Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-20, 14:40
Medlem
Borde inte Lisbeth förutom att bli chockad, fått hörseln nedsatt en stund efter skotten?
Citera
2023-09-20, 14:55
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sammantaget säger dessa uppgifter att ska SE vara mördare måste AK vara inblandad i MOP. Därmed måste också HO vara oblandad . Även ALG bör lämpligen vara inblandad då det måste var lurigt att ha henne springande och rondera i huset med risken att hon ska upptäcka en sinister aktivitet som ett mordanslag.
Elementärt min käre Watson - men du tycker inte att det är väl hastiga logiska hopp i det där resonemanget ?

Var detta skrivet med anledning av någonting i Walls bok t.ex. ?
Citera
2023-09-20, 16:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Elementärt min käre Watson - men du tycker inte att det är väl hastiga logiska hopp i det där resonemanget ?

Var detta skrivet med anledning av någonting i Walls bok t.ex. ?

Har inte sett Gunnar Walls bok . Utveckla vad du menar med logiska hopp?
Citera
2023-09-20, 16:20
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Har inte sett Gunnar Walls bok . Utveckla vad du menar med logiska hopp?
Jag kan stanna redan vid första meningen :
Du skriver att AK MÅSTEvara inblandad - det ser jag inte alls varför hon måste. Kan tänka mig massor med scenarier där hon inte alls är inblandad.
Citera
2023-09-20, 16:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag kan stanna redan vid första meningen :
Du skriver att AK MÅSTEvara inblandad - det ser jag inte alls varför hon måste. Kan tänka mig massor med scenarier där hon inte alls är inblandad.

Stig Engström loggar ut från Skandia kl 2319 och samtalar sedan ett par minuter med väktarna Anette Kohut och Henry Olofsson innan han går ut på Sveavägen .

Om SE ska ligga bakom MOP behöver han ha någon typ av radiosamband för att känna till var makarna Palme befinner sig . Då SE befinner sig hos väktarna ca 2319-21 så måste dom se om han har någon utrustning för denna radiokontakt och i nästa läge tiga om detta .

Att SE skulle gå ut på gatan med en skarpladdad revolver och spontant skjuta OP är för mig så osannolikt att jag räknar bort detta . I synnerhet som ingen kunnat påvisa att SE sprungit omkring med en revolver på .
Citera
2023-09-20, 16:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Är det någon som vet signalementet på Anette Kohuts far Andras Kohut, medarbetare på brunhöger-tidningen Contra? En av landets mesta Palmehatare jämte Alf Enerström, hade en dotter som jobbade på Skandia (precis som Skandiamannen) vid tidpunkten för mordet, dessutom fanns det dom som ansåg att hon uppförde sig underligt och egendomligt den kvällen, bl a en säkerhetsansvarig och fd polis på Skandia. En jävla märklig och intressant slump iaf. Vem vet om Andras Kohut ingick i någon grupp som skuggade Palme? Tänk om Andras Kohut är mördaren, hade efter mordet kontakt med sin dotter Anette via walkie talkie, hon rivstartar sin bil i skandiagaraget och åker för att plocka upp sin pappa (och kanske även någon medgärningsman)? Inte omöjligt, anser jag. Spekulationer så klart.
Citera
2023-09-20, 16:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant!

Bengt Nylander berättar, har nyligen läst boken, att narkotikarotelns Huddingegrupp arbetade i samma lokaler som Säpos kontraspionage på 1980-talet. Knarkspanarna lärde sig buggning av Säpofolket vilket du skriver om i det fetade.

Nylander berättar också att buggningsutrustningen förvarades i ett förråd intill arbetslokalerna. Denna utrustning var emellanåt på avvägar utan att någon visste vem som använde den. Registreringsfunktionen var satt ur spel.

När det gäller Huddingegruppen behöver jag namn på medlemmarna. Det har du säkert koll på. Har sett filmen om deras arbete. Så vitt jag förstått var det generellt täta band mellan knarket och Säpo.

