Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-13, 20:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Vilket jävla yrkande.

Nya bossen, vad säger ni vänsterextrema/klimataktivister om honom?

"IPCC:s nye ordförande tar starkt avstånd från klimatalarmism och domedagsprofetior och vill inte att det FN-organ han företräder ska missbrukas för att ge sådant legitimitet. Men Jim Skeas budskap är inte något som svenska medier vill rapportera, och allra störst är tystnaden hos de skattefinansierade public service-medierna."
Att precis den ordkombinationen du klistrat in återfinns i samnytt.

Inte undra på att du utelämnade länken som du skäms för var du tar din "vetenskapliga" information ifrån.

Jaja. Det dödar iaf myten om att kontrarianer blir "tystade", eller hur det brukar låta från konspirationsgänget.

Här är Jim Skeas twitter för övrigt.
https://twitter.com/JimSkeaIPCC

Där går det att läsa lite "alarmism" för den som är intresserad. Han har själv varit en bidragande författare till wg3.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-13 kl. 20:44.
Citera
2023-08-13, 20:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, det gör det inte. Du har ju bland annat en 37 år lång period du helt ignorerat (eller 42 beroende på om du slutar P1 på 1945 eller 1950).

Och den är mer komplicerad eftersom den även har negativa antropogena forcings med stort bidrag. Det är ju den perioden som en liten avkylning faktiskt observerats och det är under denna period som just ipccs figur visar på en litet negativt naturligt temperaturbidrag.

Det är med andra ord just den period som du utelämnat där det negativa naturliga bidraget som mest kan förväntas att finnas.

Lycka till.

Notera, jag säger inte att det är lämpligt att räkna på detta sätt utan utgår endast från vad du skriver.
Med Ockhams rakkniv räcker det jag visat för att antingen falsifiera resonemanget om att människan orsakat all uppvärmning eller visa en oförklarad naturlig nedkylning under senare halvan av 1900-talet.

Vad gäller mellanperioden hänvisar jag till mitt inlägg här:
https://www.flashback.org/sp85172470

Nu är mitt tålamod med ditt ständiga tjafs slut.
Citera
2023-08-13, 20:51
Medlem
Citat:
Att precis den ordkombinationen du klistrat in återfinns i samnytt.

Inte undra på att du utelämnade länken som du skäms för var du tar din "vetenskapliga" information ifrån.

Jaja. Det dödar iaf myten om att kontrarianer blir "tystade", eller hur det brukar låta från konspirationsgänget.

Här är Jim Skeas twitter för övrigt.
https://twitter.com/JimSkeaIPCC

Där går det att läsa lite "alarmism" för den som är intresserad. Han har själv varit en bidragande författare till wg3.

Är det något fel på källan? Isåfall hur?
Citera
2023-08-13, 20:58
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Med Ockhams rakkniv räcker det jag visat för att antingen falsifiera resonemanget om att människan orsakat all uppvärmning eller visa en oförklarad naturlig nedkylning under senare halvan av 1900-talet.

För dig räcker det uppenbarligen.
Själv finner jag ipccs figur mer värd att beakta.
Du har fortfarande bördan att visa vad du påstår. Att utelämna mer än ett tredjedels sekel och lika lång period som de du baserar dig på. Poff. Borta. Helt godtyckligt ignorerad precis lika godtyckligt som de du tar hänsyn till.
Känns spontant som en rätt betydande miss för din presentation minst sagt.
Citat:

Vad gäller mellanperioden hänvisar jag till mitt inlägg här:
https://www.flashback.org/sp85172470

Nu är mitt tålamod med ditt ständiga tjafs slut.
Här är du oärlig igen. Det inlägget besvarades med samma kritik mot metoden som nu, som du då också ignorerade:

Citat:
1940 - 1975 är en trend som du hade kunnat ta med, men utelämnade. Helt godtyckligt.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Du är inte ute efter ett ärligt försök att reda ut detta. I så fall hade du tagit till dig av de välmenade granskningarna och återkopplingarna på resonemanget.
Du ignorerar.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-13 kl. 21:03.
Citera
2023-08-13, 21:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Är det något fel på källan? Isåfall hur?
Ja, det är fel på källan. Den saknar trovärdighet. Och det inser du ju själv också. Annars hade du ju presenterat den. Såklart.
Citera
2023-08-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ja, det är fel på källan. Den saknar trovärdighet. Och det inser du ju själv också. Annars hade du ju presenterat den. Såklart.

Vad är det för fel på källan?

https://samnytt.se/tyst-i-media-nar-fns-klimatpanel-avvisar-alarmism-om-jordens-undergang/
Citera
2023-08-13, 21:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vad är det för fel på källan?

https://samnytt.se/tyst-i-media-nar-fns-klimatpanel-avvisar-alarmism-om-jordens-undergang/
Det hör till grundläggande källkritik. Det kan jag inte ta i ett inlägg på Flashback tyvärr. Du frågar vad som är fel med samnytt i en tråd under Vetenskap. Var ska jag börja? Jag har faktiskt ingen aning men ser ett stort berg framför mig.

