2023-08-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Ja och apple är bra på att förpacka andras delar i sina fåner och kränga dom...

CATL och Tesla är inte konkurrenter, om CATL hade nog med batterier för att täcka alla Teslas behov hade dom inte behövt göra egna batterier.

Och ja, konstigt att en Tesla-sajt rapporterar Tesla-nyheter.
Tesla hade gärna gjort alla batterier till sina bilar och Powerwalls i sin strävan efter vertikal integration. De är inte tillräckligt bra på det bara.

Saken med Tesla sajter som rapporterar nyheter är att jag aldrig sett och förmodligen aldrig kommer se en dålig nyhet presenteras på någon av dom. Så de är egentligen propaganda kanaler till för att trycka upp Teslas börskurs artificiellt ännu mer.
Citera
2023-08-24, 22:26
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Och vad innebär ett energy storage system?
Världens största batteritillverkare heter fortfarande CATL och spöar Tesla med hästlängder. Tesla är inte ens top 10 i världen här.
Otippat att det är en tesla sajt som kommer med dom här nyheterna
Men visst, Tesla är ju bra på att förpacka Panasonic batterier och kränga det som Powerwalls. Bäst i världen tydligen.
Det är inte som att Tesla sajter hittar på saker från tomma intet. Hade du läst artikeln så hade du sett deras källa. Du hade även vetat vad ett energy storage system är. Att du snackar om CATL och hur många batterier de tillverkar är orelevant till mitt inlägg.
Powerwall och solar är jag inte lika bullish på just nu (långsiktigt är jag dock det). Snackar främst Teslas MegapackXL
Citera
2023-08-25, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag uttryckte mig lite kasst där, håller med. Hela tekniken för att hålla en bil helt självkörande i alla situationer utan olyckor osv finns ju inte, eller är ju inte implementerad iaf. Jag menade mycket mer grundläggande och simpelt men menade nog också att någon direkt ny teknik i sig inte behöver uppfinnas för självkörande bilar utan att tekniken som används och kommer användas finns. Men visst, lite tveksamt uttryckt av mig där.

Yes. Jag är nog lite mer tveksam än du och tror inte tekniken finns, än i alla fall. I contexten för denna tråd anser iaf jag att begreppet ”självkörande” ska vara ”USA coast-to-coast, hur som helst, i alla väder”, eftersom det är det Elon lovat ”kommer nästa år” sen typ 2012…
Citera
2023-08-25, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Tesla hade gärna gjort alla batterier till sina bilar och Powerwalls i sin strävan efter vertikal integration. De är inte tillräckligt bra på det bara.

Saken med Tesla sajter som rapporterar nyheter är att jag aldrig sett och förmodligen aldrig kommer se en dålig nyhet presenteras på någon av dom. Så de är egentligen propaganda kanaler till för att trycka upp Teslas börskurs artificiellt ännu mer.

Det är klart vem hade inte det? Men det är inte på toppen av priolistan direkt.

Ja, Teslas kan behöva lite hjälp vad gäller att sprida nyheter då alla mainstreamsajter rapporterar goda nyheter som dåliga.
Citera
2023-08-25, 11:26
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Yes. Jag är nog lite mer tveksam än du och tror inte tekniken finns, än i alla fall. I contexten för denna tråd anser iaf jag att begreppet ”självkörande” ska vara ”USA coast-to-coast, hur som helst, i alla väder”, eftersom det är det Elon lovat ”kommer nästa år” sen typ 2012…
Man ska inte lita på vad han säger, snubben har ju minst 14 diagnoser.
Citera
2023-08-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla became the world’s largest supplier of energy storage systems in the first half of 2023. The company overtook BYD to top the list dominated by Chinese suppliers.
https://www.tesla-mag.com/tesla-is-w...lier-in-h1-23/

Fortsätt sova mina kära björnar. Inget att se här

Tesla köper LFP celler av BYD och packeterar och säljer vidare i megapacks.

Som att ”husbyggaren x kommer bygga flest hus i Sverige, känn på den (valfritt skogsbolag)”
Citera
2023-08-25, 16:36
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tesla köper LFP celler av BYD och packeterar och säljer vidare i megapacks.

