Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Ja, om du har sådana förhoppningar om teknik som ännu inte existerar ska lösa ett problem som eskalerar i närtid så är det ju din ståndpunkt. Leap of faith. Jag delar inte den optimismen riktigt. Ju senare vi börjar adressera problemet desto mer smärtfullt blir det såklart. Jag är inte så säker på att det finns så mycket att göra. Acceptans av problemet och inte rösta på politiker vars största och populäraste politiska merit är att förneka problemet, vore en bra början. Det borde snarare innebära ett politiskt självmord för sådana politiker. Utfrysning. Det säger sig självt att framröstade politiker som förnekar vetenskap innebär risker.
Och att populationer som röstar fram dessa är illa ute. Ett dåligt betyg för skolsystemet. Vetenskaplig kunnighet bör satsas mer på redan i grundskolan.
Tekniken existerar, sai, ccs, artificiell miljö, rengöringsverk som gör havsvatten till dricksvatten etc, allt existera. Sedan kan den bli bättre och billigare, det är allt.
Tekniken går fram mycket fortare än klimatförändringarna gör. Det har hänt mycket bara de senaste 10 åren.
Så du säger "Jag är inte så säker på att det finns så mycket att göra.", så varför ens föreslå minska utsläppen då? Varför skapa lidande i onödan? Stänger du ner samhällsmaskinen så stänger du också ner möjligheten att bekämpa den med teknik.