2023-09-23, 17:43
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Ett sätt att lindra räntechocken är ju att skaffa en inneboende. (Hyresrättsbristen är ju väldigt stor.)

Ja det var det bästa jag gjort innan jag sålde.
Hyrde ut ett rum med egen dusch osv.
vi delade kök dock.
Hon stod ofta med bara stor, lång t-shirt, inget under.
En gång kom hon hem full från nån nation och ville prata. Hon tog tag i kuken som redan var halvslak, gned sig mot mig. Bästa knullet någonsin. Vi knullade varje dag i 4veckor.
Citera
2023-09-23, 18:05
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Fast det finns goda exempel, som hyresregleringen. Jag pröjsar 3-4 tusen under marknadsvärde i hyra för min lgh i nyproduktion.

Samma sak med brödprisregleringen i Sovjet. De som fick bröd till officiellt pris var mycket nöjda, de som fick köpa bröd på svarta marknaden för tredubbla priset mindre belåtna. Byt ut "bröd" mot vilken vara som helst, inklusive "bostad".

Basala ekonomiska samband.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2023-09-23 kl. 18:08.
Citera
2023-09-23, 18:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Du får det att låta som att alla kan välja och vraka mellan jobb och lägenheter.
Systemet är riggat så att folk ska vara desperata, då kan man inte bli förvånad över att folk agerar desperat

Självklart inte när det gäller jobb och lgh.
Så lösningen är då att köpa en lgh för 3 miljoner? Systemet blir vad man själv gör det till. Men det är väl lättare att skylla på systemet än att idiot förklara vissa människor som inte tänker längre än vad näsan räcker.
Citera
2023-09-23, 18:42
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Samma sak med brödprisregleringen i Sovjet. De som fick bröd till officiellt pris var mycket nöjda, de som fick köpa bröd på svarta marknaden för tredubbla priset mindre belåtna. Byt ut "bröd" mot vilken vara som helst, inklusive "bostad".

Basala ekonomiska samband.

Det du beskriver skulle jag nog inte kalla "samma sak." Hyresregleringen är mer jämförbar med vår lönebildning - alltså två parter som förhandlar med varandra. Den svenska modellen, som tjänar oss väl.
Citera
2023-09-23, 18:51
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Finns inga "fina" och billiga HR i attraktiva städer. Contradiction in terms. Det var ev. aktuellt i mitten av åttiotalet.

Knappt ens i oattraktiva heller. En sleten tvåa i Bengtsfors/Hofors kostar 8900.

Hyresvärdarna pumpar upp hyrorna pga. att det kommit hit 2 mill nysvenskar (läs araber och somalier) sen 9/11.

Exakt bostadsmarknaden är skev och dopad pga av ett ständigt inflöde av nya människor samtidigt som många i andra ändan gör allt, dvs betalar överpriser för att köpa sig bort från mångkulturens konsekvenser. Om inte en drastisk ekonomisk kris inträffar som är lika eller värre än 1929 så kommer inte den här utvecklingen att avta. Är du svensk och har någon form av möjlighet och ambition och kanske dessutom har barn så måste du köpa dig fri, det finns inget annat alternativ om du inte skiter i dina barns framtid vill säga.
Citera
2023-09-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Detta enligt en undersökning som SBAB låtit göra. Lär inte bli lättsålt i ett sådant läge. Snart kommer den andra inflationsvågen och centralbankerna måste fortsätta höja styrräntorna. Hur kommer detta sluta?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html

Vi behöver en ny medelklass i Sverige vi har ju tagit emot närmare 2 miljoner personer! Såklart vi måste låta dom bo i hus! Bort med svensken in med det nya...Pensionen är räddad! Barnafödandet är räddat! Inavlade personer är ett minne blott!

Härligt!
Citera
2023-09-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
För den som har dålig ekonomi så tycks ändå ny telefon vara mycket viktigare än att ha råd att gå till tandläkaren, kunna ha värme på i huset om elen är dyr, äta ordentlig mat varje dag.

