2023-08-15, 16:01
Medlem
JunkerWolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja vad är bäst, att vara snål och bo litet när räntorna tickar uppåt eller att chansa och köpa stort "det ordnar sig alltid".

När jag läser inlägg från de oerfarna på FB så inser jag att det kan sluta rätt illa i Sverige.

Fast nu är har många som tagit bolån just gjort det för att det varit det billigaste boendealternativet - då i framförallt Stockholm. Att du försöker likställa det med medelklass som har hybris; säger väl mer något om vilken bubbla du antagligen lever inom.

Med tanke på att bostäderna i Stockholm omvandlats från hyresrätter är det en verklighet många fått acceptera. Alltså att ta bolån - det har dessutom uppmuntrats, så att dessa människor nu ska straffas och hållas som syndabockar för landets ekonomiska kris är bara ohederligt.
Citera
2023-08-15, 16:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det måste träffa de grupper som nu eldar på inflationen med sin höga efterfrågan.

Att analfabeter från Afrika är arbetslösa är ju naturligt men jag anser att man bör sänka bidragen för att dra ner den gruppens efterfrågan.
Inflationen är till största delen importerad via den svaga svenska valutan. Därför måste Riksbanken höja räntan igen.
Citera
2023-08-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Inflationen är till största delen importerad via den svaga svenska valutan. Därför måste Riksbanken höja räntan igen.
Ja. Naturligtvis.
Citera
2023-08-15, 16:04
Medlem
Citat:
Dessbättre lär vi se en ny räntehöjning i september!

Diskussionsunderlag: Jag tycker det är bra, vad tycker ni?

https://www.dn.se/ekonomi/experterna-overens-rantan-hojs-i-september/

(Ber om ursäkt för betallänk men tar inget ansvar för att ni är fattiglappar som inte har råd att prenumerera på DN.)
Det är bra ide att höja, och minst en höjning till kommer. inflationen är på väg upo igen- fastän energipriserna nu är låga (vågar inte tänka på vad vintern kommer att ge).
Det är helt uppenbart att inflationen tyvärr är på väg upp och detta utan några höga löneökningar för Svensson.
Citera
2023-08-15, 16:04
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Så kronans förtroende kommer stärkas för att folk med bolån pressas på pengar? Som att det skulle vara huvudanledningen till kronans dåliga anseende - när det snarare är syndabocken. Och om det inte visar sig fungera då? Vad har ni snillen för plan-B? Det enda ni kan göra är att "tro" på eran nationalekonomi, ni har verkligen ingen aning om vad ni sysslar med egentligen.

Låter på dig som det handlar om egenintresse framför det som är bra för Sverige. Ska vi verkligen köra Sverige i botten med hög inflation och ursvag SEK?

Hela svenska folket drabbas av ursvag SEK, vi kommer att bli fattigast i EU och tappa allt förtroende i omvärlden bara för att stötta några omogna bolånetorskar. 7% ränta ska alla klara av och vi har långt kvar till sådana nivåer.
Citera
2023-08-15, 16:13
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Exakt. Den höga belåningsgraden bland privatpersoner rosar inte direkt valutamarknaden; Aktörerna på valutamarknaden vill ha stabila ekonomier. Den höga belåningsgraden känns skakig, anser de. Därav den låga kronan, just nu.

Intressant att du vet det, en anonym snubbe på Flashback, när den samlade ekonomikåren inte ens är överens. Däremot är de överens om att det sannolikt finns flera orsaker. Den höga belåningsgraden hos privatpersoner är dock inte återkommande hos flera vad jag sett.
Citera
2023-08-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Intressant att du vet det, en anonym snubbe på Flashback, när den samlade ekonomikåren inte ens är överens. Däremot är de överens om att det sannolikt finns flera orsaker. Den höga belåningsgraden hos privatpersoner är dock inte återkommande hos flera vad jag sett.
Javisst, det jag skrev är ju bara en av fler orsaker. Däremot är det nog en av de viktigaste.
Citera
2023-08-15, 16:19
Medlem
JunkerWolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Låter på dig som det handlar om egenintresse framför det som är bra för Sverige. Ska vi verkligen köra Sverige i botten med hög inflation och ursvag SEK?

