2023-08-29, 21:49
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att döda kvinnor via att förvägra dem abort, är en fullständigt onödig död, väldigt lätt att undvika. Låt kvinnor få trygga och säkra aborter lagligt.

trafikolyckor och självmord är något som man jobbar hårt för att få väck, men alltså något som iten lika lätt går att få bort.

Alltså fullständigt idiotisk jämförelse.
Enklare än att få noll döda bilister i trafiken per år i alla fall.

Allt kräver dock av kvinnor att de ser till att de endast har säkert sex.

Låter enkelt teoretiskt jämfört med alla variabler som gäller i trafiken.

Men överväldigande för kvinnor. Att ta ansvar själva.

Väldigt knivigt och svårt. Men kan man lita på kvinnors ansvarstagande?
Citera
2023-08-29, 21:54
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ehhh ja, kasta lite pengar på bebisen och kasta ut den genom dörren, pengar är allt de behöver de dära' jevlarna.
Är det inte vad ”ni” önskat? Massor med bidrag för att kompensera för en frånvarande man snarare än att kräva att mannen är på plats, så att säga, och gör sin rätt.

Om det var detta du avsåg så bestäm dig hur du vill ha det? Bidrag för en frånvarande far eller tvång att fadern stannar och bidrar på plats.
Citera
2023-08-29, 21:56
Citat:
Kommer du vända dig i graven sen när vita utvecklar mer pigment i huden och blir mörka pga varmare klimat? Fan allt det här krånglandet så blev ändå alla mörkhudade med brunsvarta ögon till slut ändå.
Varför skulle vi bli mörkare pga varmare klimat?
Citera
2023-08-29, 22:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Är det inte vad ”ni” önskat? Massor med bidrag för att kompensera för en frånvarande man snarare än att kräva att mannen är på plats, så att säga, och gör sin rätt.

Om det var detta du avsåg så bestäm dig hur du vill ha det? Bidrag för en frånvarande far eller tvång att fadern stannar och bidrar på plats.

Jag skulle föredra att med olika tvångsåtgärder tvinga män att stanna kvar och ta sitt vuxenansvar för de barn de sätter till världen. Allra roligast hade det ju varit att återinföra medeltida tortyrredskap för att tvinga kvar män.

Medeltida inkvisition-tortyr eller frivilligt "bebismys" i minst 18 år.

Så som svar på din fråga: "tvång att fadern stannar och bidrar på plats"
Citera
2023-08-29, 22:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle vi bli mörkare pga varmare klimat?

Jag tänkte bara att om Golfströmmen förlorar styrka/försvinner/ändrar riktning så blir det ganska kallt och jobbigt här i Norden. Många skulle flytta söderut. Söderut är det varmare och mer sol/starkare sol. Efter några generationer skulle vi förhoppningsvis utveckla mer pigment i huden eftersom det ger ett lite bättre skydd mot solen. Men who knows.
Citera
2023-08-29, 22:25
Citat:
Jag tänkte bara att om Golfströmmen förlorar styrka/försvinner/ändrar riktning så blir det ganska kallt och jobbigt här i Norden. Många skulle flytta söderut. Söderut är det varmare och mer sol/starkare sol. Efter några generationer skulle vi förhoppningsvis utveckla mer pigment i huden eftersom det ger ett lite bättre skydd mot solen. Men who knows.
Jävligt snygg räddning

Men det skulle fortfarande finnas folk som bor kvar. Och de länder som värms av golfströmmen är inte de enda som har en stor vit befolkning. Du har ju även USA, Kanada, Australien, Östra Europa och Ryssland.
Citera
2023-08-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Enklare än att få noll döda bilister i trafiken per år i alla fall.

Allt kräver dock av kvinnor att de ser till att de endast har säkert sex.

Låter enkelt teoretiskt jämfört med alla variabler som gäller i trafiken.

Men överväldigande för kvinnor. Att ta ansvar själva.

Väldigt knivigt och svårt. Men kan man lita på kvinnors ansvarstagande?

Nä just, män har ju ingenting att göra med att det inträffar oönskade graviditeter, och tjänar ingenting på att dessa ibland leder till aborter...
Citera
2023-08-30, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Till pojkar, killar och män.

För att vaska fram dessa viktiga ställningstaganden fråga er kvinnliga partner denna väldigt enkla fråga:

Tycker du abort är?:
1. Bra
2. Likgiltig
3. Dåligt

Om hon svarar "Dåligt" kan du ta diskussionen vidare. Svarar hon "Bra" eller "Likgiltig" är det bara vända på klacken och lämna henne.

