2023-08-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Vad menar du med tar fart. Hur definierar du fart.
Om du menar omsättning. Ja då är det så fort säljarna nyktrar till och går ner mycket mer i pris.
Om du menar ta fart som i att bostadspriser ska upp så får du nog vänta läänge.

Det är lätt att säga att priserna inte backat så mycket. Att pandemiuppgången bara är utraderad, att priserna idag är på 2020 års nivåer.

Sen kommer man ihåg att en knippe tomater då var 17kr. Idag 40kr.

Och att maraboukakan låg på 18kr. Idag 26kr.

Rent logiskt måste det då vara väldigt dåligt att bostadspriserna är på 2020 års nivåer. När allt annat står mycket högre än 2020. Och kommer bestå där uppe prismässigt.

Gisses, försäljningen går ned kraftigt i storstäderna i juli samt i december för att sedan normaliseras.

Realpriserna för villor just nu med lite objekt i augusti är nere på långt under 2013 års nivåer vilket är så långt jag kan se.
Senast redigerad av swingtrader 2023-08-07 kl. 20:16.
Citera
2023-08-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Tror också det skulle behövas en ränta på runt 10% innan det blir tal om något prisfall. Med tanke på hur många 100% det har gått upp senaste åren.

Tycker ärligt som det låter som önsketänkande. Det verkar som att det snarare är det motsatta som sker: räntorna har tagit ut sin rätt på köparna, men säljarna vägrar att acceptera det nya läget och lever på hopp om kollapsad ränta igen. Därav låga omsättningen. De höga kvadratmeterpriserna hålls uppe av attraktiva objekt som köpa av ränteokänsliga kunder. Dvs folk som inte behöver låna. Och vips så ser det ut på statistiken som att allt är som vanligt och priserna ”står emot”.
Citera
2023-08-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Tycker ärligt som det låter som önsketänkande. Det verkar som att det snarare är det motsatta som sker: räntorna har tagit ut sin rätt på köparna, men säljarna vägrar att acceptera det nya läget och lever på hopp om kollapsad ränta igen. Därav låga omsättningen. De höga kvadratmeterpriserna hålls uppe av attraktiva objekt som köpa av ränteokänsliga kunder. Dvs folk som inte behöver låna. Och vips så ser det ut på statistiken som att allt är som vanligt och priserna ”står emot”.

Frågan är vad som händer med bostadsmarknaden om det blir en ränteplatå på flera år.

Kommer alla människor sitta och ruva i sina bostäder då insatsen är borta?

Kommer par att skjuta upp familjebildning? Hur påverkas bostadspriserna i framtiden när tiotusentals barn saknas i nästa generation? Kan bli en ond cirkel.
Citera
2023-08-07, 20:21
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror inte priserna kommer falla mycket mer. Skulle gissa att Riksbanken höjer räntan 50-75 punkter ytterligare sedan stannar det nog där. Bolånen kommer ligga på 4-5% närmaste åren och lönerna kommer ticka uppåt vilket ger stöd åt priserna.

Finns inte en chans, då inflationen är mer än dubbelt så hög som styrräntan… ovan på detta förutspår du högre reallöner, vilket kommer höja inflationstakten ytterligare…
Citera
2023-08-07, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag har tjänat 5mkr på mina bostäder - ganska skapligt och jag är inte ensam.
Man köper för att bo. I synnerhet i Sverige med vårt klimat och mycket tid som spenderas med familjen.
Hyresrätt innebär pengar som skickas till en ägare, undermåligt underhåll , grannar som kan vara från helvetet. Man bor inte i en hyresrätt om man inte är fattig eller möjligen pensionär. Gör man det ändå så är man en kuf likt de som är singlar och barnlösa som bor i hyresrätt mitt i livet.
Jag själv mår nästan illa av att ens vistas i en HR - det känns så billigt på nått vis och liksom som man bara blir utnyttjad!
Och trycket på HR ökar med att ta emot mera nyanlända.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/göteborgs-stad-vill-att-andra-kommuner-ska-ta-emot-stadens-nyanlända-1.106322767

Du menar landet som brukar ligga rätt högt i rankningar över flest singelhushåll i världen?

https://www.di.se/nyheter/svenskar-bor-ensamma/

https://www.europaportalen.se/content/sverige-har-klart-flest-singelhushall-i-eu

Vet inte vem som är utnyttjad till slut. Har en bekant som köpte en nyproducerad BR i ett hus som ser ut ganska lika som huset som jag bor i min HR, alltså en fågelholk. Huset har stått färdigt i snart ett och ett halvt år. Än är inte alla problem med ventilation och avlopp åtgärdade. Bekanten får exempelvis då och då andas cigarettrök och matos från grannen under, eftersom köksfläkten och den gemensamma ventilationen genomgår så kallad "energieffektivisering". På tal om grannar från helvetet och "billigt på nått vis". 1,6 miljoner gick kalaset på.
Citera
2023-08-07, 20:52
Avstängd
Citat:

Oklart vad det är ni trilskas om. Priserna gick ner när räntorna var lägre än vad vi har nu.
Citera
2023-08-07, 20:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Finns inte en chans, då inflationen är mer än dubbelt så hög som styrräntan… ovan på detta förutspår du högre reallöner, vilket kommer höja inflationstakten ytterligare…

Jag tror inflationen kommer falla tillbaks, kanske inte till målet om 2%, men väl till runt 6%.

Höjda reallöner tror jag inte på, men väl höjda nominella löner. Det räcker för att ge stöd åt bostadspriserna.
Citera
2023-08-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Oklart vad det är ni trilskas om. Priserna gick ner när räntorna var lägre än vad vi har nu.

Vem har sagt att räntan är den enda faktorn som påverkar bostadspriserna?
Citera
2023-08-07, 20:59
Medlem
DVikings avatar
Priserna går nedåt med en enorm tröghet, men hur spännande är det att köpa denna lägenhet för 11 mille när räntan är 5% jämfört med 1%?

https://www.booli.se/bostad/427074

35k + 15k amortering per månad för en trea på Kungsholmen. Njae...

(BLT köpt för 11.25m för drygt ett år sedan och försöker nu få igen pengarna)
Citera
2023-08-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Priserna går nedåt med en enorm tröghet, men hur spännande är det att köpa denna lägenhet för 11 mille när räntan är 5% jämfört med 1%?

https://www.booli.se/bostad/427074

35k + 15k amortering per månad för en trea på Kungsholmen. Njae...

(BLT köpt för 11.25m för drygt ett år sedan och försöker nu få igen pengarna)

Typsikt objekt som köps av ränteokänsliga kunder. Jag tror inte att dessa har en speciellt nersida.
Citera
2023-08-07, 21:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Typsikt objekt som köps av ränteokänsliga kunder. Jag tror inte att dessa har en speciellt nersida.

Så Öfverklassen köper treor med terrass mot innergård anno 2001 på Fridhemsplan/Stadshagen numera? Jaha trodde de hade lite högre ambitioner men dåså, blir säkert såld nu till stora visningshelgen då. Kanske blir budfest mellan von Plurring och nån kryptomiljardär.
Citera
2023-08-07, 21:14
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror inflationen kommer falla tillbaks, kanske inte till målet om 2%, men väl till runt 6%.

Höjda reallöner tror jag inte på, men väl höjda nominella löner. Det räcker för att ge stöd åt bostadspriserna.

Inflationen kan inte, och kommer inte, sjunka, så länge vi har en negativ realränta.
En negativ realränta är i sig starkt inflationsdrivande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in