2023-08-11, 04:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Det är ju svårt att sia om såklart. Många stora vindkraftsparker stöter på patrull och med fossilfritt stål och elektrifiering av transporter så tvivlar jag på att energipriserna kommer att minska på sikt.

Sannolikt kommer väl vätgasproduktion dammsuga marknaden på billig el, för till syvende och sist så är inga vindkraftsparker lönsamma vid för låga elpriser heller.
Du tror? Enda problemet med ESG och annan skit är att andra måste betala eftersom det fördyrar produktion och transport.
Så vilken uthållighet finns det i solceller på lite sikt?
Citera
2023-08-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tror? Enda problemet med ESG och annan skit är att andra måste betala eftersom det fördyrar produktion och transport.
Så vilken uthållighet finns det i solceller på lite sikt?

Ja jag har förstånd nog i att inte hävda att jag VET vad elpriset kommer att bli. Men några saker är väl ändå givna:
* Elpriset har ökat kontinuerligt sen 70 talet
* Elektrifieringen har bara börjat
* Utbyggnaden av näten på lokal nivå är helt obefintlig och ökar elbilar drastiskt så är det risk att näten bryter ihop på lokal nivå

Så att priserna skall magiskt falla ner till 70-tals nivåer (där var och vartannat hus hade direktverkande el) tror jag är osannolikt.

Det utreds nu om subventioners vara eller inte vara och det enda rimliga är ju att de tas bort. Så det kommer nog straffa i första hand vindkraft, för det är ju orimligt att andra kraftslag eller samhället i stort skall subventionera t.ex. anslutningsavgiften till havs.

Så min slutsats är att för mikroproduktion kommer solceller vara det enda alternativet, och sannolikt minst lika lönsamt som idag (om inte produktionskostnaderna skenar). Solceller kommer dock aldrig bli någon hit för storskalig produktion.
Citera
2023-08-11, 08:50
Medlem
Citat:
Solceller i hushåll bidrar till ökad instabilitet pga effekten varierar och inte kan styras utan att skiten kopplas ifrån nätet.

Tvärtom. De avlastar införseln av el på lokal nivå i nätet och den maxkapaciteten är snudd på omöjlig att öka utan groteska investeringar. Smart grid satsningar som att centralt koordinera laddning av t.ex. elbilar och annan utrustning rullas ut nu så det är nog inga stora problem.

Enskilda villors solceller producerar ändå såpass lite att de näppeligen rubbar hela elsystemet. Mina paneler producerar lika mycket el på ett år som Schwarze Pumpe gör på 27 sekunder.
Citera
2023-08-11, 09:07
Medlem
Citat:
Solceller i hushåll bidrar till ökad instabilitet pga effekten varierar och inte kan styras utan att skiten kopplas ifrån nätet.

Nej. Då behöver du lära dig hur tekniken funkar. Något helt annat med vindkraft och dess teknik.
Citera
2023-08-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

på en tio års period har du gått plus minus noll för att sen bara gå plus. Du säljer allt överskott hela året vilket gör det till en väldigt bra affär för husägaren. Dock är priserna på elen man säljer väldigt låg om jag förstått detta rätt
Citera
2023-08-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
på en tio års period har du gått plus minus noll för att sen bara gå plus. Du säljer allt överskott hela året vilket gör det till en väldigt bra affär för husägaren. Dock är priserna på elen man säljer väldigt låg om jag förstått detta rätt

För Juli månad i SE04:

Köpt el:
* Pris 62,73 öre / kWh
* Elöverföringsavgift 13,80 öre / kWh
* Energiskatt 49 öre / kWh
Totalt (inkl moms) 157 öre / kWh

Såld el:
* Pris 46,92 öre / kWh
* Nätnytta 3,42 öre / kWh
* Skatteavdrag 60 öre / kWh
Totalt : 110 öre / kWh

Såklart, det är ju bäst att konsumera upp allt, men det är ju ingalunda värdelöst att sälja. Även om Juli hade väldigt låga priser jämfört med Juni.
Citera
2023-08-11, 16:57
Medlem
Citat:
För Juli månad i SE04:

