Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-14, 12:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
frugan är från Rhodos och enligt henne blir det varmare för varje år och jag själv märker stor skillnad. Oroväckande minst sagt
Uhh, kom inte här och stör med trendrapporter på plats, här gäller att sitta i kalsongerna i sin källare och skrika "konspiration".
Citera
2023-07-14, 13:00
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Hahaha, det är väl bara att kolla temperaturen i väder-appen själv? Ganska enkelt att bekräfta lögnen.
Du cherrypickar enstaka dagar då temperaturen råkar ligga på en viss nivå. När man pratar om klimat så pratar man om mångåriga trender.
Citera
2023-07-14, 13:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Praktiskt med en källa ingen kan verifiera. Jag hade också lärare som sa konstiga saker, men det var inget bevis på att det var någon utbredd uppfattning stödd av forskarkåren.

Samhället har aldrig varit överens om att vaccination ger autism utan det var en åsikt som spreds bland konspirationsteoretiker. Om du inte litar på media, gå till forskningen direkt så skall du se att AGW fortfarande ses som ett högst reellt hot.
Du verkar inte läsa vad jag skriver. Om du vill föra en debatt där du för en pseudodiskussion om vad du tror jag skriver så har jag annat att göra.

Hej då.
Citera
2023-07-14, 13:23
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Baserar du alltså din tro på endast hörsägen?

Vilken "tro" är det du är i referens till? Jag har inte nämnt någon "tro" i den här tråden. Du kanske projicerar? Det är vanligt.
Citera
2023-07-14, 13:25
Medlem
Opps gjorde SVT bort sig här med intervjun med Alexandra..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmeboljan-i-europa-betongen-brinner

"Hon befann sig även i Grekland 1987 då 1300 personer dog under en värmebölja med temperaturer på 44-45 grader."

Citera
2023-07-14, 13:31
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Du cherrypickar enstaka dagar då temperaturen råkar ligga på en viss nivå. När man pratar om klimat så pratar man om mångåriga trender.

Fast NU handlar det om monsterdödsnazistvärmeböljan på 45 grader som gör att sexpressen och aftonhoran vill att du ställer in din planerade resa.
Får man inte försöka verifiera att det förhåller sig så som dom säger?
Citera
2023-07-14, 13:56
Medlem
Självklart påhitt. Man blåser samma lättlurade människor som gick på Covid-lögnen, ofta svaga individer som inte kan tänka själva som vågar säga att kjesaren är naken. Man betalar gärna lite extra för att vara "klimatsmarta" för det står ju på förpackningen att pengarna hjälper miljön! Att dessa klimatsmarta beslut endast gynnar företagsledares plånbok eller politikers aktieportfölj det har man givetvis inte minsta tanke på.
Citera
2023-07-14, 13:58
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Hur är det då korrkt att sätta samman påståendena att "jorden har feber" med hänvisning till att det är 32 grader i Rom på sommaren?

Om metaforen med feber skulle vara vettig vore det då mer lämpligt med 22 grader i sthlm i januari.

Hur kan en lokal temperatur på någon plats visa på att "jorden har feber"? Här i Sthlm har vi en sval och behaglig sommar hittills, utmärkt. Men var är rubrikerna med "jorden förfryser sig" pga svalkan i sthlm?

Ska man argumentera kring globala förändringar, så är det väl alltid ohederligt och falskt att göra det med hänvisning till tillfälliga lokala temperaturer....

Det är ingen idé att försöka med dessa kultister. Den enda "vetenskapen" som duger för dem är skrämselpropagandan i media.
Citera
2023-07-14, 14:03
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Opps gjorde SVT bort sig här med intervjun med Alexandra..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmeboljan-i-europa-betongen-brinner

"Hon befann sig även i Grekland 1987 då 1300 personer dog under en värmebölja med temperaturer på 44-45 grader."

Hur tänker du?

