2023-08-21, 12:29
Medlem
MrArturs avatar
Ja, han kommer med 3 nya TSI-grafer, som var och en multipliceras med 4-7 ggr för att skapa "TSA", där faktorn beror på vilket scenario han tittar på och vilken TSI-graf han använder i det specifika fallet.

TSA är i sig självt även något egenkonstruerat hittepå för att fixa korrelationsprolem. Han ger ingen förklaring alls för vilken mekanism som kan vara på gång, än mindre varför TSI skulle vara en perfekt proxy för denna ännu oidentifierade, oobserverade och omätbara forceringsmekanism som i sig självt behöver ha en magnitud flera ggr större än TSI.

Övertygande. Verkligen.
Dessutom talar det jag redan påtalat, från direkta observationer mot solen som faktor. Detta verkar ignoreras. Ingen förvånas.

Andy Oljefysiker är också finansierad av fossilindustrin. Precis som Scafetta och shaviv och Nikolov/Volokin. Pengar som används för att betala till tidskrifterna för att publicera deras pseudovetenskap som endast övertygar dem själva. Och Totius och Suppose så klart som inte vill veta av saker som forskningslägen. Ingen förvånas. Det är bara att förvänta.

Samtidigt har vi en fullt fungerande förklaring, med överväldigande stöd i den publicerade vetenskapen, som inte kräver okända eller odemonstrerade hittepåfaktorer som är förenligt med alla observationer som förklaringen komplicerade för decennier sedan. Och som det råder konsensus för. Människan driver uppvärmingen genom att förstärka växthuseffekten främst genom utsläpp av CO2.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-21 kl. 12:44.
Citera
2023-08-21, 12:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Din länk har inte ens med den aktuella artikeln att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Nu handlade inte den kommentaren du citerade om artikeln jag hänvisade till, men om du vill diskutera kommentaren gjord av denna "MS Says" har jag några spontana synpunkter:

(...)

Har du några kommentarer till det jag ville diskutera? att solen bevisligen har en 5-10 högre klimateffekt än bara variationen i solinstrålning? Klimatmodellerna skulle uppenbarligen ge bättre resultat ifall detta togs med i beräkningarna. Varför använder man inte den kunskapen?

När man läser supposes inlägg:

Citat:
En ny vetenskaplig artikel visar att koldioxidens effekt är relativt låg och att solens variation är en betydande faktor när man skall förklara den moderna uppvärmningen.

så uppstår många frågor, i synnerhet om man håller sig någorlunda ajour med klimatforskningen. Man undrar liksom ungefär:

Hur i hela friden kan något sådant bara slinka under radarn för hela forskningsvärlden? Det är ju stora nyheter, om det är sant.

Sedan följer den obligatoriska frågan:

Okej, fast är det sant? Kan den minst sagt sensationella slutsatsen i artikeln förklaras av något annat än att hela klimatforskningen bygger på felaktiga slutsatser? Finns det någon troligare och rimligare förklaring?

Min länk handlade inte om just den där artikeln i fråga, men om dess författare, vilken är en minst sagt notorisk figur, som verkar ha fått ta emot mycket kritik för bristande vetenskaplig kvalitet. Att han är en vetenskaplig shitposter verkar som ett ofantligt mycket rimligare scenario än alternativet.
Citera
2023-08-21, 13:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

så uppstår många frågor, i synnerhet om man håller sig någorlunda ajour med klimatforskningen. Man undrar liksom ungefär:

Hur i hela friden kan något sådant bara slinka under radarn för hela forskningsvärlden? Det är ju stora nyheter, om det är sant.

Sedan följer den obligatoriska frågan:

Okej, fast är det sant? Kan den minst sagt sensationella slutsatsen i artikeln förklaras av något annat än att hela klimatforskningen bygger på felaktiga slutsatser? Finns det någon troligare och rimligare förklaring?