Köpt el:
* Pris 62,73 öre / kWh
* Elöverföringsavgift 13,80 öre / kWh
* Energiskatt 49 öre / kWh
Totalt (inkl moms) 157 öre / kWh

Såld el:
* Pris 46,92 öre / kWh
* Nätnytta 3,42 öre / kWh
* Skatteavdrag 60 öre / kWh
Totalt : 110 öre / kWh

Såklart, det är ju bäst att konsumera upp allt, men det är ju ingalunda värdelöst att sälja. Även om Juli hade väldigt låga priser jämfört med Juni.

Det är ju skit bra. väldans bra investering
Citera
2023-08-13, 06:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tvärtom. De avlastar införseln av el på lokal nivå i nätet och den maxkapaciteten är snudd på omöjlig att öka utan groteska investeringar. Smart grid satsningar som att centralt koordinera laddning av t.ex. elbilar och annan utrustning rullas ut nu så det är nog inga stora problem.

Enskilda villors solceller producerar ändå såpass lite att de näppeligen rubbar hela elsystemet. Mina paneler producerar lika mycket el på ett år som Schwarze Pumpe gör på 27 sekunder.
Nej, stabila elsystem har få stora generatorer med planerbar kraft. Solceller ger i huvudsak effekt på sommarhalvåret och kommer ge mer och mer i takt med att allt skaffar subventionerade solceller. Det gör systemet mindre stabilt och sänker lönsamheten både för den enskilde och systemleverantören i stort.
Det finns ingen nätnytta med solceller.
Citera
2023-08-13, 06:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Nej. Då behöver du lära dig hur tekniken funkar. Något helt annat med vindkraft och dess teknik.
Nej det är inte något helt annat, solceller är möjligen ett ännu större hål i huvudet samhällsekonomiskt.
Citera
2023-08-13, 12:43
Medlem
Citat:
Nej, stabila elsystem har få stora generatorer med planerbar kraft. Solceller ger i huvudsak effekt på sommarhalvåret och kommer ge mer och mer i takt med att allt skaffar subventionerade solceller. Det gör systemet mindre stabilt och sänker lönsamheten både för den enskilde och systemleverantören i stort.
Det finns ingen nätnytta med solceller.

Men jösses.

Ett elsystem behöver (på systemnivå) tillräckligt med planerbar kraft, det är inte nödvändigt att all kraft är planerbar så länge som man har tillräckligt med reglerkraft i relation till den ej planerbara.

Ett elsystem består ju av ett flertal olika komponenter, och avslutas med transformatorstationer närmast konsumenterna. Dessa har som regel 10 kV in. Skulle tillräckligt många hushåll byta till elbil, elvärme, eluppvärmd pool etc. så skulle dessa bli överbelastade, att bygga ut denna delen av elnätet skulle bli ruskigt dyrt pga mängden stationer och frammatningen till dessa. Kan varje område bli mer självförsörjande, dvs att el går från mig till min grannes bil så avlastas elnätet. Att tro annat är ju befängt.

Sen är det såklart så att vintermånaderna ger såklart större utmaningar, men koncept som FCR och andra smartgridlösningar som t.ex. när man laddar bilen och när man värmer upp vattnet i sin varmvattenberedare kommer att hjälpa till.
Sen kommer det bli nödvändigt att snabbt bygga ut möjligheterna till energilagring, inte primärt för oplanerbarheten utan för priserna. Just nu i SE04 är spotpriset 7 öre och inget produktonsslag är lönsamt vid de priserna.
Citera
2023-08-13, 22:05
Medlem
urress avatar
Är det någon som vill tala om hur mycket ni tjänar per år på att ha solceller. Hur mycket sparar ni på elräkningen.
Citera
2023-08-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Är det någon som vill tala om hur mycket ni tjänar per år på att ha solceller. Hur mycket sparar ni på elräkningen.
Har haft solceller i 16 månader, betalar ingen elräkning längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in