Jag ser att betongen brinner enligt SVT:
"Värmeböljan i Europa: ”Betongen brinner”"

htttps://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmeboljan-i-europa-betongen-brinner

"Journalisten Alexandra Pascalidou lämnade Aten på torsdagen för att söka svalka på ön Patmos – tillsammans med en massa andra människor.
– Då var det drygt 40 grader i Aten. Betongen brann, det var helt galet! Jag har bara sovit tre timmar i natt, säger hon."

"athens concrete burning" ger inga vettiga resultat på Google...

Men jag hittar att tempen visade 37 i torsdags
https://www.timeanddate.com/weather/greece/athens/historic
https://www.wunderground.com/history/daily/gr/athens/LGAV/date/2023-7-13
https://www.visualcrossing.com/weather-history/Athens,Greece
https://www.metoffice.gov.uk/weather/observations/swbb6wgcq

Det konstiga är att natten var kallare än historiskt snitt:

Temperature (°F) Actual Historic Avg.
High Temp 100 88.7
Low Temp 68 72.9
Senast redigerad av gofigur 2023-07-14 kl. 14:38.
Citera
2023-07-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur tänker du?

Jag ser att betongen brinner enligt SVT:
"Värmeböljan i Europa: ”Betongen brinner”"

htttps://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmeboljan-i-europa-betongen-brinner

"Journalisten Alexandra Pascalidou lämnade Aten på torsdagen för att söka svalka på ön Patmos – tillsammans med en massa andra människor.
– Då var det drygt 40 grader i Aten. Betongen brann, det var helt galet! Jag har bara sovit tre timmar i natt, säger hon."

"athens concrete burning" ger inga vettiga resultat på Google...
Det är ju för att SVT och Pascalidou var först. Inte ens grekisk media har ännu hunnit rapportera om den brinnande betongen, helt galet!
Citera
2023-07-14, 14:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Såhär står det om figur 6:
Figure 6a shows the computed and calibrated Jeffreys' priors for S for each main line of evidence, with Paleoclimate represented by LGM evidence combined with either mPWP or PETM evidence, and for all main lines of evidence combined, from S = 1 K upwards. Below that level, they start to become artefacted—as they do below ~ 1.5 K when using S20's data-variable assumptions—due to the paucity of samples for Process and Historical evidence. The likelihood and the probability are both almost zero below those levels, so the effect on inference for S is negligible.
https://link.springer.com/article/10.1007/s00382-022-06468-x

Att som du fokusera på en enstaka detalj utan nödvändig expertkunskap är tämligen meningslöst. Syftet med studien har varit att se om det på ett vetenskapligt sätt går att minska den stora spridningen som varit sedan 70-talet. Lewis har gjort sin studie baserad på befintlig, förbättrad och ny kunskap. I min värld är det ett normalt sätt att arbeta som borde välkomnas av alla. Resultatet visar en betydligt bättre avgränsad klimatkänslighet:
The resulting estimates of long-term climate sensitivity are much lower and better constrained (median 2.16 °C, 17–83% range 1.75–2.7 °C, 5–95% range 1.55–3.2 °C) than in Sherwood et al. and in AR6 (central value 3 °C, very likely range 2.0–5.0 °C). This sensitivity to the assumptions employed implies that climate sensitivity remains difficult to ascertain, and that values between 1.5 °C and 2 °C are quite plausible.
Hoppas att fler följer efter och att medierna börjar intressera sig för klimatkänsligheten och dess konsekvenser. Men jag tror inte det. Det skapar inga alarmistiska rubriker som genererar intäkter.
Ja, vad kan vi göra annat än att vänta och se hur den tas emot av andra forskare? Fastslå den som en absolut sanning? Tillsvidare är det bara en anomali som bygger på en tveksam Bayesisk metod som ingen av oss har kompetensen att bedöma själva.

Om du trots allt är nyfiken finns en intressant diskussion här, där författaren själv är med och skriver.

https://pubpeer.com/publications/C653DBDE783F18D5FBF49F809FB24D#
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-14 kl. 14:36.
Citera
2023-07-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello

Det är väl precis det jag inte gör, men vad klimatalarmister definitivt ägnar sig åt. Återigen, knappa in några italienska städer i väderappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in