Att BN själv jobbade i Huddingegruppen vet jag.

Lars-Erik Nilsson var ju mannen som skjutsade Tore Forsberg till Café Opera vid 22-tiden på mordkvällen. I krokarna fanns som du vet både Donald Forsberg och Christer Granqvist. Enligt Rose S även Bengt Nylander på Embassy Club. Jag vet att du skrivit att Christer Granqvist var den som informerade TF om mordet. Har du någon källa på det?

Det har aldrig definitivt kunnat fastslås vem som gav Tore Forsberg om MOP .

Uppgiften om att Christer Granqvist skulle kontakta Tore Forsberg stämmer inte heller med CGs berättelse för juristkommissionen där han under bilfärden på Östermalm säger sig reagerat över polisaktivitet på stan och därefter kontaktat kollegor för att få veta vad det rörde sig om. Enligt den egna utsagan beger han sig sedan till SÄPOs ledningscentral där han övertar radioexpeditörskapet av från den lomhörde Tore Winberg.

Från mordnatten och under hela det första året blir CG en av Hans Holmers närmaste män och för mig en av de poliser som borde synas i sömmarna . Han avled 2010 så möjligheten att förhöra honom är borta . En omständighet är att 1970 bodde CG i samma fastighet som Dan Klöverskjölds blivande hustru, om än inte på samma adress
Citera
2023-09-20, 19:39
Medlem
Basfaktas avatar
Jag tycker naturligtvis det är fantastiskt jättebra att det finns så många handlingar ur PU tillgängliga i den s k Liggaren.

Min undran är om det på något sätt går att sortera listan med någon intelligent knapptryckning?

Nu sitter jag och scrollar förbi hundratals dokument för att hitta det jag söker. Lite analogt 1800-tal.

Hjälp!
Citera
2023-09-20, 20:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag tycker naturligtvis det är fantastiskt jättebra att det finns så många handlingar ur PU tillgängliga i den s k Liggaren.

Min undran är om det på något sätt går att sortera listan med någon intelligent knapptryckning?

Nu sitter jag och scrollar förbi hundratals dokument för att hitta det jag söker. Lite analogt 1800-tal.

Hjälp!

Har du liggaren som pdf funkar det att att köra Ctrl+F och söka, funkar iaf för mig. Det hjälper ju tusenfalt framför att scrolla tills ögonen blöder (alternativt att man får ett nervöst sammanbrott). Annars håller jag med om att det ultimata vore att ha det som ett simpelt Excell, exempelvis.
Citera
2023-09-20, 21:11
Medlem
Citat:
Har du sett bekräftelse på att Bosse Holm tillhörde SÅ-gruppen? Tycker beskrivningen är rätt tydlig med att den tredje SÄPO-mannen skulle haft ett förflutet där .

Skulle du ha rätt så blir sonen Stefan Holms beteende med att gå nära paret Palme på Rådmansgatans T-banestation minst sagt intressant .

Spännande.

Från förhöret med Stefan Holm:

"[Stefan Holm] gick med avsikt nära makarna [Palme] upp till biljetthallen för att liksom provocera fram livvakterna för att han ville se hur de handlade och reagerade då någon följde efter statsministern".

Källa: https://wpu.nu/images/2/2a/Pol-1986-04-04_Z8193-00-A_Stefan_Holm.pdf

Edit: Alternativt försäkra sig om att de inte hade några livvakter med sig?
Citera
2023-09-20, 22:06
Medlem
Citat:
Stig Engström loggar ut från Skandia kl 2319 och samtalar sedan ett par minuter med väktarna Anette Kohut och Henry Olofsson innan han går ut på Sveavägen .

Om SE ska ligga bakom MOP behöver han ha någon typ av radiosamband för att känna till var makarna Palme befinner sig . Då SE befinner sig hos väktarna ca 2319-21 så måste dom se om han har någon utrustning för denna radiokontakt och i nästa läge tiga om detta .

