2023-08-29, 08:17
  #87121
Medlem
vichy6s avatar
Vad säger obduktionen om tungbenet?
Citera
2023-08-29, 08:28
  #87122
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Hennes jobb är att göra sitt bästa för klienten oavsett skyldig/icke-skyldig

Vad menar du med promenadseger?
Ja, att få sin klient friad och endast dömas för vållande/dråp, pga en "olyckshändelse"
Citera
2023-08-29, 08:28
  #87123
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, att få sin klient friad och endast dömas för vållande/dråp, pga en "olyckshändelse"

Suck… hon dömer inte
Citera
2023-08-29, 08:30
  #87124
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vad säger obduktionen om tungbenet?
Allt förklaras i tilläggsprotokollet, utförligt, hur det förhöll sig, med just Toves fall. Hon var väldigt mjuk/elastisk, tungbenet var helt, men förklaring ges i aktbilagan, rättsläkarnas andra genomgång
Citera
2023-08-29, 08:32
  #87125
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Allt förklaras i tilläggsprotokollet, utförligt, hur det förhöll sig, med just Toves fall. Hon var väldigt mjuk/elastisk, tungbenet var helt, men förklaring ges i aktbilagan, rättsläkarnas andra genomgång

Tack!
Citera
2023-08-29, 09:11
  #87126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det sa jag inte.

Jag delar upp det för tydlighetens skull.

Vad gäller moral/ ett och brottsliga handlingar:

Jag har många gånger sagt att det är fruktansvärt att Maja inte sagt till någon om Johannas sätt att tänka och de brott hon har begått. På det viset tycker jag att Maja är indirekt delaktig i mordet på Tove, även om hon inte skulle ha hållit i några händer.

Att vara med i ett så allvarligt brott som mordbränning ( i åtal och dom skadegörelse) genom att ha Johannas mobil är rent brottsligt. Nu är inte Maja åtalad i de bitarna och inte heller dömd, men det förtar inte att det hon har gjort är fruktansvärt.

Vad gäller hennes del i planering i mordbränder vet ingen (!) om Maja deltagit i någon planering.

Av allt vi sett hur Johanna är, och även hur Maja är, har jag faktiskt svårt att tro att naja varit med och planerat något.

Den ständigt synliga i alla led och på alla plan, synes vara Johanna. Snabb och effektiv och Maja hon verkar bara hinna ”hålla i ett hörn” av ett lakan.

Det är lätt att överdriva det som man tycker sig se, och snart har det blivit en sanning.

Vad gäller Majas vetskap om planering, har ju Maja själv varit den som vittnat om detta
.

Min fetning.
Det är just det jag tycker mig se från dig och några till när det kommer till Johannas och Majas relation som jämförs med ett destruktivt parförhållande. Det finns ju inget stöd för denna tes i utredningen. Den motsägs t.o.m. av flera av deras vänner och huvudpersonerna själva.

Här är en checklista som hittas i bland dom första googlingarna på destruktiva förhållande. https://empat.se/destruktivt-forhallande/?utm_content=cmp-true

kontrollerande beteende
dålig kommunikation
oärlighet
respektlöshet
svek
skuldbeläggning
mobbning
drama
psykisk misshandel
fysisk misshandel
verbala kränkningar
rädsla
manipulativa beteenden
skrämseltaktiker
isolering
svartsjuka
ensamhet
förlöjligande

Hur många av ovanstående punkter hittar du stöd för i FUP från vittnen, läkare eller J och M själva, när det kommer till deras relation.

Om man sätter den här stämpeln på dom blir per se J förövaren och M offret i allt ont som gjorts. Det är en väldigt enkel väg att välja om man vill friskriva M från allt ansvar.
Citera
2023-08-29, 10:13
  #87127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min fetning.
Det är just det jag tycker mig se från dig och några till när det kommer till Johannas och Majas relation som jämförs med ett destruktivt parförhållande. Det finns ju inget stöd för denna tes i utredningen. Den motsägs t.o.m. av flera av deras vänner och huvudpersonerna själva.

Här är en checklista som hittas i bland dom första googlingarna på destruktiva förhållande. https://empat.se/destruktivt-forhallande/?utm_content=cmp-true

kontrollerande beteende
dålig kommunikation
oärlighet
respektlöshet
svek
skuldbeläggning
mobbning
drama
psykisk misshandel
fysisk misshandel
verbala kränkningar
rädsla
manipulativa beteenden
skrämseltaktiker
isolering
svartsjuka
ensamhet
förlöjligande

Hur många av ovanstående punkter hittar du stöd för i FUP från vittnen, läkare eller J och M själva, när det kommer till deras relation.

