2023-09-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men det är ju just tron som frälser, INTE gärningarna.

Men det räcker ju inte med vilken tro som helst, det förstår du väl?

Det handlar ju om att tro på Jesu gärning och offer, att förlita sig på Hans beskydd. Inte Mohammeds, Jungfru Marias eller Mammons.

Efesiebrevet 2.

8 Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, 9 inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.
Tron på Gud frälser.

Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet. Joh 5:24

Tror på honom som har sänt. Gud. Muhammed och muslimer tror på den Gud har sänt, ängeln Gabriel.

Du ska inte kunna berömma dig av gärningar i Herren, att vara en profet eller apostel. Goda gärningar däremot uppmanas vi att fortsätta göra.

Bättre lida för goda gärningar, om det är Guds vilja, än för onda. 2Pet 3:17

Nu kanske någon frågar: »Har du tro?« – Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. Jak 2:18

Jesus sade till dem: »Jag har låtit er se så många goda gärningar som kommer från Fadern. För vilken av dem stenar ni mig?« Joh 10:32

så att ni kan leva värdigt Herren och på allt sätt behaga honom med alla slags goda gärningar när ni bär frukt och växer till i kunskapen om Gud. Kolla 1:10

Tro utan gärning är död. Så vad svamlar du om? Det krävs både tro och gärningar för att utvecklas som kristen.

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, Fil 2:12

Du ÄR inte främst...jag menar frälst, du ska ARBETA på din frälsning och utvecklas som kristen och hålla ut till slutet. Först i slutet blir du frälst.

Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Matt 24:13
Citera
2023-09-11, 00:30
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Helvetetpratstunder är religiösas påtryckningar.
Religiösa skrämmer andra folkgrupper.
Religiösa vill ateister torteras.
Citera
2023-09-11, 00:51
Medlem
many99s avatar
Med Guds närvaro betyder himmel eller helvetet eller Allahu frälser kristna med?
Senast redigerad av many99 2023-09-11 kl. 01:21. Anledning: Kristna
Citera
2023-09-11, 01:07
Medlem
many99s avatar
Satan är lång och stilig snubbe.
Satan är duktig på närkamper.
Hanskas med Satan gör ont.
Hanskas med häxor är ont.
Religiösa vill så här med ateister.
Senast redigerad av many99 2023-09-11 kl. 01:22. Anledning: Kristna
Citera
2023-09-11, 02:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av many99
Helvetetpratstunder är religiösas påtryckningar.
Religiösa skrämmer andra folkgrupper.
Religiösa vill ateister torteras.
En av förklaringarna till helvetesläran är hur kristendomen har använts för att förtrycka människor i århundraden. Som ett redskap för världens furste.

En annan förklaring är den skräck många har upplevt. Hur de tycker sig ha hamnat i helvetet och sedan blivit räddade av Jesus och fått PTSD.

Nu säger Jesus att hänsynslösa människor ska få ett evigt straff tillsammans med Satan och hans änglar (Matt 25:41) genom att Gud dräper dem i gehenna (Matt 10:28), en soptipp där elden aldrig slocknar (Mark 9:43). Medan de barmhärtiga får ett evigt liv i Guds rike (Matt 25:34). De som tror på Jesus ord och på hans fader får också evigt liv (Joh 5:24).

De som inte tror på Jesus barmhärtighet är blinda och går miste om mycket.

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.» — Matteus 11:28-30

Gud har skapat oss och kan göra vad han vill med oss, när han vill, men är för dens skull inte tyrannisk som världens herrar. Jesus vittnar om Guds kärlek och barmhärtighet. De som gör uppror mot Gud vill inte ha hans kärkek utan vill härska och plundra och vara sin egen lyckas smed. De är djävulens barn. De som inte har någon tro alls är svaga gentemot djävulen och är snarare hans slavar, som gör hans vilja utan att veta om något annat.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-09-11 kl. 02:51.
Citera
2023-09-11, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Tron på Gud frälser.

Tror på honom som har sänt. Gud. Muhammed och muslimer tror på den Gud har sänt, ängeln Gabriel.

Tron på Jesus som Fadern sänt, frälser. Ja. Inte tron på någon annan som tex Muhammed och muslimer tror på.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du ska inte kunna berömma dig av gärningar i Herren, att vara en profet eller apostel. Goda gärningar däremot uppmanas vi att fortsätta göra.

Tro utan gärning är död. Så vad svamlar du om? Det krävs både tro och gärningar för att utvecklas som kristen.

Du ÄR inte främst...jag menar frälst, du ska ARBETA på din frälsning och utvecklas som kristen och hålla ut till slutet. Först i slutet blir du frälst.

Ska och ska, det finns inga krav på motprestation för frälsningen. Om du tror på Jesus och hans offer och att han betalt dina skulder och skyler över dina synder med hans blod blir du frälst.

SEN kommer gärningarna. Mer eller mindre. Tack vare hjälpare, den Helige Anden.

Du kan inte "arbeta" på din frälsning, du kan arbeta på den uppgift/tjänst Herren gett dig här på jorden, men inte själva frälsningen.

Tro utan gärning är en död tro, ja. Frågan man bör ställa sig då är, är man ens frälst?

Du behöver vända på steken, i synnerhet om du vill få ihop texterna du citerar.