Att SE skulle gå ut på gatan med en skarpladdad revolver och spontant skjuta OP är för mig så osannolikt att jag räknar bort detta . I synnerhet som ingen kunnat påvisa att SE sprungit omkring med en revolver på .

Om Engströms tider så gick jag igenom bankomatmaterialet en andra gång, och väldigt noggrant den här gången. Jag talar då om det material som ligger ute i form av bilder med Arto Valtonens bloggartikel.
https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html

I sitt utlåtande den 17 april 1986 skriver Bankomatcentralen följande:
"Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade automater [Postens och Götabankens] hade samma tid som övervakningsapplikationen tiden före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986."

Både Arto och jag hade tolkat detta som det står, nämligen att klockorna i båda bankomaterna gick lika som övervakningsapplikationens klocka – och därmed även inbördes lika.

Då påpekade jag (för ett tag sedan i den här tråden) att om bankomaterna gick inbördes lika så betyder det att Björkmans kamrater kommer ut från banken efter att Fauzzi passerat på väg norrut, men innan paret Palme passerat på väg söderut.

Den turordningen, med Björkmans kamrater "inklämda" mellan Fauzzi och paret Palme, tyckte jag verkade egendomlig – särskilt som de (1) inte sett röken av Olof Palme, (2) inte hört några skott, samt (3) inte verkar ha skymt sikten för Fauzzi när denne hört skotten och stannat för att kika söderut.

Tre saker som inte verkar stämma gjorde mig misstänksam om att Bankomatcentralens till synes glasklara konstaterande ändå inte var riktigt. Vid min nya genomgång fann jag mycket riktigt att så är fallet, och den glasklara formuleringen får dessvärre hänföras till kategorin "mycket olyckliga" formuleringar.

Vad som egentligen avses är inte att klockorna gick lika utan att båda automaternas klockor befann sig inom det tvåminuters felintervall som larmapplikationen tillät. Den här radikala omtolkningen, som behövs för att korrigera felformuleringen, ändrar så att säga på "hela ekvationen" gällande bankomattiderna.

Att jag tar upp det i det här sammanhanget beror på att jag inte tidigare sett att materialet om bankomattiderna som sådant ger Engström alibi. Det enda som förutsätts bakom det resonemanget är att övervakningsapplikationens klocka inte ställts om mellan den 28/2 och den 24/4. Enligt materialet gick övervakningsapplikationens klocka då en och en halv minut före Fröken Ur – och då talar vi om den verkliga Fröken Ur och inte den missvisande Fröken Ur som spelats in på LAC-bandet.

Att övervakningsapplikationens klocka inte ställts under veckorna efter mordet framgår dels av att ingen sådan loggregistering fanns men även av hur det här systemet med övervakningsapplikationen fungerade – eller kanske bättre hur det inte fungerade som det borde.

Saken är, att systemet var som upplagt för att en felvisning gradvis skulle byggas upp. För om man skulle ge sig i kast med att korrigera en felvisning på (säg) 90 sekunder så skulle en stor andel av automaterna runtom landet trilla utanför felmarginalen varvid övervakningsapplikationen skulle larma. I så fall finge teknikerna välja mellan att gå in och manuellt ställa om klockorna på kanske uppemot 200 automater runtom landet eller att låta övervakningsapplikationens klocka fortsätta visa fel med samma 90 sekunder, vilket innebär att inga automater larmar.

Att någon sådan stor omställning inte gjorts under de senaste veckorna är helt uppenbart, utan om man bootat om systemet så har man helt enkelt "fixat" problemet genom att ställa övervakningsapplikationens klocka lika fel efter ombootningen som före. Men som sagt finns ingen loggregistering på någon sådan ombootning så vi kan vara praktiskt taget säkra på att ingen gjorts – och även om en sådan (mot all förmodan) gjorts så skulle den ändå inte göra någon skillnad för klockans felvisning.

