2023-08-15, 09:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Men jösses.

Ett elsystem behöver (på systemnivå) tillräckligt med planerbar kraft, det är inte nödvändigt att all kraft är planerbar så länge som man har tillräckligt med reglerkraft i relation till den ej planerbara.

Ett elsystem består ju av ett flertal olika komponenter, och avslutas med transformatorstationer närmast konsumenterna. Dessa har som regel 10 kV in. Skulle tillräckligt många hushåll byta till elbil, elvärme, eluppvärmd pool etc. så skulle dessa bli överbelastade, att bygga ut denna delen av elnätet skulle bli ruskigt dyrt pga mängden stationer och frammatningen till dessa. Kan varje område bli mer självförsörjande, dvs att el går från mig till min grannes bil så avlastas elnätet. Att tro annat är ju befängt.

Sen är det såklart så att vintermånaderna ger såklart större utmaningar, men koncept som FCR och andra smartgridlösningar som t.ex. när man laddar bilen och när man värmer upp vattnet i sin varmvattenberedare kommer att hjälpa till.
Sen kommer det bli nödvändigt att snabbt bygga ut möjligheterna till energilagring, inte primärt för oplanerbarheten utan för priserna. Just nu i SE04 är spotpriset 7 öre och inget produktonsslag är lönsamt vid de priserna.
Du missar att vi bygger ut vindkraft som suger planerbar kraft, vidare påverkas balansen i nätet av att allt mer oplanerbar kraft kopplas på och av.
Så nej, stabiliteten ökar inte, vintertid är effekten låg eller obefintlig från solceller och kräver i princip 100 % balanskraft.
Med allt fler solceller och mer vindkraft så kommer elpriserna vara låga sommartid och höga vintertid.
Solceller kommer leverera lite eller inget när priset är högt, så lönsamheten kommer inte att existera utan subventioner.
Citera
2023-08-15, 10:33
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Är det någon som vill tala om hur mycket ni tjänar per år på att ha solceller. Hur mycket sparar ni på elräkningen.

Förra året 2022 med de extrema elspotpriserna för augusti och september blev min intjäning i runda slängar detta:

Nettovinst ca 20000 SEK fördelade grovt på:

10000 försäljning av el.
6500 på solel jag själv konsumerade och inte behövde köpa.
3500 Skattereduktion på 60 öre/kWh för elen jag sålde/exporterade.

Nu var elpriserna extrema i augusti och september. Mera normala siffror för ett år (t ex 2021-07 — 2022-07) blev nettovisten ca 15000 SEK.

Jag bor i elområde SE3. 27 solpaneler à 400 W (17 st söderläge, 10 st norrläge på flackt tak med bara 15° lutning). Installerades 2021-07 Nettokostnad 163000 SEK.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-08-15, 10:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, stabila elsystem har få stora generatorer med planerbar kraft. Solceller ger i huvudsak effekt på sommarhalvåret och kommer ge mer och mer i takt med att allt skaffar subventionerade solceller. Det gör systemet mindre stabilt och sänker lönsamheten både för den enskilde och systemleverantören i stort.
Det finns ingen nätnytta med solceller.

All lokal produktion ger nätnytta eftersom man inte belastar stamnätet.

Du tänker nog mer på reaktiv effekt vilket solceller saknar och som nätleverantören i sin tur måste kompensera om andelen solkraft blir för hög. Detta kan ske med t.ex. batterier eller svänghjul.
Citera
2023-08-15, 11:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
All lokal produktion ger nätnytta eftersom man inte belastar stamnätet.

Du tänker nog mer på reaktiv effekt vilket solceller saknar och som nätleverantören i sin tur måste kompensera om andelen solkraft blir för hög. Detta kan ske med t.ex. batterier eller svänghjul.
Och nätnytta saknas, nätet blir instabilare.
Folk som pratar batterier i samma mening som storskaligt elnät saknar några hästar i stallet.
Citera
2023-08-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och nätnytta saknas, nätet blir instabilare.
Folk som pratar batterier i samma mening som storskaligt elnät saknar några hästar i stallet.

Jag tror du måste börja göra en distinktion mellan storskalig vindkraft, storskalig solkraft (snudd på obefintlig i SE) och mikroproduktion av privatpersoner.

Utan tvekan har mikroproduktion stora (sannolikt större) fördelar än nackdelar.

Läs gärna Energiforsks rapport om produktionskostnader så inser du direkt att INGA produktionsslag är lönsamma vid allt för låga energipriser, vilket flera av mina kunder har uppfattat och är långt på gång med lokal (rimligt småskalig) produktion av vätgas.
Dessa kommer att absorbera stor del av billig el och genom FCR kunna bistå med ökad stabilitet.

Återkom gärna med ett resonemang, bevis eller ja vad som helst än dina pixiboksinlägg.

