2023-09-02, 21:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
De hypotetiska scenarion du beskriver är bortom vanligt kunskap för 95 % av befolkning grovt räknat. Förstår att du blir våt där nere när du provocerar.

Men vad fan…Rimligtvis borde folk begripa att låna miljontals kronor utgör en risk, varför det kan vara vettigt att läsa på innan man tar beslut.
…eller är precis alla idioter?
Citera
2023-09-02, 21:31
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jaha det visste jag faktiskt inte. Vet inte hur många som faktiskt vet om att detta är fallet. Så det tycker du är rättvist att folk blir lurade i fällor som centralbankerna har gillrat? Du tycker det är alltså rimligt att folk ska bli av med både hus och livsbesparingar samt bli skuldsatta för resten av livet på grund av misskötta makrofinanser?

Du verkar vara en hjärtlös psykopat. Jobbar du själv inom finans?

Du menar således jag är en psykopat för att jag tycker att människor skall läsa på innan de tar beslut… oh herregud…

Vidare det här är inga fällor utan möjliga scenario som man måste ta ställning till INNAN man tar beslut.
Hela denna soppa är driven av FOMO.

Jag har ingen som helst medlidande med folk som tar beslut utan att göra en riskbedömning.

Jag har bott flera år i Alperna (skibum). Alla kände till riskerna. Visst var det tragiskt när folk dog eller fick ambulansflyg hem (Har själv åkt ambulansflyg hem) Jag visste riskerna och förväntade mig inte någon skulle tycka synd om mig när det väl gick åt fanders. Jag hade dock tagit försäkringar som täckte mina skador och kostnader för ambulansflyg. Jag hade mao gjort riskkalkyl. Andra hade mer otur än jag och fick flyga hem i en zinklåda.
Precis allt vad vi gör innefattar risker. Man behöver inte vara forskare för att begripa detta. Man måste dock alltid göra en riskkalkyl för att se om man tycker risken (sannolikheten) att allt går åt helvete och vilka konsekvenser detta kommer få relativt det du vill göra väger över nöjet av det man vill göra. ALLTID!!!

En idiot förmår att göra en primitiv riskanalys.

De som struntat i dessa har jag inget som helst medlidande med.
De som gjort denna analys och nu sitter i skiten kan jag bara beklaga, MEN du visste hur risken såg ut…
Citera
2023-09-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Men vad fan…Rimligtvis borde folk begripa att låna miljontals kronor utgör en risk, varför det kan vara vettigt att läsa på innan man tar beslut.
…eller är precis alla idioter?

Men ett av problemen är ju bankerna som säger att ”ja men det här klarar ni av, vi har gjort en kalkyl och det går bra att låna 11 miljoner för er. Inga problem.”

Svenskar litar på myndigheter och banker och tar då lånet utan att tänka efter.
Men 70% av bolånetagarna har lån under 2 mille så det finns ganska många som inte går på det där kanske
Citera
2023-09-02, 21:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Men ett av problemen är ju bankerna som säger att ”ja men det här klarar ni av, vi har gjort en kalkyl och det går bra att låna 11 miljoner för er. Inga problem.”

Men 70% av bolånetagarna har lån under 2 mille så det finns ganska många som inte går på det där kanske

Låt mig använda skidåkningsanalogin igen. Om någon säger till dig att: Det finns inte en chans att en lavin går här.
Litar du verkligen blint på detta??

Till att börja med måste man göra en rimlighetskalkyl. Verkar detta vettigt…
Är det verkligen vettigt att fastighetspriserna stiger för evigt?
Jag har postat Herengracht indexet under flera år i alla dessa trådar om bostäder. Alla verkar precis ha skitit i detta.

Personligen sålda jag min lägenhet i Lund när den i mitt tycke hade stigit långt över alla sans och vett. När jag sålde hade min lägenhet ökat med 703%. Hade jag väntat några år till hade den ökat till mer än 1000%, vilket är fullständigt sinnessjukt.

Vad det gäller bara 2 miljoner i skuld, så fungerar det nog ganska bra om man har ett jobb.
Sverige är dock på väg in i en djup kris som vi aldrig har upplevt förr, annat än möjligtvis 1929.
  • Väldigt många kommer bli arbetslösa
  • Väldigt många kommer få gå från hus och hem mad stora skulder
  • Fastighetspriserna kommer falla fritt då bankerna inte vill vara fastighetsägare
  • Staten har inte rätt, att som förr innan vi gick med i EU, stötta banker, varför bankerna omedelbart kommer kräva mer säkerhet, högre amorteringsgrad, högre ränta (allt beroende på risk), om bankerna tror att det finns risk personen kommer defaulta
  • Detta resulterar i att priserna på alla andra fastigheter kommer falla dramatiskt, vilket i sin tur kommer få bankerna sätta hårdare krav på dessa
  • Bankerna kommer göra precis allt för att hålla näsan över vattenytan oavsett hur ånga som får gå i personlig konkurs
Det är DÄRFÖR man ALLTID måste göra en riskanalys samt att uppdatera denna riskanalys när läget förändras
Citera
2023-09-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Det är inte sant. Varför ljuger du?

Kvmpriserna aug 2023 mot aug 2022 är oförändrade. Inflationen har sedan dess ökat med +10% och räntan var då i genomsnitt runt 2% rörligt.
Citera
2023-09-02, 21:55
Medlem
Citat:
Låt mig använda skidåkningsanalogin igen. Om någon säger till dig att: Det finns inte en chans att en lavin går här.

Jag har postat Herengracht indexet under flera år i alla dessa trådar om bostäder. Alla verkar precis ha skitit i detta.

