2023-09-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Hyr man så har bostadsbolagen lån som du betalar.
De ända vinnarna är a-lagarna på parkbänken utan boende eller ägodelar.

En hyresbostad kan du lämna när du vill helt utan skuld. Så dina långskott känns tandlösa.
Citera
2023-09-22, 21:12
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Enligt artikeln tycks det handla om de med en belåningsgrad på över 50% och oron gäller om räntan stiger till 7% vilket känns tveksamt att den gör, det skulle trots allt innebära en höjning på närmare 100% från dagens räntor. Tydligen är oron större bland de med 80% belåningsgrad, sicken skräll!

fattar ni trögt eller? spelar väl ingen roll vad belånningsgraden är. Det som det handlar om är ju hur mycket du faktiskt tagit i lån för ditt hus/lägenhet. Har jag en belångsgrad på 80% på ett hus för 500 tusen så är det väl klart man klarar det. Men har du en belåningsgrad på 20% på ett hus för 12 miljoner så svider ju det mer. Vissa kan ju ha köpt för arvspengar och på så vis köpt ett dyrt hus men lyckats få ner belångsgraden i tron om att räntorna skulle förbli låga.
Citera
2023-09-22, 21:14
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
En hyresbostad kan du lämna när du vill helt utan skuld. Så dina långskott känns tandlösa.

Eller blir utkickad om du inte pallar hyreshöjningen. Då blir du bostadslös
Citera
2023-09-22, 21:15
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag tycker SVT gör ett uruselt jobb att prata om detta. Vi behöver uppfostra människor igen. Den värden som jag och min familj lever efter är snart förlorade känns det som. Jag vet många som är som mig, många akademiker som inte tycker det är fräckt med BMW men det är för många som inte är sådana lagda och det får dystra samhällsekonomiska effekter.
Inga i den senare gruppen jobbar på SVT. Kanske nån äldre frilansare på kulturredaktionen men resten är badrumsrenoverare och bilägare som huvudsaklig identitet.
Citera
2023-09-22, 21:18
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Eller blir utkickad om du inte pallar hyreshöjningen. Då blir du bostadslös

De riktiga vinnarna i detta räntekaos är just alla som bor i en hyreslägenhet tex. Vet många som sålt sina hus/bostadrätter och satt sig i fina fast billiga hyreslägenheter och sparar in mycket pengar varje månad.

Hyreshöjningarna har varit på ca 2-5%. Räntekostnaderna har ökat ca 400%
Citera
2023-09-22, 21:18
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Enormt fascinerande att se skadeglädjen hos vissa av skribenterna Förmodligen såna som bor i en etta med kokvrå som sitter och maratonrunkar till Britney Spears senaste musikvideo.

Med mindre än en mille i lån på kåken sitter vi säkert iaf. Dock har jag stört mig ett bra tag på att leasingbilen blir dyrare för varje månad. Men å andra sidan är den i princip gratis att köra annars så det jämnar väl ut sig.

Förövrigt kommer det säkerligen bli en ny kris ala finanskrisen om inte Riksbanken hejdar sig snart. Fördelen med en sådan kris som tex 2008 är att räntorna kommer tvingas sänkas igen. En del av er som har jobb (om ni har ett jobb) kommer kanske tappa det. Och då kan det såklart bli jobbigt. Själv är både jag och sambon i branscher som inte påverkas av konjukturen.

Nä ni får ta och lugna er nu era domedagsprofeter. Sverige och svenska hushåll kommer inte gå under denna gång heller.
Lyssnar man på hur Erik Thedéen väljer att svara på frågor hur riksbanken tänker kring följderna av räntehöjningarna för samhället vad gäller fler konkurser, större arbetslöshet med mera så kan man lätt förstå att han skiter fullständigt i det. Inflationen ska ner till 2% kosta vad det kosta vill.
Denna "Stolthet" sätter prägel på Thedéens IQ nivå, ungefär som tidigare Riksbankchefens när det gällde att "tänka åt andra hållet".
De tänker endast på sitt, vad sedan samhället, politiker eller vanligt folk behöver/måste göra skiter de i.
Thedéen har ganska stora lån på sitt boende som många andra, skillnaden är att han har stora resurser varpå han själv inte behöver bry sig om annat än sitt jävla inflationsmål, allt annat är sekundärt. Ergo, den rika eliten klarar sig alltid oavsett.
Citera
2023-09-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Enormt fascinerande att se skadeglädjen hos vissa av skribenterna Förmodligen såna som bor i en etta med kokvrå som sitter och maratonrunkar till Britney Spears senaste musikvideo.

