2023-08-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Deras inflation är 50-100%...
Precis. Det var dit jag ville komma. Du ignorerade den delen i den kommentaren jag svarade på.
Citera
2023-08-15, 10:23
Avstängd
otellos avatar
Ytterligare en skadeglad domedagstråd? Om räntehöjningarna behövs så är dom givetvis bra, jag tror dock att det finns bättre sätt att stilla inflationen. Folk måste förstå att räntehöjningar även leder till ökade hyreskostnader, det är i vanlig ordning hyrestagare som drabbas värst.
Citera
2023-08-15, 10:27
Medlem
Skattmasen08s avatar
Måste säga att jag är ruskigt besviken på Erik Thedeen. Hade höga förhoppningar efter hans tid på Finansinspektionen. Äntligen en man med lite balls som inte är rädd att göra det som måste. Istället får vi se småhöjningar som gör varken till eller från trots att inflationen inte ger tecken på att ge med sig.

Det brukar sägas att folks förtroende för inflationsmålet är viktigt, jadu jag har ingen förtroende alls. Ännu en riksbankschef som gynnar slösare (med höga lån) framför sparare.
Citera
2023-08-15, 10:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf4
Tror fortfarande det blir 0,25 %. Etablissemangsmedia och deras sk experter rapporterar dagens 9,3 % som en liten lättnad. Thedéen är sällan högaktigare än dom. Nästa möte lär bli en repris på det förra där han i allvarlig ton konstaterar att inflationen är fortsatt alldeles för hög och meddelar en minimal höjning på 0,25 % och lämnar framtiden oviss. Sen får vi väl se vad han gör när inflationen tar ny fart till hösten och vintern.
Tror tyvärr du har rätt. Riksbanken vågar inte mer. Det är Sveriges dilemma på alla fronter, ingen vågar ta de drastiska greppen som behövs, för problem sopas under mattan, oavsett om det gäller kriminalitet, invandring, nationens ekonomi, arbetslöshet (vem talar om den numera?), sjunkande BNP...
Citera
2023-08-15, 10:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ytterligare en skadeglad domedagstråd? Om räntehöjningarna behövs så är dom givetvis bra, jag tror dock att det finns bättre sätt att stilla inflationen. Folk måste förstå att räntehöjningar även leder till ökade hyreskostnader, det är i vanlig ordning hyrestagare som drabbas värst.
Nja, hyresgästerna har i det här läget klarat sig bättre än de i villa och BR. Kostnaderna för eget hus och avgifterna i BR har i snitt höjts betydligt mer än hyrorna. Dessutom kommer prisfallet på bostäder ta fart mer nu när också konjunkturen faller, arbetslösheten ökar en del med fortsatt hög ränta.
Citera
2023-08-15, 10:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Har en i bekantskapskretsen som lajvat medelklass med vanlig knegarlön på ca 23k efter skatt. Hon och hennes sambo fick lägga om lånen nu på sin renoverade villa och kostnaden gick från 8k till 34k. Hennes andel bara på räntorna ligger på 17k. Många som blir livegna nu i bästa fall i sina hus och dyra lägenheter om dom orkar övervintra ett par år tills förhoppningsvis räntorna vänder nedåt. I värsta fall väntar ekonomisk ruin och en 3a i förorten med en miljon i skuld och minimilön resten av sitt liv tills dess att det är dags för en urusel pension. Sedan tror jag att att döden kommer som en lättnad för dom flesta i denna situation. Självmorden kommer stå som spö i backen var så säker.
Det låter ju inte klokt. Hur fick de så stora lån med de inkomsterna? Det är ju att göra ekonomiskt okunniga människor en stor otjänst för hela livet, som du säger. Men bankerna är inte direkt kända för att ta någon moralisk eller human hänsyn... Har vi månne ett nyt 90-tal på G?
Citera
2023-08-15, 10:37
Medlem
räntan höjs och inflationen höjs, men arbetslösheten är i stort opåverkad..
När kommer varslen?
Citera
2023-08-15, 10:39
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, hyresgästerna har i det här läget klarat sig bättre än de i villa och BR. Kostnaderna för eget hus och avgifterna i BR har i snitt höjts betydligt mer än hyrorna. Dessutom kommer prisfallet på bostäder ta fart mer nu när också konjunkturen faller, arbetslösheten ökar en del med fortsatt hög ränta.
Tror du hyrorna kommer gå ner när inflationen faller? Givetvis inte, hyresvärden kommer jacka upp priserna och hänvisa till inflationen, det omvänd kommer aldrig ske.

