2023-08-29, 13:02
  #87133
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Omvärldsfaktorer begränsar mig från att pyssla med det i den omfattning som hade varit intressant.

Hur de kan uppstå och några exempel på situationer där de uppstår har jag gett exempel på i tråden.

Så tills jag kan slinka ner i det kaninhålet igen och fortsätta fixa med filtrering och träning av modellen och dylikt så kommer här iaf en teaser från några veckor tillbaka. De animerade/pulserande symbolerna som syns i appen finns inte i iOS än, men dyker nog upp i appar här och där när iOS 17 släpps.

Vill man ta detta till ”next level” som kidsen säger så kan man träna modellen genom att t.ex Velostat eller liknande tryckkänslig insats läggs i skorna. Alltså likt de gympadojjor som finns när de blinkar när man går. Det skulle isf innebära att det finns ett ”facit” för när de faktiska stegen tas. Signalerna förs över till iPhonen via bluetooth och hjälper till att träna modellen i relation till den data som kommer från sensorerna.

Så kul ska vi inte ha, men jag hoppas appen nån dag framöver kan kasta ett litet ljus över vad som triggar den här typen av registrering. Om inte annat så blir min matte bättre av detta.

Så tills algoritmen och annat har fått mer tid så är här en liten glimt av hur det kommer se ut. De stegserier som visas är uppenbara ”previews” och platsdatan är från Långtbortistan. Och som alltid med Gofile så kan man trycka på ”Play” om man inte vill ladda hem detta mästerverk.

https://gofile.io/d/034Tw5

Kortsiktigt så är det mer intressant att se hur utdragen stegserien är som börjar 01:51-01:52 nånstans för MH:s del och lite annat. Utredningen vet att den biten inte är med i protokollen så vi får se om det blir ett omtag där eller inte. JJ menar ju att det görs nån rundvandring där i anslutning till att de kommer från Nöjet osv.
Jo, ibland kommer livet emellan.

Eftersom sengångarstegserierna inte har avbrott blir jag ju väldigt nyfiken på vad M hade för sig. Om hon gjorde toabesök var hon i rörelse även där och satt alltså inte stilla.

Stegserien som inleds 1.51 borde starta när de anländer till huset. Det timar med Js ankomsttid. Js app visar våningsförflyttning, så troligtvis har även M gått upp för trapporna.
Därefter har M endast gått några få steg fler än J. Slutsatsen av det borde vara att de lägger sina tfn på olika platser.

Enligt J har hon sin tfn i sin väska. Var Ms är vet hon inte.
Kanske J hänger sin i hallen och M har sin på sig?

M uppger vid annat tillfälle att hon hade magväska. Möjligtvis hade hon sin mobil där(min kommentar). Kanske en ledtråd till de märkliga stegen?

Svegfors frågar M om hon la tfn ifrån sig i vardagsrum/säng och M svarar att hon inte minns var hon la den.
Citera
2023-08-29, 13:19
  #87134
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
DSM 4? Är rätt övertygad att en 30 år gammal manual är synnerligen förlegad. Prova med DSM 5, 2022 års upplaga.

GLHF!


Den är hur bra som helst, som komplement använder jag DSM 5.
Beror lite på vad jag är ute efter.
Citera
2023-08-29, 13:34
  #87135
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Friskrivas ansvar .. vad konstigt sätt att se på det
Möjligen har de en destruktiv relation .. Johanna emulerar, förvränger och styr och ställer.
JJ är den som fräser och stryper när det väl gäller, hon har inte muskler som behövs utan behöver en andra hand att hålla ner TT alltså MH .... forslar hon ut liket själv ?

Nej hon beordrar med sin "par-relations-modell"-röst gör som jag säger annars eldar hon på allt hon ser.
Stämmer det att sexuella bekymmer övergår till pyromani.. som ett utlopp för hur hon verkligen "känner" ? (Johanna Jansson utan Leshem)

Får man inte det man vill ha - eller vill hämnas - så bränner man ner skiten?
Citera
2023-08-29, 13:35
  #87136
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
DSM 4? Är rätt övertygad att en 30 år gammal manual är synnerligen förlegad. Prova med DSM 5, 2022 års upplaga.

GLHF!

Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Den är hur bra som helst, som komplement använder jag DSM 5.
Beror lite på vad jag är ute efter.
Citat ur läkartidningen gällande skillnaderna mellan DSM-IV vs DSM-5

"DSM-5 är inte revolutionerande. Den innehåller en del nya vinklingar, men definitionerna av enskilda störningar är lätt igenkännbara."