..och nej, jag pratar inte om rätten till abort utan själva aborten i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Vad menar du egentligen med detta? En abort är en hemsk upplevelse rent fysiskt som jag tror ingen man kan förstå helt, den kan aldrig bli smärtfri. Och varför ska en kvinna ens behöva diskutera ett ingrepp på hennes kropp, något hon upplever som dåligt?

En kvinna som inte har respekt för ingreppet och gör aborter slentrianmässigt det kan jag hålla med om är en varningsflagg. Men en sån person har också andra problem som bidrar till ett sånt beteende. En kvinna som tycker det är bra att gå igenom eller till och med njuter är förbannat störd.

Huruvida en kvinna upplever beslutet att ta en abort det är nog faktiskt helt situationsbaserat. Det finns omständigheter som kan göra att det känns som en lättnad.Andra omständigheter då är det en stor sorg. En annan gång kanske inga känslor alls finns det är bara något som måste göras grundat ens omständigheter.

Ytterst få går opåverkade ifrån det.

BRA!

Du ser, min frågeställning gav önskat resultat. Vi (som fiktivt potentiellt livspar och föräldrar) diskuterar redan utifrån premissen att en abort är Dåligt och att vi vill undvika detta. Då är nästa steg i diskussionen en samlad strategi om hur vi undviker sagda aborter. Självklart ska fokus då ligga på preventiva åtgärder som preventivmedel o.s.v.

Samtidigt ska en löpande dilaog föras OM det blir en graviditet, vad gör VI? GEMENSAMT beslut ska tas om huruvida det ska behållas eller bli en abort.
Föreligger det ett GEMENSAMT beslut om abort ska det följas av båda parter och om kvinnan väljer att ändå behålla barnet är mannen fri från ansvar och framtida betalningar om han så vill (nej, jag skiter i vad lagen säger). Likaså, om det föreligger ett GEMENSAMT beslut att fortsätta en graviditet och mannen drar sig ur ska han jagas med blåslampa av myndigheter och hängas ut som den usling han är.

Nyckelordet här är GEMENSAMT. Gemensamt ansvar, gemensamt beslut och gemensam överrenskommelse. ..för ett gemensamt skapande av ett liv.
Citera
2023-08-30, 04:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
BRA!

Du ser, min frågeställning gav önskat resultat. Vi (som fiktivt potentiellt livspar och föräldrar) diskuterar redan utifrån premissen att en abort är Dåligt och att vi vill undvika detta. Då är nästa steg i diskussionen en samlad strategi om hur vi undviker sagda aborter. Självklart ska fokus då ligga på preventiva åtgärder som preventivmedel o.s.v.

Samtidigt ska en löpande dilaog föras OM det blir en graviditet, vad gör VI? GEMENSAMT beslut ska tas om huruvida det ska behållas eller bli en abort.
Föreligger det ett GEMENSAMT beslut om abort ska det följas av båda parter och om kvinnan väljer att ändå behålla barnet är mannen fri från ansvar och framtida betalningar om han så vill (nej, jag skiter i vad lagen säger). Likaså, om det föreligger ett GEMENSAMT beslut att fortsätta en graviditet och mannen drar sig ur ska han jagas med blåslampa av myndigheter och hängas ut som den usling han är.

Nyckelordet här är GEMENSAMT. Gemensamt ansvar, gemensamt beslut och gemensam överrenskommelse. ..för ett gemensamt skapande av ett liv.

Nej, det håller inte. Många kvinnor tänker att en abort är ingen big deal - "my body my choice", liksom - feministiskt och bra. Men när de verkligen är där själva, så blir det helt omöjligt för dem att genomföra något sådant. Och detta är något fint! Ofta uppfattar kvinnan sitt "gamla jag" före graviditeten som naivt och oerfaret. Detta kan hon knappast straffas för genom att inte få något underhåll eller praktisk hjälp och stöd, både under graviditeten, förlossningen och när barnet är fött. Det vore orimligt och grymt.

Vissa saker kan man helt inte ingå överenskommelser om. Av samma anledning anser jag att surrogatmamme-avtal ska vara förbjudna, för kvinnan som ingår det kan helt enkelt inte veta hur hon kommer att känna senare, när hormonerna sprutar och moderskänslorna vaknar. Man kan helt enkelt inte ingå avtal om saker som man inte kan veta något om än.
Citera
2023-08-30, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det håller inte. Många kvinnor tänker att en abort är ingen big deal - "my body my choice", liksom - feministiskt och bra. Men när de verkligen är där själva, så blir det helt omöjligt för dem att genomföra något sådant. Och detta är något fint! Ofta uppfattar kvinnan sitt "gamla jag" före graviditeten som naivt och oerfaret. Detta kan hon knappast straffas för genom att inte få något underhåll eller praktisk hjälp och stöd, både under graviditeten, förlossningen och när barnet är fött. Det vore orimligt och grymt.