Pris på hus och bostadsrätter har gått ner 15% och ser ut att ha planat ut, i vissa fall återhämtat sig. Folk behöver någonstans att bo, möjligtvis kommer priserna fortsätta ner i diverse avfolkningsbygder.
Citera
2023-08-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är bättre att smälla bubblan. De allra flesta kommer att klara det utmärkt. Lånen är låga och marginalerna goda. Det är alltid bättre att anpassa privatekonomin till nya förutsättningar snabbt. Istället för som nu när folk försöker hålla ut tills det vänder. Då riskerar man en ännu hårdare smäll mot privatekonomin.

Visst blir det katastrof för vissa men de är inte särskilt många. Gissar att unga som sitter på höga lån i de flesta fall fått hjälp av föräldrar i vilket fall och då blir det snarast arvet som förloras snarare än några egna pengar.....

Möjligen. Svenskarna är tack vare Löfven & Co är ett av världens mest belånade folk. Och lånen ligger inte sällan långt över vad eventuella föräldrar kan gå in med.

90-talskrisen kommer att vara en lätt kvällsbris i sammanhanget..Dessutom kommer den redan värdelösa kronan dyka mot noll. Så det är rejäla insatser på bordet...
Senast redigerad av Snorrelino 2023-08-15 kl. 10:51.
Citera
2023-08-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
räntan höjs och inflationen höjs, men arbetslösheten är i stort opåverkad..
När kommer varslen?
Varslen har redan ökat:

Citat:
Ovanligt många varsel, fler söker sig till arbetsförmedlingarna och färre får jobb. Nu börjar signalerna om en trögare arbetsmarknad visa sig.

https://www.svd.se/a/76gXvV/varslen-okar-hogsta-julisiffran-pa-lange
Citera
2023-08-15, 10:52
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Räntorna kommer att höjas 2-3 gånger i höst. Med 9% inflation så kommer räntorna att hamna omkring den nivån kring 2024, om inflationen finns kvar då. Den sjunker nu brant i USA och Kina pga begynnande recession när företag måste sänka sina priser för att behålla sina kunder = deflation.

Goda nyheter är att jag redan nu har 3.5% i ränta på mitt avanza-sparkonto. Detta kommer att ticka upp till 5% före jul och sedan uppåt. Jag har nog inte haft ränta på cash de senaste 12-14 åren.

Med ränta på över 5% på sparkontot behöver man inte längre äga aktier.

Du behöver en ränta betydligt högre än 5% för att konkurrera med aktier. Du kan ju köpa fixed income tillgångar som ger aktieliknande avkastning men måste då köpa skuld som yieldar betydligt högre än 5%.

Men för all del, när aktier är billigt ha på räntekonto... 🤐
Citera
2023-08-15, 11:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
[quote=IgnoranceIsBliss|85408338]Du behöver en ränta betydligt högre än 5% för att konkurrera med aktier. Du kan ju köpa fixed income tillgångar som ger aktieliknande avkastning men måste då köpa skuld som yieldar betydligt högre än 5%.

Men för all del, när aktier är billigt ha på räntekonto... /QUOTE]
Med erfarenhet från 25 år på börsen skulle jag säga att det inte alls är givet att man kan ro hem 5% avkastning på börsen varenda år, och garanterat inte 9%.

Aktier är just nu det dyraste de någonsin varit och Nasdaq passerade just sitt gamla dumstrutsrekord med price/earnings från IT-bubblan år 2000. Den då största bubbla som förekommit sedan 1929. Den har alltså slagits. Efter kraschen så tog det ca 8 år innan aktierna var uppe i samma värde igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in