Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Stig Engström loggar ut från Skandia kl 2319 och samtalar sedan ett par minuter med väktarna Anette Kohut och Henry Olofsson innan han går ut på Sveavägen .
Om SE ska ligga bakom MOP behöver han ha någon typ av radiosamband för att känna till var makarna Palme befinner sig . Då SE befinner sig hos väktarna ca 2319-21 så måste dom se om han har någon utrustning för denna radiokontakt och i nästa läge tiga om detta .
Att SE skulle gå ut på gatan med en skarpladdad revolver och spontant skjuta OP är för mig så osannolikt att jag räknar bort detta . I synnerhet som ingen kunnat påvisa att SE sprungit omkring med en revolver på .
Om Engströms tider så gick jag igenom bankomatmaterialet en andra gång, och väldigt noggrant den här gången. Jag talar då om det material som ligger ute i form av bilder med Arto Valtonens bloggartikel.
https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html
I sitt utlåtande den 17 april 1986 skriver Bankomatcentralen följande:
"Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade automater [Postens och Götabankens] hade samma tid som övervakningsapplikationen tiden före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986."
Både Arto och jag hade tolkat detta som det står, nämligen att klockorna i båda bankomaterna gick lika som övervakningsapplikationens klocka – och därmed även inbördes lika.
Då påpekade jag (för ett tag sedan i den här tråden) att om bankomaterna gick inbördes lika så betyder det att Björkmans kamrater kommer ut från banken efter att Fauzzi passerat på väg norrut, men innan paret Palme passerat på väg söderut.
Den turordningen, med Björkmans kamrater "inklämda" mellan Fauzzi och paret Palme, tyckte jag verkade egendomlig – särskilt som de (1) inte sett röken av Olof Palme, (2) inte hört några skott, samt (3) inte verkar ha skymt sikten för Fauzzi när denne hört skotten och stannat för att kika söderut.
Tre saker som inte verkar stämma gjorde mig misstänksam om att Bankomatcentralens till synes glasklara konstaterande ändå inte var riktigt. Vid min nya genomgång fann jag mycket riktigt att så är fallet, och den glasklara formuleringen får dessvärre hänföras till kategorin "mycket olyckliga" formuleringar.
Vad som egentligen avses är inte att klockorna gick lika utan att båda automaternas klockor befann sig inom det tvåminuters felintervall som larmapplikationen tillät. Den här radikala omtolkningen, som behövs för att korrigera felformuleringen, ändrar så att säga på "hela ekvationen" gällande bankomattiderna.
Att jag tar upp det i det här sammanhanget beror på att jag inte tidigare sett att materialet om bankomattiderna som sådant ger Engström alibi. Det enda som förutsätts bakom det resonemanget är att övervakningsapplikationens klocka inte ställts om mellan den 28/2 och den 24/4. Enligt materialet gick övervakningsapplikationens klocka då en och en halv minut före Fröken Ur – och då talar vi om den verkliga Fröken Ur och inte den missvisande Fröken Ur som spelats in på LAC-bandet.
Att övervakningsapplikationens klocka inte ställts under veckorna efter mordet framgår dels av att ingen sådan loggregistering fanns men även av hur det här systemet med övervakningsapplikationen fungerade – eller kanske bättre hur det inte fungerade som det borde.
Saken är, att systemet var som upplagt för att en felvisning gradvis skulle byggas upp. För om man skulle ge sig i kast med att korrigera en felvisning på (säg) 90 sekunder så skulle en stor andel av automaterna runtom landet trilla utanför felmarginalen varvid övervakningsapplikationen skulle larma. I så fall finge teknikerna välja mellan att gå in och manuellt ställa om klockorna på kanske uppemot 200 automater runtom landet eller att låta övervakningsapplikationens klocka fortsätta visa fel med samma 90 sekunder, vilket innebär att inga automater larmar.
Att någon sådan stor omställning inte gjorts under de senaste veckorna är helt uppenbart, utan om man bootat om systemet så har man helt enkelt "fixat" problemet genom att ställa övervakningsapplikationens klocka lika fel efter ombootningen som före. Men som sagt finns ingen loggregistering på någon sådan ombootning så vi kan vara praktiskt taget säkra på att ingen gjorts – och även om en sådan (mot all förmodan) gjorts så skulle den ändå inte göra någon skillnad för klockans felvisning.
