Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Fuska sin träffbild? Varför ska man bry sig om det här? Det är som att säga "titta ett hus" och någon svarar "nej det är en gyttjepöl ".

När en mördare uppträder som Palmes mördare är han inte en klantskalle. Du/ni kommer ingen vart om ni fokuserar på det här. Se helheten. Gör en samlad bedömning.
Om du ska se till helheten kan du inte ta med basfakta som är felaktiga.
Citera
2023-09-22, 18:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Konspirationen är en efterhandskonstruktion. Det finns inget i det vi ser av mordet som inkluderar fler än en deltagare, eller är frånvaron av fler deltagare det största beviset på att de faktiskt fanns?

Ungefär som WT-männen, MOP är en sådan exceptionell händelse att de inte under några omständigheter kan ha haft med annat att göra trots att de syns vid den blivande mordplatsen långt innan Palme själv ens visste att han skulle passera där? Och, det har ju inte ens gått att bevisa att det faktiskt fanns WT-män där alls.

Har jag sagt att WT inte kan ha med annat än mordet att göra? Men det kan också ha med mordet att göra, det vet inte du eller jag.

Du är kategorisk trots att du baserar allt på dina högst personliga åsikter.

Det finns inget vi ser av mordet som inkluderar mer än en deltagare? Allt vi ser av mordet är kanske en halv minut runt själva skotten.... Varför skulle vi där se något som inkluderar två deltagare?
Citera
2023-09-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Rolder & Åslund ligger ännu tidigare, men uppgiften om att de stannat och diskuterat vid Dekorimahörnet verkar skakig. I alla fall har inte Morelius sett dem stå där vilket han borde.

Vad baserar du analys på att Morelius borde sett dom ?
Citera
2023-09-22, 18:54
Medlem
riskybizzys avatar
Jerry Martingers, son Henrik Martinger, berättar i Gjutarenäves Youtubekanal att Jerry var bekant med Anti Avsan som bl a var hemma hos Jerry på årligt glöggsamkväm. Detta är intressant information mot bakgrund av Dahlgrens berättelse och de problem som Jerry fick efter att han tagit del av informationen.
Citera
2023-09-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Svårt att definiera vad en amatör är.
Du får visa exempelvis på varför en rak eller böjd arm säger för nått.

Vet vi om GM hade böjd eller rak arm?

Vet vi om det var böjd först och rak sedan vid skott två? Eller tvärtom?

Finns inget i träffbilden avsett som kräver att GM måste vara en professionell torped/agent/yrkesmördare.

Enligt obduktionsprotokollet var skottet riktat snett nedåt och något från höger till vänster. Utgångshålet var 4 cm under halsgropen och ingångshålet 1,5 cm högre än utgångshålet.

Så om GM inte var väldigt lång måste han höjt armen och böjt armbågen för att få till rätt vinkel. (Det är väl denna rörelse AB ser men tolkar som att GM försöker lägga armen om OP.)

Så för att få en nedåtgående skottvinkel måste GM medvetet ha siktat så. Om han siktat med rak arm och råkat få skottet lite för högt hade skottvinkeln varit uppåtgående.
Citera
2023-09-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jerry Martingers, son Henrik Martinger, berättar i Gjutarenäves Youtubekanal att Jerry var bekant med Anti Avsan som bl a var hemma hos Jerry på årligt glöggsamkväm. Detta är intressant information mot bakgrund av Dahlgrens berättelse och de problem som Jerry fick efter att han tagit del av informationen.

Vet du om Dahlgren blev hörd angående MOP och i så fall känner du till uppslagsnummer,?

Jerry och Anti tillhörde samma parti men kände de varandra och umgicks före MOP?
Citera
2023-09-22, 19:25
Medlem
Citat:
Vad baserar du analys på att Morelius borde sett dom ?

Kanske lite slappt formulerat av mig, men vad jag menade är att om de stått där och dividerat efter att Morelius kommit dit och parkerat så borde han nog ha lagt märke till dem där. Och det var ju vad Mvagrippa hade i åtanke, att de befann sig på den platsen ganska kort före skotten.

Det där med samtalet på hörnan dyker upp först efter ett tag, och bara i Åslunds förhör vill jag minnas. Rolder säger inget om det. Det intryck jag fått av läsningen är att de inte stått där någon längre stund, om de överhuvudtaget stannat där. Om de stannat där innan Morelius ens anlänt så blir det ju ändå en slags icke-fråga, i alla fall i det här sammanhanget som vi nu talat om.

