2023-08-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Enligt Bibeln fanns det i princip inga problem för människan att leva för evigt. Det framkommer redan i Genesis att det var på grund av olydnad till Gud, det vill säga synd, som människan skulle dö. Alltså inte på grund av att människan var av kött och blod. Denna förklaring upprepas ett antal gånger i Bibeln, exempelvis i Paulus brev till romarna 5:12:
Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor, eftersom de alla hava syndat.
Jesus offerdöd:
Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv. Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. (Johannesevangeliet 3:14-16)
Nej, Jesus blev född på nytt vid sitt dop i Jordanfloden. Jesus förklarade även för Nikodemus vad det innebar att födas på nytt:
Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.» Nikodemus sade till honom: »Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?» Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike. Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande. (Johannesevangeliet 3:3-6)
Och så var fallet med Jesus vid hans dop i Jordanfloden:
Dagen därefter såg han [Johannes döparen] Jesus nalkas; då sade han: »Se, Guds Lamm, som borttager världens synd! Om denne var det som jag sade: 'Efter mig kommer en man som är före mig; ty han var förr än jag.' Och jag kände honom icke; men för att han skall bliva uppenbar för Israel, därför är jag kommen och döper i vatten.» Och Johannes vittnade och sade: »Jag såg Anden såsom en duva sänka sig ned från himmelen; och han förblev över honom. Och jag kände honom icke; men den som sände mig till att döpa i vatten, han sade till mig: 'Den över vilken du får se Anden sänka sig ned och förbliva, han är den som döper i helig ande.' Och jag har sett det, och jag har vittnat att denne är Guds Son.»
Därefter stämmer det som du säger, alltså att de utvalda var tvungna till att genomgå en förvandling för att kunna ta del av riket.
I versen innan står det:
Jag måste ytterligare berömma mig. Väl är sådant icke eljest nyttigt, men jag kommer nu till syner och uppenbarelser, som hava beskärts mig av Herren.
Syner och uppenbarelser. Likadant är det med Johannes uppenbarelse. Sådant ska man inte ta bokstavligt då det är mycket symbolism.
Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen. (Johannesevangeliet 3:13)
Jag skrev fel. Jesus talar i Joh 3 om två saker, att födas av vatten och att födas av Anden.

Att födas av vatten är vattendopet, då vi renas från synd, dör en symbolisk död bort från lagen (Rom 7:1 och 4), blir pånyttfödda, blir en ny skapelse (2Kor 5:17) och får då ett nytt hjärta och en ny ande = ny skapelse (Hes 11:19). Denna ande är Guds ande som lär oss att göra Guds vilja (Ef 4:23). En livslång process som ttsp efterfrågade som börjar i detta liv, inte efter harmageddon på den nya jorden. Att födas av vatten är alltså din inre människa.

Att födas av Anden är uppståndelse. Din kropp förvandlas till en ande.

Dindoo Nuffin, som förväntar sig frågor.
Citera
2023-08-29, 10:04
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Kött kan inte leva för evigt.
Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor, eftersom de alla hava syndat. (Paulus brev till romarna 5:12)
Citat:
På den nya jorden kommer människor att dö,
Sist bland hans fiender bliver ock döden berövad all sin makt; (Paulus första brev till korintierna, 15:26)
Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden. (Johannes uppenbarelse 20:14)
Citat:
Apg 13:33 visar att han föddes av Anden vid uppståndelsen.
Apostlagärningarna 13:33 rör en förutsägelse ur Psaltaren 2:7
Och vi förkunna för eder det glada budskapet, att det löfte som gavs åt våra fäder, det har Gud låtit gå i fullbordan för oss, deras barn, därigenom att han har låtit Jesus uppstå, såsom ock är skrivet i andra psalmen: 'Du är min Son, jag har i dag fött dig.' Och att han har låtit honom uppstå från de döda, så att han icke mer skall vända tillbaka till förgängelsen, det har han sagt med dessa ord: 'Jag skall uppfylla åt eder de heliga löften som jag i trofasthet har givit åt David.' Därför säger han ock i en annan psalm: 'Du skall icke låta din Helige se förgängelsen.' (Apostlagärningarna 13:32-35)
Det är alltså inte samma sak som att bli född på nytt. Begreppet förekommer inte ens i skriftstället. Läs återigen Jesus samtal med Nikodemus:
Jesus: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.
Nikodemus: Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?
Jesus: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.
Apostlarna blev födda på nytt när de fortfarande var på jorden och det krävde ingen uppståndelse:
När han [Jesus] då var tillsammans med dem, bjöd han dem och sade: »Lämnen icke Jerusalem, utan förbiden där vad Fadern har utlovat, det varom I haven hört av mig. Ty Johannes döpte med vatten, men få dagar härefter skolen I bliva döpta i helig ande.» (Apostlagärningarna 1:4-5)
Citat:
Uppståndelse är förvandling.
Uppståndelse innebär alltid att man väcks till liv från döden. Förvandling kan ske även utan uppståndelse:
Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren.
Citat:
Vilken vers? Jag vet inte vilken vers du menar när du skriver om "versen innan".
Du skrev:
Citat:
Jesus var också den förste som togs upp till himlen. Men det finns minst tre himlar, inom islam sju.