Min länk handlade inte om just den där artikeln i fråga, men om dess författare, vilken är en minst sagt notorisk figur, som verkar ha fått ta emot mycket kritik för bristande vetenskaplig kvalitet. Att han är en vetenskaplig shitposter verkar som ett ofantligt mycket rimligare scenario än alternativet.
Det har såklart inte gått “under radarn”. Det hänger förstås ihop med klimatkänsligheten. Det är bara du och dina gelikar som inte förstår hur fundamental den faktorn är.
Citera
2023-08-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Några nyheter är det inte, då det gått 15-20 år sedan de nämnda artiklarna publicerades.

Jag tror inte att det slunkit under någon radar. Detta är känt. Och har inte falsifierats eller reviderats. Därför att det stämmer. Solen har 5ggr större påverkan på klimatet än TSI. Men det ignoreras.
Senast redigerad av suppose 2023-08-21 kl. 22:03.
Citera
2023-08-21, 23:37
Medlem
MrArturs avatar
Då gillade jag Svensmark hypotes om kosmisk strålning och molnbildning betydligt bättre. Där hade man iaf en föreslagen mekanism som man började med att utreda.

Här försöker man bara förklara något som redan är förklarat med väldigt krystade korrelationer. Och låter mekanismen vara en stor joker.

Svensmark fick också sitt arbete publicerat utan att behöva betala för det. I respekterade tidsskrifter.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-21 kl. 23:40.
Citera
2023-08-22, 02:02
Medlem
Jag har sett att Svensmarks teorier omnämns i IPCCs rapport i ett stycke. Dock så avslutas stycket med att det anses högst osannolikt att effekten skulle vara större än försumbar under den moderna uppvärmningen.

Detta är faktiskt lite bakgrunden till att jag tar upp det här med att solen har 5ggr högre forcing än TSI.

Om den etablerade klimatvetenskapen anser att solens modulering av kosmisk strålning och därmed molnbildning är så liten att den är försumbar, hur förklarar de då att amplituden på energin haven tar emot varje solcykel är 5ggr större än variationen i TSI?

Ja, i så fall är det något annat som är förklaringen till detta. Något okänt. Och då får man istället använda kunskapen om att denna okända effekt existerar, utan att veta vilken den är och hur den verkar. Då får man bara acceptera att den förstärker solens variation 5ggr. Därför att det är ju bevisat.

Men det gör man inte heller. Utan, man bara ignorerar det.
Citera
2023-08-22, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
.Svensmark fick också sitt arbete publicerat utan att behöva betala för det. I respekterade tidsskrifter.
Har du publicerat någon vetenskaplig artikel? Du får tyvärr betala i nästan alla respekterade tidskrifter. I teorin heter det vanligen att avgiften är frivillig, men om du inte sitter på något fattigt universitet i Etiopien förväntas du betala.

Det är därför man fick den komiska historien om hur nästan ingen läst originalartikeln om Bells olikhet. Han tyckte inte han kunde låta sin arbetsgivare betala för en så abstrakt artikel så han skickade in den till en nystartad tidskrift som var gratis och snabbt försvann.
Citera
2023-08-22, 08:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag har sett att Svensmarks teorier omnämns i IPCCs rapport i ett stycke. Dock så avslutas stycket med att det anses högst osannolikt att effekten skulle vara större än försumbar under den moderna uppvärmningen.

Detta är faktiskt lite bakgrunden till att jag tar upp det här med att solen har 5ggr högre forcing än TSI.

Om den etablerade klimatvetenskapen anser att solens modulering av kosmisk strålning och därmed molnbildning är så liten att den är försumbar, hur förklarar de då att amplituden på energin haven tar emot varje solcykel är 5ggr större än variationen i TSI?

Vad jag förstår är det endast en artikel du baserar detta på. Hur du undersökt vilka svagheter den har?
Den är rätt dåligt citerad. Och främst av personer med koppling till fossillobbyn, som just Scafetta, Soon och Shaviv själv. Den listan är inte imponerande. . Varför tror du att der är så?
Citat:

Ja, i så fall är det något annat som är förklaringen till detta. Något okänt. Och då får man istället använda kunskapen om att denna okända effekt existerar, utan att veta vilken den är och hur den verkar. Då får man bara acceptera att den förstärker solens variation 5ggr. Därför att det är ju bevisat.