Utläggningen syftar till att visa, att de cirka 90 sekundernas försprång som övervakningsapplikationens klocka hade relativt Fröken Ur vid kollen den 24/4, den gäller lika även för morddagen den 28/2. Att övervakningsapplikationen stängdes av på helgtid gör ingen skillnad för problemet med bankomattiderna, utan det är irrelevant – en "red herring".
Vad betyder då detta? I och med att vi vet ganska precis när skotten avfyrades räknat i Postens bankomattid så kan vi plocka fram intervall för mordtiden räknad i svensk normaltid. Att skotten avfyrades vid cirka 23.18.45 enligt Postens bankomatklocka framgår dels av förhöret med Helena Lähde, där hon säger att hon slagit in fel kod varvid bankomaten pep. Medan hon slog in koden en andra gång och väntade på pengarna och kvittot så small det. Enligt journalremsan pep bankomaten 23.18.28. Därför kan vi sätta mordtiden till cirka 23.18.45, om vi (som jag rekommenderar) arbetar med 15-sekunders steg.
Utifrån den tidsuppgiften kan alltså ta fram ett intervall för mordtiden räknat i normaltid. För att göra det måste vi först dra ifrån cirka 90 sekunder för att korrigera för övervakningsapplikationens klockas felvisning relativt Fröken Ur. (Märk att Arto gjort ett teckenfel i artikeln och "korrigerat" åt fel håll.) Då hamnar vi på 23.17.15 för mittpunkten på felintervallet. Till det får vi då lägga två minuter i vardera riktningen, vilket betyder att den bakre gränsen för mordtiden hamnar på 23.15.15 medan den främre gränsen hamnar på 23.19.15.
För att tydliggöra det här kan vi förklara samma sak en gång till, fast på ett lite annat vis. Mordet begicks alltså vid 23.18.45 enligt Postens bankomat. Om klockan i den bankomaten går maximalt sent, dvs två minuter efter larmapplikationens "dataklocka", så betyder det att dataklockan ligger på 23.20.45 när skotten avfyras. Men i och med att dataklockan gick 90 sekunder före Fröken Ur så betyder det att normaltiden ligger på 23.19.15. Det blir då den högra gränsen, som definieras av när bankomatens klocka går maximalt sent. Tittar vi sedan på det omvända fallet, att bankomatens klocka går två minuter före dataklockan, så heter mordtiden 23.16.45 enligt dataklockan. Men i och med att dataklockan ligger 90 sekunder före så blir motsvarande Fröken Ur-tid 23.15.15.
Nu är vi alltså framme vid resultatet. För som vi ser innebär bankomatmaterialet att mordet begicks SENAST vid 23.19.15. Jag har tidigare hävdat, fast på helt andra grunder, att mordet begicks ganska precis vid 23.19.00, plus/minus cirka 15 sekunder i felmarginal. Som vi även ser ligger "min" mordtid precis i främre änden av det av bankomattiderna definierade intervallet för mordtiden.
När jag påpekat det här med att mordet begicks två och en halv minuter tidigare än den officiella tiden (som heter 23.21.30) så har det gått in genom ena örat på folk och ut genom det andra. Att inget fastnar mellan öronen kan nog bero på att det råder tomrum där. Någon annan förklaring kan i alla fall inte jag hitta. Nu visar alltså även bankomattiderna som sådana, utan att ens göra någon större utredning av förloppstider i övrigt, att Engström har alibi. För som du mycket riktigt påpekar stämplar han ut 23.19 och då hinner han inte ut och ner till mordplatsen före 23.19.15 – som alltså är den SENASTE möjliga mordtiden för att få ihop det med bankomattiderna.
Om Engström varit inblandad på något annat sätt ska jag låta vara osagt, men jag har i omgångar pekat på en rad olika omständigheter som ter sig synnerligen suspekta och som i alla fall får mig att starkt misstänka att han varit inblandad – men i så fall troligtvis ovetandes om vad som varit på gång, och i rollen som "ofrivillig funktionär" i attentatet. En sak är i alla fall säker: Engström har alibi och har varken själv skjutit Palme eller funnits på mordplatsen som "medhjälpare" (eller något i den stilen) vid själva utförandet av attentatet. Som du mycket riktigt påpekar kommer han ner till mordplatsen någon minut efter skotten. Jag har tidigare skattat det till cirka 90 sekunder efter skotten.