Hela svenska folket drabbas av ursvag SEK, vi kommer att bli fattigast i EU och tappa allt förtroende i omvärlden bara för att stötta några omogna bolånetorskar. 7% ränta ska alla klara av och vi har långt kvar till sådana nivåer.

Bra för Sverige? Du menar när över 2 miljoner svenskars köpkraft minskar, då med med anledning av räntorna. Detta skulle minska inflationen och därmed öka förtroendet för att investera i Sverige? Du tror inte att inflationen i omvärlden kommer påverka intresset för Sverige - och det kommer leda till att det blir dyrare för alla oavsett räntehöjningar.
Fanns det verkligen ett genuint intresse för att rädda kronan, så hade väl tex familjen Wallenberg (vilka kontroller 40% av den svenska börsen) gått in med pengar för att styra upp situationen.

Det handlar om att mjölka folk på så mycket pengar, så fort som möjligt innan kronan kraschar.
Citera
2023-08-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När nästa större trendskifte kommer i världsekonomin? Om 50 år kanske?
Det värsta är att Sverige gå bland de sämsta länderna i hela världen.
Ni som välkomnande hela världen hit. Som gav bort stora delar av er pension. Från att behålla 75 procent till nu endast 47 procent.
Nu ska notan betalas och det kostar betydligt mer än Schyfferts pizza. Grattis.
Det enda ni fått är kulturyttringar som I Järva och en rad andra problem. Kan inte annat än att le nu, för det är ni som får problem nu, sosseäckel
Citera
2023-08-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det värsta är att Sverige gå bland de sämsta länderna i hela världen.
Ni som välkomnande hela världen hit. Som gav bort stora delar av er pension. Från att behålla 75 procent till nu endast 47 procent.
Nu ska notan betalas och det kostar betydligt mer än Schyfferts pizza. Grattis.
Det enda ni fått är kulturyttringar som I Järva och en rad andra problem. Kan inte annat än att le nu, för det är ni som får problem nu, sosseäckel

Har aldrig röstat på (S) i hela mitt liv. Skyll inte Sossesverige på mig....
Citera
2023-08-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är helt omöjligt. Penningmängden påverkas direkt av politikerna. Låter de staten låna upp medel för att exempelvis dela ut Covid-bidrag eller Elstöd så ökar de direkt penningmängden. Skulle de då finnas automatik att räntorna höjs för att strama åt privata lån när staten kliver in och lånar så blir politikerna direkt ansvariga för inflationen. Det vill de inte. Därför kommer ett sådant mål aldrig att införas.

Att hålla sig till KPI frikopplar lite den grundläggande orsaken till inflationen (som är ökning av penningmängden) från det mått man använder för att definiera inflationen. Då kan man inte direkt peka på att det är politikerna som orsakat det hela....
Vad kan jag säga, jag förväntar mig mer av mina politiker. Men mycket av ökningarna har inget med covid och politiker att göra, utan att riksbanken har ett mål och la plattan i mattan och ekonomin anpassade sig.
Citera
2023-08-15, 16:41
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Bra för Sverige? Du menar när över 2 miljoner svenskars köpkraft minskar, då med med anledning av räntorna. Detta skulle minska inflationen och därmed öka förtroendet för att investera i Sverige? Du tror inte att inflationen i omvärlden kommer påverka intresset för Sverige - och det kommer leda till att det blir dyrare för alla oavsett räntehöjningar.
Fanns det verkligen ett genuint intresse för att rädda kronan, så hade väl tex familjen Wallenberg (vilka kontroller 40% av den svenska börsen) gått in med pengar för att styra upp situationen.

Det handlar om att mjölka folk på så mycket pengar, så fort som möjligt innan kronan kraschar.

Vadå att orsaken till minskad köpkraft beror på räntorna? Orsaken är ju att hushållen har överbelånat sig själva upp över skorstenen. Ta och skärp till dig! Så jävla mycket tankekraft behövs inte för att begripa detta. Inga kunskaper behövs i nationalekonomi. Du fortsätter att argumentera som en barnunge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in