Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Du tror? Enda problemet med ESG och annan skit är att andra måste betala eftersom det fördyrar produktion och transport.
Så vilken uthållighet finns det i solceller på lite sikt?
Ja jag har förstånd nog i att inte hävda att jag VET vad elpriset kommer att bli. Men några saker är väl ändå givna:
* Elpriset har ökat kontinuerligt sen 70 talet
* Elektrifieringen har bara börjat
* Utbyggnaden av näten på lokal nivå är helt obefintlig och ökar elbilar drastiskt så är det risk att näten bryter ihop på lokal nivå
Så att priserna skall magiskt falla ner till 70-tals nivåer (där var och vartannat hus hade direktverkande el) tror jag är osannolikt.
Det utreds nu om subventioners vara eller inte vara och det enda rimliga är ju att de tas bort. Så det kommer nog straffa i första hand vindkraft, för det är ju orimligt att andra kraftslag eller samhället i stort skall subventionera t.ex. anslutningsavgiften till havs.
Så min slutsats är att för mikroproduktion kommer solceller vara det enda alternativet, och sannolikt minst lika lönsamt som idag (om inte produktionskostnaderna skenar). Solceller kommer dock aldrig bli någon hit för storskalig produktion.