Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
Är fullt medveten om att teslas position där. Vad tycker du den vertikalen förtjänar för värdering?
Sist jag försökte förklara något för dig så svarade du bara "mest skräp".
Känns jävligt onödigt att göra ett långt inlägg om det när du uppenbarligen inte vill tro på något positivt om Tesla.
Men kan göra ett sista försök. Inte för din skull men någon annan här kanske lär sig något.
En Megapack fabrik på 40 GWh kommer generera runt $20B. Just nu har vi en fabrik i Kalifornien och en håller på byggas i Kina. Tesla har sagt att många fler MP-fabriker ska byggas. Långsiktigt tror jag vi kommer se 2-3 fabriker på varje kontinent.
Detta är nästan ett måste om hela världen ska gå över till elbilar och förnybar energi. MP stabiliserar hela elnätet och eliminerar överbelastning och strömavbrott.
Sen har vi något som heter autobidder. Varje MP styrs av autobidder, som gör att batterierna laddas när elen är som billigast och laddas ur när elen är dyr och det är hög efterfrågan. Detta sker automatiskt och gör att ett MP-projekt betalar av sin kostnad på några år. Alla vinner på det.
Här är ett exempel:
https://www.torquenews.com/video/tes...rs-huge-profit
På 2.5 år tjänade de tillbaka hela kostnaden.
Nu till värderingen:
Notera att jag är en långsiktig investerare. Jag har hållt TSLA i flera år och planerar att hålla många år till, så mina beräkningar här är 5-10 år framåt.
Jag tror vi har minst 10 MP-fabriker innan 2030.
Det kommer generera $200B
20% marginal = $40B
Lägg på en multiple på 30 och vi snackar en värdering på $1.2T från bara Tesla Energy.
Notera att vi redan idag har en marginal på 18.4% så min beräkning på 20% marginal är jävligt konservativt. Men Tesla kommer nog sänka priserna istället för att ta för höga marginaler.
Teslas CFO sa på en earnings call att de siktar på runt 25%.
Nu får vi se om du kommer med något konstruktivt eller bara svarar med ett personangrepp