Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Personligen sålda jag min lägenhet i Lund när den i mitt tycke hade stigit långt över alla sans och vett. När jag sålde hade min lägenhet ökat med 703%. Hade jag väntat några år till hade den ökat till mer än 1000%, vilket är fullständigt sinnessjukt.
Ja, det är groteskt, fullständigt sinnessjukt. År 2003 köpte jag och mannen ett hus för 500 000 kr, beläget på fantastisk tomt en mil från storstad. Vi helrenoverade huset (fasad, kök, badrum, slog upp innerväggar/golv/tak, ny el/vvs - rubbet) för - 350 000 kr. När allt var klart hade vi alltså lagt ned 850 000 kr på huset och fick det år 2004 värderat till 1,2 m. Det såldes år 2020 för 5 miljoner. Fullständigt horribelt, hål i huvudet. Mina föräldrar köpte år 1980 central villa för 150 000 kr. Idag är huset värderat till 7 milj. "Det är ingen bubbla"
Citat:
Vad det gäller bara 2 miljoner i skuld, så fungerar det nog ganska bra
om man har ett jobb.
Sverige är dock på väg in i en djup kris som vi aldrig har upplevt förr, annat än möjligtvis 1929.
- Väldigt många kommer bli arbetslösa
- Väldigt många kommer få gå från hus och hem mad stora skulder
- Fastighetspriserna kommer falla fritt då bankerna inte vill vara fastighetsägare
- Staten har inte rätt, att som förr innan vi gick med i EU, stötta banker, varför bankerna omedelbart kommer kräva mer säkerhet, högre amorteringsgrad, högre ränta (allt beroende på risk), om bankerna tror att det finns risk personen kommer defaulta
- Detta resulterar i att priserna på alla andra fastigheter kommer falla dramatiskt, vilket i sin tur kommer få bankerna sätta hårdare krav på dessa
- Bankerna kommer göra precis allt för att hålla näsan över vattenytan oavsett hur ånga som får gå i personlig konkurs
Det är DÄRFÖR man ALLTID måste göra en riskanalys samt att uppdatera denna riskanalys när läget förändras
Sedan jag startade tråden har nästan alla orosmoln fallit på plats, det enda som saknas nu är ökad arbetslöshet av betydande grad, då kommer processen skyndas på. Så länge människor har arbete så kan de bo kvar men deras minskade disponibla inkomst kommer sakta men säkert bidra till ökad arbetslöshet men det kommer ta längre tid. Om inflationen och räntorna glider nedåt under tiden så kan kanske krisen utebli?
Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
RBs agerande är fullständigt obegriplig. Jag kan inte ens med de vildaste konspirationsteorier bygga en förklaringsmodell som ens kommer i närheten av vad som kan liknas vid ett finansiellt självmord på den svenska kronan. Först (konspirationsteori) trodde jag att Ingves, som tack för att få sin position, ville tacka S genom att försätta den borgerliga regeringen i skiten, tills jag insåg den fulla konsekvensen av RBs räntepolitik. Detta kommer gå käpp rätt åt helvete, oavsett om du är belånad eller ej. Många valutahandlare har förlorat en jävla massa pengar på SEKen, vilket kommer ligga RB i fatet under många år. Det tar decennier att bygga upp ett förtroende; det tar sekunder att förlora detsamma för decennier.
Hahaha! Jag har bränt många år till att bygga mig en foliehatt där jag spekulerat över vad det är jag missar. Besluten från både den politiska makten och RB har varit så uppenbart skadliga att jag börjat leka med tanken om att alla NWOare och anitvaccare kanske har haft rätt hela tiden - allt är en maktkonspiration som går ut på att köra landet i botten, ta död på folket och starta om en ny världsordning där makten får mer makt och övriga blir slavar
Citat:
Ursprungligen postat av
Carl980
Så kan man också göra. Med risk för att få en irriterad mäklare som inte tar dig seriöst mer.
De har inte det utrymmet längre. Idag skiter både banker och mäklare i säljarna. Bankerna vill ha sina pengar och mäklarna vill ha snabba avslut. Säljare som inte accepterar vad marknaden är villiga att betala är betydligt jobbigare att ha att göra med idag än köpare.
Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Du tror inte att bankerna skulle kunna pungslå staten på något annat vis? Jämför hur staten räddade SEB under 90-talet…
Med risk för att låta schizofren: Staten och Kapitalet…
Staten får gärna rädda genom att cherry picka några av de banker som kan anses mer välskötta, övriga får gärna krascha. Däremot, människor som överbelånat sig behöver ta det ansvar som förväntas av vuxna individer.