2023-08-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det som står skrivet i Matteusevangeliet 24 är i anslutning till förstörelsen av Jerusalems tempel under första århundradet. Vers 31 lyder:
Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.
Paulus första brev till tessalonikerna 4:14-17 lyder:
Ty lika visst som Jesus, såsom vi tro, har dött och har uppstått, lika visst skall ock Gud genom Jesus föra dem som äro avsomnade fram jämte honom. Såsom ett ord från Herren säga vi eder nämligen detta, att vi som leva och lämnas kvar till Herrens tillkommelse ingalunda skola komma före dem som äro avsomnade. Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren.
Dessa skriftställen är överens och talar om upptagandet av de utvalda. Till sist lyder Paulus första brev till korintierna 15:21-26:
Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom ock genom en människa de dödas uppståndelse. Och såsom i Adam alla dö, så skola ock i Kristus alla göras levande. Men var och en i sin ordning: Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som höra honom till. Därefter kommer änden, då när han överlämnar riket åt Gud och Fadern, sedan han från andevärldens alla furstar och alla väldigheter och makter har tagit all deras makt. Ty han måste regera till dess han har lagt alla sina fiender under sina fötter». Sist bland hans fiender bliver ock döden berövad all sin makt;
Det finns alltså ingenting i dessa skriftställen som tyder på att folk idag ska bli upptagna till Jesus.
Om det du säger är sant har den första uppståndelsen (Upp 20:6) redan skett och "tusenårsriket" började år 70 efter Kristus.
Citera
2023-08-26, 13:31
Medlem
Citat:
De utvalda skulle bli uppdelade i får och getter. Så enkelt är det.

Om det hade varit dom utvalda så hade det stått det, inte "alla folk".

Oavsett, vad anser du om domen före tusenårsriket, när skedde det menar du? Har tusenårsriket redan hänt?
Citera
2023-08-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Oavsett, vad anser du om domen före tusenårsriket, när skedde det menar du? Har tusenårsriket redan hänt?
Men utvalda är inte bara judar, de kommer från alla folk.

Domedagen äger rum efter de tusen åren, som det står i Upp 20. Men de tusen åren kommer före Harmagedon eftersom de utvalda redan finns i himlen, under altaret.

Och när Lammet bröt det femte sigillet såg jag under altaret själarna av dem som hade blivit slaktade för Guds ord och sitt vittnesbörd. Upp 6:9

Det kan ju inte vara sant om de inte fått en uppståndelse, alltså varit med vid den första uppståndelsen. Sigillen bryts i himlen av Lammet, som sitter på tronen innan Harmageddon. Så de tusen åren måste komma före Harmageddon.
Citera
2023-08-26, 19:42
Medlem
Citat:

Det finns mer bevis för att de tusen åren är en period före Harmagedon, och att Harmagedon och slutstriden är en och samma strid.

Han skall döma mellan folken, skipa rätt bland alla folkslag. De skall smida om sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken skall inte lyfta svärd mot varandra och aldrig mer övas för krig. Jes 2:4

Här talar Jesaja om tiden efter harmageddon, på den nya jorden, perioden ni kallar tusenårsriket.

Så vilka krigshärar ska kriga mot Herren? Och med vilka vapen? Svaret är inga på båda frågor. Det är nu folk och kungar har krigshärar och vapen som kan utmana Herren och hans änglar (Upp 19:19, Luk 21:20).

Att Matt 24 hör ihop med Luk 21 är uppenbart, och förmodligen kommer tolkningen om slutstriden och Herrens ankomst därifrån.
Citera
2023-08-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det finns mer bevis för att de tusen åren är en period före Harmagedon,

