2023-09-10, 16:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Att han kan är ju inte detsamma som att han bestämt att göra det. Inte ens dom ONDA änglarna och djävulen själv kommer få sina själar utplånade.

Den evigt brinnande elden är det öde Herren bestämt.

Du kan inte bara hitta på egna historier utan grund och sen påstå att det kommer från Herren.
Vi tolkar ordet 'döda' olika.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. — Matteus 10:28
Citera
2023-09-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det talas om 144 000 människor som ska få komma till himlen. Det är inte många. Tänk så många ”goda” människor det finns som då inte släpps i i himmelen.

Det är inte så det fungerar. Det kan det inte vara. Så tänker inte Gud. Att begränsa platserna är verkligen inte snällt.

Jag tror att det är fel det måste det vara.
Självklart ska man tro på gud men som jag ser det är gärningarna viktigare än vad man tror.
Faktiskt kan troende människor vara väldigt falska giriga och orättvisa. Så att gud skulle välja dessa människor istället för de goda snälla som inte riktigt vet vad de ska tro men som är mycket goda är ju helt galet att tro.

Bara att hålla med.

De evangeliska tror att alla katoliker, ortodoxa, hinduer, buddhister, muslimer, ateister osv kommer till helvetet hur goda de än varit under sina liv.

Varför skulle Gud skapa miljarder människor för att leva i sammanhanget korta liv och sedan tortera deras själar i all evighet? Vad vore poängen med detta?

Och de få personer han skulle släppa in i himlen vore hel-och halvanalfabeterna och extremisterna som ställer sig på offentliga platser och ropar om hur de är personliga vänner med Jesus?

Nej, mycket av modern evangelisk kristendom tycks närmast som en elak katikatyr av kristendom. Och att de förolämpar Gud när de tillskriver honom alla dessa absurda åsikter.

(När det gäller JV och de 144 000 däremot så är väl de 144 000 särskilt utvalda som ska sitta med i Guds "regering". Medan miljoner andra skall få leva eviga liv på jorden i en sorts paradistillvaro. Så de menar inte att alla utom de 144 000 kommer till helvetet.)
Citera
2023-09-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Bara att hålla med.

De evangeliska tror att alla katoliker, ortodoxa, hinduer, buddhister, muslimer, ateister osv kommer till helvetet hur goda de än varit under sina liv.

Varför skulle Gud skapa miljarder människor för att leva i sammanhanget korta liv och sedan tortera deras själar i all evighet? Vad vore poängen med detta?

Och de få personer han skulle släppa in i himlen vore hel-och halvanalfabeterna och extremisterna som ställer sig på offentliga platser och ropar om hur de är personliga vänner med Jesus?

Nej, mycket av modern evangelisk kristendom tycks närmast som en elak katikatyr av kristendom. Och att de förolämpar Gud när de tillskriver honom alla dessa absurda åsikter.

(När det gäller JV och de 144 000 däremot så är väl de 144 000 särskilt utvalda som ska sitta med i Guds "regering". Medan miljoner andra skall få leva eviga liv på jorden i en sorts paradistillvaro. Så de menar inte att alla utom de 144 000 kommer till helvetet.)

Ok jag kan inte så mycket om bibeln men jag är nyfiken och minns mycket från skolan och vad andra har sagt i diskussioner med mig.

Helt klart är att det finns många falska profeter.
Och dem skulle vi se upp för.

Självgoda ”kristna” är något bland de värsta jag vet.
Citera
2023-09-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jo jag läser, men jag läser vad Herren (eller Paulus) säger, inte vad någon "doktrin" påstår att det betyder.

INGEN kommer in i Guds Rike med egna gärningar. Bara genom JESUS kommer kan man bli frälst.

Han offrade sig på korset för den sakens skull. Och ALLA som vänder sig till Honom för beskydd och nåd, blir räddade, oavsett gärningar.

Det är nämligen det som är nåden, den har inget pris. Skulden är redan betald.

