2023-09-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Vem har påstått att kristna skulle vara goda människor? Inte ens Jesus kallade sig själv god; Jesus svarade: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. (Markusevangeliet 10:18)

Tvärtom så inser vi som följer Jesus att alla människor är syndare och långt ifrån goda. Just därför kan vi inte bli frälsta på egen hand utan behöver ta emot Jesus gåva.
Det var ett intressant citat. Det kan jag inte påminna mig om att jag hört förut. Jesus var alltså inte god. Det kan det vara värt för kristna att påminna sig om då och då.
Citera
2023-09-08, 05:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det var ett intressant citat. Det kan jag inte påminna mig om att jag hört förut. Jesus var alltså inte god. Det kan det vara värt för kristna att påminna sig om då och då.
Det är svårt att göra gott, men för Gud är allt möjligt. Man ska ändå göra sitt bästa.

Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma? Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig. — Matteus 5:47-49
Citera
2023-09-08, 06:29
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Jesus behövde inte säga: "Följ Gud." Eftersom han är Gud behövde han bara säga: "Följ mig!"

Denna text visar inte att Herren Jesus förnekar Sin Gudomlighet.

Utan texten bevisar att den rike mannen var självgod och kallade Herren Jesus för gode mästare fastän han inte skulle lyssna till Honom. Därför ställer Herren Jesus en retorisk fråga: Varför kallar du mig god? och befäster en absolut sanning: Ingen är god utom Gud!
Citera
2023-09-08, 08:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jesus behövde inte säga: "Följ Gud." Eftersom han är Gud behövde han bara säga: "Följ mig!"

Denna text visar inte att Herren Jesus förnekar Sin Gudomlighet.

Utan texten bevisar att den rike mannen var självgod och kallade Herren Jesus för gode mästare fastän han inte skulle lyssna till Honom. Därför ställer Herren Jesus en retorisk fråga: Varför kallar du mig god? och befäster en absolut sanning: Ingen är god utom Gud!
Jesus vet att han följer fadern och kan därför säga: följ mig!
Citera
2023-09-08, 11:03
Medlem
Citat:
Jodå, han ÄR...

Jag ÄR den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Joh 10

Han är god när han gör Guds vilja.

Jesus vände sig till dem och sade: »Sannerligen, jag säger er: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen. Joh 5:19
Citera
2023-09-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Man brukar se sinna tillkortakommanden i andra istället. Det är ganska normalt
Citera
2023-09-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det handlar helt enkelt om att antingen välja att leva i ego/rädsla som denna världen är uppbyggd av. Eller att leva efter kärlek som det egentligen är menat att vi skall leva efter.
Denna värld är egentligen inte ett straff. Det bara är ett resultat av våra handlingar. Med andra ord fri vilja.

Men det är väl gud som skapat hela denna värld?

Det låter rätt så exakt som en fuskbyggare. Någon som först är helt ansvarig för att bygga hela och allt i huset. Och sedan när något är fel, eller att det inte fungerar? Struntar i att svara i telefon och möjligtvis via en kompis-kompis meddelar att ”det inte är mitt problem”

- Låter inte särskilt seriöst?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-09-08 kl. 11:49.
Citera
2023-09-08, 12:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Det låter rätt så exakt som en fuskbyggare. Någon som först är helt ansvarig för att bygga hela och allt i huset. Och sedan när något är fel, eller att det inte fungerar? Struntar i att svara i telefon och möjligtvis via en kompis-kompis meddelar att ”det inte är mitt problem”

Världen är skapad, en grönskande planet i ett ogästvänligt universum, men är inte en plats för det fullkomliga livet utan är en åker där Gud snart ska skörda.