Nåden är ingen nåd om det finns krav på motprestation. Tro är ingen tro om där inte finns gärningar. Det är alltså tron och frälsningen som leder till gärningar. Inte tvärtom.
Citera
2023-09-11, 09:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nåden är ingen nåd om det finns krav på motprestation. Tro är ingen tro om där inte finns gärningar. Det är alltså tron och frälsningen som leder till gärningar. Inte tvärtom.
  • Ingen kan komma in i Guds rike av egen kraft, bara av Guds nåd.
  • Gud avgör vilka som ska få nåden: hur man betedde sig mot de hungriga, törstiga, hemlösa, nakna, sjuka och fängslade. Matt 25:32-46
  • Att tro på Jesus är att tro på hans ord och leva efter dem.
Det finns också nyanser i det eviga livet. Den som visat sig trofast blir anförtrodd mer.
Citera
2023-09-11, 09:32
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag är uppväxt i och med kristendomen och var religiöst kristen i en stor del av mitt liv. Jag har känt både gud och Jesus närvaro under bön många gånger. Men insåg sent i livet att det bara är en form av manipulation som grundar sig på sagor och människors oförmåga att tänka rationellt och logiskt.

Framför allt så var den reaktion man möttes av om man började ställa frågor som gjorde att jag tillslut insåg detta.

Har fått en helt ni dimension av lycka och frid i livet sedan jag lämnade den religösa tvångströjan.

Trevlig helg 😁

Det gläder mig att höra att du lämnat den religiösa tvångströjan! Du och jag har gjort samma resa. Skillnaden är väl att jag hittade en tröja i vuxen ålder som är friare och har en luftig och bekväm passform. Men jag tror fullt och fast att vi alla har vår egen väg att vandra.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-09-11 kl. 09:36.
Citera
2023-09-11, 09:48
Medlem
sfrges avatar
Frågar man dom kristna vad som händer med dom som inte har hört talas om evangeliet, om dom hamnar i helvetet när dom dör så säger dom flesta att så är det ju inte.
Det är ju inte rättvist.

Då är ju frågan då varför man missionerar och evangeliserar?
En sådan grupp av otrogna lever ju inte under Guds dom. Dom vet ju inget annat.
Då kan man väl låta dom vara.

Tänker man på detta så rasar hela iden med helvetet och evangeliet som ett korthus.
Citera
2023-09-11, 10:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Frågar man dom kristna vad som händer med dom som inte har hört talas om evangeliet, om dom hamnar i helvetet när dom dör så säger dom flesta att så är det ju inte.
Det är ju inte rättvist.

Tänker man på detta så rasar hela iden med helvetet och evangeliet som ett korthus.
Evangeliet sprids därför att Gud vill att det sprids. Det är en kungörelse om Livet och om tidens slut.
Citera
2023-09-11, 10:17
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Evangeliet sprids därför att Gud vill att det sprids. Det är en kungörelse om Livet och om tidens slut.

Jag vet att Jesus beordrar alla lärjungar att sprida evangeliet. Men glöm vad som står i Bibeln.
Om man använder hjärnan och våga tänka kritiskt själv så finns det ingen logik alls i det här.
Citera
2023-09-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det är ju inte rättvist.

Gud ser till att alla får den chans de förtjänar. Jesus är den enda som förekommer i alla de stora religionerna även om det bara är i kristendomen man förstår på riktigt att han är Guds son och Messias. Till och med i Hinduismen erkänner man honom som en spirituell ledare (Āchārya).

Vi hör dagligen om muslimer, Buddhister m.m. som får drömmar och uppenbarelser ifrån Jesus som försöker leda dem på rätt väg och ut ur djävulens irrläror.

Här är ett exempel på en tidigare ledare för den muslimska terrorgruppen Hezbollah som under sin tid i fängelse fick besök av Jesus och insåg att Islam hade vilselett honom hela livet:
https://youtu.be/2Rv3EBrnYHg?si=VQF2OTJDN9tgjD05

Här är ett exempel på en tidigare Buddhist som dog och fick uppleva helvetet via Jesus:
https://youtu.be/pVuI75R9gAw?si=h17ldydIXEtUJol3

https://youtu.be/KKw_ZmD74RQ?si=hHcPvOjXb2mj--4W en till Asiat som berättar om hur Jesus visade honom helvetet.

Det kryllar av människor som varje dag blir visade sanningen via Jesus som kommer till dem i drömmar och uppenbarelser.

Däremot så får man inte glömma att även djävulen arbetar övertid med att vilseleda så många själar som möjligt till honom istället.

Djävulen bryr sig inte det minsta om vad vi tycker rättvist. Han roffar åt sig allt han kan, och djävulen, lögnens fader, är listig och han är även den här världens furste får man inte glömma.

Överallt ser vi djävulens snaror. Du kan inte se en sekulär film eller lyssna på en sekulär låt idag utan att den innehåller snaror från djävulen.

Allt handlar om våld, droger, sex, pengar (synd helt enkelt). De allra flesta människor idag är fast i djävulens klor och är påväg mot helvetet tillsammans med honom.

Folk förstår inte att de hamnar under djävulens förbannelser när de lyssnar på t.ex. gangterrap och liknande.

https://www.youtube.com/live/gQxV5M5AwxM?si=KmblWUZ--XECUb1t det berättas mycket om det i den här intervjun med en tidigare "warlock" som fann Jesus.

Han berättar om hur gangerrappare och andra musikartister blir så stora som de blir med hjälp av Santeria/vodoo och andra Satanistiska/ockulta medel. Alla ifrån Tupac och Biggie till många av dagens musikstjärnor är djupt involverade i sådant.

Personen berättar ifrån egen erfarenhet då han varit involverad i det själv innan han blev frälst.

Uttrycket "Att sälja sin själ till djävulen" har mycket verklighet bakom sig.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-11 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in