2023-08-17, 16:37
Medlem
TheKhurgans avatar
Så Azov är tillbaka och fulltaliga? Kan ju inte vara så många "original" kvar eller?

Står i DN nu:

"Den beryktade Azovbrigaden har på nytt satts in i strid, nu vid fronten i Serebrianskyj-skogen i Luhanskregionen.

Azovbrigaden vann ryktbarhet när den hårdnackat höll stånd mot den övermäktiga ryska armén, belägrad i stålverket i Mariupol under förra våren.

Ryssland intog till slut Mariupol i maj 2022, och de återstående soldaterna i Azovbrigaden togs som krigsfångar.

Ukraina lyckades därefter få tillbaka 200 soldater genom en fångutväxling. Fem av ledarna hamnade i Turkiet genom en annan utväxling, men även de kunde sedermera tas till Ukraina, trots protester från Ryssland, skriver Kyiv Post. "

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
2023-08-17, 16:43
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Deepstatemap mest tillförlitligt HAHAHAHA
Ni araber är för roliga. Klart att dem inte haft mest rätt.

Du har missat att källan till deepstatemap är Ukrainsk va?
2023-08-17, 16:44
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu handlar tråden om "motoffensiver" och jag lade in en länk till en "expert" på youtube som jag tycker beskriver krigshändelserna på ett sätt som jag ser som det mest objektiva som går att finna.

Om man skall gå OT angående detta så gör jag mycket gärna det vad gäller motoffensiven. Han bloggaren säger att den sk motoffensiven misslyckas pga inkompetens och korruption i den politiska ledningen som du sjukt nog tror är ett arv från ryssland och sovjettiden. Västländer, främst USA har genom åren pumpat in pengar i olika politiska rörelser som högra sektorn, i i politsk regim och militär och även gett frikostiga lån till landet efter kuppen 2014. Man kan sägas att Nato och EU köpt Ukraina med mutpengar och det är ganska inbecillt att de skall sluta vara korrumperade efter detta?

Det är absolut inget nytt att denne bloggare som dessutom verkar vara världsekonomiskt kunnig kritiserar politisk och militär ledning i Ukraina som korrumperade i och med motoffensiven. Vad han säger är mycket intressant och han ger inblick i mycket ingen vill prata om.

När det gäller rubelns minskade värde tror jag han dock har fel. Att minska import av "skit" och gynna sin egen export är inget dumt drag i ett farligt ekonomiskt och politiskt läge.
1: Att du både kallar en youtuber för ""expert"" samt "verkar vara världsekonomiskt kunnig" gör ju verkligen att det känns trovärdigt
2: Ryzzen gynnar sin egen export? Du menar det faktum att de rear ut sina naturresurser och övergav Rubel för Yuan? Ja det verkar vara ett tecken på styrka
2023-08-17, 16:45
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Bra! Tack för källan, ska kolla upp det. Jag kallade dig inte ukrainatroll utan det var en ärlig fråga. Det har ju i flera veckor spridits osanna rykten om att Bakhmut är omringat och snart åter i Ukrainas händer. Så därför jag undrade.
Vadå, har du någon källa på att Ukraina INTE omringar Bakhmut menar du?
2023-08-17, 16:48
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Vadå, har du någon källa på att Ukraina INTE omringar Bakhmut menar du?

Ehh, javisst. Vi kan väl börja med den Ukrainska deepstatemap.live Sen finns ju flera ryska varianter men antar att du kanske tycker de är mindre tillförlitliga. Deepstatemap.live har varit i stort sett korrekt under kriget oavsett vilken sida som haft framgångar.
2023-08-17, 16:50
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Du har missat att källan till deepstatemap är Ukrainsk va?
Nej, det vet nog de flesta. Det betyder inte att den inte är tillförlitlig. Deras uppdateringar ligger oftast ett par dagar efter de flesta andra liknande tjänster då de inte vill visa det dagsaktuella läget. Det gör att när Deepstate visar något så kan du vara säker på att det faktiskt stämmer (och du har kunnat se det på andra karttjänster i ett par dagar).
2023-08-17, 16:53
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ehh, javisst. Vi kan väl börja med den Ukrainska deepstatemap.live Sen finns ju flera ryska varianter men antar att du kanske tycker de är mindre tillförlitliga. Deepstatemap.live har varit i stort sett korrekt under kriget oavsett vilken sida som haft framgångar.
Vad bra att du säger att deepstatemap är en trovärd källa för er folkmordsvurmare. Då kan vi diskutera sunt kring framtida förändringar på kartan. Samt att det nu alltså är vedertaget att Poopin på ca550 dagar endast lyckades inta 10,7% av Europas fattigaste land
2023-08-17, 16:53
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej, det vet nog de flesta. Det betyder inte att den inte är tillförlitlig. Deras uppdateringar ligger oftast ett par dagar efter de flesta andra liknande tjänster då de inte vill visa det dagsaktuella läget. Det gör att när Deepstate visar något så kan du vara säker på att det faktiskt stämmer (och du har kunnat se det på andra karttjänster i ett par dagar).

