte synd om dem. Nötter!

Jag har heller inte förstått behovet att ha en ny och flashig bil på uppfarten om man nu är tvungen att leasa eller ta lån för den. Sen sitter samma människa och gnäller över bränslekostnaderna.
Köp en några år äldre bil och kanske med mindre utrustning så kommer man undan med en peng som man faktiskt har råd med.

Citat:
Ursprungligen postat av lersater
NÄR JAG KÖPTE 2015 har min gått ned med 80% o kärringen flyttat

Det är fan inte roligt, hoppas du klarar dig iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Många har inte fått löneökningar alls och de flesta har inte fått tillräckliga löneökningar för att täcka allt det som gått upp i pris, vilket är nästan allt.

Jag fick ordentlig höjning av lönen pga jobbyte då det tyvärr är enda chansen i vårt land att hoppa uppåt rejält i lön.
Klart som fan det blir tuffare för människor när priser går upp men det känns som väldigt många lever på marginalen. Har man det för illa så bör man i första hand kolla över olika abonnemang såsom streaming, Spotify, storytel osv. Kanske måste man inte ha senaste telefonen för över 10000kr utan faktiskt kan klara sig med en som är ett par år gammal för en mycket mindre summa.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
Det svenska samhället är antisocialt och människofientligt. Nu ska man förstöra många människors liv och skylla det på Putin. Det är så man bygger upp ett folkligt ryss-hat.

Precis så äcklig är svenska staten som tvingar oss att hata någon som är oskyldig till skiten och situationen som våra egna politiker har satt oss i. Det är våra politiker som har gjort bort sig.

Nu är det inte Putin som gjort att det blivit inflation även om delar av det beror på honom. Det är heller inte regeringen som sätter räntorna utan riksbanken.

Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Vad kostade ditt hus 2015?
7% på det du då behövde låna för att köpa huset är inte samma sak som du behövde hosta upp för lån några år senare eller idag.
När man renoverar eller skjuter in pengar i huset så är det inte samma sak som att konsumera dem på annat/bil, båt m.m.

Vet själv en bekant som köpte hus 2013 för ca 2,1 miljoner, de gjorde därefter om dränering, byggde om hela övervåningen, målade om allt, även garaget med carport, samt att det blev flera nya rum med helt nya ytskikt i badrum/våtrum enligt nya regler, nytt värmesystem/vattensystem/avloppssystem i och med utökat tillbygge/takhöjning mm. Huset värderades innan ombyggnad till ca 3,5 miljoner 2022 och efter åtgärderna till minst 4,5 miljoner jan 2023. Sedan kom räntorna att öka succesivt, men huset lär nog inte vara värt så mycket lägre än 3,5 miljoner. Frågan är bara när eller om de kan kvittera ut mer än det via en eventuell försäljning inom något år eller så, eller så väljer de att bo kvar och rida ut den storm som nu kommit.

Alternativet för den familjen att bo i motsvarande hyra/bostadsrätt finns inte på kartan, garanterat ren förlust oavsett vad man räknar på. Att ha egen tomt/fastighet är fortfarande värt mer än att tvingas betala högre hyror varje år, bättre då att betala lite högre ränta som man delvis kan dra av. Högre hyreskostnad för hyresrätt/bostadsrätt är inte avdragsgill. Bostadsrätter kostar även en hel del lån, precis som hus.

Mitt hus kostade straxt under fem miljoner. Huset är värderat till en bit över åtta men det var något år sen så nu har det fallit ner igen.
Vi har gjort en hel del på huset och även byggt ut lite men det ser vi som investering.
Skulle jag hyra ett liknande boende så hade jag inte haft råd och trivs väldigt bra i vårt hus så betalar hellre lite extra för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är väl bara att säga upp leasingen likt Netflix eller?

Tyvärr är det inte helt lätt att bli av med leasingavtal på bilar då man ofta får betala någon form av straffkostnad. Ingen aning hur stor denna kostnad är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in