EDIT: Att köra vattenkraftverk "baklänges" och pumpa upp vatten i högre liggande dammar är gammal teknik för att likt ett batteri spara energi.
Citera
2023-08-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Förra året 2022 med de extrema elspotpriserna för augusti och september blev min intjäning i runda slängar detta:

Nettovinst ca 20000 SEK fördelade grovt på:

10000 försäljning av el.
6500 på solel jag själv konsumerade och inte behövde köpa.
3500 Skattereduktion på 60 öre/kWh för elen jag sålde/exporterade.

Nu var elpriserna extrema i augusti och september. Mera normala siffror för ett år (t ex 2021-07 — 2022-07) blev nettovisten ca 15000 SEK.

Jag bor i elområde SE3. 27 solpaneler à 400 W (17 st söderläge, 10 st norrläge på flackt tak med bara 15° lutning). Installerades 2021-07 Nettokostnad 163000 SEK.

Vänligen Näckrosen

Om du lånat dessa 163.000 kr blir ju räntan ca. 8.000 kr
( Om du inte lånat men haft 163.000 på banken hade du ju fått 6.000 i ränta )

Med en nettovinst på 15.000 kr så tar det ju otroligt många år innan du står på breakeven.
Citera
2023-08-15, 14:08
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om du lånat dessa 163.000 kr blir ju räntan ca. 8.000 kr
( Om du inte lånat men haft 163.000 på banken hade du ju fått 6.000 i ränta )

Med en nettovinst på 15.000 kr så tar det ju otroligt många år innan du står på breakeven.

För två år sedan installerade jag solpanelerna kontant från ett konto med 0 % ränta. Då kunde jag ju lika gärna ha dessa ”pengar” på taket.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2023-08-16, 00:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Utan tvekan har mikroproduktion stora (sannolikt större) fördelar än nackdelar.

Mikroproduktion med solceller har framförallt dessa nackdelar:

- Produktionen sker inom ett snävt tidsintervall, dvs i dagsljus. Ingen produktion på natten.
- Produktionsvolymen skiljer sig mycket beroende på vädret. Något svårt att förutspå exakt tillgänglig produktion baserat på väderprognoser.
- Produktionen minskar starkt på vintern när behovet är som störst.
- Ingen reaktiv effekt vilket gör att produktionen måste balanseras med reaktiv kraft för att klara snabba variationer i elnätet.

Mikroproduktion med vindkraft har dessa nackdelar:

- Väderberoende. Produktionen är noll när det är stiltje.
- Produktionen är normalt störst på dagen när det är sjö/landbris och minskar på kvällen/natten. Produktionen konkurrerar då direkt med solceller.
Citera
2023-08-16, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Mikroproduktion med solceller har framförallt dessa nackdelar:

- Produktionen sker inom ett snävt tidsintervall, dvs i dagsljus. Ingen produktion på natten.
- Produktionsvolymen skiljer sig mycket beroende på vädret. Något svårt att förutspå exakt tillgänglig produktion baserat på väderprognoser.
- Produktionen minskar starkt på vintern när behovet är som störst.
- Ingen reaktiv effekt vilket gör att produktionen måste balanseras med reaktiv kraft för att klara snabba variationer i elnätet.

Mikroproduktion med vindkraft har dessa nackdelar:

- Väderberoende. Produktionen är noll när det är stiltje.
- Produktionen är normalt störst på dagen när det är sjö/landbris och minskar på kvällen/natten. Produktionen konkurrerar då direkt med solceller.
Jag har försökt fråga lite hur produktionen har sett ut en somnar som denna och tolkar icke-svaren som att den har varit minimal.

Det var visserligen någon tjomme som drog in typ en tia på sin anläggning förra veckan.
Citera
2023-08-16, 02:01
Medlem
Eastwings avatar
Vore det inte bättre att forska fram snöceller eller AI celler som både levererar kyla på sommaren och värme på vintern?
Citera
2023-08-16, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag har försökt fråga lite hur produktionen har sett ut en somnar som denna och tolkar icke-svaren som att den har varit minimal.

Det var visserligen någon tjomme som drog in typ en tia på sin anläggning förra veckan.

Min produktion över ett förra året (kWh) (39 paneler, söderläge, Malmö 11 kWp):
Januari - 283
Februari - 589
Mars - 1*642
April - 1*860
Maj - 2*001
Juni - 1*973
Juli - 2*086
Augusti - 1*890
September - 1*357
Oktober - 856
November - 218
December - 133

Sålda kWh:
Januari - 90
Februari - 309
Mars - 1*130
April - 1*407
Maj - 1*609
Juni - 1*680
Juli - 1*786
Augusti - 1*656
September - 1*182
Oktober - 693
November - 117
December - 38

Årets produktion är rimligt lik förra årets.
Citera
2023-08-16, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Vore det inte bättre att forska fram snöceller eller AI celler som både levererar kyla på sommaren och värme på vintern?

Solceller och luft-luft värmepump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in