Citat:
Jag skrev fel. Jesus talar i Joh 3 om två saker, att födas av vatten och att födas av Anden.Enligt Bibeln fanns det i princip inga problem för människan att leva för evigt. Det framkommer redan i Genesis att det var på grund av olydnad till Gud, det vill säga synd, som människan skulle dö. Alltså inte på grund av att människan var av kött och blod. Denna förklaring upprepas ett antal gånger i Bibeln, exempelvis i Paulus brev till romarna 5:12:
I versen innan står det:
Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor, eftersom de alla hava syndat.Jesus offerdöd:
Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv. Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. (Johannesevangeliet 3:14-16)Nej, Jesus blev född på nytt vid sitt dop i Jordanfloden. Jesus förklarade även för Nikodemus vad det innebar att födas på nytt:
Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.» Nikodemus sade till honom: »Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?» Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike. Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande. (Johannesevangeliet 3:3-6)Och så var fallet med Jesus vid hans dop i Jordanfloden:
Dagen därefter såg han [Johannes döparen] Jesus nalkas; då sade han: »Se, Guds Lamm, som borttager världens synd! Om denne var det som jag sade: 'Efter mig kommer en man som är före mig; ty han var förr än jag.' Och jag kände honom icke; men för att han skall bliva uppenbar för Israel, därför är jag kommen och döper i vatten.» Och Johannes vittnade och sade: »Jag såg Anden såsom en duva sänka sig ned från himmelen; och han förblev över honom. Och jag kände honom icke; men den som sände mig till att döpa i vatten, han sade till mig: 'Den över vilken du får se Anden sänka sig ned och förbliva, han är den som döper i helig ande.' Och jag har sett det, och jag har vittnat att denne är Guds Son.»Därefter stämmer det som du säger, alltså att de utvalda var tvungna till att genomgå en förvandling för att kunna ta del av riket.
I versen innan står det:
Jag måste ytterligare berömma mig. Väl är sådant icke eljest nyttigt, men jag kommer nu till syner och uppenbarelser, som hava beskärts mig av Herren.Syner och uppenbarelser. Likadant är det med Johannes uppenbarelse. Sådant ska man inte ta bokstavligt då det är mycket symbolism.
Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen. (Johannesevangeliet 3:13)
Att födas av vatten är vattendopet, då vi renas från synd, dör en symbolisk död bort från lagen (Rom 7:1 och 4), blir pånyttfödda, blir en ny skapelse (2Kor 5:17) och får då ett nytt hjärta och en ny ande = ny skapelse (Hes 11:19). Denna ande är Guds ande som lär oss att göra Guds vilja (Ef 4:23). En livslång process som ttsp efterfrågade som börjar i detta liv, inte efter harmageddon på den nya jorden. Att födas av vatten är alltså din inre människa.
Att födas av Anden är uppståndelse. Din kropp förvandlas till en ande.
Dindoo Nuffin, som förväntar sig frågor.