Om man sätter den här stämpeln på dom blir per se J förövaren och M offret i allt ont som gjorts. Det är en väldigt enkel väg att välja om man vill friskriva M från allt ansvar.

En undran som man som lekman kan ställa sig är om det är lättare att kontrollera en så pass ung person som annars inte haft kompisar och dessutom haft en rad andra bekymmer med lite av varje?

Hon verkar ju ha fått lite av en ”ny vår” med JJ och många roliga och galna upptåg osv. Det är party och killar och fullt ös. MH har säkert personlighetsdrag som kan ställa till det för henne och som myndig är hon ansvarig för det ena och andra. Att MH och JJ:s relation inte har varit supersund tycker jag mig se vissa tecken på. Hur det egentligen ser ut dem sinsemallan ska jag inte ge mig på, men knark och konflikter är inte bra inslag i vardagen. Att unga människor tjafsar hör inte till ovanligheter, men JJ verkar ju besatt i vissa delar. Funkar man så är det bra med en sidekick. Nån som hänger med på strippklubb, äter knarkbullar, håller utkik, lattjar med appar när det ska eldas i olika sammanhang och inte säger nej om man mördar den man vill ska dö.

MH har gått vilse i pannkakan big tajm i den här relationen oavsett vilka krafter spm styrt. Manipulerad eller inte så är hennes umgängesval så här i efterhand något hon ångrar kanske. Blir hon kvar på kåken även efter hovrätten så hoppas jag hon väljer sitt umgänge varsamt. Kanske bättre att hänga med nån som fifflat lite med skatten än nån som tagit livet av någon. Straffskalan behöver det inte vara skillnad på dock, men ändå.
Citera
2023-08-29, 10:24
  #87128
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag tror att om inte Maja höll fast Toves armar så skulle nog Johanna fått ett och annat blåmärke. Det är så uppenfbart att Tove blev fasthållen och knappast något som Johanna hade anledning att hitta på. Det tillstånd Tove hamnade i borde vara den värsta mardrömmen.

Det är helt riktigt att Tove var vältränad och spelade fotboll. Då har man nog rätt bra med benmuskler. Sparka var det enda hon kunde göra så länge det funkade då Majas fasthållning gjorde henne oförmögen att kämpa emot.
Ser inte heller det som möjligt att Johanna ensam skulle klarat av mordet på Tove utan en enda blessyr.
Betänk att Tove var något av en träningsnarkoman, så till den grad att folk i hennes närhet blev tvungna att säga ifrån för hennes eget bästa och i slutet av hennes (korta) liv tränade hon på ett sundare sätt.
Fotboll, löpning och styrketräning att jämföra med J’s varje-helgs-festande.
Johanna hade väl tidigare ett hästintresse men tycks inte ha utövat den hobbyn särskilt frekvent under senare år.
Citera
2023-08-29, 10:42
  #87129
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tycker detta börjar likna ett förhör, så ändra din ton tack.
Läs om antisocial p-störning i dsm4. Kallas inte sällan för empatistörning i olika grad och finns också mer eller mindre grad hos ett par andra p-störningar.

Men det där vet du väl redan?

Förhör?

Du hänvisar ju till psykopati i DSM avseende Johanna - som inte existerar.

Hur kan du få det till ”förhör”…❓

Det är nog fan du som behöver läsa på…
Citera
2023-08-29, 10:50
  #87130
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Självklart så är Clea ute efter en fjäder i hatten
Hon håller sig ju till kändiseliten
Jag tycker hon är den mest osympatiska och obegåvade advokat jag nånsin hört och
hon låter väldigt obildad när hon pratar
Hoppas domstolen får henne tyst

Jag hoppas - och vill tro - att HR täpper till truten på giftormen.

Och som du säger, hon gör ju ett direkt korkat intryck, märkligt att hon kom igenom jurist-utb.

Sen är hon ju farlig, tar sig tolkningsföreträde av utlåtandet, och vill bestämma hur HR ska döma.

Men - jag tror inte HR går på hennes härskartekniker.