Man måste vända på steken, först kommer frälsningen SEN kommer gärningarna. Som ett resultat av nåden och Helige Andens tjänst. Inte tvärtom.

Det är Herren som ska ha äran, inte du.
Visa var det står att ingen kommer in I Guds rike med egna gärningar. Särskilt de som levde innan evangeliet om himmelriket förkunnades kunde bara förlita sig på lagen för att bli rättfärdiga. Alla som blir lurade av falska doktriner/profeter, hur blir det för dessa judar, kristna och muslimer? De tror på Gud, men kommer inte in i Guds rike för att de enligt DIG inte är frälsta? Är det inte TRON som frälser? Du kanske orde ta en närmare titt på villkoren för DERAS frälsning, vilka krav Gud ställer på judar och muslimer innan du dömer? Du vet att Yahweh inte förkastat sitt folk judarna, så hur kan du vara så dum att du gör Gud till en lögnare? Lovade han inte att han skulle vara deras Gud? Menar du att Gud bryter sitt löfte? Sluta vara en obstinat idiot!
Citera
2023-09-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Bara att hålla med.

Vad är det för elakt i att predika att endast Jesus är vägen till Himmelriket? Att endast NÅDEN, som inte kräver någon motprestation, är den SANNA vägen. Att Herrens barmhärtighet är så stor att han inte kräver någon handling alls eller något pris för att få komma dit? Att han själv betalat det priset genom att offra sig på korset?

Exakt VAD är elakheten?

Sanningen kan bara kännas som ett hot om man har något att dölja. Jesus var också tydlig med att väldigt få skulle finna den sanna vägen.

Att människor är självgoda och högmodiga och tror att dom kan bättre än Herren och skaparen själv är inget nytt. Det är det som Är dödssynden. Att inte förstå och inte ens vilja ta emot gåvan som inte kostar någonting, för man tror sig kunna bättre själv.

Det är just detta som drev ut djävulen, Lucifer, från Guds Rike, trots att han var den högsta och vackraste och intelligentaste av alla Guds skapelser, så fick han inte vara kvar, för han ville bli lika "stor och mäktig" som Gud själv.

Hezikiel 28

Så säger Herren Gud:

Du var en mönsterbild
av fullkomlighet,
full av visdom
och fullkomlig i skönhet.
13 Du var i Eden, Guds lustgård,
höljd i alla slags ädelstenar:
karneol, topas och kalcedon,
krysolit, onyx och jaspis,
safir, granat och smaragd.
Med guld var dina tamburiner
och flöjter utsmyckade,
framställda den dag du skapades.
14 Du var en smord,
beskyddande kerub[c],
och jag hade satt dig
på Guds heliga berg.
Där gick du omkring
bland gnistrande stenar.

15 Du var fullkomlig

på alla dina vägar
från den dag då du skapades
till dess att orättfärdighet
blev funnen hos dig.
Citera
2023-09-10, 18:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Dödsstraff.
kolasis aiōnios = evigt straff
Dödsstraff heter på grekiska thanatōsis
Citera
2023-09-10, 20:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?
Tortyr och tortyr...
Så här säger iaf den katolska kyrkans katekes:
1035 Kyrkans lära bekräftar att det finns ett helvete och att det varar för evigt. Själarna i dem som dör i dödssyndens tillstånd kommer omedelbart efter döden ned i helvetet, där de lider helvetets kval, den ”eviga elden”.[28] Den huvudsakliga pinan i helvetet består i den eviga skilsmässan från Gud. Ty i honom ensam kan människan uppnå livet och lyckan som hon är skapad för och som hon strävar efter. [393]
https://www.katekesen.se/kkk1020-.htm#1035

Är inte riktigt säker på att Dawkins & Co ens skulle se just den saken som en pina.
Citera
2023-09-10, 20:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tortyr och tortyr...
Så här säger iaf den katolska kyrkans katekes:
1035 Kyrkans lära bekräftar att det finns ett helvete och att det varar för evigt. Själarna i dem som dör i dödssyndens tillstånd kommer omedelbart efter döden ned i helvetet, där de lider helvetets kval, den ”eviga elden”.[28] Den huvudsakliga pinan i helvetet består i den eviga skilsmässan från Gud. Ty i honom ensam kan människan uppnå livet och lyckan som hon är skapad för och som hon strävar efter. [393]
https://www.katekesen.se/kkk1020-.htm#1035

