Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag förstår inte varför inte polisen släpper dom okända förhören med Lisbeth Palme..

https://www.expressen.se/nyheter/hemliga-polisforhor-med-lisbet-palme/
Har du begärt ut dom?
Citera
2023-11-24, 13:17
Hur många procents chans är det på bion heter Söderström/Helin?
Jag fiskar alltså efter ett teatermordscenario där skulle ju dessa passa in alltså fruarna till de senare huvudrollsinnehavarna Gösta Söderström och Helin. Vad jag kan se så är namnen maskade

Kan det va så att de rapporterar till Helin och Gösta så de är på plasts dels på lac o dels när det är läger för Gösta att inta positionen på Kungsgatan så att han är första man?

eller är det så att gösta är med i en egen operation med helin o holmer och ej med i den andra andra operationen med de poliser som sen kommer springande?
Skulle va bra om någon kan ta reda på vad de hette i förnamn dessa kvinnor så vi kan avfärda släktskap med gösta o helin på lac.
Citera
2023-11-24, 13:38
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har du begärt ut dom?

Det är flera privat-spanare som har nekats..
Citera
2023-11-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det är flera privat-spanare som har nekats..
Har nån länk med nekandet?

Det som är relevant är vad som är begärt efter nedläggningen.

Eller hur?

Åke Rimborns anteckningar från mordnatten är det du tänker på eller ?
Citera
2023-11-24, 16:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Spännande info! Tack!

Jag är bara väldigt ytligt insatt i fallet. Jag var dock bekant med att WMP användes där.

Jag delar din slutsats/uppfattning gällande att valet av ammunition bär prägel av att vara något man bara hade tillgängligt just då. Det känns osannolikt att en "resursstark" gruppering (oavsett storlek) skulle välja just denna typ av kulor.

Det håller jag i och för sig med om, även om jag inte argumenterar för det just här. Men det är intressant att utifrån valet av ammunition betrakta MOP i relation till de här två fallen. Tre väsensskilt olika fall där avskjuts samma typ av udda och ovanliga ammunition.

Hur stiftades bekantskap med att WMP användes i fallet Vartofta? Jag menar, finns det någon närmare info om saken förutom det som står i fallets tråd?
Citera
2023-11-24, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har nån länk med nekandet?

Det som är relevant är vad som är begärt efter nedläggningen.

Eller hur?

Åke Rimborns anteckningar från mordnatten är det du tänker på eller ?

Jag skrev fel.. Det var Sven Anér som blev nekad förhörsprotokollet
Citera
2023-11-24, 18:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det håller jag i och för sig med om, även om jag inte argumenterar för det just här. Men det är intressant att utifrån valet av ammunition betrakta MOP i relation till de här två fallen. Tre väsensskilt olika fall där avskjuts samma typ av udda och ovanliga ammunition.

Hur stiftades bekantskap med att WMP användes i fallet Vartofta? Jag menar, finns det någon närmare info om saken förutom det som står i fallets tråd?

Jag vet inte varifrån jag känner till det. Jag minns inte.
Jag gjorde en sökning i mina privata anteckningar. Stora delar är totalt oorganiserade där jag bara har klistrat in saker som jag tycker är intressanta.

Det fanns en notis om WMP och just det mordet. Och en uppmaning till mig själv att fördjupa mig mer.

Detta har inte skett, så tyvärr har jag ingen mer info.
Citera
2023-11-24, 20:06
Medlem
Den sannolikaste(sannolike)gärningsmannen är sedan länge identifierad.
Anders Christer Henning Andersson..född 1952 i Harplinge.
Denna utblick gives en och envar som blickar ut över samlat material.
Det finns inga konstigheter alls.
Enkelt.
Citera
2023-11-24, 20:09
Medlem
Jag undrar vad Boboslacke skulle ha svarat gällande detta..:-)
Citera
2023-11-24, 20:45
Medlem
Är det någon som har en bra förklaring till varför Hans Holmer blev så besatt av PKK-spåret?
Citera
2023-11-24, 21:26
Medlem
Oops! Tryckte av den för fort

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som har en bra förklaring till varför Hans Holmer blev så besatt av PKK-spåret?

