Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Intressant, det kände jag inte till. Har då några länkar så jag kan läsa mer?
SvD tog upp det i dagens ränteartikel:
"Det finns ytterligare en faktor som kan bidra till att elda på boräntorna: Riksbankens långa period av stimulanspolitik. Den har bland annat lett till att svenska banker har cirka 800 miljarder kronor placerade i så kallade riksbankscertifikat.
När det var nollränta gav de här certifikaten ingen avkastning men eftersom de har samma avkastning som styrräntan betyder det i dagsläget 3,75 procent, något som Realtid tidigare har skrivit om.
En ränta på 3,75 procent på 800 miljarder kronor blir 30 miljarder men vad som är det faktiska nettotillskottet för bankerna från riksbankscertifikaten är oklart; det är ingen uppgift som bankerna vill dela med sig av.
En av SvD:s källor, som vill vara anonym, uppskattar att vinsten för bankerna från riksbankscertifikaten landar på 15–20 miljarder i år. Roine Vestman tror dock att effekten är mindre.
– Min bedömning är att eftersläpningen i inlåningsräntorna är viktigare för bankernas intjäning än Riksbankens hantering av obligationsinnehaven."
https://www.svd.se/a/76wb9B/ovantad-effekt-kan-driva-upp-borantorna-efter-riksbankens-hojning
En till pajasaspekt i vår låtsasekonomi. Antar att detta uppstod när Riksbanken var ute och vansinnesshoppade obligationer till överpriser för att pressa marknadsräntorna, obligationer som nu tappat 10-20% i värde. Vilken soppa.