Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-25, 17:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Lisbet. Din make statsministern blir skjuten när han kommer till ett avtalat möte som du kanske inte ens känner till på förhand. Enda anledningen ljuga om detta är att du alltså känner till subversiv verksamhet och att du kopplar mötet till det.

Mötesteorin antar alltså att Palme höll på med subversiv verksamhet samt att Lisbet kände till detta.

Ja, vilket inte framstår som sannolikt.

Det finns väl olika sätt att formulera den här mötesidén på, men den är alltid mycket problematisk i relation till Lisbeth och kräver oerhörda och förtalsmässiga antaganden i relation till henne.

-Att hon skulle känna till och delta i den hemliga verksamheten (och som tydligen sköts publikt på stan).
-Att hon eventuellt är landsförrädare.
-Att hon medvetet lämnar oriktiga uppgifter i förhören och inte vill att mordet på maken skall klaras upp.
-Alternativt, att hon tvingas lämna oriktiga uppgifter av en oklar "apparat".
-Att hon med berått mod försöker få en medborgare hon vet är oskyldig dömd till lagens strängaste straff för mord.
Citera
2023-10-25, 17:44
Medlem
Citat:
Problemet med din syn på Jeppsson är att han är tydlig med blå jacka i början. Sen börjar han vackla, men jag tror det beror på vad som sägs i media och inget annat. Det är svårt stå på sig när vittnen på mordplatsen säger mörk rock.

Tensonmannen, vem är det? Är det mördaren så är jag 100% att mördaren har blå jacka.

Jag tycker den förklaringsmodellen är bra, de som är närmast ser den blå långa jackan precis som sådan, de som ser från längre håll med motljus från Dekorima ser felaktigt en rock.

Visst, LJ och YN varierar som mordplatsvittnena. Men. Fakta kvarstår att de två observationerna endast har springandet gemensamt. Och den möjliga tidsluckan finns.

Signalementsfloran som sagt besvärande spretig men finns det återkommande mer signifikanta inslag bör man ju lystra till dem. Den blå längre jackan är en sån där sak som tränger sig på. Dyker upp lite för ofta. Går nästan som en kuslig tråd genom tid och rum, från Grand till Sturegatan, tick-tack, tick-tack.

Tror att GM bär den. Uppknäppt under svåra ljusförhållanden är det nog rocken andra ser.
Citera
2023-10-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, vilket inte framstår som sannolikt.

Det finns väl olika sätt att formulera den här mötesidén på, men den är alltid mycket problematisk i relation till Lisbeth och kräver oerhörda och förtalsmässiga antaganden i relation till henne.

-Att hon skulle känna till och delta i den hemliga verksamheten (och som tydligen sköts publikt på stan).
-Att hon eventuellt är landsförrädare.
-Att hon medvetet lämnar oriktiga uppgifter i förhören och inte vill att mordet på maken skall klaras upp.
-Alternativt, att hon tvingas lämna oriktiga uppgifter av en oklar "apparat".
-Att hon med berått mod försöker få en medborgare hon vet är oskyldig dömd till lagens strängaste straff för mord.

- Att hon redan mordnatten låter sig involveras i en mörkläggning utan att ha en susning om ifall kunskapsläget är sådant att mördaren ändå när som helst åker fast, hur mycket medkonspiratörerna än försöker sätta käppar i hjulet.

- Att hon när mördaren åker fast blir personen som undanhöll sanningen, skyddade sin makes mördare och måste tillbringa resten av sitt liv under en sten i en skog i ett avlägset land. Djupt föraktad av sina barn och sitt land för all framtid.

- Att hon trots att hon begår moraliskt självmord aldrig kan vara säker på att den otäcka sanningen kommer fram och hennes liv raseras. På nytt.

Mötesscenariot funkar bra så länge man förhåller sig till det som en deckarintrig, vilket många ju gärna transformerar MOP till. Blir stökigt när man måste se till konsekvenserna av det.
Senast redigerad av Bemp 2023-10-25 kl. 18:39.
Citera
2023-10-25, 18:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Signalementsfloran som sagt besvärande spretig men finns det återkommande mer signifikanta inslag bör man ju lystra till dem. Den blå längre jackan är en sån där sak som tränger sig på. Dyker upp lite för ofta. Går nästan som en kuslig tråd genom tid och rum, från Grand till Sturegatan, tick-tack, tick-tack.

Tror att GM bär den. Uppknäppt under svåra ljusförhållanden är det nog rocken andra ser.

Det som övertygade mig var när jag slötittade serien Stoft och Skugga på SVT play öppet arkiv, från 1988.

