Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Exakt. Bengt Nylander (Säpo inifrån) berättar att Bosse Holm ingick i SÅ--gruppen. Sonens resa med paret Palme kommer precis som du säger i ny belysning.
En annan man i SÅ-gruppen var Bosse Beckman.
Återpostar äldre inlägg i ämnet .
Den info som finns om SÅ-mannen i SÄPO-trion är vad Sten Andersson säger till Lars Borgnäs . Där talas det om en polis med ganska framskjuten position inom SÄPO och som hade en bakgrund i att göra insatser mot speciella personer. Detta pekar rakt mot den av PG Näss bildade SÅ-gruppen, som uppkom under ingripandet mot Kröcherligan 1977.
Där ingick runt ett dussin poliser. En av dom var Göran Hansen som efter MOP steg i graderna hos SÄPO. Så hade knappast varit fallet om GH varit inblandad i illegal spaning. Då är Roland "Hököga" Hörnsten ett intressantare namn, omnämnd som DH av Gunnar Wall och som utbildare av buggare i "Mörkläggning". Men det finns som sagt fler tänkbara kandidater . Hörnsten är ännu så länge spekulation . Andra kända SÅ-gubbar är Bo Beckman och vargfotografen Håkan Sehlberg.
Med tanke på att SÅ-gruppen bildades av Näss och att han till Erik Magnusson i "Maktkamp om SÄPO" påtalar den frändskap han kände med Gruppens medlemmar så är det i min värld ställt utom allt tvivel att Näss fick reda på vilka som illegalt övervakade Olof Palme. Om övervakningen skedde med Näss goda minne eller bakom ryggen på honom återstår att utröna. Det gäng som grep spionen Hans Melin är en grupp med liknande uppgifter inom SÄPO . Här fanns bl a Bengt Lööf och Lars-Erik Nilsson.
Det är oklart när SÅ-gruppen ombildades , tror tidigt 80-tal , då FSG tillkommer. Kan ha funnits en liknande konstellation emellan. Funktionen behövdes efter 70 talets terror. Näss mål var att bygga upp ett svenskt GSG-9, som den tyska anti-terrorstyrkan. Ambassaddramat 75 hade visat hur svenska polisen fick improvisera pga bristande utbildning. Näss fick dock nej av regeringen tidigt 80-tal. Statssekreteraren Harald Fälth analys efter MOP är att Sverige behöver en antiterrorpolis. Minns att han gick ut i en tidningsartikel med detta budskap.
Konflikterna inom SÄPO har anor från andra världskriget, där Göteborgs sektionen hade anglosaxiska sympatier medan huvudkontoret i Stockholm var klart tyskvänliga. Eric Hallgren var en gammaldags konservativ medan Martin Lundqvist och Erik Lönn måste beskrivas som tyskvänner. Inga klagomål när dessa två besökte GESTAPO hösten -41. Lönn ska sedemera gå vidare till IB och jobba under Birger Elmer.
Stig Wennerström får ögonen på sig för tyskkontakter från SÄPOs sida redan 42-43, Ändå dröjer till Otto Danielssons besök hos Per-Elof Wingren 1958 innan SÄPO på allvar börjar titta på SW. Jag och många med mig misstänkter att det fanns en ryssfemma i hög ställning på SÄPO redan ngn gång 48-50 , uppgifter undanhölls ang SW. .Frågan är vem det är, men att det rör sig om minst en kommissarie råder det ingen tvekan om från min sida. 1968 skickade en kommissarie en varning till SÄPO ang att anställa Stig Bergling, den varningen försvann.....