2023-08-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inflation beror på att mängden pengar växt snabbare än den reala ekonomin. Värdet på pengar urholkas och köpkraften urholkas. För att bromsa urholkningen krävs att priset på pengar ökar.
Det pedagogiska problemet är att RB och diverse pajasekonomer på banker och i media låtsas att inflation är prisökningar. Då blir det logiska tankevurpor likt ovan, oj priset på pengar ökar = inflation.
Prisökningar är ett symptom på inflation, inte inflation i sig.

Nej, vi mäter inte inflation som M2 vs BNP. Vi mäter inflation som prisökningar på vissa utvalda varor och segment
Citera
2023-08-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Detta är samma tanke jag också har.
Riksbanken höjer och höjer samtidigt som BNP sjunker. Samtidigt så ger ju alla dessa räntehöjningar en skjuts för inflationen som ökar istället för att minska.
Byggen står ju i princip helt stilla då räntan har dödat
köpkraften.

Ja, men precis!

Sen kommer det nån tomte och skriker om kronan. Men relationen ränta och kronkurs är svag, nästintill obefintlig. Kronan avspeglar förtroende för Sveriges ekonomin… vilket är minst sagt svagt.
Citera
2023-08-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
"Hur många äger sin bostad utan lån? År 2022 ägde 65 % av hushållen i Sverige sin bostad. Av dessa hade 80 % ett bolån. Beräknat att det i slutet av 2022 fanns knappt 5 miljoner hushåll innebär det att 650 000 äger sin bostad utan lån."
Några få bolånetorskar var det va?

Okej låt oss titta på dina nummer.

5 miljoner hushåll och utav dom äger 65% sitt egna hushåll, så villa/bostadsrätt så 3 miljoner 250,000 personer.

Utav dom 3 miljoner & 250,000 personer så är det 80% som har ett bolån, vilket är 2,6 miljoner personer.

Dock kommer dom här 2,6 miljoner människor vara uppdelade i flera olika grupper:

Grupp 1: Människor som har VÄLDIGT LITE KVAR att amortera på sitt lån så även om räntan går upp så blir det inte jobbigt för dom.

Grupp 2: Människor som har bundit sin ränta i 10 år så dom behåller sin låga ränta så att räntan går upp påverkar inte dom.

Grupp 3. Människor som har MYCKET KVAR att amortera på lånet, men båda jobbar med bra jobb eller dom är ekonomiskt kunniga så dom slänger inte iväg sina pengar.

Grupp 4. YOLO människor som inte brytt sig ett dugg och köpt EXTREMT DYRA bostadsrätter/villor, du faller nog in i denna kategori med tanke på hur arg du verkar vara.

Det är som JunkerWoland som fixade ihop 500,000kr i kontantinsats och tog lång på 2,83 MILJONER.
Citera
2023-08-20, 19:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Nej, vi mäter inte inflation som M2 vs BNP. Vi mäter inflation som prisökningar på vissa utvalda varor och segment
Vilket är felet, inflation är inte prisökningar, däremot kan prisökningar vara ett symptom på inflation.
Att något blir dyrare kan bero på att produkten blir mer avancerad och således innehåller mer utveckling och material som måste betalas vilket ger ett högre pris, eller att det finns en brist, då stiger priset. Inget av ovanstående exempel är inflation trots stigande pris.
Sätter staten in 10 milj på alla svenskars konton den 1 januari nästa år så skall du däremot se på hur inflationen skulle fullkomligt explodera och priser på i princip allt skulle stiga nominellt. Värdet på SEK skulle urholkas än mer.
Citera
2023-08-20, 20:05
Medlem
Citat:
Vilket är felet, inflation är inte prisökningar, däremot kan prisökningar vara ett symptom på inflation.
Att något blir dyrare kan bero på att produkten blir mer avancerad och således innehåller mer utveckling och material som måste betalas vilket ger ett högre pris, eller att det finns en brist, då stiger priset. Inget av ovanstående exempel är inflation trots stigande pris.
Sätter staten in 10 milj på alla svenskars konton den 1 januari nästa år så skall du däremot se på hur inflationen skulle fullkomligt explodera och priser på i princip allt skulle stiga nominellt. Värdet på SEK skulle urholkas än mer.

Jag förespråkar inte helikopterpengar om du nu tror det.