"Personlighetsstörningarna finns alltså inte på en separat diagnostisk axel. Förhoppningar fanns att åstadkomma ett nytt klassifikationssystem med både kategoriska och dimensionella komponenter (nivåer, typer och domäner), men detta utvecklingsarbete återfinns nu i sektion 3. Samma gamla störningar och kriterier råder alltså tills vidare. Intressant är att borderline-personlighetsstörning har den starkaste reliabiliteten av alla personlighetsstörningar"

Länk till hela artikeln
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2013/06/dsm-iv-har-blivit-dsm-5/

Jag hade önskat att bägge damerna hade fått genomgå en grundlig RPU.
I dagsläget, vid P7:an, enligt Johanna själv, mår hon superbra och är omtyckt, varken dricker eller drogar, ingen partytjej osv
Maja är mer trovärdig och ärlig, hon förhärligar sig inte
Citera
2023-08-29, 13:36
  #87137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Får man inte det man vill ha - eller vill hämnas - så bränner man ner skiten?
Precis kolla på JJ's CV ang. pyromani.
Tidigare eldat dörr..
Citera
2023-08-29, 13:42
  #87138
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Citat ur läkartidningen gällande skillnaderna mellan DSM-IV vs DSM-5

"DSM-5 är inte revolutionerande. Den innehåller en del nya vinklingar, men definitionerna av enskilda störningar är lätt igenkännbara."

"Personlighetsstörningarna finns alltså inte på en separat diagnostisk axel. Förhoppningar fanns att åstadkomma ett nytt klassifikationssystem med både kategoriska och dimensionella komponenter (nivåer, typer och domäner), men detta utvecklingsarbete återfinns nu i sektion 3. Samma gamla störningar och kriterier råder alltså tills vidare. Intressant är att borderline-personlighetsstörning har den starkaste reliabiliteten av alla personlighetsstörningar"

Länk till hela artikeln
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2013/06/dsm-iv-har-blivit-dsm-5/

Jag hade önskat att bägge damerna hade fått genomgå en grundlig RPU.
I dagsläget, vid P7:an, enligt Johanna själv, mår hon superbra och är omtyckt, varken dricker eller drogar, ingen partytjej osv
Maja är mer trovärdig och ärlig, hon förhärligar sig inte


Just därför skaffade jag inte dsm5. Säker jag något nytillkommet så tar jag fram det. På nätet. Dsm4 är gedigen, välgenomarbetad.

Ja, Johannas P7a var skrattretande.
Citera
2023-08-29, 13:50
  #87139
Avslutad
Jag lyssnade på Mordet i Vallby på Rättegångspodden och fick en liten aha-upplevelse ang hur rätten ser på en uppgift som en åtalad lämnar, som inte emotsägs av annan eller av utredningen i övrigt.

I Vallby-fallet blir en man mördad av en annan man. Gärningsmannen påstår att motivet till mordet är att han blivit tafsad på/ev våldtagen av offret en tid innan dådet.

Det som är intressant är att tingsrätten konstaterar att den åtalades uppgifter om oönskade sexuella inviter från offrets sida "inte kan anses motbevisat och den uppgiften får därför godtas i målet, även om inget övrigt i utredningen tyder på att något sådant skulle ha lett till osämja dem emellan".

I Vallby-fallet godtar alltså rätten en uppgift för att den inte kan anses motbevisad - även om den inte är styrkt av annan bevisning. Jag tänker på Maja som parallell. Johanna lämnar uppgiften att Maja hållit i Toves händer. Maja lämnar själv inga uppgifter som rätten anser motbevisar detta, eftersom Majas vittnesmål anses som icke trovärdigt då tider och händelser inte går ihop. När Maja inte själv lämnar trovärdiga uppgifter som motbevisar Johannas påstående, då godtas Johannas påstående. Det är väl det här man menar med att Maja fått en förklaringsbörda antar jag.
Citera
2023-08-29, 13:58
  #87140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rätten går aldrig in och kommenterar att vare sig Johanna eller Maja skulle vara upphov till ljud. Rätten bedömer att den troligaste förklaringen till den stora dunsen är ljudet från Toves kropp, när hon fälls av Johanna. Vidare att ljuden som grannen hör när han står utanför dörren är Tove som sparkar i väggen under tiden hon blir strypt. Alla ljud som rätten resonerar om tillhör Tove.

