Citat:
I slutändan handlar dina inlägg om din autistiska syn på en vetenskap där du helt tycks sakna egen kunskap och kritiskt tänkande. De långa trenderna är lätta att se:Alla perioderna ligger i serie med varandra. Och jag vet inte vad du vill ha sagt med detta. De andra perioderna som du har med utreder du ju inte mindre separat. Den behöver utredas ja.
Det är ju bara dina egna påståenden som vi utreder här. Om du ser egna brister i detta, så föreslår jag att du specificerar det bättre än såhär. Annars är det väl vettigt att ta period för period tycker jag med utmaningen att hålla perioderna lagom långa för att filtrera ut brus som inte har med klimatiska faktorer att göra.
Och där är du troligtvis aningslös. Jag själv kan det också för dåligt, men inser iaf att det är nödvändigt. Och det är också det som Xenonen adresserade.
Men den utelämnade perioden har inte ett mindre inflytande på resultatet än de du tagit med. Du har ett stort hål där du bara antar att inga av de termer du undersöker haft något inflytande. Trots att det är där avkylning/en hiatus är som mest framträdande. Det borde vara den mest intressanta perioden för vad du verkar vilja undersöka.
Ett konsensus kan ju innefatta osäkerheter. Alltså ett konsensus om osäkerheterna.
Men tillryggalagd uppvärming är inte beroende av klimatkänslighrten. Däremot kan man göra uppskattningar av den utifrån historiska variationer.
Det mest rationella vi kan utgå ifrån är "best estimate". Sedan får vi vara glada om uppvärmningen inte blir större vilket den såklart kan bli.
I slutändan handlar det om man vill acceptera vetenskap eller inte;
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/figures/IPCC_AR6_WGI_SPM_Figure_1.png
Det är ju bara dina egna påståenden som vi utreder här. Om du ser egna brister i detta, så föreslår jag att du specificerar det bättre än såhär. Annars är det väl vettigt att ta period för period tycker jag med utmaningen att hålla perioderna lagom långa för att filtrera ut brus som inte har med klimatiska faktorer att göra.
Och där är du troligtvis aningslös. Jag själv kan det också för dåligt, men inser iaf att det är nödvändigt. Och det är också det som Xenonen adresserade.
Men den utelämnade perioden har inte ett mindre inflytande på resultatet än de du tagit med. Du har ett stort hål där du bara antar att inga av de termer du undersöker haft något inflytande. Trots att det är där avkylning/en hiatus är som mest framträdande. Det borde vara den mest intressanta perioden för vad du verkar vilja undersöka.
Ett konsensus kan ju innefatta osäkerheter. Alltså ett konsensus om osäkerheterna.
Men tillryggalagd uppvärming är inte beroende av klimatkänslighrten. Däremot kan man göra uppskattningar av den utifrån historiska variationer.
Det mest rationella vi kan utgå ifrån är "best estimate". Sedan får vi vara glada om uppvärmningen inte blir större vilket den såklart kan bli.
I slutändan handlar det om man vill acceptera vetenskap eller inte;
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/figures/IPCC_AR6_WGI_SPM_Figure_1.png
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:1910/to:1945/mean:12/plot/gistemp/from:1910/to:1945/trend/plot/gistemp/from:1987/to:2022/mean:12/plot/gistemp/from:1987/to:2022/trend/plot/gistemp/from:1946/to:1986/mean:12/plot/gistemp/from:1946/to:1986/trend/plot/gistemp/to:1909/mean:12/plot/gistemp/to:1909/trend
Du kan enkelt räkna själv om du vill ha siffror för perioden i mitten.
För att göra en statistisk trendanalys behöver man veta fördelningsfunktionen för temperaturen och den kan förstås ingen ge säkert. Det behövs inte heller eftersom kurvan är så tydlig. Det är fysiska fenomen som skapat dessa temperaturvariationer. Dessa fenomens orsak och verkan måste begripas för att klimat och väder ska kunna begripas. Förklaringen att naturliga faktorer är slumpmässiga och tar ut varandra så att koldioxid är enda påverkande faktor är närmast parodiskt förenklad och givetvis helt otillräcklig för meningsfull analys av orsak och verkan och så vidare.