Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
En idiot är du inte. Denna sjukdomen handlar inte om det. Det är ett beroende och en besatthet.
Du behöver kanske inte börja att berätta om det på jobb. Du kan alltid gå på ett AA möte. Där är du anonym och kan prata med andra i samma situation.
Du klarar ju att berätta för oss.
Instämmer helt — idiot är inte ett ord som ska användas för den med missbruksproblematik, även om många människor som har kontroll över sin konsumtion och ser ned på den som utvecklar ett beroende gärna kallar dem för både det ena och det andra. Så vidare till dig, Moduka — du är ingen idiot. Och du är verkligen inte ensam. Flera tiotals miljoner, och säkert än fler om de svenska kriterierna för riskbedömning ska användas, individer runt om i världen lider av bekymmer med sin alkoholkonsumtion.
Jag har blivit hjälpt av musik i stor grad! Det finns inom alla genrer sånger om just missbruk och ibland alkohol specifikt. Där kan du ägna tid och hitta nya artister. Jag är en blandsmaksperson och gillar allt möjligt. En är denna av Dax och Elle King, och den heter ”Dear Alcohol”, och särskilt intressant är videon i denna som skildrar just ett möte för anonyma alkoholister, som nämns som förslag på ett alternativ att påbörja resan mot nykterhet.
https://youtu.be/DNhAjMFUO1U
Notera (om du väljer att kolla på videon) är att när han sätter sig på stolen skrivs följande text: ”Step 1.” Och ja — det första steget är faktiskt att öppna upp sig om sina problem, och det steget har du redan tagit i denna tråd, så redan nu en klapp på axeln till dig!
För kännedom om att jag skrivit till dig, så citerar jag dig här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moduka
Tack för ditt svar! Det är lättare att berätta här, du ser mig inte och du vet inte vem jag är.