Så mänskligheten har inte tid att anpassa sig till Guds nya ordning i tusen år, jag tror inte på det.
Citera
2023-08-26, 20:58
Medlem
Citat:
Så mänskligheten har inte tid att anpassa sig till Guds nya ordning i tusen år, jag tror inte på det.
Var har du läst det i bibeln?
Citera
2023-08-27, 00:46
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Om det du säger är sant har den första uppståndelsen (Upp 20:6) redan skett och "tusenårsriket" började år 70 efter Kristus.
Ur Johannes uppenbarelse 20:4-6:
Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år. (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren.
Den första uppståndelsen inbegriper inte att det rör sig om de första som någonsin väcks till liv utan avser en särskild uppståendelse, vilket aposteln Johannes också förklarar. Uppväckning av de döda hade ju inträffat vid en mängd olika tillfällen tidigare, till och med redan på 900-talet f.Kr.:
Att Jesus sätter sig på tronen inbegriper inte att tusenårsriket inleds. I Johannes uppenbarelse framgår det när tusenårsriket har sin början.
Citat:
Det är alla folk som står inför Jesus tron i himmelen som avses. Det framgår i texten och det finns en röd tråd i Matteusevangeliet 24 och 25:
Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda (24:31)
såsom det skedde på Noas tid, så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. (24:37)
de visste av intet, förrän floden kom och tog dem allasammans bort -- så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. Då skola två män vara tillsammans ute på marken; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar. Två kvinnor skola mala på samma kvarn; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar. (24:39-41)
Varen därför ock I redo; ty i en stund då I icke vänten det skall Människosonen komma. (24:44)
Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. (25:31-33)
För att förstå att det rör sig om samma händelse bör man lägga märke till nyckelorden. Dessa skriftställen talar alla om Jesus ankomst. Skriftställena talar även om att folk ska bli upptagna och församlas.
Citera
2023-08-27, 08:34
Medlem
Citat:
Ur Johannes uppenbarelse 20:4-6:
Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år. (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren.
Den första uppståndelsen inbegriper inte att det rör sig om de första som någonsin väcks till liv utan avser en särskild uppståendelse, vilket aposteln Johannes också förklarar. Uppväckning av de döda hade ju inträffat vid en mängd olika tillfällen tidigare, till och med redan på 900-talet f.Kr.:
Att Jesus sätter sig på tronen inbegriper inte att tusenårsriket inleds. I Johannes uppenbarelse framgår det när tusenårsriket har sin början.

Det är alla folk som står inför Jesus tron i himmelen som avses. Det framgår i texten och det finns en röd tråd i Matteusevangeliet 24 och 25:
Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda (24:31)
såsom det skedde på Noas tid, så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. (24:37)
de visste av intet, förrän floden kom och tog dem allasammans bort -- så skall det ske vid Människosonens tillkommelse. Då skola två män vara tillsammans ute på marken; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar. Två kvinnor skola mala på samma kvarn; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar. (24:39-41)
Varen därför ock I redo; ty i en stund då I icke vänten det skall Människosonen komma. (24:44)
Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. (25:31-33)
För att förstå att det rör sig om samma händelse bör man lägga märke till nyckelorden. Dessa skriftställen talar alla om Jesus ankomst. Skriftställena talar även om att folk ska bli upptagna och församlas.
Du är okunnig och förstår inte vad uppståndelse är. Att uppväcka en död innebär att de får en jordisk kropp av kött och blod. Uppståndelse är förvandling (nyckelord) till en himmelsk kropp, som en ängel. Du kan läsa om denna förvandling i 1Kor 15:35-56. Vid uppståndelsen får vi en oförgänglig, odödlig himmelsk kropp. De som uppväcks från de döda dör. Som Lasarus.

