Citat:
Ursprungligen postat av
deliciousdelux
Det hör till grundläggande källkritik. Det kan jag inte ta i ett inlägg på Flashback tyvärr. Du frågar vad som är fel med samnytt i en tråd under Vetenskap. Var ska jag börja? Jag har faktiskt ingen aning men ser ett stort berg framför mig.
En sak jag gjort är iaf att leta artiklar om Jim Skea i der spiegel som samnytt säger sig tagit informationen från.
Detta hittade jag iaf.
https://www.spiegel.de/wissenschaft/ipcc-weltklimarat-jim-skea-zum-neuen-vorsitzenden-gewaehlt-a-ce66c977-8c1f-4602-8615-828b33d0ef30
Där går inte att läsa vad som påstås av samnytt.
Däremot hittar man uttalande som detta:
Citat:
Skea will Zusammenhalt
»Der Klimawandel ist eine existenzielle Bedrohung für unseren Planeten«, sagte Skea nach seiner Wahl. »Mein Ziel ist es, einen IPCC zu leiten, der wirklich repräsentativ und integrativ ist, einen IPCC, der in die Zukunft blickt und gleichzeitig die Chancen nutzt, die wir in der Gegenwart haben. Ein IPCC, in dem sich jeder wertgeschätzt und gehört fühlt.«
Vilket översätts ungefär till
Citat:
Skea vill ha sammanhållning
"Klimatförändringar är ett existentiellt hot mot vår planet", sa Skea efter sitt val. "Mitt mål är att leda ett IPCC som verkligen är representativt och inkluderande, ett IPCC som blickar mot framtiden samtidigt som vi omfamnar de möjligheter vi har i nuet. Ett IPCC där alla känner sig värderade och hörda.«
Märkligt att samnytt inte nämnde den passagen. Verkligen. Sådana ord, som "inkluderade" och "värderade" måste ju samnytt verkligen älska att publicera.