En sak jag gjort är iaf att leta artiklar om Jim Skea i der spiegel som samnytt säger sig tagit informationen från.

Detta hittade jag iaf.
https://www.spiegel.de/wissenschaft/ipcc-weltklimarat-jim-skea-zum-neuen-vorsitzenden-gewaehlt-a-ce66c977-8c1f-4602-8615-828b33d0ef30

Där går inte att läsa vad som påstås av samnytt.
Däremot hittar man uttalande som detta:

Citat:

Skea will Zusammenhalt
»Der Klimawandel ist eine existenzielle Bedrohung für unseren Planeten«, sagte Skea nach seiner Wahl. »Mein Ziel ist es, einen IPCC zu leiten, der wirklich repräsentativ und integrativ ist, einen IPCC, der in die Zukunft blickt und gleichzeitig die Chancen nutzt, die wir in der Gegenwart haben. Ein IPCC, in dem sich jeder wertgeschätzt und gehört fühlt.«

Vilket översätts ungefär till
Citat:

Skea vill ha sammanhållning
"Klimatförändringar är ett existentiellt hot mot vår planet", sa Skea efter sitt val. "Mitt mål är att leda ett IPCC som verkligen är representativt och inkluderande, ett IPCC som blickar mot framtiden samtidigt som vi omfamnar de möjligheter vi har i nuet. Ett IPCC där alla känner sig värderade och hörda.«

Märkligt att samnytt inte nämnde den passagen. Verkligen. Sådana ord, som "inkluderade" och "värderade" måste ju samnytt verkligen älska att publicera.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-13 kl. 21:18.
Citera
2023-08-13, 21:16
Medlem
Alla klimat- och miljöproblem beror bara på en sak, - överbefolkning. Inse det, det är the one.

Det är mycket viktigt så hoppas att Greta och "miljörörelsen" som egentligen en är en vänsterpille inser att alla nya miljarder människor innebär att jordens resurser förbrukas. Människor förbrukar jorden och det är det stora problemet för planeten.

Greta! kan du ägna dej åt nåt som gynnar jorden i stället för din populism, stoppa migration är en bra start.
Citera
2023-08-13, 21:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Alla klimat- och miljöproblem beror bara på en sak, - överbefolkning. Inse det, det är the one.

Det är mycket viktigt så hoppas att Greta och "miljörörelsen" som egentligen en är en vänsterpille inser att alla nya miljarder människor innebär att jordens resurser förbrukas. Människor förbrukar jorden och det är det stora problemet för planeten.

Greta! kan du ägna dej åt nåt som gynnar jorden i stället för din populism, stoppa migration är en bra start.

Det handlar inte om att resurser förbrukas som så, utan klimateffekter av vad vi sysslar med.

Greta har gjort ett helt ok jobb, och kommer inte kunna stoppa migration, även om hon ville.
Citera
2023-08-13, 21:24
Medlem
Citat:
Det hör till grundläggande källkritik. Det kan jag inte ta i ett inlägg på Flashback tyvärr. Du frågar vad som är fel med samnytt i en tråd under Vetenskap. Var ska jag börja? Jag har faktiskt ingen aning men ser ett stort berg framför mig.

En sak jag gjort är iaf att leta artiklar om Jim Skea i der spiegel som samnytt säger sig tagit informationen från.

Detta hittade jag iaf.
https://www.spiegel.de/wissenschaft/ipcc-weltklimarat-jim-skea-zum-neuen-vorsitzenden-gewaehlt-a-ce66c977-8c1f-4602-8615-828b33d0ef30

Där går inte att läsa vad som påstås av samnytt.
Däremot hittar man uttalande som detta:

Vilket översätts ungefär till

Märkligt att samnytt inte nämnde den passagen. Verkligen. Sådana ord, som "inkluderade" och "värderade" måste ju samnytt verkligen älska att publicera.

Varför skulle de?

Det var ett politiskt uttalande. Utan något som helst mål mer än att vara vänsterextrema/klimataktivister till fränds.
Citera
2023-08-13, 21:27
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Varför skulle de?

Det var ett politiskt uttalande. Utan något som helst mål mer än att vara vänsterextrema/klimataktivister till fränds.
För att det är vad som framkom i den tidning samnytt refererade till. Och är inte mer politiskt än det samnytt valde att publicera, som än så länge saknar stöd i deras ursprungskälla (der spiegel) . "Varför skulle de återge der spiegel korrekt, när de kan återge der spiegel lögnaktigt".

Är vad du frågar.

Och frågar vad som är fel med samnytt i ett källkritiskt perspektiv. Jösses. Detta är kanske det mest korkade jag läst. Vilket inte säger så lite.
Citera
2023-08-13, 21:29
Medlem
Citat:
För att det är vad som framkom i den tidning samnytt refererade till. Och är inte mer politiskt än det samnytt valde att publicera, som än så länge saknar stöd i deras ursprungskälla (der spiegel) . "Varför skulle de återge der spiegel korrekt, när man kan återge der spiegel lögnaktigt"

Är vad du frågar.

Jag tror att du är förlorad i dina vänsterblivna lögner. Klimataktivister är alltid vänster. Hur kan det komma sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in