När sker den första uppståndelsen? Var har du läst det? Du påstår saker utan förklaring och bevis.
Citera
2023-08-27, 15:41
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Att uppväcka en död innebär att de får en jordisk kropp av kött och blod.
Även uppståndelse inbegriper att någon blir uppväckt från döden. Söker man på uppståndelse i Strong's Concordance, ett bibliskt ordindex, så får man fram att det dyker upp 42 gånger i de grekiska skrifterna. Alla gånger det förekommer rör det uppväckande från döden.
Citat:
Uppståndelse är förvandling (nyckelord) till en himmelsk kropp, som en ängel. Du kan läsa om denna förvandling i 1Kor 15:35-56.
Det lustiga är att det till och med i samma kapitel som du hänvisar till står just att självaste Jesus dog och uppstod från de döda:
Om det nu predikas om Kristus att han har uppstått från de döda, huru kunna då somliga bland eder säga att det icke finnes någon uppståndelse från de döda? Om det åter icke finnes någon uppståndelse från de döda, då har icke heller Kristus uppstått. (15:12-13)
För övrigt handlar Paulus första brev till korintierna 15:35-56 om de utvalda som skulle ärva kungariket:
Mina bröder, vad jag nu vill säga är detta, att kött och blod icke kunna få Guds rike till arvedel; (15:50)
Citat:
När sker den första uppståndelsen? Var har du läst det?
I denna bemärkelse framkommer det i en rad olika skriftställen att det var Jesus som uppstod först. Exempelvis:
Och han är huvudet för kroppen, det är församlingen, han som är begynnelsen, den förstfödde ifrån de döda. Så skulle han i allt vara den främste. (Paulus brev till kolosserna 1:18)
Men som sagt är det i Johannes uppenbarelse 20:5 som själva uttrycket "den första uppståndelsen" förekommer.
Citat:
Du påstår saker utan förklaring och bevis.
Citat:
Du är okunnig och förstår inte vad uppståndelse är.
Ändå är det jag som citerar ur Bibeln och förklarar hur jag tänker.
Senast redigerad av XGP 2023-08-27 kl. 15:43.
Citera
2023-08-27, 16:47
Medlem
Citat:
Även uppståndelse inbegriper att någon blir uppväckt från döden. Söker man på uppståndelse i Strong's Concordance, ett bibliskt ordindex, så får man fram att det dyker upp 42 gånger i de grekiska skrifterna. Alla gånger det förekommer rör det uppväckande från döden.
Det lustiga är att det till och med i samma kapitel som du hänvisar till står just att självaste Jesus dog och uppstod från de döda:
Om det nu predikas om Kristus att han har uppstått från de döda, huru kunna då somliga bland eder säga att det icke finnes någon uppståndelse från de döda? Om det åter icke finnes någon uppståndelse från de döda, då har icke heller Kristus uppstått. (15:12-13)
För övrigt handlar Paulus första brev till korintierna 15:35-56 om de utvalda som skulle ärva kungariket:
Mina bröder, vad jag nu vill säga är detta, att kött och blod icke kunna få Guds rike till arvedel; (15:50)
I denna bemärkelse framkommer det i en rad olika skriftställen att det var Jesus som uppstod först. Exempelvis:
Och han är huvudet för kroppen, det är församlingen, han som är begynnelsen, den förstfödde ifrån de döda. Så skulle han i allt vara den främste. (Paulus brev till kolosserna 1:18)
Men som sagt är det i Johannes uppenbarelse 20:5 som själva uttrycket "den första uppståndelsen" förekommer.

Ändå är det jag som citerar ur Bibeln och förklarar hur jag tänker.
Så är det men uppståndelse är förvandling till en ande eller ängel.

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Den som fått en uppståndelse kan inte dö. Lssarus och pojken som blev uppväckta från döden dog.

Nej, det handlar om uppståndelse.

Nu undrar någon: »Hur uppstår de döda? Hurdan kropp har de när de kommer? 1Kor 15:35

Det handlar om vilken slags kropp de som uppstår får. Och den är himmelsk, andlig, inte av kött och blod. Som änglar som Jesus sa.

I vers 50 säger Paulus att kött och blod inte kan ärva Guds rike och inte kan ärva oförgänglighet, dvs kött kan inte leva för evigt. Det stämmer med det Jesus säger i Joh 3.

Jesus kallas förstfödd från de döda för att han föddes av Anden vid uppståndelsen, och blev en ande (ängel).

har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag. Apg 13:33

Han föddes av Anden vid uppståndelsen.

Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden ÄR ande. Joh 3:6

Så uppståndelse är förvandling till en ande.

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.« Joh 3:3

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Joh 3:5

Den som inte förvandlas till en ande kan inte se eller komma in i Guds rike.

Jämför Jesus ord med Paulus om att kött och blod inte kan ärva Guds rike.

Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15:51-52

Uppståndelse är förvandling. Från en jordisk kropp av kött till en ande.

Om Jesus fick en uppståndelse först, hur kunde han tala med Moses och Elia då?

Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes och gick med dem upp på ett högt berg, där de var ensamma. Där förvandlades han inför dem: hans kläder blev skinande vita, så vita som ingen blekning i världen kan göra några kläder. Och de såg både Mose och Elia som stod och talade med Jesus. Mark 9

Återigen det där nyckelordet förvandla! Som ande (förvandlad) kunde han se Guds rike (Joh 3:3), dvs andar, för att han själv hade förvandlats till en ande!

Jesus var också den förste som togs upp till himlen. Men det finns minst tre himlar, inom islam sju.

Jag vet en man som lever i Kristus och som för fjorton år sedan – om det nu var med kroppen eller utan den vet jag inte, men Gud vet det – han blev i alla fall uppryckt till den tredje himlen. 2Kor 12:2

Det mest troliga är att bara Jesus togs upp till den himmel där Gud bor och Guds tron finns. Alla andra togs upp till och fick bo i någon av de andra himlarna.

Det kan innebära att den första uppståndelsen började redan när Elia togs upp till himlen (2Kung 2:11).
Citera
2023-08-27, 18:55
Medlem
XGPs avatar
Citat:
I vers 50 säger Paulus att kött och blod inte kan ärva Guds rike och inte kan ärva oförgänglighet, dvs kött kan inte leva för evigt.
Enligt Bibeln fanns det i princip inga problem för människan att leva för evigt. Det framkommer redan i Genesis att det var på grund av olydnad till Gud, det vill säga synd, som människan skulle dö. Alltså inte på grund av att människan var av kött och blod. Denna förklaring upprepas ett antal gånger i Bibeln, exempelvis i Paulus brev till romarna 5:12:
Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor, eftersom de alla hava syndat.
Jesus offerdöd:
Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv. Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. (Johannesevangeliet 3:14-16)
Citat:
Jesus kallas förstfödd från de döda för att han föddes av Anden vid uppståndelsen, och blev en ande (ängel).
Nej, Jesus blev född på nytt vid sitt dop i Jordanfloden. Jesus förklarade även för Nikodemus vad det innebar att födas på nytt:
Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.» Nikodemus sade till honom: »Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?» Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike. Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande. (Johannesevangeliet 3:3-6)
Och så var fallet med Jesus vid hans dop i Jordanfloden:
Dagen därefter såg han [Johannes döparen] Jesus nalkas; då sade han: »Se, Guds Lamm, som borttager världens synd! Om denne var det som jag sade: 'Efter mig kommer en man som är före mig; ty han var förr än jag.' Och jag kände honom icke; men för att han skall bliva uppenbar för Israel, därför är jag kommen och döper i vatten.» Och Johannes vittnade och sade: »Jag såg Anden såsom en duva sänka sig ned från himmelen; och han förblev över honom. Och jag kände honom icke; men den som sände mig till att döpa i vatten, han sade till mig: 'Den över vilken du får se Anden sänka sig ned och förbliva, han är den som döper i helig ande.' Och jag har sett det, och jag har vittnat att denne är Guds Son.»
Därefter stämmer det som du säger, alltså att de utvalda var tvungna till att genomgå en förvandling för att kunna ta del av riket.
Citat:
Men det finns minst tre himlar, inom islam sju.
I versen innan står det:
Jag måste ytterligare berömma mig. Väl är sådant icke eljest nyttigt, men jag kommer nu till syner och uppenbarelser, som hava beskärts mig av Herren.
Syner och uppenbarelser. Likadant är det med Johannes uppenbarelse. Sådant ska man inte ta bokstavligt då det är mycket symbolism.
Citat:
Det kan innebära att den första uppståndelsen började redan när Elia togs upp till himlen (2Kung 2:11).
Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen. (Johannesevangeliet 3:13)
Citera
2023-08-27, 19:54
Medlem
Citat:
Enligt Bibeln fanns det i princip inga problem för människan att leva för evigt. Det framkommer redan i Genesis att det var på grund av olydnad till Gud, det vill säga synd, som människan skulle dö. Alltså inte på grund av att människan var av kött och blod. Denna förklaring upprepas ett antal gånger i Bibeln, exempelvis i Paulus brev till romarna 5:12:
Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor, eftersom de alla hava syndat.
Jesus offerdöd:
Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv. Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. (Johannesevangeliet 3:14-16)
Nej, Jesus blev född på nytt vid sitt dop i Jordanfloden. Jesus förklarade även för Nikodemus vad det innebar att födas på nytt:
Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.» Nikodemus sade till honom: »Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?» Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike. Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande. (Johannesevangeliet 3:3-6)
Och så var fallet med Jesus vid hans dop i Jordanfloden:
Dagen därefter såg han [Johannes döparen] Jesus nalkas; då sade han: »Se, Guds Lamm, som borttager världens synd! Om denne var det som jag sade: 'Efter mig kommer en man som är före mig; ty han var förr än jag.' Och jag kände honom icke; men för att han skall bliva uppenbar för Israel, därför är jag kommen och döper i vatten.» Och Johannes vittnade och sade: »Jag såg Anden såsom en duva sänka sig ned från himmelen; och han förblev över honom. Och jag kände honom icke; men den som sände mig till att döpa i vatten, han sade till mig: 'Den över vilken du får se Anden sänka sig ned och förbliva, han är den som döper i helig ande.' Och jag har sett det, och jag har vittnat att denne är Guds Son.»
Därefter stämmer det som du säger, alltså att de utvalda var tvungna till att genomgå en förvandling för att kunna ta del av riket.
I versen innan står det:
Jag måste ytterligare berömma mig. Väl är sådant icke eljest nyttigt, men jag kommer nu till syner och uppenbarelser, som hava beskärts mig av Herren.
Syner och uppenbarelser. Likadant är det med Johannes uppenbarelse. Sådant ska man inte ta bokstavligt då det är mycket symbolism.
Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen. (Johannesevangeliet 3:13)
Paulus säger att kött inte kan ärva oförgänglighet. Kött kan inte leva för evigt. De som fått uppstå kan inte mera dö, de är som änglar enligt Jesus i Luk 20:36. De är alltså inte längre människor av kött och blod. Därför kan de leva för evigt, för att de är som änglar.