Som att ”husbyggaren x kommer bygga flest hus i Sverige, känn på den (valfritt skogsbolag)”
Okej? Det ändrar inte faktumet att Tesla är störst på BESS. Som sagt, fortsätt sova
Citera
2023-08-26, 14:03
Medlem
Citat:
Okej? Det ändrar inte faktumet att Tesla är störst på BESS. Som sagt, fortsätt sova

Är fullt medveten om att teslas position där. Vad tycker du den vertikalen förtjänar för värdering?
Citera
2023-08-27, 14:25
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Är fullt medveten om att teslas position där. Vad tycker du den vertikalen förtjänar för värdering?
Sist jag försökte förklara något för dig så svarade du bara "mest skräp".
Känns jävligt onödigt att göra ett långt inlägg om det när du uppenbarligen inte vill tro på något positivt om Tesla.
Men kan göra ett sista försök. Inte för din skull men någon annan här kanske lär sig något.

En Megapack fabrik på 40 GWh kommer generera runt $20B. Just nu har vi en fabrik i Kalifornien och en håller på byggas i Kina. Tesla har sagt att många fler MP-fabriker ska byggas. Långsiktigt tror jag vi kommer se 2-3 fabriker på varje kontinent.
Detta är nästan ett måste om hela världen ska gå över till elbilar och förnybar energi. MP stabiliserar hela elnätet och eliminerar överbelastning och strömavbrott.

Sen har vi något som heter autobidder. Varje MP styrs av autobidder, som gör att batterierna laddas när elen är som billigast och laddas ur när elen är dyr och det är hög efterfrågan. Detta sker automatiskt och gör att ett MP-projekt betalar av sin kostnad på några år. Alla vinner på det.
Här är ett exempel:
https://www.torquenews.com/video/tes...rs-huge-profit
På 2.5 år tjänade de tillbaka hela kostnaden.

Nu till värderingen:

Notera att jag är en långsiktig investerare. Jag har hållt TSLA i flera år och planerar att hålla många år till, så mina beräkningar här är 5-10 år framåt.

Jag tror vi har minst 10 MP-fabriker innan 2030.
Det kommer generera $200B
20% marginal = $40B
Lägg på en multiple på 30 och vi snackar en värdering på $1.2T från bara Tesla Energy.

Notera att vi redan idag har en marginal på 18.4% så min beräkning på 20% marginal är jävligt konservativt. Men Tesla kommer nog sänka priserna istället för att ta för höga marginaler.
Teslas CFO sa på en earnings call att de siktar på runt 25%.

Nu får vi se om du kommer med något konstruktivt eller bara svarar med ett personangrepp
Citera
2023-08-27, 17:28
Medlem
Citat:
Jag tror vi har minst 10 MP-fabriker innan 2030.
Det kommer generera $200B
20% marginal = $40B
Lägg på en multiple på 30 och vi snackar en värdering på $1.2T från bara Tesla Energy.

Notera att vi redan idag har en marginal på 18.4% så min beräkning på 20% marginal är jävligt konservativt. Men Tesla kommer nog sänka priserna istället för att ta för höga marginaler.
Teslas CFO sa på en earnings call att de siktar på runt 25%.
Vinstmarginalen på hela verksamheten är väl snarare 9,6% i senaste kvartalet?
Citera
2023-08-27, 18:00
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vinstmarginalen på hela verksamheten är väl snarare 9,6% i senaste kvartalet?
Ja det stämmer. Operating margin är på 9,6% i dagsläget. Hela mitt inlägg handlade dock om långsiktiga mål.
Vad tycker du annars?
Citera
2023-08-28, 14:14
Medlem
Citat:
/.../ Tesla är den första aktien jag någonsin köpt så jag är en noob

Eftersom du själv har erkänt att du har tjänat alla dina pengar på Tesla, och att tesla va första aktien du någonsin köpte. Varför tycker du att du sitter med kunskap at dela med dig av vad det gäller riskprofilen på Tsla aktien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in