Med mindre än en mille i lån på kåken sitter vi säkert iaf. Dock har jag stört mig ett bra tag på att leasingbilen blir dyrare för varje månad. Men å andra sidan är den i princip gratis att köra annars så det jämnar väl ut sig.

Förövrigt kommer det säkerligen bli en ny kris ala finanskrisen om inte Riksbanken hejdar sig snart. Fördelen med en sådan kris som tex 2008 är att räntorna kommer tvingas sänkas igen. En del av er som har jobb (om ni har ett jobb) kommer kanske tappa det. Och då kan det såklart bli jobbigt. Själv är både jag och sambon i branscher som inte påverkas av konjukturen.

Nä ni får ta och lugna er nu era domedagsprofeter. Sverige och svenska hushåll kommer inte gå under denna gång heller.

Nej du har rätt. Svenska hushåll kommer inte att gå under, och det har ingen påstått.

Däremot har korrigeringen av de brutalt övervärderade bostäderna bara börjat, och kommer att fortsätta neråt ännu mer när poletten trillat ner hos svenne att dagens räntenivåer inte är tillfälliga och att nollränta inte kommer komma tillbaka på många år.
Citera
2023-09-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Har du någon källa på det där?

Att årskullarna av 40-talister är ovanligt stora framgår här.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...dda-i-sverige/

Att 40-talisterna i snitt är betydligt mer förmögna än andra framgår här.

https://www.pensionsmyndigheten.se/c...rhallanden.pdf

Att personer i medelåldern (f n 60-talister och 70-talister) konsumerar mer än pensionärer (f n främst 40-talister) framgår här (se figur 1.9).

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/han...=1&isAllowed=y
Citera
2023-09-22, 21:23
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
De riktiga vinnarna i detta räntekaos är just alla som bor i en hyreslägenhet tex. Vet många som sålt sina hus/bostadrätter och satt sig i fina fast billiga hyreslägenheter och sparar in mycket pengar varje månad.

Hyreshöjningarna har varit på ca 2-5%. Räntekostnaderna har ökat ca 400%
Fint att behöva värma varandra i en trevlig 2 rok eller 3 rok med 5 pers när man kan ha villa, volvo, pool och båt i hamnen... Svenska drömmen är olika. Vad ligger kostnaden /månad för de många du känner som nu bor i hyreslägenheter? Och hur mycket har dessa individer nu på banken i cash alltså?
Vore intressant att få ta del av deras siffror de så fint delar med sig av till dig.
Citera
2023-09-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Lyssnar man på hur Erik Thedéen väljer att svara på frågor hur riksbanken tänker kring följderna av räntehöjningarna för samhället vad gäller fler konkurser, större arbetslöshet med mera så kan man lätt förstå att han skiter fullständigt i det. Inflationen ska ner till 2% kosta vad det kosta vill.
Denna "Stolthet" sätter prägel på Thedéens IQ nivå, ungefär som tidigare Riksbankchefens när det gällde att "tänka åt andra hållet".
De tänker endast på sitt, vad sedan samhället, politiker eller vanligt folk behöver/måste göra skiter de i.
Thedéen har ganska stora lån på sitt boende som många andra, skillnaden är att han har stora resurser varpå han själv inte behöver bry sig om annat än sitt jävla inflationsmål, allt annat är sekundärt. Ergo, den rika eliten klarar sig alltid oavsett.

Snälla sluta gråta. Theden höjer inte räntan för att vara elak mot dig, utan för att han vill försöka rädda det svenska folkets köpkraft. Har du lånat för mycket så får du fan skylla dig själv och sluta gråta. Vi ska inte offra landets finansiella stabilitet för att rädda överbelånade människor.
Citera
2023-09-22, 21:29
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Snälla sluta gråta. Theden höjer inte räntan för att vara elak mot dig, utan för att han vill försöka rädda det svenska folkets köpkraft. Har du lånat för mycket så får du fan skylla dig själv och sluta gråta. Vi ska inte offra landets finansiella stabilitet för att rädda överbelånade människor.
Ven fan gråter, inte jag i alla fall. Det ska du definitivt inte tro. Jag har så jag klarar mig.
Citera
2023-09-22, 21:30
Medlem
Stakbrötes avatar
Min vän och hennes man lånade 3 miljoner mot nära 0 ränta nu när avtalet är slut blir det 6% i ränta+avgift,parkering,el,div. Nära 25000/mån
De söker nu hyresrätt, annars går det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in