2023-08-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Likt råttorna som överger ett sjunkande skepp så har många bolånetorskar gett upp och insett att de är besegrade - vilket aktivitetet i den här tråden visar.

Pyramidspelet är till vägs ände.

Hundratusentals bolånetorskar kommer att se sin insats försvinna under hösten. De är FAST i sitt boende. Säljer dem så är hela deras förmögenhet borta. Fin sits - vad hände med att bostäder alltid går upp?

Om de är fast i sitt boende går ju inte priserna ned. Det som måste hända är att kostnaden på boendet överskrider det de kan betala eller att de flesta tänker att jag måste sälja innan räntan hamnar på 6-7% och därmed hamnar i ett sådant läge.
Citera
2023-08-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det blir väl en tydlig nedgång i bostadsbyggandet men inget stopp. Betydligt mer lämpligt att Staten stimulerar via finanspolitiken än att Riksbanken svänger runt och börjar sänka räntan igen, men jag förstår att BLT-kollektivet kan fantisera om 0-räntan igen så fort det blir lite arbetslöshet.

Rent psykologiskt har en icke oansenlig andel BLTs suttit och räknat sina bobubblemiljoner och hur mycket de "fått betalt för att bo" över de senaste 10 åren och när det nu istället pyser ihop och "kostar" blir de griniga och oresonliga.

Självklart blir de griniga och oresonliga när pyramidspelet krackelerar. De har ju varit låtsas-rika. Nu spricker den drömmen och de vaknar upp till att insatsen är borta.

I höst när priserna gått ner 10-20 % till så har ingen det senaste decenniet tjänat en enda krona reellt på sitt boende. Inflationen, räntor, valutadestruktion och bopristapp har gjort bolånetorskarna riktigt fattiga. De gick från kungar till gycklare.
Citera
2023-08-07, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Om de är fast i sitt boende går ju inte priserna ned. Det som måste hända är att kostnaden på boendet överskrider det de kan betala eller att de flesta tänker att jag måste sälja innan räntan hamnar på 6-7% och därmed hamnar i ett sådant läge.
Såhär kan man göra för att röka ut råttor från deras hålor:
https://youtu.be/sC1YLA4IAcw

Analogt så fungerar höjd ränta som ett sätt att röka ut bolåneråttorna, och utanför står rovdjuren och glufsar i sig till billig peng.

Och räntan måste upp. Inflation ska ner till 2%. Pratet om sänkt ränta är fria fantasier för att inviga lite hopp hos bolåneråttorna.
Senast redigerad av LaneHaj 2023-08-07 kl. 11:03.
Citera
2023-08-07, 11:02
Medlem
När tar marknaden fart igen?

Ser ju inte bra ut för husägarna om man kollar starten på augusti. Till och med fritidshus är ner.
Citera
2023-08-07, 11:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Från di.se:

”Experterna: Det uteblivna prisfallet slår till i höst

Det går trögt på bostadsmarknaden. Trots ett betydligt högre utbud än i fjol görs färre försäljningar.
Nu varnar experter för att vårens uteblivna prisfall kommer att komma i höst – där bostadsätter som inte höjt sina avgifter är extra utsatta.”

Ser mörkt ut för bolånetorskarna.

De kommer att dras med höga räntor på sina bolån i flera år.

Men du har inte en susning om vad räntorna kommer vara framöver.
Citera
2023-08-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

Okej, låna 5 miljoner i en sådan situation. Oerhört stabilt läge.

A och o i all ekonomisk aktivitet är förutsägbarhet. Man engagerar sig inte i 7 siffriga belopp om osäkerheten är för stor.
Citera
2023-08-07, 11:18
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Hur går det med läsförståelsen igen? Du skrev att egen fastighet är en värdelös investering och jag svarade upp.
Det är klart att du förespråkar HR eftersom du påstår att du har ett eget bestånd.
Får du betalt i SEK eller DKK måhända?
Hyresrätt är för folk som inte har inkomster att köpa och som över tid får hyra. Så har det varit senaste 25 åren och mer därtill.

Visst är det så för många men inte alla. Skulle gärna vilja bo i hus men har aldrig varit möjligt för en "normal" ensamstående i det område jag vill bo. BR som boendeform med dess organisationaform avskyr jag efter en kort period i en sådan. Hade oturen att hamna i en riktigt sjuk förening. Som tur är var marknaden uppåtgående då så jag slapp sälja med en stor förlust efter några månader.
Citera
2023-08-07, 11:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Okej, låna 5 miljoner i en sådan situation. Oerhört stabilt läge.

A och o i all ekonomisk aktivitet är förutsägbarhet. Man engagerar sig inte i 7 siffriga belopp om osäkerheten är för stor.

