2023-08-21, 20:38
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det känns faktiskt som att det är stor chans/risk att Nvidias kommande rapport kan trigga igång ett "AI-ras" utan dess like (Tesla inkluderat). Idag gick AB ut med AI-aktietips:
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-i-megatrenden

Detta måste vara en otroligt stark säljsignal.

Jag äger (numer) ett mindre innehav i både i Nvidia och Tesla kommer att ligga kvar lång. Men jag ser det som livsfarligt att hålla på med någonting AI-relaterat just nu. I skrivande stund är Tesla upp rejält men den rör sig som bekant likt bitcoin.

Ang AI-hypen så känns det som sagt inte som att det finns så mycket luft kvar på kort sikt. Vi har en tendens att överkatta nya tekniker på kort sikt, och att underskatta dem på lång sikt.
Hehe ja när slaskmedia hjälper till att hypa brukar det inte vara ett bra tecken nej.

Ja precis, jag tror att Bill Gates har sagt något i stil med att ”man överskattar teknikutvecklingen på ett års sikt men underskattar den på tio års sikt” och det brukar stämma.
Citera
2023-08-22, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
(Olja kommer tex att vara den viktigaste energikällan i decennier framåt).

Syn på den.
Citera
2023-08-22, 14:48
Medlem
Citat:
Nej nej det är ju med största sannolikhet framtiden med AI, förbättrad och nyare teknik osv. På den vägen har vi alltid gått, i tiotusentals år alltså. Det vissa inte verkar förstår är att vi i stort sett alltid gradvis klättrar på denna framstegsstege. Om 100 år kommer samhället med stor sannolikhet använda teknik, AI effektiva och miljövänliga elbilar osv som är långt mer imponerande än vad dagens AI-hypare och Teslahypare skulle kunna drömma om. Saker och ting tar dock tid. (Olja kommer tex att vara den viktigaste energikällan i decennier framåt).

Japp. och vi har *långt* kvar till självkörande bilar. (duckar snabbt)
Citera
2023-08-22, 16:45
Medlem
Powrs avatar
Tesla became the world’s largest supplier of energy storage systems in the first half of 2023. The company overtook BYD to top the list dominated by Chinese suppliers.
https://www.tesla-mag.com/tesla-is-w...lier-in-h1-23/

Fortsätt sova mina kära björnar. Inget att se här
Citera
2023-08-22, 20:37
Medlem
raskenss avatar
Eftersom Elon Musk är Teslas VD så hör det här hemma i tråden. Tydligen är En Katamin-junkie, kan förklara en del av hans beteenden:

https://www.newyorker.com/magazine/2...ks-shadow-rule
Citera
2023-08-22, 23:34
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Japp. och vi har *långt* kvar till självkörande bilar. (duckar snabbt)
Ja det är en bit kvar innan självkörande bilar är det normala i exempelvis svenska småstäder. Tekniken finns ju dock såklart redan och självkörande person- och lastbilar testas ju i skrivande stund. I San Fransisco experimenterar man just nu med självkörande taxibilar tex. Men som sagt det kommer att dröja innan det tillhör vardagen hos den breda allmänheten. Tänk bara hur mycket tid och pengar som kommer att flöda bara för testningen av fordonen så att det inte sker olyckor. Detta har ju redan skett och en olycka är förödande för förtroendet vilket bidrar till mindre investeringar och drar tillbaka tiden flera år osv.
Citera
2023-08-23, 15:06
Medlem
TheGretaResets avatar
Gates citatet att vi överskattar tekniken på ett års sikt och underskattar på 10 år tror jag säger en del om sanningen.

Och jag gissar att just när det gäller självkörande bilar så underskattar vi antagligen hur nära vi är.
Det var ju någon som somnade i sin tesla i våras och bilen fortsatte att köra i 15 minuter. UPS chaufförerna fick nyss igenom ett vansinnes-avtal.