Utläggningen syftar till att visa, att de cirka 90 sekundernas försprång som övervakningsapplikationens klocka hade relativt Fröken Ur vid kollen den 24/4, den gäller lika även för morddagen den 28/2. Att övervakningsapplikationen stängdes av på helgtid gör ingen skillnad för problemet med bankomattiderna, utan det är irrelevant – en "red herring".

Vad betyder då detta? I och med att vi vet ganska precis när skotten avfyrades räknat i Postens bankomattid så kan vi plocka fram intervall för mordtiden räknad i svensk normaltid. Att skotten avfyrades vid cirka 23.18.45 enligt Postens bankomatklocka framgår dels av förhöret med Helena Lähde, där hon säger att hon slagit in fel kod varvid bankomaten pep. Medan hon slog in koden en andra gång och väntade på pengarna och kvittot så small det. Enligt journalremsan pep bankomaten 23.18.28. Därför kan vi sätta mordtiden till cirka 23.18.45, om vi (som jag rekommenderar) arbetar med 15-sekunders steg.

Utifrån den tidsuppgiften kan alltså ta fram ett intervall för mordtiden räknat i normaltid. För att göra det måste vi först dra ifrån cirka 90 sekunder för att korrigera för övervakningsapplikationens klockas felvisning relativt Fröken Ur. (Märk att Arto gjort ett teckenfel i artikeln och "korrigerat" åt fel håll.) Då hamnar vi på 23.17.15 för mittpunkten på felintervallet. Till det får vi då lägga två minuter i vardera riktningen, vilket betyder att den bakre gränsen för mordtiden hamnar på 23.15.15 medan den främre gränsen hamnar på 23.19.15.

För att tydliggöra det här kan vi förklara samma sak en gång till, fast på ett lite annat vis. Mordet begicks alltså vid 23.18.45 enligt Postens bankomat. Om klockan i den bankomaten går maximalt sent, dvs två minuter efter larmapplikationens "dataklocka", så betyder det att dataklockan ligger på 23.20.45 när skotten avfyras. Men i och med att dataklockan gick 90 sekunder före Fröken Ur så betyder det att normaltiden ligger på 23.19.15. Det blir då den högra gränsen, som definieras av när bankomatens klocka går maximalt sent. Tittar vi sedan på det omvända fallet, att bankomatens klocka går två minuter före dataklockan, så heter mordtiden 23.16.45 enligt dataklockan. Men i och med att dataklockan ligger 90 sekunder före så blir motsvarande Fröken Ur-tid 23.15.15.

Nu är vi alltså framme vid resultatet. För som vi ser innebär bankomatmaterialet att mordet begicks SENAST vid 23.19.15. Jag har tidigare hävdat, fast på helt andra grunder, att mordet begicks ganska precis vid 23.19.00, plus/minus cirka 15 sekunder i felmarginal. Som vi även ser ligger "min" mordtid precis i främre änden av det av bankomattiderna definierade intervallet för mordtiden.

När jag påpekat det här med att mordet begicks två och en halv minuter tidigare än den officiella tiden (som heter 23.21.30) så har det gått in genom ena örat på folk och ut genom det andra. Att inget fastnar mellan öronen kan nog bero på att det råder tomrum där. Någon annan förklaring kan i alla fall inte jag hitta. Nu visar alltså även bankomattiderna som sådana, utan att ens göra någon större utredning av förloppstider i övrigt, att Engström har alibi. För som du mycket riktigt påpekar stämplar han ut 23.19 och då hinner han inte ut och ner till mordplatsen före 23.19.15 – som alltså är den SENASTE möjliga mordtiden för att få ihop det med bankomattiderna.