där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. Jes 65:20

Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. Jes 65:22

På den nya jorden, efter harmageddon, kommer människor att dö, och de kommer att bli gamla som träden. Först när vi förvandlas till andar är vi odödliga och lever för evigt. Rent praktiskt, hur hade du tänkt lösa problemet med dödliga kroppskador på den nya jorden? You fall, you break...

https://m.youtube.com/watch?v=5NPBIwQyPWE

Apg 13:33 visar att han föddes av Anden vid uppståndelsen. Uppståndelse är förvandling. Rent praktiskt, hur ska vi möta Herren I rymden (1Thess 4) som människor med kroppar av kött? Kan du, och bara du, andas i rymden?

Jesus säger två saker i Joh 3. Du ska födas av vatten och ande. Att födas av vatten är inte vattendopet. Jag vill inte gå in på det nu.

Vilken vers? Jag vet inte vilken vers du menar när du skriver om "versen innan". Du använder dessutom en gammal översättning.

Syner och uppenbarelser kan tolkas. Om du har Guds ande.

Som sagt, Elia togs upp till himlen, men jag tror att han inte fick bo I samma himmel som Gud. Jesus steg upp till den himlen för att sätta sig på Guds högra sida, på Guds tron.

jorden.Och när Lammet bröt det femte sigillet såg jag under altaret själarna av dem som hade blivit slaktade för Guds ord och sitt vittnesbörd. Och de ropade med hög röst: »Hur länge, du helige och sannfärdige härskare, skall du dröja med att hålla dom och utkräva hämnd för vårt blod på jordens invånare?« Och åt var och en gavs en vit klädnad, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en liten tid, tills deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de själva, hade nått sitt fulla antal. Upp 6:9-11

De får änta på att Guds löfte, domen över de onda, blir verkställt tills de hade nått sitt fulla antal, vilket är en stark indikation på att den första uppståndelsen inte är en engångshändelse, som vid Herrens ankomst, utan utspelar sig över en längre period. Det händer inte bara vid Herrens ankomst att Guds tjänare blir dödade för sitt vittnesbörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in