HR lär döma efter eget huvud, och inte efter Cleas pappskalle❗️
Citera
2023-08-29, 11:48
  #87131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En undran som man som lekman kan ställa sig är om det är lättare att kontrollera en så pass ung person som annars inte haft kompisar och dessutom haft en rad andra bekymmer med lite av varje?

Hon verkar ju ha fått lite av en ”ny vår” med JJ och många roliga och galna upptåg osv. Det är party och killar och fullt ös. MH har säkert personlighetsdrag som kan ställa till det för henne och som myndig är hon ansvarig för det ena och andra. Att MH och JJ:s relation inte har varit supersund tycker jag mig se vissa tecken på. Hur det egentligen ser ut dem sinsemallan ska jag inte ge mig på, men knark och konflikter är inte bra inslag i vardagen. Att unga människor tjafsar hör inte till ovanligheter, men JJ verkar ju besatt i vissa delar. Funkar man så är det bra med en sidekick. Nån som hänger med på strippklubb, äter knarkbullar, håller utkik, lattjar med appar när det ska eldas i olika sammanhang och inte säger nej om man mördar den man vill ska dö.

MH har gått vilse i pannkakan big tajm i den här relationen oavsett vilka krafter spm styrt. Manipulerad eller inte så är hennes umgängesval så här i efterhand något hon ångrar kanske. Blir hon kvar på kåken även efter hovrätten så hoppas jag hon väljer sitt umgänge varsamt. Kanske bättre att hänga med nån som fifflat lite med skatten än nån som tagit livet av någon. Straffskalan behöver det inte vara skillnad på dock, men ändå.

Det är det säkert. Det har ju framförts att M inte haft några val, att J varit M s enda möjlighet från att ta sig ut från utanförskapet. Men hon har faktiskt haft andra kompisar och det innan J kom in i bilden. M har själv valt att hänga med J. Och det kanske inte är så konstigt med hänvisning till det du skriver, party, killar och fullt ös.

Det finns inga signaler eller tecken på att J har behövt kontrollera M, eller fått henne att göra något mot sin vilja. Förutom när J inte släppte in henne i lägenheten då M fick uppehålla sig i trapphuset hela natten så har jag inte hittat något direkt elakt J gjort mot M. Tvärtom har hon omfamnat henne, tagit med henne på fester, simmat, ridit, gjort utflykter och övernattningar i lägenheten.

Kort och gott ser jag inga tecken på att J utnyttjat M på något sätt. Det har varit ett ömsesidigt förhållande där båda gett och tagit, och där matchningen tyvärr resulterade i något väldigt osunt. Som grund tror jag båda har nån störning fast dom ter sig annorlunda. Jag upplever M som känslomässigt frånvarande när det sträcker sig till sånt som inte rör henne själv.
Citera
2023-08-29, 12:33
  #87132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min fetning.
Det är just det jag tycker mig se från dig och några till när det kommer till Johannas och Majas relation som jämförs med ett destruktivt parförhållande. Det finns ju inget stöd för denna tes i utredningen. Den motsägs t.o.m. av flera av deras vänner och huvudpersonerna själva.

Här är en checklista som hittas i bland dom första googlingarna på destruktiva förhållande. https://empat.se/destruktivt-forhallande/?utm_content=cmp-true

kontrollerande beteende
dålig kommunikation
oärlighet
respektlöshet
svek
skuldbeläggning
mobbning
drama
psykisk misshandel
fysisk misshandel
verbala kränkningar
rädsla
manipulativa beteenden
skrämseltaktiker
isolering
svartsjuka
ensamhet
förlöjligande

Hur många av ovanstående punkter hittar du stöd för i FUP från vittnen, läkare eller J och M själva, när det kommer till deras relation.

Om man sätter den här stämpeln på dom blir per se J förövaren och M offret i allt ont som gjorts. Det är en väldigt enkel väg att välja om man vill friskriva M från allt ansvar.
Friskrivas ansvar .. vad konstigt sätt att se på det
Möjligen har de en destruktiv relation .. Johanna emulerar, förvränger och styr och ställer.
JJ är den som fräser och stryper när det väl gäller, hon har inte muskler som behövs utan behöver en andra hand att hålla ner TT alltså MH .... forslar hon ut liket själv ?

Nej hon beordrar med sin "par-relations-modell"-röst gör som jag säger annars eldar hon på allt hon ser.
Stämmer det att sexuella bekymmer övergår till pyromani.. som ett utlopp för hur hon verkligen "känner" ? (Johanna Jansson utan Leshem)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in