En vara blir också dyrare om kostnader för lokalhyra, avskrivningar, ränta, import och löner stiger. Det har inget med ”inflation” eller mängden SEK att göra och blir bara värre för varje räntehöjning.

Har räntan varit för låg, för länge? Ja! Men nu är det inte läge att fortsätta höja om problemet är ökade priser. Det förstår alla utom ekonomer 😅
Citera
2023-08-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det låter ju inte klokt. Hur fick de så stora lån med de inkomsterna? Det är ju att göra ekonomiskt okunniga människor en stor otjänst för hela livet, som du säger. Men bankerna är inte direkt kända för att ta någon moralisk eller human hänsyn... Har vi månne ett nyt 90-tal på G?

Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Fast nu är har många som tagit bolån just gjort det för att det varit det billigaste boendealternativet - då i framförallt Stockholm. Att du försöker likställa det med medelklass som har hybris; säger väl mer något om vilken bubbla du antagligen lever inom.

Med tanke på att bostäderna i Stockholm omvandlats från hyresrätter är det en verklighet många fått acceptera. Alltså att ta bolån - det har dessutom uppmuntrats, så att dessa människor nu ska straffas och hållas som syndabockar för landets ekonomiska kris är bara ohederligt.
Du har nog fel i att privatisering utav allmännyttan uppmuntrats eftersom alla berörda haft laglig rätt att tacka nej till privatiseringen och bo kvar men det är få som klarat av att tacka nej till den sortens "gratispengar"
Citera
2023-08-20, 23:00
Medlem
Citat:
Hur den mäts och vad den beror på är skilda saker.
Citera
2023-08-21, 02:06
Medlem
JunkerWolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Du verkar inte ha så mycket intelligens...

Du har alltså på nåt sätt lyckats få ihop 500,000kr i kontantinsats så du kan köpa en bostadsrätt/hus.

Men nu har du problem plötsligt att få ihop pengar till räntan, trots att det finns nog en miljon saker du kan göra för hantera det.

Låt mig gissa mamma & pappa gav dig 500,000kr sen tog du dom gick till banken och tog ett lån på 2 MILJONER & 834,000kr och nu sitter du här och gråter bara för att du inte kan planera.

Betalade kontantinsats för lindra amorteringen. Hade fungerat med drygt 200 000 egentligen men hade hyrt innan och hade sparat bra med pengar innan. Alltid arbetat och varit hederlig. Nu blir jag anklagad för att vara landets ekonomiska kris fel, sug min kuk horunge. Jag säljer och flyttar till Norrland och går på bidrag framöver. Är inte staten och landet på min sida kan dessa dra åt helvete.

Arbetat i byggsektorn sen jag var 17. Jobbat mig uppåt och trodde jag hade en säker framtid. Sen 2020 har det i princip varit byggstopp. När bla mina högsta chefer i svenska delen av företaget får sparken fattar jag såklart att jag själv är körd. Tänker inte sitta lugnt i båten.
Sverige gjorde mig kriminell inte konstigare än så. Depressionen är här.
Senast redigerad av JunkerWoland 2023-08-21 kl. 02:16.
Citera
2023-08-21, 03:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag förespråkar inte helikopterpengar om du nu tror det.

En vara blir också dyrare om kostnader för lokalhyra, avskrivningar, ränta, import och löner stiger. Det har inget med ”inflation” eller mängden SEK att göra och blir bara värre för varje räntehöjning.

Har räntan varit för låg, för länge? Ja! Men nu är det inte läge att fortsätta höja om problemet är ökade priser. Det förstår alla utom ekonomer 😅
Inflation tenderar att äta sig in i ekonomin om man inte bekämpar en stigande inflation snabbt, vilket vi nu ser hända i Sverige och i andra länder.
Enda sättet att dämpa inflationsbrasan är att höja kostnaden för pengar dvs räntan.
Sen kan politikerna kompensera genom att sänka skatter, men det vill inte socialmoderata kristliberalerna göra då de vill ha och lever av en stor stat.
Citera
2023-08-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Betalade kontantinsats för lindra amorteringen. Hade fungerat med drygt 200 000 egentligen men hade hyrt innan och hade sparat bra med pengar innan. Alltid arbetat och varit hederlig. Nu blir jag anklagad för att vara landets ekonomiska kris fel, sug min kuk horunge. Jag säljer och flyttar till Norrland och går på bidrag framöver. Är inte staten och landet på min sida kan dessa dra åt helvete.