Samma sak är det med bilar. Att köpa eller leasa en snygg bil som står på uppfarten 95% av tiden tycks vara väldigt viktigt för folk. Säger inte att man ska ha en skrotbil som knappt går men det finns ett mellanting.
En normal svensson kör ca 1000-1500 mil per år med sin bil. Räknar man då med att medelhastigheten ligger på ca 75 km/h så betyder det att man sitter i bilen ca 130-200 timmar per år. Det blir jävligt dyr timkostnad om man nu köpt en bil för en halv miljon som inte är omöjligt i dag.
Klart många behöver bil för att åka fram och tillbaka till jobb eller annat men frågan är just, måste man ha en bil som kostar mer än vad man faktiskt har råd med.

Ja. Bil är alltid en dålig affär. Alltid. 100%. Det är bara status.

MEN, nu uppstår el-dynamiken. För vissa kan det bli billigare nu OM man går från bensin/diesel till hel-el. Räknar inte laddhybrider för de går så kort på el och har båda defekterna från otto- och el-motorn. Men grejen är ju att nu byter de hel-el till hel-el. Vart tredje år. Vart femte. Snurran är igång igen. Status. Status. Status. Vi måste bort från det. Kanske kan det här stålbadet vara en väckarklocka för många. Trist att de inte hade bättre koll…
Citera
2023-09-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Många människor är mångmiljonärer också, så jag förstår inte din poäng? Bara för att du kan spara 700K så betyder det inte att alla kan det för alla bor inte billigt och alla får inte ut 35k efter skatt.

Skulle säga att merparten inte kan spara de beloppen.
Nu tänkte jag att de flesta par har minst 40.000 ut efter skatt och det är lågt räknat. Iallafall de som äger sitt boende och köper dyrare bostad har garanterar de lönerna. Så min poäng är att ett par som köpt ett boende för 2 milj. Och bor där i fem år borde inte haft några problem att spara 500.000 på fem år. Det är ju inte ens 10.000 i månaden. Nu när räntan är normal är det svårare såklart men jag skrev ju att det gällde innan räntan höjdes. Då bodde de ju i princip gratis. Jag tror att folk har vant sig med att ha mycket pengar över och slösat istället för att spara för framtiden. "Det är ju så billigt att låna"😄
Citera
2023-09-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Detta är ett nytt fenomen och nu vaknar svenskarna till verkligen.
För 30 år sen nöjde sig en vanlig familj mer än väl med ett radhus och en pålitlig Volvo och sparade hellre pengar.
Nu ska alla medelklassfamiljer bo i stora hus som blir utblåst och totalrenoverat vid inflytt för att "det är skönt om allt är nytt" och på det ska man naturligtvis ha en tesla.
Välkommen till verkligheten, teletubbiesvärlden är över!

Ja! Allt är väldigt symptomatiskt med sms-lånen och allt annat glattigt i de glansiga inredningstidningarna. Man blir visare med åren. Men vissa individer blir man fan inte klok på och man undrar om de någonsin kommer lära sig. Tjänar inte bra men tfn på avbetalning på 500 spänn i månaden skall de prompt ha. Och så donken x 5 per månad på det. Bah!
Citera
2023-09-23, 19:07
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMM-fernando
Hur tror flashback att bolånmarknaden kommer se ut inom kort ?
Jag var otroligt nära på att ta en "torsklån" på 6,4% men avstod i sista sekunden då det kändes väl högt
Om det var på 5+ år så ska du såklart ta det, snart kommer andra inflationsvågen och då kommer de ligga på 7-10%
Citera
2023-09-23, 19:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det som är så extremt deprimerande är att trots hur många gånger historien upprepar sig så lär sig människor ingenting av det.

Pristak är helt meningslöst därför att de inte fungerar, man kan inte trycka ner marknadsmekanismen i längden. Priskontroller fungerar inte. Läs en bok om ekonomisk historia.
Förr sålde staten egna basvaror, det var bra då man kunde prispressa andra fabrikat.
Citera
2023-09-23, 19:14
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Nej. Räntan skall ökas och inflationen bekämpas. Det är viktigare än ditt bolån och priset på bostäder. Riksbanken ger blanka fan i det.

Det är vad det är. Har man lånat för mycket så är det ingen annan än en själv som ska sota för det.
Man måste väga för- och nackdelar med ökade räntor, samt titta på alternativen. Du är naiv om du tror att Riksbanken inte gör just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in