Citat:
En undran som man som lekman kan ställa sig är om det är lättare att kontrollera en så pass ung person som annars inte haft kompisar och dessutom haft en rad andra bekymmer med lite av varje?
Hon verkar ju ha fått lite av en ”ny vår” med JJ och många roliga och galna upptåg osv. Det är party och killar och fullt ös. MH har säkert personlighetsdrag som kan ställa till det för henne och som myndig är hon ansvarig för det ena och andra. Att MH och JJ:s relation inte har varit supersund tycker jag mig se vissa tecken på. Hur det egentligen ser ut dem sinsemallan ska jag inte ge mig på, men knark och konflikter är inte bra inslag i vardagen. Att unga människor tjafsar hör inte till ovanligheter, men JJ verkar ju besatt i vissa delar. Funkar man så är det bra med en sidekick. Nån som hänger med på strippklubb, äter knarkbullar, håller utkik, lattjar med appar när det ska eldas i olika sammanhang och inte säger nej om man mördar den man vill ska dö.
MH har gått vilse i pannkakan big tajm i den här relationen oavsett vilka krafter spm styrt. Manipulerad eller inte så är hennes umgängesval så här i efterhand något hon ångrar kanske. Blir hon kvar på kåken även efter hovrätten så hoppas jag hon väljer sitt umgänge varsamt. Kanske bättre att hänga med nån som fifflat lite med skatten än nån som tagit livet av någon. Straffskalan behöver det inte vara skillnad på dock, men ändå.
Hon verkar ju ha fått lite av en ”ny vår” med JJ och många roliga och galna upptåg osv. Det är party och killar och fullt ös. MH har säkert personlighetsdrag som kan ställa till det för henne och som myndig är hon ansvarig för det ena och andra. Att MH och JJ:s relation inte har varit supersund tycker jag mig se vissa tecken på. Hur det egentligen ser ut dem sinsemallan ska jag inte ge mig på, men knark och konflikter är inte bra inslag i vardagen. Att unga människor tjafsar hör inte till ovanligheter, men JJ verkar ju besatt i vissa delar. Funkar man så är det bra med en sidekick. Nån som hänger med på strippklubb, äter knarkbullar, håller utkik, lattjar med appar när det ska eldas i olika sammanhang och inte säger nej om man mördar den man vill ska dö.
MH har gått vilse i pannkakan big tajm i den här relationen oavsett vilka krafter spm styrt. Manipulerad eller inte så är hennes umgängesval så här i efterhand något hon ångrar kanske. Blir hon kvar på kåken även efter hovrätten så hoppas jag hon väljer sitt umgänge varsamt. Kanske bättre att hänga med nån som fifflat lite med skatten än nån som tagit livet av någon. Straffskalan behöver det inte vara skillnad på dock, men ändå.
Det är det säkert. Det har ju framförts att M inte haft några val, att J varit M s enda möjlighet från att ta sig ut från utanförskapet. Men hon har faktiskt haft andra kompisar och det innan J kom in i bilden. M har själv valt att hänga med J. Och det kanske inte är så konstigt med hänvisning till det du skriver, party, killar och fullt ös.
Det finns inga signaler eller tecken på att J har behövt kontrollera M, eller fått henne att göra något mot sin vilja. Förutom när J inte släppte in henne i lägenheten då M fick uppehålla sig i trapphuset hela natten så har jag inte hittat något direkt elakt J gjort mot M. Tvärtom har hon omfamnat henne, tagit med henne på fester, simmat, ridit, gjort utflykter och övernattningar i lägenheten.
Kort och gott ser jag inga tecken på att J utnyttjat M på något sätt. Det har varit ett ömsesidigt förhållande där båda gett och tagit, och där matchningen tyvärr resulterade i något väldigt osunt. Som grund tror jag båda har nån störning fast dom ter sig annorlunda. Jag upplever M som känslomässigt frånvarande när det sträcker sig till sånt som inte rör henne själv.

Är rätt övertygad att en 30 år gammal manual är synnerligen förlegad. Prova med DSM 5, 2022 års upplaga.