Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Är det någon som har en bra förklaring till varför Hans Holmer blev så besatt av PKK-spåret?
Bra och bra, men det bästa är väl att få det direkt från hästens mun, som de säger därborta. Det var ju inte Hans Holmér som var upphovsman till PKK-spåret utan det kom från Säposidan med Walter Kegö & Jan-Henrik Barrling i spetsen. Sedan blev då Hasse & Ebbe (Hans Holmér & Ebbe Carlsson) indragna i det hela och det betyder med största sannolikhet att det finns saker som leder direkt in i sossetoppen och som måste hanteras av sådana politiska fixare.
Ruben Agnarsson har ju varit flitig i många år nu med att skriva artiklar om PKK-spåret, där Bo Theutenberg och Walter Kegö bereds prominent plats. Det intressanta med de här artiklarna, om man ska försöka sammanfatta dem på ett bräde, det är att det gamla PKK-spåret på senare år blivit Sovjetspåret. Walter Kegö själv säger numera att PKK-spåret i själva verket var ett sovjetspår och att det var Sovjet som låg bakom mordet och åtminstone delvis agerade genom PKK-relaterade agenter.
Det här förhållandet brukar jag använda ordet "fikonlöv" för att beskriva, dvs PKK fungerade som fikonlöv för Sovjet i bägge ändar så att säga – alltså både i utförandet av mordet (enligt den teorin) och i utredningen av mordet som följde. Skribenter på vänsterkanten inklusive Gunnar Wall har försökt att beskriva PKK-spåret som ett rent villospår utförd som en slags elakartad mediaploj, men den förklaringen håller ju inte streck med tanke på att de fortsatte driva spåret i lönndom efter att Holmér tvingats ut och spåret officiellt lagts ner. Så gör man nog inte med en mediaploj.
För ett par år sedan begåvades vi med ett par seriösa artiklar författade av Simon Westberg, som försökt sig på en utvärdering av PKK-materialet som togs fram av Kegö & Barrling. De artiklarna är mycket läsvärda och jag har lagt in länkarna här:
https://kvartal.se/artiklar/del-1-pkk-sparet/
https://kvartal.se/artiklar/del-2/
Varför Holmér fastnade för PKK-spåret kan kanske bara Holmér själv svara på, men en rimlig idé är förstås att det drevs inifrån Säposidan och att det var där Holmér hade sina främsta lojalitetsband inom polisen. Dessutom hade Holmér förstås lojalitetsband till regeringskretsarna och då finns som sagt misstanken att Palmemordet innehåller någon slags komponent som pekar direkt in i sossetoppen och som därför måste handhas av "fixarna" Hasse & Ebbe. Om det är riktigt så ser vi hur Hans Holmér befinner sig i skärningspunkten mellan sina två huvudsakliga lojalitetsband, och då tycker jag att det ger en rimlig förklaring till varför han fastnade i PKK-spåret på det vis han gjorde.
Lägg därtill hans personlighet, som en Vasaloppsåkande karlakarl med en vilja av stål. Det tror jag också har haft betydelse, och på ett väldigt speciellt vis. Jag tror nämligen att Holmér insåg att när timglaset väl var vänt så fanns det bara en viss mängd sand i det och då måste man lyckas inom den tidsramen om det ska bli någon lösning. Då blev det en fråga om "vinna eller försvinna" för Holmérs del, och som vi alla vet så vann han inte det loppet.