Bra och bra, men det bästa är väl att få det direkt från hästens mun, som de säger därborta. Det var ju inte Hans Holmér som var upphovsman till PKK-spåret utan det kom från Säposidan med Walter Kegö & Jan-Henrik Barrling i spetsen. Sedan blev då Hasse & Ebbe (Hans Holmér & Ebbe Carlsson) indragna i det hela och det betyder med största sannolikhet att det finns saker som leder direkt in i sossetoppen och som måste hanteras av sådana politiska fixare.

Ruben Agnarsson har ju varit flitig i många år nu med att skriva artiklar om PKK-spåret, där Bo Theutenberg och Walter Kegö bereds prominent plats. Det intressanta med de här artiklarna, om man ska försöka sammanfatta dem på ett bräde, det är att det gamla PKK-spåret på senare år blivit Sovjetspåret. Walter Kegö själv säger numera att PKK-spåret i själva verket var ett sovjetspår och att det var Sovjet som låg bakom mordet och åtminstone delvis agerade genom PKK-relaterade agenter.

Det här förhållandet brukar jag använda ordet "fikonlöv" för att beskriva, dvs PKK fungerade som fikonlöv för Sovjet i bägge ändar så att säga – alltså både i utförandet av mordet (enligt den teorin) och i utredningen av mordet som följde. Skribenter på vänsterkanten inklusive Gunnar Wall har försökt att beskriva PKK-spåret som ett rent villospår utförd som en slags elakartad mediaploj, men den förklaringen håller ju inte streck med tanke på att de fortsatte driva spåret i lönndom efter att Holmér tvingats ut och spåret officiellt lagts ner. Så gör man nog inte med en mediaploj.

För ett par år sedan begåvades vi med ett par seriösa artiklar författade av Simon Westberg, som försökt sig på en utvärdering av PKK-materialet som togs fram av Kegö & Barrling. De artiklarna är mycket läsvärda och jag har lagt in länkarna här:

https://kvartal.se/artiklar/del-1-pkk-sparet/
https://kvartal.se/artiklar/del-2/

Varför Holmér fastnade för PKK-spåret kan kanske bara Holmér själv svara på, men en rimlig idé är förstås att det drevs inifrån Säposidan och att det var där Holmér hade sina främsta lojalitetsband inom polisen. Dessutom hade Holmér förstås lojalitetsband till regeringskretsarna och då finns som sagt misstanken att Palmemordet innehåller någon slags komponent som pekar direkt in i sossetoppen och som därför måste handhas av "fixarna" Hasse & Ebbe. Om det är riktigt så ser vi hur Hans Holmér befinner sig i skärningspunkten mellan sina två huvudsakliga lojalitetsband, och då tycker jag att det ger en rimlig förklaring till varför han fastnade i PKK-spåret på det vis han gjorde.

Lägg därtill hans personlighet, som en Vasaloppsåkande karlakarl med en vilja av stål. Det tror jag också har haft betydelse, och på ett väldigt speciellt vis. Jag tror nämligen att Holmér insåg att när timglaset väl var vänt så fanns det bara en viss mängd sand i det och då måste man lyckas inom den tidsramen om det ska bli någon lösning. Då blev det en fråga om "vinna eller försvinna" för Holmérs del, och som vi alla vet så vann han inte det loppet.
Senast redigerad av Packetipiketen 2023-11-24 kl. 21:33.
Citera
2023-11-24, 22:43
Medlem
Lyssna på youtube klippet lite i slutet, där nämner vittnet Nordström efter att ha sett paret Palme
och sedan strax efter när hon gått in från balkongen hör två skott, strax därefter kollar klockan som
då visar 23.22, så kan vi konstatera att officiella tiden 23.21.30 stämmer bra.

https://youtu.be/3KKTD3GkMYc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in