Jag vet en man som lever i Kristus och som för fjorton år sedan – om det nu var med kroppen eller utan den vet jag inte, men Gud vet det – han blev i alla fall uppryckt till den tredje himlen. 2Kor 12:2
Versen innan Paulus andra brev till koriniterna 12:2 blir således kapitel 12 vers 1:
Jag måste ytterligare berömma mig. Väl är sådant icke eljest nyttigt, men jag kommer nu till syner och uppenbarelser, som hava beskärts mig av Herren.
Syner och uppenbarelser bör inte tas bokstavligt.

Citat:
Som sagt, Elia togs upp till himlen, men jag tror att han inte fick bo I samma himmel som Gud.
Alldeles nyss skrev du:
Citat:
Rent praktiskt, hur ska vi möta Herren I rymden (1Thess 4) som människor med kroppar av kött? Kan du, och bara du, andas i rymden?
Den logiska förklaringen är att Elia helt enkelt bara steg upp från marken till himmelen, det vill säga atmosfären.
Citera
2023-08-29, 12:06
Medlem
Citat:
Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor, eftersom de alla hava syndat. (Paulus brev till romarna 5:12)
Sist bland hans fiender bliver ock döden berövad all sin makt; (Paulus första brev till korintierna, 15:26)
Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden. (Johannes uppenbarelse 20:14)
Apostlagärningarna 13:33 rör en förutsägelse ur Psaltaren 2:7
Och vi förkunna för eder det glada budskapet, att det löfte som gavs åt våra fäder, det har Gud låtit gå i fullbordan för oss, deras barn, därigenom att han har låtit Jesus uppstå, såsom ock är skrivet i andra psalmen: 'Du är min Son, jag har i dag fött dig.' Och att han har låtit honom uppstå från de döda, så att han icke mer skall vända tillbaka till förgängelsen, det har han sagt med dessa ord: 'Jag skall uppfylla åt eder de heliga löften som jag i trofasthet har givit åt David.' Därför säger han ock i en annan psalm: 'Du skall icke låta din Helige se förgängelsen.' (Apostlagärningarna 13:32-35)
Det är alltså inte samma sak som att bli född på nytt. Begreppet förekommer inte ens i skriftstället. Läs återigen Jesus samtal med Nikodemus:
Jesus: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.
Nikodemus: Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?
Jesus: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.
Apostlarna blev födda på nytt när de fortfarande var på jorden och det krävde ingen uppståndelse:
När han [Jesus] då var tillsammans med dem, bjöd han dem och sade: »Lämnen icke Jerusalem, utan förbiden där vad Fadern har utlovat, det varom I haven hört av mig. Ty Johannes döpte med vatten, men få dagar härefter skolen I bliva döpta i helig ande.» (Apostlagärningarna 1:4-5)
Uppståndelse innebär alltid att man väcks till liv från döden. Förvandling kan ske även utan uppståndelse:
Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren.
Du skrev:

Versen innan Paulus andra brev till koriniterna 12:2 blir således kapitel 12 vers 1:
Syner och uppenbarelser bör inte tas bokstavligt.

