2023-09-11, 11:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag vet att Jesus beordrar alla lärjungar att sprida evangeliet. Men glöm vad som står i Bibeln.
Om man använder hjärnan och våga tänka kritiskt själv så finns det ingen logik alls i det här.
Det är ofattbart stort men logiskt:
  1. Vi lever obarmhärtigt och ohållbart
  2. Vi närmar oss gränsen och förstör planeten
  3. Vi är förutbestämda att göra det
  4. Vi kan inte avstå från fossila bränslen och kärnvapen
  5. Vi blir allt fler som lever allt längre och allt mer slösaktigt
  6. Vi närmar oss det sista storkriget
  7. Med kärnvapen och nuklär vinter och total svältkatastrof
  8. Den största vedermödan någonsin för människosläktet
  9. Vi blir informerade om ett annat, evigt liv
  10. Ingen kan nå det av egen kraft
  11. Alla som då fortfarande lever får se människornas son återkomma
  12. Med stort ljus på en förmörkad himmel
  13. För att samla alla som anses värdiga
  14. Sedan kommer slutet och domen
  15. Alla som levt kallas från sin tillvaro av väntan till domen
De som har sett något utöver det som alla är överens om, från ufo till ljusfenomen kring människor, eller som upplever en inre andlig värld, har lättare att acceptera tanken att det finns något mycket större som gäckar vår kunskap. Det finns ingen inkonsistens alls.
Citera
2023-09-11, 11:12
Medlem
Det talas inte tillräckligt mycket om Djävulen och demonernas agenda i kristna kretsar. Många är väldigt ignoranta och vissa tror knappt att helvetet och djävulen existerar.

Detta är precis hur djävulen vill att det ska vara, för då kan han jobba ostört.

https://www.youtube.com/live/gQxV5M5AwxM?si=UxBoF7TW9K_kumJX

https://youtu.be/P6ZQ4D7xP2g?si=7gq9DShXlhYhPnuo

https://youtu.be/I4-MQ4mXb5Y?si=TKUIcS9sWfYrorsn

Vittnesmål likt dessa från tidigare djävulsdyrkare är väldigt viktiga.

Många förstår inte att precis som det finns kristna präster och de som tjänar Gud och Jesus, så kryllar det även av präster och människor som medvetet dyrkar djävulen och aktivt hjälper Satans agenda i världen.

Sådana människor finns bland de som styr oss i det absoluta toppskiktet. Detta förklarar varför världen blir allt mer fylld av kaos och synd.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-11 kl. 11:21.
Citera
2023-09-11, 11:19
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?
Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.
Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?
Det är ju ett rekryteringsargument. Enligt vissa kyrkoföder var en av fördelarna med himmelen att man kunde se ner på de otrogna i helvetet och skratta åt dem.
Citera
2023-09-11, 11:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Det är ju ett rekryteringsargument. Enligt vissa kyrkoföder var en av fördelarna med himmelen att man kunde se ner på de otrogna i helvetet och skratta åt dem.
Det ligger tyvärr en del sanning i detta. En djävulsk tradition, att tortera och skymfa sina fallna motståndare.
Citera
2023-09-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin

En kristen som faktiskt förstår hur illa helvetet är vill inte se sin värsta fiende hamna där.

Det är mycket därför många kristna kämpar så för att omvända folk till Jesus.
Citera
2023-09-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Tron på Jesus som Fadern sänt, frälser. Ja. Inte tron på någon annan som tex Muhammed och muslimer tror på.

Ska och ska, det finns inga krav på motprestation för frälsningen. Om du tror på Jesus och hans offer och att han betalt dina skulder och skyler över dina synder med hans blod blir du frälst.

SEN kommer gärningarna. Mer eller mindre. Tack vare hjälpare, den Helige Anden.

Du kan inte "arbeta" på din frälsning, du kan arbeta på den uppgift/tjänst Herren gett dig här på jorden, men inte själva frälsningen.

Tro utan gärning är en död tro, ja. Frågan man bör ställa sig då är, är man ens frälst?

Du behöver vända på steken, i synnerhet om du vill få ihop texterna du citerar.