Om Engström varit inblandad på något annat sätt ska jag låta vara osagt, men jag har i omgångar pekat på en rad olika omständigheter som ter sig synnerligen suspekta och som i alla fall får mig att starkt misstänka att han varit inblandad – men i så fall troligtvis ovetandes om vad som varit på gång, och i rollen som "ofrivillig funktionär" i attentatet. En sak är i alla fall säker: Engström har alibi och har varken själv skjutit Palme eller funnits på mordplatsen som "medhjälpare" (eller något i den stilen) vid själva utförandet av attentatet. Som du mycket riktigt påpekar kommer han ner till mordplatsen någon minut efter skotten. Jag har tidigare skattat det till cirka 90 sekunder efter skotten.
Citera
2023-09-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Förhörsprotokollen med Bo Holm och Stefan Holm har intressanta olikheter. Satt Stefan redan på tåget som Palme åkte med eller bytte han tåg i Gamla Stan? Eller följde han Palme redan där?

Det här har jag haft upp tidigare, men det är värt att upprepa. Det intressanta med förhöret med "Säpoknatten" Stefan Holm, det är att Mats Jadin blivit helt osynlig där han först går direkt bakom paret Palme på Rådmansgatans plattform och sedan även står direkt bakom dem i rulltrappan upp till biljetthallen. Unge herr Holm har visserligen sett paret Palme, det påstår han i alla fall, men någon Jadin har han inte sett röken av.

Det är väl ganska uppenbart, att unge herr Holm överhuvudtaget inte befunnit sig på det tåget och inte heller på plattformen. Utan det här är något som han läst sig till genom att plugga in förhören, sedan han han gått in på öppna sidan och för pappa Bosses räkning avlagt ett vittnesmål som går ut på att ingen följde efter paret Palme från tunnelbanetåget och bort till Grandbiografen. Tyvärr verkar förhöret med Mats Jadin inte ha kommit med i packen som unge herr Holm fått i hemläxa, utan när det förhöret sedan dök upp så blev det illa kvickt tyst om det här.

Vid den tiden, alldeles i början vill säga, var det mycket tal om att någon hade följt efter paret Palme både till tåget, på tåget och vidare till biografen. Vi talar då om den gubbe som vittnet Per Mellberg såg följa efter dem i gången in till Gamla Stans tunnelbanestation. Det där var en av de saker som framstod som "besvärliga" för Säpo, som ju formellt hade ansvaret för Palmes säkerhet – även om de nu inte levde upp till det i praktiken.

Men av någon anledning verkar alltså Säpo ha varit så angelägna om att få det att framstå som att ingen följt efter paret Palme att de rentav skickar in en knatte på öppna sidan för att dra en rövarhistoria för att "styrka" det. Fast nu sprack det då, vilket i dubbelt ironiskt eftersom Jadins egen närvaro och hans uppgifter i övrigt ändå visar att ingen följde efter paret Palme.

Den intressanta frågan blir därför vart Mellbergs gubbe egentligen tog vägen. Jag arbetade länge under hypotesen att han följt efter dem in genom spärrarna i Gamla Stan och även åkt med samma tåg. Men för att få ihop det måste man låta gubben åka i sista vagnen och alltså gå ut FÖRE paret Palme från Rådmansgatans station. Om han då ska ta sig till Grand så måste han även veta på förhand att det var dit de skulle. Precis som han på förhand visste att de skulle gå till Dekorima efter bion.

Problemet med den här hypotesen är att inga direkta iakttagelser finns av den här gubben, vare sig på plattformen i Gamla Stan eller på tåget. Utan i så fall måste han ha gjort sig obemärkt, vilket ju inte direkt verkar ha varit fallet i övrigt, om man läser Mellberg och även Ingrid Lange som såg honom nere i Gamla Stan.

Därför har jag gradvis börjat överväga en alternativ hypotes, nämligen att gubben fått skjuts från Gamla Stan till Grand. Där finns direkta iakttagelser av en Saab som gör en u-sväng mitt framför biografen och någon i baksätet ger ett tecken typ "tummen upp" till någon som redan befinner sig inne i Grands foajé. Detta händer då bara någon minut innan paret Palme kommer dit.

Några idéer där att skissa vidare på, utöver det dråpliga förhållandet – om uttrycket tillåtes – med unge herr Holms fadäs på grund av ofullständiga hemläxa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in