Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Det är en skillnad på att möjligtvis ha ett bättre resultat ett visst år och vara konsekvent bättre över en längre period. Du har dessutom tittat på ett för litet dataunderlag, i synnerhet om du ska jämföra könen. Att titta bara på de bästa gör att jämförelsen blir mer individuell...
Till skillnad från dig går jag endast efter vetenskapsbaserade fakta, empiri och sanningar samt gör kritiska invändningar där det är befogat. Själv gör du ingenting annat än att bombardera mig med grova personangrepp och ad-hominem istället för att resonera sakligt.
Har du redan glömt att sedan OS 2018 skjuter både män och kvinnor lika många skott. Så av den anledningen är dataunderlaget mindre än vad som är önskvärt.
1976 vann som sagt Margaret Murdock OS-silver i gevär 50m 3 pos. Fram till och med OS i Montreal detta år tävlade både män och kvinnor med 60 skott i gevär liggande ställning. Efter Murdocks silver infördes 40 skott för kvinnor och 60 skott för män i de olympiska skyttegrenarna. Det är svårt att göra en adekvat jämförelse mellan könen när de inte sköt med lika antal skott.
Jag använde mig av datan i världsrankningslistan som innehåller flera hundra skyttar från hela världen. De enda data jag har tillgång till är världsrankningslistan 2023 och resultatlistan OS 2023. Tyvärr har jag ingen möjlighet att hitta resultatlistor från 1896 till 2022 och dessutom har jag inte tid att göra jämförelser av tusentals resultat mellan könen under de år som kvinnor fick tävla i skytte.
Jag gjorde en snabb genomgång genom att titta på placeringarna 1, 50 och 100 i var och en av de fem grenarna och jämförde poängen mellan könen. Kvinnor har fler poäng än män i 10m air rifle och 10m air pistol. För övrigt kan du själv gå igenom resultaten i världsrankningslistan 2023 som ju har ett större dataunderlag än resultaten i OS 2023 i Tokyo.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Detta betyder alltså att män nästan har en fördel i alla andra sporter i de olympiska spelen i princip (män är bättre på fler saker inom de olympiska spelen).
Studie:
En studie tittade på 292 skyttar ifrån nästan 50 länder som alla hade ''topp-50 resultat'' och deltog i de europeiska mästerskapen i 2016 och/eller 2018. Män hade bättre resultat på air pistol.
Resultaten:
''Starting with the independent data for the air pistol event, the scores of the women who participated in 2016 (M = 9.364) were statistically equal to the 2018 scores for women (M = 9.374) (p = 0.703). In addition, the men’s scores in 2016 (M = 9.541) were significantly higher than the women’s results, both in 2016 (M = 9.364) with a large effect size (p < 0.001, d = 2.060, % = 1.890) and in 2018 (M = 9.549) (p < 0.001, d = 2.270, % = 1.870).''
''Men’s scores in 2016 (M = 9.586) were significantly higher than the women’s results, both in 2016 (M = 9.425) with a large effect size''
Detta skriver Lopez i studien: ''
Thus, in contrast to almost all other sports where men’s absolute performance is better than that of women, this present study provides evidence that there are no differences in performance between men and women in rifle shooting.''[/b]
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0216390
... Detta skriver även Lopez i artikeln: ''The median score for women shooters for each shot was 10.382 at the 2018 tournament, compared to 10.379 for the men. His conclusion: "
No significant differences between men and women for air rifle performance either in 2016 or 2018."
Alltså kan det finnas en skillnad men man kan inte utesluta att den beror på slumpen...
Vikten på en pistol i 25m rapid fire och en vanlig 25m-pistol kan variera beroende på modell och tillverkare. Generellt sett brukar en 25m rapid fire-pistol vara lättare än en standard 25m-pistol.
En 25m rapid fire-pistol är ofta designad för snabbare skjutning och har en lättare konstruktion för att underlätta hanteringen. En sådan pistol väger mellan 900 gram och 1,5 kg.
En vanlig 25m-pistol, som används i precisionsskytte, väger mellan 1,3 kg och 1,6 kg eller mer. Den är tyngre för att kunna ge stabilitet och precision. Så den väger faktiskt mer än en 25m rapid fire-pistol. I de olympiska spelen skjuter kvinnliga tävlande med en hand och utan stöd. De använder sig inte av tvåhandsfattning som du inbillar dig.
Skytte har länge traditionellt setts som en manlig sport. Fortfarande är det fler män än kvinnor som utövar skytte, så det är den främsta anledningen till könsuppdelningen. Som jag dessutom påpekat skjuter kvinnliga tävlingsskyttar lika många skott som männen från och med OS 2018. 60 skott mot tidigare 40. Så poängsättningen är likadan för både män och kvinnor.
En annan anledning till könsuppdelning är att kvinnor är lika skickliga som eller bättre än män i flera skyttegrenar. Manliga tävlande får sitt ömtåliga ego krossat av kvinnor som slår dem. Som i Barcelona 1992 då en kinesisk kvinna tog guldet i skeet och sopade skjutbanan med alla manliga konkurrenter.
Det finns en del brister i studien som jag har kritiska invändningar mot. Forskarna Lopez m fl nämner inga förklarande faktorer till att män i snitt presterar något bättre i luftpistol än luftgevär. Syftet med studien är nog inte att lägga fram teorier som förklarar eventuella könsskillnader i skytte. Förmodligen är det fler män än kvinnor som är äldre, mer rutinerade och har större tävlingserfarenhet. Ragnar Skanåker var 38 år gammal när han tog guld i pistol 1972 i München. Han hade säkert minst tjugo års erfarenhet i pistolskytte. I sitt sista OS 1996 var han 62 år gammal.
Daniel Mon-Lopez, en av författarna till studien, är en dussin-professor på ett mediokert universitet, UPM i Madrid. Han är rankad någonstans mellan #400 000 och 500 000 på världsrankingen. Universidad Politécnica de Madrid är rankad #349 i QS World University Rankings. Jämför det med Uppsala universitet som har ranking #105. Själv studerade jag där i flera år.
Förresten läste jag någonstans att manliga forskare i regel rapporterar en mindre kvinnlig fördel i sina vetenskapliga studier. Som i den spanska studien du länkat till. Den är författad av tre män och ingen kvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Varför kvinnor tycks prestera något bättre på 10M air rifle:
1) Anatomiska fördelar (biologiska). I artikeln står det: ''Generally speaking women have a lower centre of gravity and wider hips''. Mäns anatomi är inte gynnsam när det kommer till detta.
2) Man använder en viss typ av dräkt och byxor när man skjuter vilket kräver mindre styrka ifrån kvinnors sida tillskillnad mot andra sporter.
Ungefär som att äta med en haklapp för att man inte klarar av att äta mat på riktigt eller att cykla med ett stödhjul och hävda att man är bättre...
Utan dräkten skulle män tveklöst vara bättre på detta också. Att inte få räkna in styrka (biologi) som är till mannens fördel men att inte ha några problem att räkna in anatomiska fördelar (biologi) för kvinnan gör det hela till en orättvis jämförelse utan logik konsekvens (ifrån din sida Lupac).
...
Skyttedräkters primära uppgift är att optimera de tävlandes prestationer. De är utformade för att ge både män och kvinnor bästa möjliga komfort och stabilitet under skyttet. De har skräddarsydd passform, förtjockade områden på axlar, armbågar och knän, elastiska material och eventuellt hållare för geväret. Eftersom precision är avgörande inom luftgevärsskytte är dessa dräkter utformade för att minimera störande rörelser och ge skytten den bästa möjliga stabiliteten när de ligger på marken och siktar.