2023-09-21, 11:09
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vem ska köpa bostäderna då?
Alla bostäder kommer att säljas. Till ett något lägre pris...

Finansinspektionen gjorde en stresstest 2022. Ser riktigt krisigt ut för Sverige om räntorna blir 7%.
Citat:
https://www.fi.se/contentassets/5a3a...16feb102ny.pdf
Figuren visar att vid en räntenivå på 7,5 procent kommer omkring åtta procent av hushållen att ha negativt överskott. Vid en räntenivå på 11 procent har cirka en fjärdedel av hushållen negativt överskott.
Citera
2023-09-21, 11:11
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Att boräntorna skulle nå 7% har jag väldigt svårt att tro.
Dock tror jag många underskattar sin ekonomiska situation idag, den förra krisen gjorde folk paranoida och extra försiktiga.
Detta i sin tur gör att folk börjar hamstra pengar vilket i slutändan skadar ekonomin.
7% är inte något konstigt alls, det blir räntan om inflationen blir bestående 5-6% minst ett år till.

USA har redan boräntor på 7.5% om man tar 30-årigt lån, som är deras vanligaste. USAs inflation är nu 3%.
Citera
2023-09-21, 11:12
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det är boräntan tråden handlar om. För mindre än trettio år sedan låg den på över 10%, och hade gjort så ett bra tag.
5 års bundna räntor Stadshypotek år 1994 var 16%. Det hade jag själv. En villa kostade då 1-2mkr i Stockholm, mer hade man inte råd med.
Citera
2023-09-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
5 års bundna räntor Stadshypotek år 1994 var 16%. Det hade jag själv. En villa kostade då 1-2mkr i Stockholm, mer hade man inte råd med.
Jodå, hade hus då också.
Citera
2023-09-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Ingen verkar fundera på vad som hänt med belåningsgraden. Det som var 80% belåningsgrad för 2 år sedan när familjen Svensson köpte sin villa kan vara 100-110% belåningsgrad nu, om de skulle sälja bostaden.

Hur länge dröjer det innan bankerna kräver in ökad säkerhet kan man undra.

Det har de inte rätt att göra enligt konsumentkreditlagen. Banken får skylla sig själv att de lånade ut pengarna på en säkerhet som var bubbelpris på.
Citera
2023-09-21, 11:14
Medlem
mastejags avatar
Hur är detta möjligt när man ständigt under alla år hört att trots att räntan är låg så har banken krav på att man ska klara minst 7% ränta?

Detta är ju då ett tydligt bevis på att detta varit rökridåer och mygel, om inte skulle det inte bli problem förens vi kom upp i nivåer på 9-10%
Citera
2023-09-21, 11:15
Avstängd
Tror ni att folk utan lån kommer lindrigare undan när ekonomin måste saneras? Några måste betala. Räkna med kraftiga höjningar av förmögenhets/fastighetsskatt för alla utan lån..
Citera
2023-09-21, 11:16
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det är boräntan tråden handlar om. För mindre än trettio år sedan låg den på över 10%, och hade gjort så ett bra tag.

Nej, den handlar om båda din idiot. Vad som gällde för 30 år sedan är helt ointressant.
Citera
2023-09-21, 11:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nu kommer inte styrräntan gå upp till 7 % så den undersökningen är tämligen meningslös.

Var inte för säker, 7% är historiskt en rätt normal räntenivå. Tror för egen del inte att räntan går upp till över 30% som den var några veckor i början av 90-talet, men något år med 10% ser jag inte som otroligt om vi ska upprätthålla värdet på kronan.
Citera
2023-09-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Tror ni att folk utan lån kommer lindrigare undan när ekonomin måste saneras? Några måste betala. Räkna med kraftiga höjningar av förmögenhets/fastighetsskatt för alla utan lån..
Vi har varken förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt i Sverige.

Men självklart får alla betala för högre räntor.
Citera
2023-09-21, 11:18
Medlem
jag mår så jävla illa när jag läser i den här tråden så nu går jag tillbaka till resedelforumet och tänker fortsätta planera flykten ifrån det här jävla dårhuset. upppanar alla att göra detsamma! ni som fortfarande har någon vett i huvudet!
Citera
2023-09-21, 11:18
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow

Det är en helt annan situation nu än på 90-talet, folk hade det väldigt tufft ekonomiskt, arbetslösheten skenade, få sparade utan levde en månad i taget.
https://www.dagensps.se/privatekonom...lat-pa-ett-ar/
Citat:
SCB rapporterar på torsdagen att det svenska sparkapitalet tredubblats på ett år. Under andra kvartalet i år ökade svenskarna sitt sparkapital med 67 miljarder kronor. Det är de höga räntorna och inflationen som får hushållen att dra åt svångrämmen och lägga pengarna på hög, lyder analysen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...februari-2023/
Citat:
I februari 2023 var 5 169 000 sysselsatta, icke säsongrensat. Det är en ökning med 67 000 jämfört med februari 2022. Antalet arbetade timmar var i genomsnitt 172,8 miljoner timmar per vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in