Vissa saker kan man helt inte ingå överenskommelser om. Av samma anledning anser jag att surrogatmamme-avtal ska vara förbjudna, för kvinnan som ingår det kan helt enkelt inte veta hur hon kommer att känna senare, när hormonerna sprutar och moderskänslorna vaknar. Man kan helt enkelt inte ingå avtal om saker som man inte kan veta något om än.

BRA!

Min initiala frågeställning + efterföljande dialog fungerade igen.

Du skriver att det vore orimligt och grymt att avkräva kvinnan konsekvenserna av sina tidigare beslut med motiveringen 'omogen', hormoner och andra ursäkter. Kostnad och ansvar för livet ska förflyttas till staten istället.

..inte ett ord om en förmodad lika 'omogen', hormondrabbad och andra ursäkter för den andra parten; pojken/mannen. ..men ändå ska staten ha rätt att avkräva honom en del av det tjejen/kvinnans omogenhet o.s.v. kostar staten?

..and there for you are out (som virtuell potentiell livspartner).

Summa summarum; gänga er aldrig med en kvinna som anser sig kunna skriva sig fri från tidigare beslut / överrenskommelser bara för att hon är kvinna.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2023-08-30 kl. 06:10.
Citera
2023-08-30, 07:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
BRA!

Min initiala frågeställning + efterföljande dialog fungerade igen.

Du skriver att det vore orimligt och grymt att avkräva kvinnan konsekvenserna av sina tidigare beslut med motiveringen 'omogen', hormoner och andra ursäkter. Kostnad och ansvar för livet ska förflyttas till staten istället.

..inte ett ord om en förmodad lika 'omogen', hormondrabbad och andra ursäkter för den andra parten; pojken/mannen. ..men ändå ska staten ha rätt att avkräva honom en del av det tjejen/kvinnans omogenhet o.s.v. kostar staten?

..and there for you are out (som virtuell potentiell livspartner).

Summa summarum; gänga er aldrig med en kvinna som anser sig kunna skriva sig fri från tidigare beslut / överrenskommelser bara för att hon är kvinna.

Män har ju inga graviditetshormoner. Deras hjärnor genomgår aldrig den förändring som kvinnors gör under graviditet, förlossning och amning. Man växer i normala fall upp mycket snabbt där, blir mindre egoistisk och mer empatisk. (Fast det funkar inte på alla mammor - verkar som att kvinnor är olika mottagliga för hormonernas budskap.)

Detta med en överenskommelse är ju bara en tankelek från din sida, hur eller hur. Det hjälper inte ens om den är undertecknad och bevittnad, den är inte juridiskt verksam ändå. Och så måste det vara.

Barn ÄR en stor kostnad under sin uppväxt, så är det i alla samhällen. På något sätt måste samhället bära alla dessa barn, och därför har vi (och så är det i alla samhällen jag känner till) bestämt att barnets föräldrar ska stå för kostnaderna så långt de klarar av det, med hjälp av bidrag från samhället (alltså oss alla) om det inte går annars. Barnbidraget får alla, bostadsbidraget får kvinnan om hon inte skulle ha råd med en rimligt boendeyta för sig och sina barn utan det (pappan som umgängesförälder kan också få en slant i bostadsbidrag), underhållsstödet får hon om hon avlat med en fattiglapp eller någon som flytt utomlands och håller sig gömd.

Och så måste det vara. Just för att barn kostar så mycket MÅSTE de biologiska föräldrarna vara med och betala till deras försörjning, efter förmåga. Detta gäller för övrigt även mammor - det finns ju de som dumpar barnen på pappan. Då får mamman betala underhåll till pappan, det är ingen skillnad där.

Om det här är något som har hänt dig, så tycker jag att du ska försöka se fördelarna med att ha ett barn, i stället för att gräma dig över underhållsbidraget du måste ut med. Även om det inte var något du ville, så kanske du smälter när du träffar den lille/lilla!
Citera
2023-08-30, 08:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Familjeavdraget konstrueras så att det gynnar de som har förvärvsinkomster med en skala och ett tak så det inte gynnar de rikaste för mycket. Är man rik har å andra sidan ett avdrag mindre incitamentsverkan.

För rika människor är status viktigt, och att begå abort och fällas för detta torde ha större verkan som avhållande faktor än både penningböter och fängelse.
Förr åkte kvinnor. På *kurhem* ett halvår eller så.
Var säker på att det finns lösningar.

Här har du inga problem att tycka fast det inte har arit någon utredning.
Senast redigerad av pollenper 2023-08-30 kl. 08:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in