Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Tron på Jesus som Fadern sänt, frälser. Ja. Inte tron på någon annan som tex Muhammed och muslimer tror på.
Ska och ska, det finns inga krav på motprestation för frälsningen. Om du tror på Jesus och hans offer och att han betalt dina skulder och skyler över dina synder med hans blod blir du frälst.
SEN kommer gärningarna. Mer eller mindre. Tack vare hjälpare, den Helige Anden.
Du kan inte "arbeta" på din frälsning, du kan arbeta på den uppgift/tjänst Herren gett dig här på jorden, men inte själva frälsningen.
Tro utan gärning är en död tro, ja. Frågan man bör ställa sig då är, är man ens frälst?
Du behöver vända på steken, i synnerhet om du vill få ihop texterna du citerar.
Nåden är ingen nåd om det finns krav på motprestation. Tro är ingen tro om där inte finns gärningar. Det är alltså tron och frälsningen som leder till gärningar. Inte tvärtom.
Det är inte vad Jesus sa. Du ska tro på både Herren och den han har sänt. Jesus eller Muhammed om du är muslim. Det är olika villkor för kufar...jag menar judar, kristna och muslimer.
Ve er, fariseer, som ger tionde av mynta och vinruta och alla grönsaker men glömmer rättvisan och kärleken till Gud. Ni skulle göra det ena utan att därför försumma det andra. Luk 11:42
Kärleken till Fadern har du försummat. Sonen är vägen till Fadern. Alltså är Fadern målet, inte Sonen, som ska lämna tillbaka makten över Guds rike till Fadern (1Kor 15).
Du förnekar alltså Guds ord. Arbete i Herren är en del av frälsningen.
Ty att jag sprider evangeliet är inget att vara stolt över, jag är ju tvungen till det. Ve mig om jag inte förkunnar evangeliet! Om jag gör det av eget val har jag ju lön (för gärningar) att vänta. Men gör jag det därför att jag måste utför jag bara ett uppdrag. 1Kor 9
Så vilken gärning kan vänta? Att du sprider evangeliet eller din personliga utveckling som leder till frälsning?
Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund. Nej, låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen och växa i alla avseenden så att vi förenas med honom som är huvudet, Kristus. Han låter hela kroppen fogas samman och hållas ihop genom att alla lederna hjälper och stöder, med just den kraft han ger åt varje särskild del. Då växer hela kroppen till och byggs upp i kärlek. Ef 4
Meningen är att vi ska växa och utvecklas till att efterlikna Kristus.
Att tro att du är frälst leder till passivitet och feghet = du gömmer din talent.
Ändå är en förutsättning för nåden att du omvänder från din synd. En motprestation. Att du ångrar din synd. Ännu mer motprestationer! Om jag tror att du inte riktigt förstår vad du snackar om? Utan tvekan!
Eftersom du tror att frälsningen leder till gärningar får du läsa Paulus brev en gång till.
Om jag gör det av eget val har jag ju lön att vänta. Men gör jag det därför att jag måste utför jag bara ett uppdrag. 1Kor 9