Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Men om vi ska lita på fotohandlarparets berättelse om en märklig fotokund med ännu märkligare bilder så kan vi kan nog kanske utesluta denna polack helt och hållet?
Poängen i mina föregående inlägg tycks ha gått dig helt över huvudet. Det finns egentligen två sätt att utesluta potentiella förövare i ett olöst brottsfall. Antingen genom att det framkommer uppgifter som talar mycket kraftigt emot den potentielle förövaren ifråga, t.ex. ett alibi, eller att det framkommer tillräckligt med uppgifter om en annan potentiell förövare, för att man med säkerhet ska kunna säga att det är den andre potentielle förövaren som är den faktiska förövaren (dvs att man löser fallet).
Att det framkommer omständigheter som talar för en potentiell förövare är inte i sig tillräckligt för att utesluta en annan potentiell förövare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Återigen. Enligt polisiär erfarenhet så är den person som såg offret sist ofta GM. Denna person eller om vi ska kalla honom för vittne var inte Gonerka utan arkitekten.
Det är väl klart att den siste att se offret i livet väldigt ofta är mördaren, men det betyder inte att det alltid kommer finnas vittnen som kan peka ut offer och mördare tillsammans. Att arkitekten var den siste att se CdC i livet vet vi inte. Du drar alldeles för långtgående slutsatser baserat på ett otillräckligt underlag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Nu virrar du till det hela. Gonerkas offer uppvisade inte alls samma typ av detaljer vid styckningen som vid nedmonteringen av CdC. Hennes hals var tex avlägsnad mellan 6:e och 7:e halskotan och det är mycket ovanligt vid styckmord. Vi kan även notera att CdC:s bröst, yttre och inre könsorgan plus anus var avlägsnade, något sådant ägde ej rum vid nedmonteringen av Gonerkas offer. Inte heller var hans offer gatuprostituerad utan det handlade om hans fästmö som ska ha avlidit i ett relationsbråk.
Ja, för alla styckmördare styckar alltid på exakt samma sätt och mördar förstås alltid bara personer med en viss typ av relation till mördaren. Har man en gång mördat sin flickvän är det ju inte tillåtet att mörda andra än flickvänner och har man en gång mördat prostituterade får man bara mörda prostituerade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Jag kan utesluta vem jag vill. Jag har aldrig trott på Gonerka som GM av en rad olika skäl och dessa har jag redovisat.
Och nu börjar du låtsas att du inte förstår vanlig svenska. Ja, det är klart att du *får* utesluta vem du vill. Jag argumenterar kring vad som är rimligt att göra.
Att du lägger till att du inte "trott" på Gonerka är dock avslöjande i sammanhanget. I min värld är det skillnad mellan att inte tro att en potentiell förövare är GM och att utesluta att den potentiella förövaren är GM. Men du verkar sätta likhetstecken mellan de två. Det framstår för mig som ett dogmatiskt och oseriöst förhållningssätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Sant! I 9 fall av 10 så är likstycknlng ett enmansjobb så statistiken talar för det men samtidigt skiljer sig fallet CdC från andra fall. I koffertmordet i Göteborg 1969 där en helt annan prostituerad kvinna hittades styckmördad så har det figurerat teorier om två inblandade läkare eftersom det tydligen var två läkare som ska ha plockat upp offret?
Vi har alltså ytterligare ett mord där det spekulerats om möjligheten att två läkare begått styckmordet tillsammans, utan att man lyckats leda i bevisning att det faktiskt gick till så. Man får inte glömma att spekulära förklaringar gärna håller sig kvar i folks medvetande och tankar just eftersom de är spektakulära.
Skulle man gå igenom hela mänsklighetens historia kommer man såklart att kunna hitta fall där det varit mer än en person som styckat ett mordoffer, men vanligt är det verkligen inte och rent statistikt talar det alltså emot att det gått till på det viset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
I fallet CdC så förde professor Rajs dessutom fram tankar om två gärningspersoner redan hösten 1984, dvs långt innan allmänläkaren gjorde entre i utredningen. Frågan är bara om Rajs och doktor Wykman hade rätt i sina slutsatser att det gick inte att utesluta två gärningsmän?
Igen, att man inte kan utesluta två gärningspersoner är *INTE* samma sak som att det därmed måste varit två gärningspersoner. Om formuleringen faktiskt var "det kan inte uteslutas" att det var fråga om två gärningspersoner, låter det dessutom som att man höll det för det mindre sannolika alternativet. Vilket ju låter rimligt, med tanke på hur osannolik detta scenario är i största allmänhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
En fråga nu, vad tror du om teorin om att CdC kan ha avlidit i samband med sk.strypsex?
Tror ingenting om den teorin. Det är ett möjligt sätt hon kan ha dött på. Det finns många andra möjliga sätt. Vi vet inte, eftersom vi inte har dödsorsaken.
Nu har jag lagt alldeles för mycket tid och kraft och trådutrymme på denna diskussion om en detalj. Allt jag var intresserad av var att påpeka att det inte är rimligt att utesluta potentiella förövare på det vis du gör. Jag lär inte fortsätta diskussionen (fair warning till dig alltså, svara gärna på detta inlägg, men räkna inte med att jag återkommer med ett svar om du gör det).