Alldeles nyss skrev du:
Den logiska förklaringen är att Elia helt enkelt bara steg upp från marken till himmelen, det vill säga atmosfären.
Vad betyder enligt dig att kött inte kan ärva oförgänglighet?

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15:50

Först när kött kläs i en himmelsk kropp, som en ängel enligt Luk 20:36, blir vi odödliga.

Detta förgängliga (kött) måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga (kött) kläs i odödlighet. Men när det förgängliga kläs i oförgänglighet och det dödliga i odödlighet, då blir det så som skriftordet säger: Döden är uppslukad och segern är vunnen. 1Kor 15

Först då är döden uppslukad. Men på den nya jorden kommer människor av kött återigen att dö och bara bli gamla som träden. Efter detta jordiska liv blir även de förvandlade till andar och lever för evigt.

Kom ihåg att Jesus förvandlades till en ande levande, och att vi som lever när Herren kommer förvandlas till en ande levande. Uppståndelse är förvandling, uppståndelse FRÅN DE DÖDA är att bli uppväckt från döden och också bli en ande.

Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i OFÖRGÄNGLIG gestalt (odödlig ande, inte förgängligt kött), och vi (som lever) förvandlas (till andar). 1Kor 15:52

Samma händelse beskrivs i 1Thess 4:16-17. Det är omöjligt att möta Herren I rymden utan att förvandlas till ande.

Apg 13:33 handlar om att Jesus föddes av "jag", dvs Gud Fadern, vid uppståndelsen, och blev an ande (Jih 3:6). Vers 34 säger att han aldrig mer ska återvända till förgängelsen, dvs aldrig mer bli en människa av kött, för köttet är som sagt förgängligt och kan inte ärva oförgänglighet, dvs inte leva för evigt.

Jesus talar i Joh 3 om två saker, att födas av vatten och att födas av Anden.

Att födas av vatten är vattendopet, då vi renas från synd, dör en symbolisk död bort från lagen (Rom 7:1 och 4), blir pånyttfödda, blir en ny skapelse (2Kor 5:17) och får då ett nytt hjärta och en ny ande = ny skapelse (Hes 11:19). Denna ande är Guds ande som lär oss att göra Guds vilja (Ef 4:23). En livslång process som ttsp efterfrågade som börjar i detta liv, inte efter harmageddon på den nya jorden. Att födas av vatten är alltså din inre människa.

Att födas av Anden är uppståndelse. Det gäller alltså kroppen.

Att bli döpt med helig ande är att få en fullmakt, i deras fall en fullmakt som apostel. Det är inte samma sak som att bli pånyttfödd. Alla kan inte vara apostlar.

Du ska inte använda en spoiler. Den försvinner när jag trycker på citera inlägg. Jag läser inte ditt inlägg innan jag trycker på citera och svarar.

Ett tips: läs rubriken i bibel2000 på bibeln.se vid 1Kor 15:35. Det står uppståndelse är förvandling. Och 15:52 talar om denna förvandling av levande vid uppståndelsen, samma förvandling som 1Thess 4 för att kunna möta Herren i rymden.

Uppståndelse är förvandling
Nu undrar någon: »Hur uppstår de döda? Hurdan kropp har de när de kommer?« 1Kor 15:35

Nej, jag skrev inte det. Det är din tolkning. Elia togs upp till himlen i en stormvind (2Kung 2). Jämför med hur Jesus togs upp till himlen.