Rättens bedömning innehåller flera delar som tillsammans bildar en helhet.
  • Man bedömer att Tove blir fälld på det sätt Johanna har beskrivit
  • Man bedömer att Tove tar emot sig med armbågar och underarmar och att huvudet alltså inte tar hela stöten
  • Man bedömer att Tove därför bör ha kunnat haft möjlighet att åtminstone kämpa emot till en del
  • Man bedömer att Johanna därför borde ha fått avvärjningsskador från Toves motstånd om Tove haft möjlighet att röra armarna
  • Man bedömer att Toves armar därför var inkapaciterade och att hon endast kunde kämpa emot med sparkar
  • Man bedömer att Johanna inte får någon fördel av att säga att Maja inkapacierade Toves händer och att uppgiften därför är trovärdig
  • Man bedömer att Majas uppgifter inte är trovärdiga eftersom de förutsätter att Toves kropp avlägsnades från badrummet till ett hemligt gömställe men att det inte finns tid för Johanna att göra det
  • Man bedömer att Maja därför inte har presterat någon trovärdig förklaring till vad hon hade för sig under mordet och att Johannas uppgifter står oemotsagda

Rätten tror på Johannas uppgift om att Maja inkapaciterar Toves händer och menar att Maja inte har bemött dessa uppgifter en med trovärdig motförklaring till sitt görande och låtande under tiden för mordet. Därav att rätten inte går in på ett resonemang om konvultionsfasen.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag lyssnade på Mordet i Vallby på Rättegångspodden och fick en liten aha-upplevelse ang hur rätten ser på en uppgift som en åtalad lämnar, som inte emotsägs av annan eller av utredningen i övrigt.

I Vallby-fallet blir en man mördad av en annan man. Gärningsmannen påstår att motivet till mordet är att han blivit tafsad på/ev våldtagen av offret en tid innan dådet.

Det som är intressant är att tingsrätten konstaterar att den åtalades uppgifter om oönskade sexuella inviter från offrets sida "inte kan anses motbevisat och den uppgiften får därför godtas i målet, även om inget övrigt i utredningen tyder på att något sådant skulle ha lett till osämja dem emellan".

I Vallby-fallet godtar alltså rätten en uppgift för att den inte kan anses motbevisad - även om den inte är styrkt av annan bevisning. Jag tänker på Maja som parallell. Johanna lämnar uppgiften att Maja hållit i Toves händer. Maja lämnar själv inga uppgifter som rätten anser motbevisar detta, eftersom Majas vittnesmål anses som icke trovärdigt då tider och händelser inte går ihop. När Maja inte själv lämnar trovärdiga uppgifter som motbevisar Johannas påstående, då godtas Johannas påstående. Det är väl det här man menar med att Maja fått en förklaringsbörda antar jag.

Precis så tror jag det ligger till! Två bra inlägg som summerar hur rätten resonerat.

Johannas vittnesmål stämmer också delvis överens med annan stödbevisning, grannarsnar vittnesmål om duns i golvet och sparkljud i väggen. Hennes vittnesmål om att M hållit fast i T s armar förklarar också avsaknaden av motvärnsskador på J.
Citera
2023-08-29, 14:24
  #87141
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Just därför skaffade jag inte dsm5. Säker jag något nytillkommet så tar jag fram det. På nätet. Dsm4 är gedigen, välgenomarbetad.

Ja, Johannas P7a var skrattretande.
Ja, rena ängeln... faktiskt konstigt att inte åklagaren bett om en second opinion, när alla hennes red flags började vifta?!
Citera
2023-08-29, 15:13
  #87142
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, rena ängeln... faktiskt konstigt att inte åklagaren bett om en second opinion, när alla hennes red flags började vifta?!
Oavsett hur många "opinions" de begärt hade J inte blivit aktuell för RPU. Hon var fullt förankrad i verkligheten och medveten om vad hon gjorde.
Citera
2023-08-29, 15:41
  #87143
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag använder enbart mitt sunda förnuft och förmåga att sätta ihop ett och annat. Har sett otaliga dokumentärer och lärt mig hur dom som är skyldiga ljuger ihop det mest märkliga historier. Majas lögner ligger ändå i topp om jag går igenom alla mordfall som setts genom åren.
Svaret på min fråga är alltså att underlaget du har för att påstå att M ljuger och är otäck är diverse dokumentärfilmer och vad du snyter ur ditt sunda förnuft. Nej, då behövs ingen FUP.
Citera
2023-08-29, 16:22
  #87144
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En intressant fråga.

M har i grunden en personlighet som synkar med J och jag undrar även om hon är förälskad i J.



När det kommer till den gränslöshet - och de facto kriminalitet som det här handlar om - anser jag att de spelar i en annan division.


Hennes referensramar är heller inte normala.

De är två vitt skilda personligheter men match made in hell.

Jag har sorterat ut vad du har funnit som orsak till Ms beteende och handlande och har några följdfrågor.

Hur skulle du vilja beskriva Ms personlighet?

En förblindande kärlek skulle klart kunna förklara en del märkliga beteenden, men båda förnekar en parrelation. Tror du att de ljuger om det?

Vad tror du är orsak till Ms gränslöshet?

Vad tänker du om Ms referensramar? Har de förändrats över tid, tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in