Nåden är ingen nåd om det finns krav på motprestation. Tro är ingen tro om där inte finns gärningar. Det är alltså tron och frälsningen som leder till gärningar. Inte tvärtom.
Det är inte vad Jesus sa. Du ska tro på både Herren och den han har sänt. Jesus eller Muhammed om du är muslim. Det är olika villkor för kufar...jag menar judar, kristna och muslimer.

Ve er, fariseer, som ger tionde av mynta och vinruta och alla grönsaker men glömmer rättvisan och kärleken till Gud. Ni skulle göra det ena utan att därför försumma det andra. Luk 11:42

Kärleken till Fadern har du försummat. Sonen är vägen till Fadern. Alltså är Fadern målet, inte Sonen, som ska lämna tillbaka makten över Guds rike till Fadern (1Kor 15).

Du förnekar alltså Guds ord. Arbete i Herren är en del av frälsningen.

Ty att jag sprider evangeliet är inget att vara stolt över, jag är ju tvungen till det. Ve mig om jag inte förkunnar evangeliet! Om jag gör det av eget val har jag ju lön (för gärningar) att vänta. Men gör jag det därför att jag måste utför jag bara ett uppdrag. 1Kor 9

Så vilken gärning kan vänta? Att du sprider evangeliet eller din personliga utveckling som leder till frälsning?

Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund. Nej, låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen och växa i alla avseenden så att vi förenas med honom som är huvudet, Kristus. Han låter hela kroppen fogas samman och hållas ihop genom att alla lederna hjälper och stöder, med just den kraft han ger åt varje särskild del. Då växer hela kroppen till och byggs upp i kärlek. Ef 4

Meningen är att vi ska växa och utvecklas till att efterlikna Kristus.

Att tro att du är frälst leder till passivitet och feghet = du gömmer din talent.

Ändå är en förutsättning för nåden att du omvänder från din synd. En motprestation. Att du ångrar din synd. Ännu mer motprestationer! Om jag tror att du inte riktigt förstår vad du snackar om? Utan tvekan!

Eftersom du tror att frälsningen leder till gärningar får du läsa Paulus brev en gång till.

Om jag gör det av eget val har jag ju lön att vänta. Men gör jag det därför att jag måste utför jag bara ett uppdrag. 1Kor 9
Citera
2023-09-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jesus eller Muhammed om du är muslim. Det är olika villkor för kufar...jag menar judar, kristna och muslimer.

Nej, så är det inte. Frälsning finns hos Jesus, den levande Guden som dog för våra synder och återuppstod från de döda.

Frälsning finns inte hos några döda profeter som Mohammed, Buddha eller liknande.

Ingen av dessa dog på korset för dina och mina synder, ingen av dessa återuppstod ifrån de döda. Det gjorde endast Jesus Kristus.

Det finns en anledning till varför det enbart är med Jesus Kristus namn du kan fördriva demoner och bota folk.

Ifall du någonsin upplever en demonattack under sömnparalys eller liknande så är det endast med kraften i Jesus Kristus namn du kan driva iväg ondskan. Det går inte med Mohammeds namn.
Detta gäller för alla, även de som inte är kristna.

Jesus namn fungerar för alla, inklusive muslimer:
https://youtu.be/2Rv3EBrnYHg?si=hBLqxPSBYgVwIZhO

Mohammed dog inte för dina synder. Mohammed var själv en mördare och en krigsherre som tog många fruar (inklusive barn) och vältrade sig i lyx och krigsbyten, raka motsatsen till Jesus. Mohammed var en falsk profet vilseledd utav Satan.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-11 kl. 14:26.
Citera
2023-09-11, 14:38
Medlem
Citat:
Meningen är att vi ska växa och utvecklas till att efterlikna Kristus.

Att tro att du är frälst leder till passivitet och feghet = du gömmer din talent.

Hela ditt inlägg osar anti-krist. Nej, det handlar inte om dig eller mig. Vi är inte goda och ingen av oss kan efterlikna Kristus. Vi är alla syndare.

Släpp högmodet och inse att du inte kan bli frälst på egen hand.

Du måste först ta emot Jesus som din herre och frälsare, be om ursäkt för dina synder, och sedan göra ditt bästa för att följa hans ord och sluta synda.

Du ska samtidigt vara medveten om att du aldrig kan bli som Kristus även om du bör göra ditt bästa för att följa hans lära.

“I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me."