Jo, precis min poäng. Det är dock sällan de släpar mer än ca 24h (min tidigare erfarenhet). Många verkar inte heller veta att den är Ukrainsk.
Min tidigare poäng var ju just att det återkommande spridits rykten sen en månad tillbaka om att Bakhmut skulle vara omringat. Det blir liksom bara pinsamt tillslut…
2023-08-17, 16:58
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Jo, precis min poäng. Det är dock sällan de släpar mer än ca 24h (min tidigare erfarenhet). Många verkar inte heller veta att den är Ukrainsk.
Min tidigare poäng var ju just att det återkommande spridits rykten sen en månad tillbaka om att Bakhmut skulle vara omringat. Det blir liksom bara pinsamt tillslut…
I hur många månader hävdade ni putinister att Ukrainas kollaps i Bakhmut var fullständig menar du? åh jisses, just när man trodde ni inte kunde bli mer verklighetsfrånvända.

1: Låt oss goda föra åtminstone lika korkad argumentation som ni själva gjort utan att klaga förrän vi överträffat er.
2: Låt Ukrainas motoffensiv få pågå lika många dagar som ni själva behövde ha på er för att inta 10% av Ukraina - att ta tillbaka det, innan ni börjar ranta.

Fair, no?
2023-08-17, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ah. Just det. Den ja. Han som ljuger direkt i rubriken till filmen. "Ukraina sätter in dom sista reserverna." Eftersom vi vet att Ukraina inte har satt in stora delar av sina nyutbildade "väst-brigader" så innebär ju det att detta definitivt inte är några "sista reserver". Så om du ursäktar mig så kastar jag den i sophögen innan jag ens tittar på den. Jag är inte speciellt intresserad av lögner.
Och om du inte tror mig så kan du ju kolla med din kollega RobbanUC som ju istället trollar åt andra håller och säger att Ukraina bara visar upp en bild på en Challenger och då alltså har resten kvar någon annanstans.

Är det för att Prigoshins trollfabrik i St. Petersburg var tvungen att stänga som ni har så svårt att synkronisera nu för tiden? Ni var väldigt mycket bättre på det förut, då var det nästan så man kunde ställa en klocka efter er, direkt när det kom ett nytt manus så växlade alla extremt synkat och fint. Nu är det totalt kaos hos er, ni säger massvis med olika saker, ofta säger ni emot varandra, som här till exempel.

Finns det någon som påstår att det går bra för offensiven?
2023-08-17, 17:02
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Finns det någon som påstår att det går bra för offensiven?
-Hur mår bron? Har ni lätt att få fram materiel till fronten eller ny personal?
-Hur går det för ert artilleri? Ni förlorar i SNITT 20st system om dagen, har ni planerat att bygga slangbellor för ammunitionen som ni snart inte kan skjuta?
-Era ka52'or verkar trivas bättre i småbitar? 41st har nu skjutits ner, dvs 1/3 av samtliga
-Därtill verkar förlustsiffrorna som rapporteras vara höga för er.

Jag tycker att motoffensiven borgar för en jävla uppförsbacke för ryzzen.

Inte minst så är ju följande sant:

I och med motoffensiven så förlorar ryzzen mark varje dag. Ryzzen är i försvarsposition och inte i anfallsposition, snacka om maktförskjutning.
2023-08-17, 17:15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Nej, Bakhmut är inte omringat. Inte ännu. Jag har dock sett filmer på en del kanaler som jag litar på och man har ju helt klart tryckt tillbaka ryssarna mer än de tog på 6 månader på en tredjedel av tiden... Vad man inte gjort är att gå in i själva stadskärnan. Man tar sig dock fram till positioner där man kan beskjuta alla försörjningslinjer in till staden, för att göra situationen ohållbar för ryssarna så långt det är möjligt och hoppas på att de ska överge stadskärnan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in