Personligen sålda jag min lägenhet i Lund när den i mitt tycke hade stigit långt över alla sans och vett. När jag sålde hade min lägenhet ökat med 703%. Hade jag väntat några år till hade den ökat till mer än 1000%, vilket är fullständigt sinnessjukt.

Vad det gäller bara 2 miljoner i skuld, så fungerar det nog ganska bra om man har ett jobb.
Sverige är dock på väg in i en djup kris som vi aldrig har upplevt förr, annat än möjligtvis 1929.
  • Fastighetspriserna kommer falla fritt då bankerna inte vill vara fastighetsägare
  • Staten har inte rätt, att som förr innan vi gick med i EU, stötta banker, varför bankerna omedelbart kommer kräva mer säkerhet, högre amorteringsgrad, högre ränta (allt beroende på risk), om bankerna tror att det finns risk personen kommer defaulta
  • Detta resulterar i att priserna på alla andra fastigheter kommer falla dramatiskt, vilket i sin tur kommer få bankerna sätta hårdare krav på dessa
  • Bankerna kommer göra precis allt för att hålla näsan över vattenytan oavsett hur ånga som får gå i personlig konkurs
Det är DÄRFÖR man ALLTID måste göra en riskanalys samt att uppdatera denna riskanalys när läget förändras

Vilka experter kan du citera som hävdar det du gör ovan?

Det låter mest som samma vanliga gamla smörja som upprepas oavbrutet på FB. Världen går under, miljoner svenskar ska dö i covid etc
Citera
2023-09-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ante29
Ja det är bara lägga bud som du tycker är rimligt med dagens räntor.
Vi är i samma läge och letar hus. Budgivarna står ju inte på nu kö precis på objekten, så vi kommer helt garanterat lägga underbud när vi hittar nått.
Vill de sälja tar de bud, eller så får de helt enkelt bo kvar.
Sitter inte i sjön som tur är 😁

För vår del så sitter vi i hyresrätt nu som börjar bli lite trångt. Dock är vi båda nyutbildade och fått bra lönelyft, frågan är nu bara hur högt man vill lägga sig. Köpa direkt där man kan tänka sig bo i 15-20 år minst, eller göra en flytt där emellan...

Vi buda på ett, gått från 4.5 för 1.5-2 år sedan till 3.7 nu.
Vi la 3.4 men säljaren säger 3.6 och mäklaren tror vi kan få för 3.5.
Lätt att bli nonchalant på 100k, men samtidigt är detta som nu kommit ut mycket mer hur vi vill ha det. Kan lätt vara värt 500k till.
Citera
2023-09-02, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
För några år sedan sa nästan alla att det var otänkbart att räntorna skulle gå upp särskilt mycket för då skulle ekonomin krascha totalt. Men det var visst bara ljug och hittepå. Så, nej, inte många kunde föreställa sig att räntorna skulle tredubblas eller fyrdubblas. Att de kunde gå upp till 2-3 % räknade nog många med, men inte som nu 4-5 % eller framöver kanske 6-7 %. Absolut inte fantasisiffror som 15 % eller 25 %. Alla experter har också sagt att inflationen och räntorna snabbt skulle vända ner, men det var visst ljug och hittepå det också.

Jo, det sa dom nog. Men det finns också historieböcker att läsa om man inte är analfabet.
Citera
2023-09-02, 22:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Vilka experter kan du citera som hävdar det du gör ovan?

Det låter mest som samma vanliga gamla smörja som upprepas oavbrutet på FB. Världen går under, miljoner svenskar ska dö i covid etc

Jag är en fd forskare inom ett tillämpat teoretiskt område som har undervisat i risk för nationalekonomer på universitet.
Vilken akademisk bakgrund har du?
Livets hårda skola?
Citera
2023-09-02, 22:18
Medlem
Citat:

Riksbanken vet vartåt det barkar och har börjat ösa ut pengar till bankerna för att dessa ska kunna klara sig trots kommande massiva kreditförluster först på utlåning med säkerhet i kommersiella fastigheter och lite senare på utlåning med säkerhet i privatbostäder. Detta gör Riksbanken genom att betala för närvarande 3,65 % i ränta (0,10 procentenheter lägre än styrräntan) till bankerna när de placerar sin överskottslikviditet hos Riksbanken. Så när storbanker ger 0,25 % i ränta på lönekonton och placerar de pengarna i Riksbanken, så tjänar bankerna 3,40 % på helt riskfri utlåning (Riksbanken går inte i konkurs). Denna räntemarginal kan jämföras med bankernas marginal på bolån som nu är nere på mindre än 0,5 %. Så tvärtemot vad Vänsterpartiet och andra populister påstår så tjänar bankerna nu inte grova pengar på bolånetagarna, utan på att staten (dvs. vi alla) genom Riksbanken frivilligt boostar bankernas vinster. Det beror dock inte på vänskapskorruption, utan på att de som numera styr Riksbanken inser att en bankkris är oundviklig. Detsamma gör för övrigt utländska investerare som inte vill ha en enda svensk krona i sina portföljer. Bankernas ledningar och andra experter inser också detta. Deras upprepade försäkringar om att det inte är någon fara på taket och att utländska valutahandlare har fått allt om bakfoten beror bara på att de inte vill uttala självuppfyllande profetior. De ljuger - hela bunten.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-09-02 kl. 22:25.
Citera
2023-09-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky

Det är inga myndigheter/banker som har ljugit för någon. Eller vad är det du syftar på var lögnen?
Citera
2023-09-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Det är inga myndigheter/banker som har ljugit för någon. Eller vad är det du syftar på var lögnen?

Vem har sagt att nån har ljugit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in