När han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp i höjden, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han steg upp Apg 1

Rätt så likt skulle jag säga! Hur som var Jesus inte den första som togs upp till himlen, skillnaden är att Jesus satte sig på Guds tron I den himmel där Gud bor. Det finns flera himlar i både bibeln och koranen. Jesus sa att han skulle bereda plats åt oss i himlen (Joh 14:12), så när Paulus levde var det tre himlar, och när Muhammed levde några hundra år senare hade det blivit sju himlar. Inte alls otänkbart.
Citera
2023-08-29, 19:35
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Vad betyder enligt dig att kött inte kan ärva oförgänglighet?
En förgänglig kropp innebär att den är förstörbar.
Citat:
Men på den nya jorden kommer människor av kött återigen att dö och bara bli gamla som träden. Efter detta jordiska liv blir även de förvandlade till andar och lever för evigt.
Enligt dig skapades Adam och Eva alltså med avsikten att dö för att sedan förvandlas till odödliga andar. Men som jag redan har visat dog de eftersom de var olydiga och därmed syndade.
Citat:
Kom ihåg att Jesus förvandlades till en ande levande, och att vi som lever när Herren kommer förvandlas till en ande levande. Uppståndelse är förvandling, uppståndelse FRÅN DE DÖDA är att bli uppväckt från döden och också bli en ande.
Du skapar din egen definition av vad uppståndelse betyder eftersom varken etymologin för ordet eller kontexten som ordet förekommer inom stämmer överens med hur du definierar det. Vilket jag också redan visat då alla gånger ordet förekommer i Bibeln så rör det döda som väcks till liv.
Citat:
Vers 34 säger att han aldrig mer ska återvända till förgängelsen, dvs aldrig mer bli en människa av kött, för köttet är som sagt förgängligt och kan inte ärva oförgänglighet, dvs inte leva för evigt.
Citera skriften och låt den förklara:
Och att han har låtit honom uppstå från de döda, så att han icke mer skall vända tillbaka till förgängelsen, det har han sagt med dessa ord: 'Jag skall uppfylla åt eder de heliga löften som jag i trofasthet har givit åt David.' Därför säger han ock i en annan psalm: 'Du skall icke låta din Helige se förgängelsen.' När David i sin tid hade tjänat Guds vilja, avsomnade han ju och blev samlad till sina fäder och såg förgängelsen; men den som Gud har uppväckt, han har icke sett förgängelsen. (Apostlagärningarna 13:34-37)
Här har förgängelse samma betydelse som kroppens förruttnelse.
Citat:
Att födas av Anden är uppståndelse. Det gäller alltså kroppen.
Citat:
Att bli döpt med helig ande är inte samma sak som att bli pånyttfödd.
Citat:
läs rubriken i bibel2000 på bibeln.se vid 1Kor 15:35. Det står uppståndelse är förvandling. Och 15:52 talar om denna förvandling av levande vid uppståndelsen, samma förvandling som 1Thess 4 för att kunna möta Herren i rymden.
Skriften lyder:
Se, jag säger eder en hemlighet: Vi skola icke alla avsomna, men alla skola vi bliva förvandlade, och det i ett nu, i ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda, och de döda skola uppstå till oförgänglighet, och då skola vi bliva förvandlade. (Paulus första brev till korintierna 15:51-52)
"Alla ska vi bli förvandlade". "De döda ska uppstå till oförgänglighet, och då ska vi bli förvandlade." Ingenstans står det att de som var vid liv ska genomgå en uppståndelse, enbart förvandling.
Citat:
Elia togs upp till himlen i en stormvind (2Kung 2). Jämför med hur Jesus togs upp till himlen.
Citat:
Hur som var Jesus inte den första som togs upp till himlen
Citat:
När han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp i höjden, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han steg upp Apg 1
Jesus steg upp i atmosfären. Du citerar själv att de "såg mot himmelen dit han steg upp". I annat fall har du en motsägelse i Bibeln eftersom tredje himmelen knappast har den betydelse du menar på, utan är ett uttryck för vad Paulus fick se i syner och uppenbarelser.
Citat:
Det finns flera himlar i både bibeln och koranen.
Citat:
när Paulus levde var det tre himlar
Citat:
när Muhammed levde några hundra år senare hade det blivit sju himlar.
Med sådana slarviga resonemang kan man i stort sett koka ihop vilken teori som helst.
Citera
2023-08-29, 21:52
Medlem
Citat:
Enligt dig skapades Adam och Eva alltså med avsikten att dö för att sedan förvandlas till odödliga andar. Men som jag redan har visat dog de eftersom de var olydiga och därmed syndade.
Du skapar din egen definition av vad uppståndelse betyder eftersom varken etymologin för ordet eller kontexten som ordet förekommer inom stämmer överens med hur du definierar det. Vilket jag också redan visat då alla gånger ordet förekommer i Bibeln så rör det döda som väcks till liv.