Men det händer antaglingen inget och så är det proppen ur helt plötsligt.
Citera
2023-08-23, 16:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Italienarna är inte oväntat de som kan ljuga värre än Musk.

https://www.forbes.com/sites/michael...ern-italy/amp/

Skulle inte förvåna mig om vi nu får betala fler giga-belopp via EU till den gröna giga-bluffen.

Många aktörer, inklusive Tesla, bara öser på med olika vidlyftiga påståenden om grön omställning. Den väsentligaste praktiska konsekvensen för Sverige är att EU tar av oss pengar.

Edit, HAHA, vad var det jag sa, det är någon svensk skojare som tar upp kampen med Musk

https://www.expressandstar.com/news/...ction-emerges/
Italvolt har en emission nu för vidare börsnotering inom ett år. Har möjlighet att teckna men det osar om det som luftslott brukar göra.
Som jag förstår finns inget fysiskt gjort med fabriken ännu utan allt ligger i framtiden. Tydligen finns stora asbestssaneringar att göra innan fabriken kan börja byggas, vilket de kanske får statsstöd för att göra?
De har löften om leveranser till de stora bilföretagen, men hur handfasta kan de avtalen vara när ingen fabrik överhuvudtaget finns?
De stora biltillverkarna behöver ju batterier, men varför överlåter de produktion av dem till osäkra startup företag som kanske eller kanske inte lyckas få igång fungerande produktion?
Citera
2023-08-24, 08:57
Medlem
Citat:
Tekniken finns ju dock såklart redan

I beg to differ. Men det är till viss del en definitionsfråga antar jag. Jag menar, min "hålla filen på motorvägen och avstånd till bilar framför" är ju tekniskt sett självkörande. En stund.
Citera
2023-08-24, 12:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
I beg to differ. Men det är till viss del en definitionsfråga antar jag. Jag menar, min "hålla filen på motorvägen och avstånd till bilar framför" är ju tekniskt sett självkörande. En stund.
Jag uttryckte mig lite kasst där, håller med. Hela tekniken för att hålla en bil helt självkörande i alla situationer utan olyckor osv finns ju inte, eller är ju inte implementerad iaf. Jag menade mycket mer grundläggande och simpelt men menade nog också att någon direkt ny teknik i sig inte behöver uppfinnas för självkörande bilar utan att tekniken som används och kommer användas finns. Men visst, lite tveksamt uttryckt av mig där.
Citera
2023-08-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla became the world’s largest supplier of energy storage systems in the first half of 2023. The company overtook BYD to top the list dominated by Chinese suppliers.
https://www.tesla-mag.com/tesla-is-w...lier-in-h1-23/

Fortsätt sova mina kära björnar. Inget att se här
Och vad innebär ett energy storage system?
Världens största batteritillverkare heter fortfarande CATL och spöar Tesla med hästlängder. Tesla är inte ens top 10 i världen här.
Otippat att det är en tesla sajt som kommer med dom här nyheterna
Men visst, Tesla är ju bra på att förpacka Panasonic batterier och kränga det som Powerwalls. Bäst i världen tydligen.
Senast redigerad av Mackan70 2023-08-24 kl. 16:53.
Citera
2023-08-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Och vad innebär ett energy storage system?
Världens största batteritillverkare heter fortfarande CATL och spöar Tesla med hästlängder. Tesla är inte ens top 10 i världen här.
Otippat att det är en tesla sajt som kommer med dom här nyheterna
Men visst, Tesla är ju bra på att förpacka Panasonic batterier och kränga det som Powerwalls. Bäst i världen tydligen.

Ja och apple är bra på att förpacka andras delar i sina fåner och kränga dom...

CATL och Tesla är inte konkurrenter, om CATL hade nog med batterier för att täcka alla Teslas behov hade dom inte behövt göra egna batterier.

Och ja, konstigt att en Tesla-sajt rapporterar Tesla-nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in