Mvagrippas poäng är i alla fall både riktig och viktig, att ingen av dem som passerar mordplatsen ser någon mördare stå och hänga där. Men det kan ju dels bero på att de passerat tidigt, men även på att mördaren gått undan ett tag. Om du kollar Basfaktas scenarioskiss som han lade upp för en stund sedan så tycker jag att han fått till det ganska bra i det avseendet.

Om mördaren (= Dekorimamannen) sedan går in på Tunnelgatan och kommer ut därifrån för själva skjutningen kan man kanske tvista om. Själv föredrar jag kanske att "skicka ner" honom en bit söderut på Sveavägen istället för att "skicka in" honom i gränden.

Skälet till det är att Lisbeth Palme sagt till den ena sköterskan inne på Sabb, att de just hade mött någon på trottoaren när det small, men visste inte om det var mördaren de mött. Då menar jag att det nog måste vara mördaren, för annars måste man ju förklara vart han tagit vägen och varför han inte givit sig tillkänna.

Så den modell som sitter bäst i mitt skissblock är att mördaren kommer gående söderifrån och möter dem, sedan vänder han på klacken, rusar ikapp och skjuter. Det är så att säga en variant på den modell som Basfakta skissat upp nu ikväll, och där mördaren kommer inifrån gränden.

Det som avgör saken, i alla fall för min del, är just det där med att de möter honom på trottoaren. Då kan han inte gärna ha kommit direkt inifrån gränden utan måste nog ha stått lite längre ner på Sveavägen.
Citera
2023-09-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Enligt obduktionsprotokollet var skottet riktat snett nedåt och något från höger till vänster. Utgångshålet var 4 cm under halsgropen och ingångshålet 1,5 cm högre än utgångshålet.

Så om GM inte var väldigt lång måste han höjt armen och böjt armbågen för att få till rätt vinkel. (Det är väl denna rörelse AB ser men tolkar som att GM försöker lägga armen om OP.)

Så för att få en nedåtgående skottvinkel måste GM medvetet ha siktat så. Om han siktat med rak arm och råkat få skottet lite för högt hade skottvinkeln varit uppåtgående.

Med andra ord hade GM för avsikt att träffa "just där" och håller vapnet "vinklat" för att få till det.

Det är en överlagd gärning och inte impulshandling och kan bidra till en förklaring till varför GM missar skottet mot Lisbeth Palme.

Min tanke är att medan GM inväntar paret Palme memorerat tillvägagångssättet för de två skotten och eftersom han inte kan ha övat på denna "unika situation" så agerar han enligt det han memorerat men den verkliga händelseutvecklingen stämmer inte överens med hans genomtänkta handlingssätt och han missar andra skottet.
Citera
2023-09-22, 19:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om du ska se till helheten kan du inte ta med basfakta som är felaktiga.

Ja basfakta är väl att GM sköt av ryggraden och slet sönder aorta på Palme som dog direkt. En effektiv åtgärd.

Jag uppmanade inte mig själv att se helheten?

Det är ju en mängd faktorer att väga in här. Ni bör gå igenom allt och inte endast skottet. Annars blir det tokigt.
Citera
2023-09-22, 19:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vet du om Dahlgren blev hörd angående MOP och i så fall känner du till uppslagsnummer,?

Jerry och Anti tillhörde samma parti men kände de varandra och umgicks före MOP?

Jag vet inte, är inte särskilt aktiv längre utan läser tråden bara. Jag tolkar det som så då Henrik säger att det var en tradition men framgår inte tydligt men skriv till Gjutarenäves adress. Henrik verkar pratsam så det bör inte vara några problem.
Citera
2023-09-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken

Hur lång måste GM varit om det ska vara rak arm?

Kan handleden vara böjd av tyngden av revolvern?
Citera
2023-09-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja basfakta är väl att GM sköt av ryggraden och slet sönder aorta på Palme som dog direkt. En effektiv åtgärd.

Jag uppmanade inte mig själv att se helheten?

Det är ju en mängd faktorer att väga in här. Ni bör gå igenom allt och inte endast skottet. Annars blir det tokigt.
Då är det dumt att ta med den detaljen för att bygga upp en helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in