Och att han har låtit honom uppstå från de döda, så att han icke mer skall vända tillbaka till förgängelsen, det har han sagt med dessa ord: 'Jag skall uppfylla åt eder de heliga löften som jag i trofasthet har givit åt David.' Därför säger han ock i en annan psalm: 'Du skall icke låta din Helige se förgängelsen.' När David i sin tid hade tjänat Guds vilja, avsomnade han ju och blev samlad till sina fäder och såg förgängelsen; men den som Gud har uppväckt, han har icke sett förgängelsen. (Apostlagärningarna 13:34-37)

Skriften lyder:
Se, jag säger eder en hemlighet: Vi skola icke alla avsomna, men alla skola vi bliva förvandlade, och det i ett nu, i ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda, och de döda skola uppstå till oförgänglighet, och då skola vi bliva förvandlade. (Paulus första brev till korintierna 15:51-52)
"Alla ska vi bli förvandlade". "De döda ska uppstå till oförgänglighet, och då ska vi bli förvandlade." Ingenstans står det att de som var vid liv ska genomgå en uppståndelse, enbart förvandling.

Jesus steg upp i atmosfären. Du citerar själv att de "såg mot himmelen dit han steg upp". I annat fall har du en motsägelse i Bibeln eftersom tredje himmelen knappast har den betydelse du menar på, utan är ett uttryck för vad Paulus fick se i syner och uppenbarelser.

Med sådana slarviga resonemang kan man i stort sett koka ihop vilken teori som helst.
En synonym till förgänglig är dödlig. Därför skriver Paulus i 1Kor 15:50 att kött är dödligt, medan en ande ( Heb 1:14) är odödlig (Luk 20:36).

Adam och Eva hade förvandlats levande, precis som de som lever när Herren kommer.

Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, 1Kor 15:51

INTE alla skall dö, men ALLA skall FÖRVANDLAS. De som uppstår från de döda ska också förvandlas till andar eftersom uppståndelse är förvandling.

Så blir det förmodligen på den nya jorden.också. I alla fall för de som är rättfärdiga.

Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet. Joh 5:24

där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. Jes 65:20

Den som anses vara förbannad dör. Så Gud har möjlighet att döda i framtiden, och straffet drabbar syndaren, inte hela mänskligheten som när Adam och Eva syndade. Enligt Hes 18:20, som är regler som gäller för Kristi förbund.

Jag har redan förklarat Apg 13:33. Jesus förvandlades till en ande när han föddes av Anden.

Nej, Jesus steg upp till himlen och satte sig på Guds tron (Mark 14:62, Dan 7:13, Apg 1:11)

Han lämnade jorden på moln och ska komma tillbaka på moln.

Som sagt, Jesus sa att han skulle bereda plats åt oss i himlen, och du får belöning efter duglighet.

Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Matt 5:19

Se, jag kommer snart och har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. Upp 22:12

Så du hamnar inte i den högsta himlen för att du tolkar som du har förstånd till.

Framförallt att Muhammed var en profet. Inte den siste dock.
Citera
2023-08-31, 02:47
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, och bibeln förklarar att det kommer bara att bli värre och värre:

"Onda människor och svindlare kommer att gå allt längre på vägen mot fördärvet, på en gång bedragare och bedragna." (2 Tim 3:13 Bibel2000)

Detta sade Paulus efter att han förklarat hur människorna i sista dagarna, innan Guds ingripande på jorden, kommer att vara:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud." (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Människor har det bättre och bättre materiellt sett, men deras hjärtan rör sig mer och mer mot ondskan.

Ja, det går bra.