John 14:6
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-11 kl. 14:45.
Citera
2023-09-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Nej, så är det inte. Frälsning finns hos Jesus, den levande Guden som dog för våra synder och återuppstod från de döda.

Frälsning finns inte hos några döda profeter som Mohammed, Buddha eller liknande.

Ingen av dessa dog på korset för dina och mina synder, ingen av dessa återuppstod ifrån de döda. Det gjorde endast Jesus Kristus.

Det finns en anledning till varför det enbart är med Jesus Kristus namn du kan fördriva demoner och bota folk.

Ifall du någonsin upplever en demonattack under sömnparalys eller liknande så är det endast med kraften i Jesus Kristus namn du kan driva iväg ondskan. Det går inte med Mohammeds namn.
Detta gäller för alla, även de som inte är kristna.

Jesus namn fungerar för alla, inklusive muslimer:
https://youtu.be/2Rv3EBrnYHg?si=hBLqxPSBYgVwIZhO

Mohammed dog inte för dina synder. Mohammed var själv en mördare och en krigsherre som tog många fruar (inklusive barn) och vältrade sig i lyx och krigsbyten, raka motsatsen till Jesus. Mohammed var en falsk profet vilseledd utav Satan.
Du har inte läst Rom 2. Det är lagens görare som är rättfärdig inför Gud. Det gäller de som inte känner till Kristus. Den som håller Moses bud ska leva genom dem (Rom 10:5). Så olika förbund har olika villkor. Att du och många andra kristna är för dumma för att fatta det tyder på hjärntvätt.
Citera
2023-09-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Hela ditt inlägg osar anti-krist. Nej, det handlar inte om dig eller mig. Vi är inte goda och ingen av oss kan efterlikna Kristus. Vi är alla syndare.

Släpp högmodet och inse att du inte kan bli frälst på egen hand.

Du måste först ta emot Jesus som din herre och frälsare, be om ursäkt för dina synder, och sedan göra ditt bästa för att följa hans ord och sluta synda.

Du ska samtidigt vara medveten om att du aldrig kan bli som Kristus även om du bör göra ditt bästa för att följa hans lära.

“I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me."

John 14:6
Inte ens aposteln trodde att han var frälst.

Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse och dela hans lidanden, genom att bli lik honom i en död som hans – kanske jag då kan nå fram till uppståndelsen från de döda.Tro inte att jag redan har nått detta eller redan har blivit fullkomlig. Men jag gör allt för att gripa det, när nu Kristus Jesus har fått mig i sitt grepp. Bröder, jag menar inte att jag har det i min hand, men ett är säkert: jag glömmer det som ligger bakom mig och sträcker mig mot det som ligger framför mig och löper mot målet för att vinna det pris där uppe som Gud har kallat oss till genom Kristus Jesus. Fil 3

Vad har du, o frälste, att säga om det i ditt högmod? Lyd uppmaningen och ARBETA på din frälsning!

Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller. 1Kor 10:12
Citera
2023-09-11, 17:22
Medlem
Citat:
Att du och många andra kristna är för dumma för att fatta det tyder på hjärntvätt.

Faktumet att jag aldrig hade läst Bibeln eller besökt kyrkan (förutom på begravningar och skolavslutningar som barn) när jag upplevde Jesus motsäger din teori om att jag skulle vara hjärntvättad.
Citera
2023-09-11, 17:27
Medlem
Citat:
Vad har du, o frälste, att säga om det i ditt högmod? Lyd uppmaningen och ARBETA på din frälsning!

Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller. 1Kor 10:12

Jag har aldrig påstått att ifall man en gång är frälst så är man alltid frälst.

Det är tron och handlingarna därefter som är nyckeln. Man visar sin tro genom sina handlingar.
Det går inte att bli frälst utav Jesus, och bli visad sanningen, för att sedan börja synda och gå tvärtemot hans lära, och sedan tro att man ska bli insläppt i Guds rike.

Ifall du gör det så visar du ju genom dina handlingar att du inte tror eller följer Jesus.

Jag sätter mig absolut inte över någon annan bara för att Jesus räddade mig och gav mig en andra chans. Tvärtom så ger jag all tack och ära för det till Jesus Kristus, inte till mig själv. Jag är och var en stor syndare.

Jesus och syndernas förlåtelse finns där för alla som vänder sig till honom. Jag är absolut inte speciell.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-11 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in