Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Utpekandet av Stig Engström ter sig idag lika orimlig som när den gjordes av Krister Peterson 2020. Inget har vare sig för eller senare framkommit som visar på honom som palmemördare.
Securitasväktaren Anette Kohut jobbar mordkvällen extra för kollegan Henry Olofsson och att han ber henne om detta så sent som mellan 1730 -1800 på fredagskvällen. Minst sagt snabba puckar för delaktighet i ett attentat mot Statsminister Olof Palme. Enligt Lisbet Palme har inte hon och Olof bestämt sig för att vid den tidpunkten gå biografen Grand på Sveavägen.
När HO runt kl elva kommer till Skandiahuset efter sin bridgekväll är AK ensam i receptionen. När HO bytt om går AK och duschar och återkommer till receptionen runt kvart över elva. AK och HO har snackat lite när Stig Engström dyker upp och HO anger att dom pratar med honom i några minuter innan SE går ut på gatan. Där han efter högst en halv minut hör skotten och ser OP segna ner.
AK är kvar i reception tills några minuter före halvtolv då hon går ner till garaget där HO ser henne köra iväg i sin lilla blåa bil, möjligtvis en Audi tror den osäkre HO. Att AK ej åtgärdat garagets från 2235 öppna dörr förklarar HO med att det är troligt att ägarna till butiken La Carterie tagit den vanliga vägen till sitt lager i Skandiahuset.
Anna-Lisa Gahn, AKs kollega, stänger den öppna dörren 2322 då hon gör sin rutinrondering. Väktarna intygar att deras runda ska vara nere vid garaget ungefär vid den tiden. När ALG kommer upp till HO i receptionen är klockan runt 2330. Sedan tar det tio minuter innan den . enligt båda väktarna, chockade SE kommer in och något osammanhängande berättar att OP skjutits.
Sammantaget säger dessa uppgifter att ska SE vara mördare måste AK vara inblandad i MOP. Därmed måste också HO vara oblandad . Även ALG bör lämpligen vara inblandad då det måste var lurigt att ha henne springande och rondera i huset med risken att hon ska upptäcka en sinister aktivitet som ett mordanslag. Med tanke på att paret palme bestämmer sig sent för att gå till Grand blir det science fiction att pressa in Securitastrion i en mordkomplott.
I skandiahusets persongalleri vill jag fortfarande veta vad Säkerhetschefen Per Häggström menar när han i förhöret säger "Viss övervakning har förekommit". Samtidigt ser jag absolut ingenting som tyder på att OP drivits till mordplatsen . Har inte sett en tillstymmelse till bevis att det verkligen gått till så, alla teorier till trots. Likaså har jag svårt att se SE som spontanmördare traskande omkring med en skarpladdad revolver en fredagskväll. Ser inte någonting som ens ger en indicie av detta .
Tycker fortfarande att Sten Anderssons SÄPO-trojka är bra mycket hetare än alla Stigar , Kohutar och hemliga gångar under Johannes. Här finns namngivna SÄPOmän som enligt sveriges utrikesminister illegalt övervakat OP före MOP.
Jag har kommit fram till att den tredje mannen i Säpos hemliga övervakningstrio var
Bosse Holm. Beskrivningen Sten A fick talade om en man som ägnade sig åt specialuppdrag. Det gjorde Bosse Holm på PG Näss uppdrag.
Ser också att Gunnar Wall i sin nya bok som kommer ut 26/9 berättar att KP och hans mannar var inriktade på "en mordkomplott med förgreningar in i staten". Problemet var att de försökte koppla SE till denna komplott. När det inte lyckades nöjde de sig med SE.
Man kan som alla förstår tänka sig en alternativ strategi - SE hade inget med saken att göra men mordkomplotten med statliga förgreningar behöver vi gå till botten med.
Som det har beskrivits i media handlade KP-spåret om "Stay Behind" vilket låter stort och oprecist. Jag är övertygad om att man inte kan jobba så. Det handlade enligt mitt enkla förmenande om några få enskilda personer med anställning/bakgrund inom de hemliga tjänsterna. Kan lika bra ha varit Säpo eller MUST/SSI. Eller båda.
Har rotat fram en hel del om detta men det är för tidigt att tala klartext. Återkommer när/om jag är 100% säker.