Är inte riktigt säker på att Dawkins & Co ens skulle se just den saken som en pina.
Uppenbarligen finns en tradition om ett straff med ett evigt lidande. Men det kan tolkas som symboliskt eller som evig död, vilket Jesus också antyder i Matteus 10:28.

Citera
2023-09-10, 21:22
Medlem
Citat:
vilket Jesus också antyder i Matteus 10:28.

Nej, det är som sagt du som antyder att fördärvet av själen i Gehenna skulle innebära att man bara upphör att existera (vilket för många hade varit en önskedröm och inte ett straff).

Du har valt ut det enda stycket i Matt 10:28 och väljer sedan att tolka det på ditt eget sätt efter hur du vill att det ska vara.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-10 kl. 21:25.
Citera
2023-09-10, 21:31
Medlem
Citat:
Du menar ju att Jesus låter stora delar av mänskligheten plågas i evighet utan nåd och utan minsta barmhärtighet, bara för att de inte tror det som du tror.

Jag menar att Gud inte tvingar någon att välja honom.

En stor del av mänskligheten väljer istället fördärvet och en Gudlös evighet (vilket såklart är ett hopplöst och evigt plågsamt tillstånd av mörker och död).
En evighet av allting som är motsatsen till Gud, motsatsen till liv, ljus, hopp och kärlek.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-10 kl. 21:38.
Citera
2023-09-10, 22:28
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Jag menar att Gud inte tvingar någon att välja honom.

En stor del av mänskligheten väljer istället fördärvet och en Gudlös evighet (vilket såklart är ett hopplöst och evigt plågsamt tillstånd av mörker och död).
En evighet av allting som är motsatsen till Gud, motsatsen till liv, ljus, hopp och kärlek.
Det är ingen rolig tillvaro.
Den är märklig. Vad jag upplevt av den..

Det är bra att minnas tillbaka på denna märkliga plats. Jag trodde inte det fanns nån väg därifrån. Varför trodde jag inte det.?

Jo pga min avfallna natur eller vad man ska kalla det. Stackars barn..

Men det finns en väg ut. Ge inte upp. Jag trodde inte det var möjligt.
Fett skadad var man. Trodde jag var för dum eller nåt.. eller trodde jag var för smart. Men det finns hopp.
"Signalen" är ute. Ta emot den. Levande Gud..

Petrus bekännelse

Då Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: "Vem säger folket att Människosonen är?" De svarade: "Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna."
Han sade till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son."

Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen.
Citera
2023-09-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Visa var det står att ingen kommer in I Guds rike med egna gärningar. Särskilt de som levde innan evangeliet om himmelriket förkunnades kunde bara förlita sig på lagen för att bli rättfärdiga. Alla som blir lurade av falska doktriner/profeter, hur blir det för dessa judar, kristna och muslimer? De tror på Gud, men kommer inte in i Guds rike för att de enligt DIG inte är frälsta? Är det inte TRON som frälser? Du kanske orde ta en närmare titt på villkoren för DERAS frälsning, vilka krav Gud ställer på judar och muslimer innan du dömer? Du vet att Yahweh inte förkastat sitt folk judarna, så hur kan du vara så dum att du gör Gud till en lögnare? Lovade han inte att han skulle vara deras Gud? Menar du att Gud bryter sitt löfte? Sluta vara en obstinat idiot!

Men det är ju just tron som frälser, INTE gärningarna.

Men det räcker ju inte med vilken tro som helst, det förstår du väl?

Det handlar ju om att tro på Jesu gärning och offer, att förlita sig på Hans beskydd. Inte Mohammeds, Jungfru Marias eller Mammons.

Efesiebrevet 2.

8 Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, 9 inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in