Där är en scen där två män springer i motljus så man bara såg silhuett. Jag tänkte "det där såg mordplatsvittnena när den rockklädde mördaren sprang iväg". Men när Allan Svensson dyker upp i ljuset så är han klädd i - lång blå jacka.
Citera
2023-10-25, 18:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
- Att hon rimligtvis vet att om mordet klaras upp blir hon personen som undanhöll sanningen, skyddade sin makes mördare och måste tillbringa resten av sitt liv under en sten i en skog i ett avlägset land. När hon redan mordnatten låter sig involveras i mörkläggningen har hon ingen anning om ifall kunskapsläget är sådant att mördaren när som helst åker fast, hur mycket alla medkonspiratörer än försöker sätta käppar i hjulet.

Mötesscenariot funkar bra så länge man förhåller sig till den som en deckarintrig. Blir stökig när man måste se till konsekvenserna av den.

"Vill du mötas? Ja men jag ska på bio ikväll, jag har inga biljetter så jag vet inte om vi kommer in. Vet inte hur lång den är. Vi är inte heller 100 på vilken film vi ska se. Men ställ dig vid Tunnelgatan och vänta exakt 23:20".
Citera
2023-10-25, 18:13
Medlem
Citat:
"Vill du mötas? Ja men jag ska på bio ikväll, jag har inga biljetter så jag vet inte om vi kommer in. Vet inte hur lång den är. Vi är inte heller 100 på vilken film vi ska se. Men ställ dig vid Tunnelgatan och vänta exakt 23:20".

"Och du. Jag tar med frugan. Eventuellt står grabbens flickvän och lurkar i bakgrunden."
Citera
2023-10-25, 18:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
"Och du. Jag tar med frugan. Eventuellt står grabbens flickvän och lurkar i bakgrunden."

Och trots detta förbestämda möte så skjuts Palme i ryggen när han och Lisbet är sida vid sida.

Och IM missar mötet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-10-25 kl. 18:42.
Citera
2023-10-25, 19:23
Medlem
Citat:
Och trots detta förbestämda möte så skjuts Palme i ryggen när han och Lisbet är sida vid sida.

Och IM missar mötet.

Vet inte vad som imponerar mest. Att GM lyckas lura dit Palme, att han kommer undan med att ha ihjäl honom eller att han kan stå och snacka med honom för öppen ridå utan att nån noterar det.
Citera
2023-10-25, 19:29
Medlem
Citat:
Det som övertygade mig var när jag slötittade serien Stoft och Skugga på SVT play öppet arkiv, från 1988.

Där är en scen där två män springer i motljus så man bara såg silhuett. Jag tänkte "det där såg mordplatsvittnena när den rockklädde mördaren sprang iväg". Men när Allan Svensson dyker upp i ljuset så är han klädd i - lång blå jacka.

Har Svensson alibi? Signalement och ålder stämmer. Kan vara i maskopi med "mer pengar åt kulturen"-kvinnan på Grand.
Citera
2023-10-25, 21:00
Medlem
Åklagare Krister Petersson ansåg att Nieminens vittnesmål varit undervärderat.
Han ansåg att Nieminen såg gärningsmannen och använde väskan som hon såg som indicium att det var Stig Engström .
Om det inte var Stig då fanns det ytterligare en man med liten väska i området.

https://drive.google.com/file/d/1oHZTMDmQ6y2e8c3qCW1CsGGG-EY_xC7f/view
19860302 Alla förhör Nieminen

20180302 Nieminen angående uppgifter i Anna Hages bok.

19860328 Nieminen konfrontation Victor G
Citera
2023-10-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Åklagare Krister Petersson ansåg att Nieminens vittnesmål varit undervärderat.
Han ansåg att Nieminen såg gärningsmannen och använde väskan som hon såg som indicium att det var Stig Engström.

Han ansåg att Stig Engström sköt Palme, letade upp de uppgifter som i varje fall inte motsade den saken och sket i resten.

Nieminens vittnesmål oaktat de teorier man vill att det ska tjäna finns det knappast någon anledning att uppvärdera. Iakttagelserna ringar inte in mannen närmare än de som görs när han lämnar mordplatsen.

Citat:
Om det inte var Stig då fanns det ytterligare en man med liten väska i området.

Ja, mördaren rimligtvis då. Att han förvarade vapnet i något är ingen skräll. Tänk bort Engström och ingen hade börjat leta efter nån på Sveavägen som dinglat med en väska.
Citera
2023-10-25, 22:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Så det kan inte vara en rock som i vissa lägen missuppfattas som eller beskrivs som en jacka?

Även en rock kan bevisligen fladdra när man springer.

Det som förenar ett flertal iakttagelser under en sträcka förefaller vara färgen: mörkblå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in