2023-08-22, 23:09
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Uppenbarligen. Matchen sändes på TV. Sådana uttalanden var en bagatell på den tiden. Man skrattade åt det, inte tänkte ”men herregud”.

Om det var en bagatell, varför blev det då så uppmärksammat?
Citera
2023-08-22, 23:18
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Och en så oviktig match skulle alltså setts av så många att den gett upphov till ett av våra allra mest kända sportcitat?

Särskilt som många utan genuint fotbollsintresse minns det, de skulle aldrig titta på en sådan match.
Senast redigerad av lidden 2023-08-22 kl. 23:20. Anledning: s/sett/minns/
Citera
2023-08-22, 23:31
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Om det var en bagatell, varför blev det då så uppmärksammat?
För det är förbannat roligt sagt!
Citera
2023-08-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Särskilt som många utan genuint fotbollsintresse minns det, de skulle aldrig titta på en sådan match.

Fast det är nog så att det är till 99 % är folk utan intresse som av någon anledning tror sig hört detta.
Deras minne är att den är från Sverige - kamerun 94 , en match de troligen knappt såg 10 % av.
Ämnet är fascinerande.
Jag själv är säker på att mitt minne är från floskeltoppen runt 95-96.
Varför skulle jag minnas detta från en match liksom.
Citera
2023-08-23, 00:05
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Skämt åsido, nu är Fnörden avstängd ett tag och skönt är väl det för ingen trodde ju på hans tramsande ändå.

Det blev ju lite krångligt, OM han nu trollar kan han ju ha det som ursäkt för att han inte dyker upp där han skulle överlämna VHS-bandet till mig.

Nåja, jag har inget bättre för mig den dagen och den tiden vi kom överens om. Jag kan ta mig dit och käka en korv eller två och se om han dyker upp.
Citera
2023-08-23, 00:07
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
1. Sverige spelade
2. Det var fan mig inte VM för så många byten fick man inte göra
3. Det regnade inte i matchen
4. Uttalande var inte menat som ett rasitiskt påhopp
5. Det tog lite tid när den andra kommentatorn började skratta

<klipp>

Kan detta ha varit någon helt annat mycket senare match där kommentatorn med flit parafraserade det vid det laget kända uttrycket om den mörka avbytarbänken?
Citera
2023-08-23, 00:23
Medlem
Il.Malizias avatar
Tråden som vägrar dö.
Citera
2023-08-23, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, det blev allmänt känt efter anrells floskeltoppen så det är nog inte svårare än så.
Det förekommer inte i källmaterialet innan dess som man säger
Vi hörde det i realtid. Vi tittade på matchen. Anrell kom in i bilden långt, långt senare. 1990 visste jag inte vem Anrell var, visste du?
Citera
2023-08-23, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, det blev allmänt känt efter anrells floskeltoppen så det är nog inte svårare än så.
Det förekommer inte i källmaterialet innan dess som man säger
Vi hörde det i realtid, dvs långt innan Anrell började med floskeltoppen.
Citera
2023-08-23, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om jag frågar såhär:
Hur många andra citat kan du från matchsändningar på 90-talet? Ge gärna några exempel!
Eller är det bara just detta du "minns".
Kan det i så fall vara ett, i efterhand konstruerat minne, efter att det blev en snackis långt senare?
Jag minns fotbolls-VM 1974 i Västtyskland där Arne Hegerfors kommenterade funktionärer med vältar som försökte bli av med vatten på planen - det hade regnat hela natten. Arne sa efter att han och Bengt Grive suttit tysta en lång stund och tittat på: "Nu förstår jag varför det heter Weltmeisterschaft". Grive gick ner för räkning. Långtidsminnet är det inget fel på. Jag kan fler Hegerforsare från den tiden.
Citera
2023-08-23, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Vi hörde det i realtid, dvs långt innan Anrell började med floskeltoppen.

Ja, det var det många som gjorde.
Synd att ödlemänniskorna mörkar det eller vad som nu hänt.
Citera
2023-08-23, 07:45
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Kan detta ha varit någon helt annat mycket senare match där kommentatorn med flit parafraserade det vid det laget kända uttrycket om den mörka avbytarbänken?
Nej nej, jag hörde orden själv och funderade på vad han menade. En sak kan vi vara säkra på, uttalande har gjorts emellan 1992-1996. Tippar på det senare. Vilken var Arnells första sportgrodor? Om någon kan ta fram alla tv-tablåer för TV4 mellan 92-96 kan jag lova att jag hittar matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in