Citat:
Ursprungligen postat av
Visheten
Synd leder till död enligt bibeln. Jag menar att om vi som kristna syndar får vi förlåtelse om vi ångrar oss genuint. Du kan liksom inte planera dina synder i förväg och tro att du kan lura Gud. Att synda oplanerat plötsligt är något annat. Därav tex Paulus egen reaktion på sina synder Rom 7:19.
Mitt argument handlar om att OM jag råkar ha ihjäl någon låt säga genom en olycka i trafik eller i en väldigt pressad situation där ditt omdöme sätts ur spel pga rädslor etc etc och råkar pga dessa saker ha ihjäl någon som vill ha ihjäl dig tex. Så tror jag du får förlåtelse. Det är stor skillnad på att medvetet bedriva synd och att begå synd mot din vilja. Men men du har ju rätt och jag har så fel. Så vi säger att du har rätt.
Att döda en annan människa är ingen "vanlig" synd, det är en dödssynd. Att du inte begriper skillnaden är häpnadsväckande!
Om någon ser sin broder begå en synd som inte är en dödssynd skall han be, och han skall ge liv åt honom, åt dem som inte begår någon dödssynd. Det finns synd som leder till döden. Det är inte sådan synd jag menar när jag säger att man skall be. Varje orätt är en synd, men det finns synd som inte är dödssynd. 1Joh 5
Vi ska inte be för folk som begår en dödssynd, men du tror att du får leva ändå?
Du har läst vad Herren Jesus sa. Den som försöker rädda sitt liv skall mista det. Någon råkar inte oavsiktligt bli spetsad på en kniv. Det är en medveten handling i syfte att rädda ditt liv, och då mister du ditt liv enligt Jesus. Varför skulle Gud förlåta dig när du inte förlåter den som försöker döda dig? Luk 23:34, Jak 4:17.
Du vet att den som inte syndar får en uppståndelse. Du dödar inte någon utan vilja. Du VILL rädda ditt liv, därför dödar du någon annan. Det är varken oplanerat eller oavsiktligt, det är premeditated för att du redan har tänkt ut en ond plan (Sak 8:17), förberett dig genom att bära vapen och/eller tränat så du är beredd och vet hur du ska döda. Kristna ska inte bära vapen eller övas för krig (Jes 2:4).