Och detta bevisar ju dessa "människorna" alltmer man råkar peka ut dem. Men de har makten att peta bort alla dessa.
Man ÖNSKAR ju att fler och fler förstod/ såg, men det ligger ju i sakens natur att det inte fungerar så.
Tack för att jag i vart fall får pm: a
Citera
2023-08-31, 04:21
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Och detta bevisar ju dessa "människorna" alltmer man råkar peka ut dem. Men de har makten att peta bort alla dessa.
Man ÖNSKAR ju att fler och fler förstod/ såg, men det ligger ju i sakens natur att det inte fungerar så.
Tack för att jag i vart fall får pm: a

Får jag förresten här passa på att fråga om det är okej som ett Jehovas Vittne att se ned på andra människor? Ser man bland JV ned på människor?
Citera
2023-08-31, 05:14
Medlem
Citat:
Får jag förresten här passa på att fråga om det är okej som ett Jehovas Vittne att se ned på andra människor? Ser man bland JV ned på människor?
Det är en förutsättning att kunna se ner på människor utan att reflektera över det. JV är extremt elitistiskt, inte bara att de ör bättre än alla andra, det är ju dem som ska härska med Jesus efter harmageddon. Även inom sekten så är hierarkin extremt tydlig. De äldste går runt som småpåvar i rikets sal, och alla passar sig extremt noga för att inte råka förorätta någon av "podiefamiljerna" där mannen står högst på stegen, som oantastlig.
Citera
2023-08-31, 06:42
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Det är en förutsättning att kunna se ner på människor utan att reflektera över det. JV är extremt elitistiskt, inte bara att de ör bättre än alla andra, det är ju dem som ska härska med Jesus efter harmageddon. Även inom sekten så är hierarkin extremt tydlig. De äldste går runt som småpåvar i rikets sal, och alla passar sig extremt noga för att inte råka förorätta någon av "podiefamiljerna" där mannen står högst på stegen, som oantastlig.

Så ser väl samhället i övrigt också ut.
Människan är den hon är oavsett skal.
Citera
2023-08-31, 08:19
Medlem
Citat:

Nej, det är inte okej:

Citat:
[Gör] inte ... något av stridslystnad eller av självupptagenhet, utan [håll] med anspråkslöshet i sinnet ... före att de andra är er överlägsna.” (Filipperna 2:3) Det är dåraktigt att se ner på andra, eftersom andra ofta har egenskaper och förmågor som vi själva inte har. Ingen ras eller kultur har monopol på allt som är gott.

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...p%C3%A5-hatet/

Citat:
3) Låt Jehova avgöra om andra gör rätt eller fel. Samtidigt som vi själva försöker leva efter Jehovas normer måste vi akta oss för att bli dömande och egenrättfärdiga. Vi skulle aldrig vilja se ner på andra och tänka att vi har rätt att döma dem utifrån våra egna normer. Vi måste påminna oss om att det är Jehova som är ”hela jordens domare”. (1 Mos. 18:25) Han har inte gett oss rätten att döma andra. Jesus sa ju faktiskt: ”Sluta upp med att döma, så att ni själva inte blir dömda.”

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...A4r-r%C3%A4tt/
(Matt. 7:1)
Senast redigerad av ttsp 2023-08-31 kl. 08:59.
Citera
2023-08-31, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det är inte okej:
Alla fattar att det är skitsnack. Alla utanför sekten är ju i satans våld! Det är vad ni lär era barn!

Som sagt, om ni låter Jehova döma, varför utesluter ni folk då?
Citera
2023-08-31, 10:10
Medlem
Citat:

Skriften lyder:

Att födas av vatten är pånyttfödelse, som gäller alla.

Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.« Joh 4:14

Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom skulle få. Joh 7

När du föds på nytt vid dopet får du Guds ande (Hes 11:19). Det är att födas av vatten, din inre människa.

Jag vet att pånyttfödelse och uppståndelse är synonymer i svenskan, men det är fel. Uppståndelse är att födas av Anden, då din kropp förvandlas till en odödlig ande.

Att bli döpt med helig ande är att få en fullmakt, som apostlarna. Jesus själv har en fullmakt (Matt 21)
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-08-31 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in