Därefter lät han folket gå och gick själv hem. Och hans lärjungar trädde fram till honom och sade: »Uttyd för oss liknelsen om ogräset i åkern.» Han svarade och sade: »Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den goda säden, det är rikets barn, men ogräset är ondskans barn. Ovännen, som sådde det, är djävulen. Skördetiden är tidens ände. Skördemännen är änglar. Såsom nu ogräset samlas tillhopa och brännes upp i eld, så skall det ock ske vid tidens ände. — Matteus 13:36-40

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. Om någon då säger till eder: 'Se här är Messias', eller: 'Där är han', så tron det icke. Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda. Jag har nu sagt eder det förut. Därför, om man säger till eder: 'Se, han är i öknen', så gån icke ditut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke. Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara. -- Där åteln är, dit skola rovfåglarna församla sig. Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra. — Matteus 24:21-31
Citera
2023-09-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Det är ett ”hittepå-ord”, som är vanligt inom kyrkans fyra väggar för att beskriva något som är i enlighet med vad Bibeln säger. Även om man inte vet det så borde det inte vara svårt att gissa sig till vad det betyder. Du ska få en länk också.
https://svenska.se/saob/?id=B_2329-0131.x5E1

Nu tycker jag att jag varit så pedagogisk jag kan.

I sådana fall är uttrycket som nämndes dvs ”logiskt bibliskt” en oxymoron efters det inte finns någon tillstymmelse av logik i bibeln.
Citera
2023-09-08, 12:01
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Jesus vet att han följer fadern och kan därför säga: följ mig!
Jo.
Jesus är ju nåt annat. Av en anledning. Han är ju verkligen av Gud. Jesus är Gud.

Hur kunde han vara så säker då? Vilken ingen annan väl kunde klara till det måttet.

He is something else. Gud med oss.
Och allt "det där". Han är ju allt i alla. Som är nåt.
God the Son 100%
Han är Guds fullhet. All Guds fullhet.

En varm levande Gud. Är som en människa. Vad vore det annars för Fader? Som inte var högst levande och medkännande. Jesus..
Senast redigerad av Ballooonie 2023-09-08 kl. 12:18.
Citera
2023-09-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Ur ett kristet perspektiv: Som sagt innan har människan fri vilja. Människan syndade och valde att äta från the tree of knowledge (good and evil) istället för tree of life (kärlek). Därför blev världen som den är idag och helvetet skapades där satan regerar. Här får man gå igenom att möjligt skit och elände pga vår synd. Vägen ut är genom Jesus. Nåt sånt. Jag är inte kristen, jag tycker bara att bibeln är intressant när man ser det ur ett större perspektiv och gör egna kopplingar till spiritualitet som handlar om att rena sin själ och sluta återfödas i grunden.
Citera
2023-09-08, 12:10
Medlem
Citat:
Världen är skapad, en grönskande planet i ett ogästvänligt universum, men är inte en plats för det fullkomliga livet utan är en åker där Gud snart ska skörda.

Därefter lät han folket gå och gick själv hem. Och hans lärjungar trädde fram till honom och sade: »Uttyd för oss liknelsen om ogräset i åkern.» Han svarade och sade: »Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den goda säden, det är rikets barn, men ogräset är ondskans barn. Ovännen, som sådde det, är djävulen. Skördetiden är tidens ände. Skördemännen är änglar. Såsom nu ogräset samlas tillhopa och brännes upp i eld, så skall det ock ske vid tidens ände. — Matteus 13:36-40

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. Om någon då säger till eder: 'Se här är Messias', eller: 'Där är han', så tron det icke. Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda. Jag har nu sagt eder det förut. Därför, om man säger till eder: 'Se, han är i öknen', så gån icke ditut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke. Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara. -- Där åteln är, dit skola rovfåglarna församla sig. Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra. — Matteus 24:21-31

Exakt! Precis som jag skrev. Som en fuskbyggare struntar i att svara i telefon.

Skapade gud universum? Om svaret är jag så skapade han väl då rimligt vis både det goda och det onda? Eller var det en annan gud?

Du citerade följande: ”Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den goda säden, det är rikets barn, men ogräset är ondskans barn”

Förklara exakt vilka av dessa som gud har, respektive inte skapat och om inte svaret är ”alla” förklara då också vem dom då gjorde det och hur det i sådana fall går ihop med påståendet att gud skapade ”allt”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in