2023-09-21, 15:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Ett allvarligt svar är att många kristna köper gärna pop-tolkningen av kristendomen som inte har något egentligt stöd i skrifterna.
Om jag förstått det korrekt finns inget helvete för människor och det eviga straffet är att vi som påstås synda helt enkelt inte blir upplyfta till Guds gemenskap och dör helt naturligt och som vanligt utan att få evigt liv och inte känna hans närvaro.
Liknelsen är att våra döda kroppar blir brända som sopor i Gehenna, som var/är en riktig plats, istället för att räddas från döden.
Citera
2023-09-21, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om jag förstått det korrekt finns inget helvete för människor

"Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar." Matt 25:41

Jo, enligt Bibeln så existerar helvetet för människor också. De som väljer Satan före Gud.
Citera
2023-09-21, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Liknelsen är att våra döda kroppar blir brända som sopor i Gehenna, som var/är en riktig plats, istället för att räddas från döden.

Gehenna var ju en soptipp bredvid Jerusalem där man eldade sopor.

Det är väl inte så konstigt att de gav den eviga elden samma smeknamn för att folk skulle förstå.

Det betyder ju inte att helvetet fungerar exakt på samma sätt som soptippen eller att själarna går upp i rök.

Står ju om och om igen att brinna i helvetet betyder evigt lidande, inte att försvinna.
Citera
2023-09-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
"Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar." Matt 25:41

Jo, enligt Bibeln så existerar helvetet för människor också. De som väljer Satan före Gud.

Den eviga elden är symbol för evig tillintetgörelse, hur vet vi detta? Jo för att även döden skulle kastas i elden:

"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön." (Upp 20:14 Bibel2000)

Döden är ett begrepp, och ett begrepp kan man inte kasta in i en bokstavlig eld.

I nästa kapitel står det:

"Döden skall inte finnas mer" (Upp 21:4 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2023-09-21 kl. 16:56.
Citera
2023-09-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Aha, så själen är odödlig - den har potentiellt evigt liv - men gud kan förstås som allsmäktig låta den upphöra att existera.

Och det menar ni att han gör med dem som inte kommer till himlen. Avslutar deras liv - kropp och själ - och därmed alla möjligheter för denne att uppleva någonting över huvud taget. Således kan denne inte torteras i evighet.

Eller hur länge pågår det här dödandet av kropp och själ? Slängs man i en brinnande sjö lär man väl dö på stubben. Om den är av lava. Men om den är av vatten, med säg en film av brinnande olja på ytan, kan man välja på att drunkna eller andas in elden och förtäras inifrån. Det är förstås en påtagligt smärtsam upplevelse.
Själen är INTE odödlig. Du blir odödlig vid uppståndelsen, då vi förvandlas till änglar (Luk 20:36).

Döden infinner sig ganska omgående när du kastad i eldsjön. Solen är ett bevis på att Gud kan skapa en sådan eldsjö.
Citera
2023-09-21, 17:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Själen är INTE odödlig. Du blir odödlig vid uppståndelsen, då vi förvandlas till änglar (Luk 20:36).

Döden infinner sig ganska omgående när du kastad i eldsjön. Solen är ett bevis på att Gud kan skapa en sådan eldsjö.
De fallna änglarna var och är odödliga tills Gud gör som han vill med dem. Endast Gud kan döda själen.
Citera
2023-09-21, 17:54
Medlem
Religionen har lärt oss att gud ser allt vad vi gör. Om vi inte gör som han vill så ska vi plågas i helvetet i evighet.
Men gud är god och så behöver han pengar.
Citera
2023-09-21, 17:57
Medlem
Citat:
De fallna änglarna var och är odödliga tills Gud gör som han vill med dem. Endast Gud kan döda själen.
Änglar är odödliga för att de är andar. Själen har ingenting med saken att göra.
Citera
2023-09-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Änglar är odödliga för att de är andar. Själen har ingenting med saken att göra.
Har du någon källa på det?
Citera
2023-09-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ja, hur kan kristna tro att de ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Detta tycker jag är mest intressant. Jesus har redan förlåtit oss för alla våra synder, så numer behöver vi bara tro på att Jesus funnits och att Jesus var guds son. Det räcker för att komma till himmeln.

Och alla bud som Jesus kom med då? Älska dina fiende, vänd andra sidan till m.m. Rika människor kommer inte till himmeln. Var det bara för att skojsa till det?
Citera
2023-09-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Har du någon källa på det?
Luk 20:36.
Citera
2023-09-21, 19:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Detta tycker jag är mest intressant. Jesus har redan förlåtit oss för alla våra synder, så numer behöver vi bara tro på att Jesus funnits och att Jesus var guds son. Det räcker för att komma till himmeln.

Och alla bud som Jesus kom med då? Älska dina fiende, vänd andra sidan till m.m. Rika människor kommer inte till himmeln. Var det bara för att skojsa till det?
Kristendomens dogmer skiljer sig mycket från vad Jesus sa, t.ex. i Matteus 25:31-46. Och förklaringarna är många, som att Jesus predikade för judar i det gamla förbundet och att Jesus ord tas ur sitt sammanhang.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in