Arbetat i byggsektorn sen jag var 17. Jobbat mig uppåt och trodde jag hade en säker framtid. Sen 2020 har det i princip varit byggstopp. När bla mina högsta chefer i svenska delen av företaget får sparken fattar jag såklart att jag själv är körd. Tänker inte sitta lugnt i båten.
Sverige gjorde mig kriminell inte konstigare än så. Depressionen är här.

Du vet väl att folk kan se dina gamla inlägg?

"Först steget av abstinensen är lättare skakningar. Ingen livsfara men du bör steppa ner.

Fortsätter du dricka, kommer abstinensen i form av att det känns som en förkylning. Då efter nån dag nykter. Vid det läget är man i princip fast, och behöver antagligen söka hjälp.

Fortsätter du ändå, kan man nån gång få hallucinationer, när man är bakis. Inte värsta grejen, men rummet kanske blir rött och vibrerar. Sen har du på det, skakningar och förkylning.

Men det är inte ens det värsta. Steget efter är, när ditt skelettet börjar kännas skört. Man oroar sig att nacken ska brytas om man ligger fel osv. Sen såklart allt det andra jag nämnt på det - om man har riktigt otur.

Sista steget är när hjärtat börjar knasa. Tänk dig riktigt hög puls, och såklart allt jag nämnt innan. Söker man inte vård i det läget - dör du efter nån dag.

Det allra värsta är att återhämta sig efter det. Intensiva mardrömmar i en kanske en vecka. Jag tror att många människor kan totalt knäckas mentalt om man upplever det. Tur för mig att jag klarade mig. Nu är det mest en rolig historia, polare kan garva åt mig - för jag var en idiot.

Men tänk på drickandet förfan, fast du kan faktiskt vara alkis och undvika allt det här. Låt kroppen återhämta sig - och kör styrketräning. Ät rätt! Sen kan du bli dragen minst en gång i veckan, inga problem."

"Annars fin sommardag på Södermalm. Bira, braj, Hammarbaj för imorn är en ny dag!"

Du säger du att du är hederlig, men börjar redan ändra på sifforna och pratat om braj.

Om vi sätter in i ett bolån att du har 200,000kr som kontantinsats så kan du ta ett lån på 1 MILJON & 128,000kr.

Men dock hade du 300,000kr mer så efter du har lagt in 500,000kr så ska du BARA ha kvar 980,000kr att betala.

Vet ej din ålder, men lär vara gammal med tanke på att du kollar fotboll, kallar marijuana för braj, pratar om att jobbat länge inom byggsektorn för att göra karriär och karriär tar tid. Utöver det så har äldre folk svårt att anpassa sig, vilket du verkar indikerar eftersom du lever fortfarande i det förflutna att det blev byggstopp 2020 det är fucking 3 år sen du borde ha hittat på nåt annat att göra.

Alla dom där sakerna ovan får mig att tro du är MINST +30 år.

Du borde ENKELT kunnat betala 10,000kr per MÅNAD på lånet, du skulle kunnat pumpa in 120,000kr/år och efter 8 år så hade du pumpat in 960,000kr och nästan blivit av med lånet om inte snabbare eftersom desto mer du betalar in desto lägre blir räntan du måste betala per månad.

Men nej du är en av dom personerna dom pratar om i denna tråd, som har köpt och sen bara fortsatt leva ditt lyx liv med drickande och knarkande utan ens tänka på lånet för räntan var så låg så varför bryr sig om betala av lånet.
Citera
2023-08-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Hur den mäts och vad den beror på är skilda saker.

Kan du förtydliga? Om inflationen inte mäts på ett korrekt sätt, hur kan man då säga vad den beror på?
Citera
2023-08-21, 10:17
Medlem
Citat:
Inflation tenderar att äta sig in i ekonomin om man inte bekämpar en stigande inflation snabbt, vilket vi nu ser hända i Sverige och i andra länder.
Enda sättet att dämpa inflationsbrasan är att höja kostnaden för pengar dvs räntan.
Sen kan politikerna kompensera genom att sänka skatter, men det vill inte socialmoderata kristliberalerna göra då de vill ha och lever av en stor stat.

Problemet är att priset på pengar styr priset på allt annat. Det är inte 1975 längre. Ekonomin fungerar helt annorlunda.

Vill man sänka kostnader för varor får man göra te x energi och investeringar billigare, inte dyrare via räntehöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in