Nä det har du rätt i. Men tar man ett bolån så tar ju banken och gör en analys den sk KALP-en vilket inbegriper höjda räntor.
Oavsett lånestorleken så är det ens eget ansvar att man gör rätt för sig. Om kostnaderna börjar bli så stora så att medelsvensson inte har råd att bo så kommer regeringen att reagera med kraft. Antingen amorteringsfrihet eller annan större insats.
Man skall komma ihåg att amortering blev ett krav pga låga räntor och ständig prisuppgång.
Vad tror du sker när det omvända inträffar dvs per idag?
Citera
2023-08-07, 11:21
Medlem
Citat:

Det stämmer. Tror dock att centralbankerna lärt sig läxan av minus-ränte-åren så de kommer inte tillbaka. Dessutom är ju en av lärdommarna från Covid-krisen att det är viktigt med alternativa leverantörer och även lokal produktion. Flera länder försöker få hem mer produktion nu. Det är en trend som kommer att hålla i sig långsiktigt och som kommer att leda till ett ökat kostnadstryck generellt.

Tror att vi nästa 2-3 decennier kommer att ha en historiskt med normal styrränta på kanske 4-5% (och då kanske 5-7% bolåneräntor).

Då kanske bostadspriserna återgår till ett mer normalt historiskt beteende också vilket är svagt fallande priser under lång tid. Det är väl bara under tider med stora samhällsförändringar som bostadspriserna stiger (och faller) snabbt. Detta eftersom förändringar, typ industrialiseringen under andra halvan av 1800-talet, kan leda till att nuvarande bostadsbestånd inte längre speglar var folk måste/vill bo. Detta löser sig sedan över tid och priserna kan sjunka så sakteliga.

Gissar att det egentligen inte var de låga räntorna som drev på priserna nu heller utan den stora skattefinansierade invandringen där alla som kom fick gratis bostad. Det trängde ut medborgarna från hyresmarknaden och hade nog rätt stor effekt på bopriserna. Klart att 'Medbodragen skall så sist i kön' inte är en långsiktigt hållbar princip i en demokrati så den tiden kommer nog heller inte tillbaka.
Citera
2023-08-07, 11:23
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Visst är det så för många men inte alla. Skulle gärna vilja bo i hus men har aldrig varit möjligt för en "normal" ensamstående i det område jag vill bo. BR som boendeform med dess organisationaform avskyr jag efter en kort period i en sådan. Hade oturen att hamna i en riktigt sjuk förening. Som tur är var marknaden uppåtgående då så jag slapp sälja med en stor förlust efter några månader.

Jag förstår dig för jag har själv vart ensamstående med barn även om det är längesen. Jag köpte mitt första med 100% belåning 1997 redan.
Tycker ändå du kan kolla på ett hus med pendling om du har möjlighet att jobba remote.
Känslan av eget boende är grym och du kan starta din bostadskarriär IOM nuläget när priserna gått ner lite.
Citera
2023-08-07, 11:24
Medlem
Citat:
Nä det har du rätt i. Men tar man ett bolån så tar ju banken och gör en analys den sk KALP-en vilket inbegriper höjda räntor.
Oavsett lånestorleken så är det ens eget ansvar att man gör rätt för sig. Om kostnaderna börjar bli så stora så att medelsvensson inte har råd att bo så kommer regeringen att reagera med kraft. Antingen amorteringsfrihet eller annan större insats.
Man skall komma ihåg att amortering blev ett krav pga låga räntor och ständig prisuppgång.
Vad tror du sker när det omvända inträffar dvs per idag?

Blir konsekvenserna för stora, och staten följer Keynes istället för Hayek, så kommer de att ta bort amorteringskrav och implementera andra lättnader.
Citera
2023-08-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
När tar marknaden fart igen?

Ser ju inte bra ut för husägarna om man kollar starten på augusti. Till och med fritidshus är ner.

Vad menar du med tar fart. Hur definierar du fart.
Om du menar omsättning. Ja då är det så fort säljarna nyktrar till och går ner mycket mer i pris.
Om du menar ta fart som i att bostadspriser ska upp så får du nog vänta läänge.

Det är lätt att säga att priserna inte backat så mycket. Att pandemiuppgången bara är utraderad, att priserna idag är på 2020 års nivåer.

Sen kommer man ihåg att en knippe tomater då var 17kr. Idag 40kr.

Och att maraboukakan låg på 18kr. Idag 26kr.

Rent logiskt måste det då vara väldigt dåligt att bostadspriserna är på 2020 års nivåer. När allt annat står mycket högre än 2020. Och kommer bestå där uppe prismässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in