Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
Jag har solceller, ca 10kW.
Monterade själv och köpte in material från grossist som sålde mig det ”osålda skrotet i hörnet på lagret” för låga pengar.
Jag har nog betalat ungefär en sjättedel av vad det hade kostat i handen.
Installerat för 2 år sedan och har nog åtminstone ett år kvar på att det ska gå +-0.
Att göra denna installation till marknadspris hade skjutit mina ca 3 år återbetalning sexfaldigt, alltså 18 år. En 18 års tidshorisont är aldrig en värdig investering, särskilt en investering som kräver underhåll. Solceller är minimalt med underhåll men att en kines-inverter håller klanderfritt i 18 år är ju en ”pipe-dream”.
Då gör sig pengarna bättre på börsen.
Ja det var värt det för mig.
Nej det hade inte varit värt det om jag inte hade gjort det så billigt.
Det är också fult.
Fördelen när man tar det via en firma är ju att man får det riktigt gjort (om man går på mindre firmor direkt istället för större kedjor som anlitar tvivelaktiga montörer som går på ackord = slarvigt). Sen får man ju de trevliga avdragen för grön teknik.
Jag gav 85.000 kr för min anläggning - 8 kw solceller, 8 kwh batteri och 10 kw hybrid växelriktare av välkänt märke.
10 års garanti på batteriet och det betyder typ att batteriet hamnar på 85-90% kapacitet efter 10 år.
Jag ligger på 12-14% avkastning vilket betyder 7-8 års återbetalningstid.
Just batteriet gör ju att man kan ta tillvara på mer av den producerade sol-elen och det är värt mycket - särskilt nu när 60-öringen är borta.
Jag bor i SE4 och April såg ut så här:
1250 kWh producerat
419 kWh förbrukat i huset.
862 kWh sålt - får om någon dag hur mycket det är värt och sen nätnyttan på det.
31 kWh el importerat (alltså köpt).
Av förbrukningen så kom 52,23% direkt från solcellerna och 40,25% från batteriet (som alltså laddats av solcellerna). 7,52% togs direkt från nätet.
Hur finansierade jag solcellerna? Inte lån som man måste betala ränta på. Jag sålde helt enkelt en position i bitcoin som hade gått väldigt bra (+350%). Jag sålde när Bitcoin låg runt 1 miljon SEK - nu är bitcoins värda runt 730k SEK.