Men det gör man inte heller. Utan, man bara ignorerar det.
Det är inte bevisat. Det är inte så vetenskap fungerar. Om du går efter efter enstaka artiklar och fastslår alla som bevis, skulle du ju kunna göra en litteratursökning om koldioxidens inverkan också.

Shaviv skriver tillexempel rätt explicit att korrelationen han letar efter saknas och att han därför väljer att titta på "tide gauge" istället (direkt under 3.2). Det finns även andra parametrar som kan påverkar det som undersöks och som kan korrelerar med solcykler som vulkanisk aktivitet.

Det är anmärkningsvärt att TSI skulle förstärkas med 4-7 ggr utan att det går att hitta den signal som orsakar det.
Citera
2023-08-22, 08:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du publicerat någon vetenskaplig artikel? Du får tyvärr betala i nästan alla respekterade tidskrifter. I teorin heter det vanligen att avgiften är frivillig, men om du inte sitter på något fattigt universitet i Etiopien förväntas du betala.

Det är därför man fick den komiska historien om hur nästan ingen läst originalartikeln om Bells olikhet. Han tyckte inte han kunde låta sin arbetsgivare betala för en så abstrakt artikel så han skickade in den till en nystartad tidskrift som var gratis och snabbt försvann.
Jag har aldrig betalat nej. Möjligen att institutionen gjort det. Men då har jag aldrig varit huvudförfattare heller.

Men det är enligt min uppfattning allmänt känt att "pay to publish" tidsskrifter eller så kallade explusivt open access journaler har ett lägre anseende. Det är iaf min bild.
Citera
2023-08-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag har aldrig betalat nej. Möjligen att institutionen gjort det. Men då har jag aldrig varit huvudförfattare heller.
Du har med andra ord sluppit den administrativa biten, min erfarenhet som doktorand var annars att man fick ta på sig den vare sig man var förstaförfattare eller inte medan professorerna slapp. Å andra sidan fick de skriva ansökningarna för att få forskningsmedel så det är inte som jag avundas dem.

Ta en tidskrift som PRL, högt rankad och ickekommersiell:
Citat:
Publication Charges: To help defray editorial and production expenses, authors of published Letters are expected to pay a publication charge of $815 ($305 for a Comment or Reply). Charges for color figures and reprints are separate from publication charges.

Citat:
Men det är enligt min uppfattning allmänt känt att "pay to publish" tidsskrifter eller så kallade explusivt open access journaler har ett lägre anseende. Det är iaf min bild.
Det som kännetecknar dessa är inte att de tar betalt utan att de tar lätt på granskningen och accepterar nästan allt för att få in så mycket pengar som möjligt. PRL tar in färre än 25% av inskickade artiklar.
Citera
2023-08-22, 09:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du har med andra ord sluppit den administrativa biten, min erfarenhet som doktorand var annars att man fick ta på sig den vare sig man var förstaförfattare eller inte medan professorerna slapp. Å andra sidan fick de skriva ansökningarna för att få forskningsmedel så det är inte som jag avundas dem.

Ta en tidskrift som PRL, högt rankad och ickekommersiell:

Det som kännetecknar dessa är inte att de tar betalt utan att de tar lätt på granskningen och accepterar nästan allt för att få in så mycket pengar som möjligt. PRL tar in färre än 25% av inskickade artiklar.
Tack för det! Det känner jag till att man kan betala för att få extra features som färger.

Just Geoscience Frontiers vet jag inte om det är en del av Frontiersin. Just Frontiersin har varit en tidskrift/publicist som Jeffrey Beall klassat som potentially/possibly predatory. Lite svårt att hitta så mycket om den. Jag brukar annars gå efter impact factor/score eller H index för att få en snabb bild.

En kinesisk tidsskrift som kanske är legit?
Citera
2023-08-22, 12:05
Medlem
Totiuss avatar
Den stora spridningen i klimatkänsligheten visar att klimatvetenskapen inte kan förklara vad som egentligen påverkar klimatet. Att då godtyckligt förkasta möjlig påverkan från solen är (för att uttrycka sig milt) både ovetenskapligt och vårdslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in