2023-08-19, 15:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Och vad blir den reala räntan? Vad blir den efter skatt?

Om du får t.ex. 5000 så blir det 3500 i handen.

Samma som vinsten efter skatt på en aktieutdelning-försäljning idag. Och svenska börsen har bara rört sig i sidled i år.
Citera
2023-08-19, 15:18
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Högre räntor sänker inflationen oavsett vad som orsakat den.

Vi har väldigt låg arbetslöshet idag så vi har högkonjunktur. Förändringar i reell BNP är ett kasst mått på konjunkturen.

Hear, hear…

Just hur jäkla svårt skall det vara att begripa detta?

Vi bör dock inte glömma vem som initierade detta haveri: Stefan Ingves

Karlfan borde brännas på bål
Citera
2023-08-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Om du får t.ex. 5000 så blir det 3500 i handen.
Reell avkastning = avkastning efter avdrag för inflation.

Före krisen: 0% i ränta med 2% inflation ger 0% * 0,7 - 2% = -2% reell avkastning efter skatt.

Nu: 3,5% i ränta med 6,4% inflation ger 3,5% * 0,7 - 6,4% = -3,95% reell avkastning efter skatt.

Det var med andra ord bättre med noll i ränta.
Citera
2023-08-19, 18:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Topic för tråden är en ev. räntehöjning i september, ej huruvida ränteavdraget bör tas bort eller ej.

Mod.
Citera
2023-08-19, 19:32
Medlem
Våra export företag lär älska det här.

Scania lastbilar skeppas iväg i massor.

Svenska archer raketer skeppas i väg i massor.

Borde vi inte ha rekordhögt arbetsdeltagande med en svag krona?
Citera
2023-08-19, 19:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Förvisso sant på ett sätt, lite som när farsan sa ”ner kommer man alltid” när man råkat klättra högre upp i trädet än man vågade klättra ner som barn.

Inflationen idag påverkas i högre grad av omvärldsfaktorer än styrräntan. Det gjorde att RB under flera år sänkte räntan in absurdum med knapp effekt på inflationen, och det gör att de måste höja ad nauseum om de ska ha chans att sänka den. Vid det laget står många hushåll på bar backe med miljonskulder kvar, en byggindustri i spillror och konkurser över hela brädet i sektorer beroende av privatkonsumtion. Kanske onödigt att påpeka, men ett sånt scenario kommer inte att stärka kronans värde.

Kanske onödigt alarmistiskt, inflationen kommer att sjunka tillbaka innan det går så långt, men inte tack vare RB:s eventuella räntehöjningar utan återigen pga omvärldsfaktorer.

Det där är riktigt konstigt faktiskt, att det inte är större avtryck i arbetslöshetssiffrorna. Jag har ingen förklaring. Konkurserna tickar ju på rätt bra:
https://www.creditsafe.com/se/sv/blog/konkurser/konkursstatistik.html

Kan det vara så att väldigt många är sysselsatta i s k låtsasjobb? Det vill säga jobb som inte skulle finnas om de inte finansierades av statliga/kommunala pengar. T ex ”Trygghetsvärdar” i storstädernas lokaltrafik.
Citera
2023-08-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Dessbättre lär vi se en ny räntehöjning i september!

Diskussionsunderlag: Jag tycker det är bra, vad tycker ni?

https://www.dn.se/ekonomi/experterna-overens-rantan-hojs-i-september/

(Ber om ursäkt för betallänk men tar inget ansvar för att ni är fattiglappar som inte har råd att prenumerera på DN.)

Bara folk som försöker fejka att dom är rika som går runt och slänger pengar på onödiga saker som DN.

1566kr går investera i Aktier istället för DN.

Men angående topic så spelar det mig inte så stort om räntan går upp eftersom jag har ej lån, dock om räntan går upp så kan en massa aktier gå neråt i pris och då får man passa på och köpa upp en massa.
Citera
2023-08-20, 12:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Reell avkastning = avkastning efter avdrag för inflation.

Före krisen: 0% i ränta med 2% inflation ger 0% * 0,7 - 2% = -2% reell avkastning efter skatt.

Nu: 3,5% i ränta med 6,4% inflation ger 3,5% * 0,7 - 6,4% = -3,95% reell avkastning efter skatt.

Det var med andra ord bättre med noll i ränta.

Bra räknat men nu har inflationen härjat och räntan fortsätter stiga. Bind kapitalet till så hög ränta som möjligt på så lång tid som möjligt. En chans att få tillbaka kapital när priserna går ner.
Citera
2023-08-20, 13:33
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Alla som har lån är "rykta" 2024 eftersom räntekostnaderna rimligen börjat slå igenom då och de har 2-3-dubblats. Medans avkastningen på börsen verkligen inte 2-3-dubblats.

Nej, däremot är restaurang och vissa näringssektorer rökta när svensken tvingas lägga en allt större del på räntekostnader istället för konsumtion.

Visst, en mindre andel högt belånade unga som klev in sent kan få det körigt och det generella sparandet lär minska.
Citera
2023-08-20, 14:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Nej, däremot är restaurang och vissa näringssektorer rökta när svensken tvingas lägga en allt större del på räntekostnader istället för konsumtion.

Visst, en mindre andel högt belånade unga som klev in sent kan få det körigt och det generella sparandet lär minska.
Så är det, höjda räntor i alla världens länder suger upp konsumtion och det leder till en globally synchronized recession. Det är i själva verket US FEDs syfte med räntehöjningen och de kommer inte att göra något åt det lilla problemet.
Citera
2023-08-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Säljer jag idag - går jag plus.
Jag hade kontantinsats på en halv miljon innan lånet beviljades. Hade inga planer på att göra karriär på marknaden. Snarare slippa bo ibland hyresgäster som inte respekterar bostaden på samma vis som i en bostadsrätt.
Nu blir det så att jag får sälja - varför ni rikemanswannabes blir så kränkta över det förstår jag inte. Men tydligt att det finns ett snobberi och förakt för sina egna landsmän. Konstigt det där. Ni är inte ledarna det här landet behöver i kristider. Kakistokratin gör mig inte heller hoppfull. Allt tyder på att vi blir en failed state - och eran reaktion är; "skyll er själva"

Du verkar inte ha så mycket intelligens...

Du har alltså på nåt sätt lyckats få ihop 500,000kr i kontantinsats så du kan köpa en bostadsrätt/hus.

Men nu har du problem plötsligt att få ihop pengar till räntan, trots att det finns nog en miljon saker du kan göra för hantera det.

Låt mig gissa mamma & pappa gav dig 500,000kr sen tog du dom gick till banken och tog ett lån på 2 MILJONER & 834,000kr och nu sitter du här och gråter bara för att du inte kan planera.
Citera
2023-08-20, 18:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Aktieinvesteringar är ej topic.

Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in