Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
Vad baserar du analys på att Morelius borde sett dom ?
Kanske lite slappt formulerat av mig, men vad jag menade är att om de stått där och dividerat efter att Morelius kommit dit och parkerat så borde han nog ha lagt märke till dem där. Och det var ju vad Mvagrippa hade i åtanke, att de befann sig på den platsen ganska kort före skotten.
Det där med samtalet på hörnan dyker upp först efter ett tag, och bara i Åslunds förhör vill jag minnas. Rolder säger inget om det. Det intryck jag fått av läsningen är att de inte stått där någon längre stund, om de överhuvudtaget stannat där. Om de stannat där innan Morelius ens anlänt så blir det ju ändå en slags icke-fråga, i alla fall i det här sammanhanget som vi nu talat om.
Mvagrippas poäng är i alla fall både riktig och viktig, att ingen av dem som passerar mordplatsen ser någon mördare stå och hänga där. Men det kan ju dels bero på att de passerat tidigt, men även på att mördaren gått undan ett tag. Om du kollar Basfaktas scenarioskiss som han lade upp för en stund sedan så tycker jag att han fått till det ganska bra i det avseendet.
Om mördaren (= Dekorimamannen) sedan går in på Tunnelgatan och kommer ut därifrån för själva skjutningen kan man kanske tvista om. Själv föredrar jag kanske att "skicka ner" honom en bit söderut på Sveavägen istället för att "skicka in" honom i gränden.
Skälet till det är att Lisbeth Palme sagt till den ena sköterskan inne på Sabb, att de just hade mött någon på trottoaren när det small, men visste inte om det var mördaren de mött. Då menar jag att det nog måste vara mördaren, för annars måste man ju förklara vart han tagit vägen och varför han inte givit sig tillkänna.
Så den modell som sitter bäst i mitt skissblock är att mördaren kommer gående söderifrån och möter dem, sedan vänder han på klacken, rusar ikapp och skjuter. Det är så att säga en variant på den modell som Basfakta skissat upp nu ikväll, och där mördaren kommer inifrån gränden.
Det som avgör saken, i alla fall för min del, är just det där med att de möter honom på trottoaren. Då kan han inte gärna ha kommit direkt inifrån gränden utan måste nog ha stått lite längre ner på Sveavägen.