Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
[...]
Här sitter ni och förklarar ukrainas motoffensiv idiotisk när sen inriktar sig på Donbass lika mycket som Krim och ryssarnas intagande av Artemovsk/Bakhmut som idiotiskt. En värdelös grushög som två idioter slåss om i stället för att pyssla med "viktiga saker". :-) Tänk efter lite innan du kallar dina sk vänner idioter.
Militärt sett verkar det inte så värt att lägga för mycket krut på Bakhmut, och om jag inte missminner mig så avrådde väl också USA/NATO ifrån detta. Men all framgång uppnås ju inte militärt, och symboliskt värde ska ibland inte heller underskattas i förhållande till helheten.
Huruvida Ukraina till skillnad från utomstående har någon insiderkänsla för hur det symboliska värdet kan kopplas till egen ökad stridsmoral samt motsvarande demoralisering av Rysslands låter jag vara osagt, men en möjlig förklaring.
I Rysslands fall kan jag desto mer förstå behovet av en symbolisk seger, med tanke på hur de efter inledande framgångarna i invasionen bara backat, blev det nog så illa tvunget att kunna visa på någon nämnvärd vinst för att inte dumstruten ska bli alltför stor.
Paradoxalt nog räcker det då med en vinst där motståndaren kämpar mycket emot, oavsett att motståndaren mest kämpar emot för att förhindra symbolisk snarare än stor militär seger.
I båda fallen så uppnås ju något även om det inte är direkt militärt, därför behöver parterna inte nödvändigtvis bli idiotförklarade för saker med lägre militär betydelse om det däremot fyller funktion i större hybrid warfare-tänk.
Citat:
Ryssland krigar inte för att inta hela Ukraina och det vet Ukraina när de lagt upp sin motoffensiv. Ukrainska armeledningen är INTE idioter.
Ja, det kan nog vara rätt givet att Ryssland inte krigar för att inta hela Ukraina när de inte ens på långa vägar kontrollerar sina annekterade territorier. Det säger nog betydligt mer om Rysslands oförmåga än ovilja att göra så, då det är synnerligen dumt att göra stora utspridda offensiva operationer genom landet när man på samma gång utsätts för stort tryck att försvara det man tagit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Scott Ritter talar om att detta är en fälla... Det värsta är INTE över.
Russia's First Line of Defense in Ukraine War - Meant to be Broken - Scott Ritter https://www.youtube.com/watch?v=pQOFVnsu9uE&list=LL&index=27
Ifall vi bortser en sekund från att Scott Ritter är dömd sexförbrytare då att vara djupt omoralisk och inkompetent inte alls nödvändigtvis behöver gå hand i hand, vilka meriter av uppfattad kompetens gör honom intressant att citera överhuvudtaget?
Han kanske har viss formell kompetens, men när dessa tar uttryck i en tämligen urusel track-record av förutsägelser som i regel inte slår in, kan man ju undra vilken tyngd dennes spekulationer ska ha?
Någon kan ju t.ex. vara utbildad ekonom, men om dennes investeringstips och förutsägelser av marknaden gång på gång slår fel, skulle åtminstone inte jag lägga alltför mycket värde på dennes spekulationer om finansiella framtiden.